Permalänk
Avstängd

Hej macgänget

Hej jag har själv haft mac och kan det mesta om hårdvara osv, men vill endå höra era synpunkter. Ska införskaffa en macbook pro på eventuellt ebay/blocket/tradera, min största anglägenhet är då att det går att köra den till extern HDMI 2.0 och få ut 3840x2160 i 60hz allt annat går bort, utöver detta undrar jag hur dom moderna macbook pro's med dual core står sig mot låt oss säga en macbook från 2013 med quad core i7, huvusakligen kommer jag använda den till att stå inkopplad mot min 4k tv och köra logic pro X,. ge mig gärna tipps och ideer vad är värt mödan borde jag se mig om efter en mac min? men vad jag vet har dom inte sådana grafikkort.

Tack på förhan / slarvigt skrivet sorry

Jag glömde nämna att jag räknar med att få köpa någon form av thunderbolt ----> hdmi 2.0 adapter vilket inte är några problem för mig

En klok forummedlem gav mig denna länk https://www.powermax.com/article/4k-and-mac--everything-you-n...
stort tack för den länken, vad gäller processor osv vad tänker ni, jag funderar på att köpa en macbook med trasig skärm ska endå bara köra via extern display

Min skärm: Samsung UE55JS8005

Permalänk
Medlem

En USB-C till DP-adapter som stödjer full bandbredd och Club3Ds HDMI2.0-adapter bör fungera fint. Datorn har bara DisplayPort, så du behöver en aktiv omvandlare.

Men detta gäller bara late 2016 MacBook Pro, innan har de bara DisplayPort 1.1 och då fungerar nog inte adaptern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

En USB-C till DP-adapter som stödjer full bandbredd och Club3Ds HDMI2.0-adapter bör fungera fint. Datorn har bara DisplayPort, så du behöver en aktiv omvandlare.

Vet du om den överför ljudet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Vet du om den överför ljudet också?

Den överför ljud också, med vissa begränsningar, se Sweclockers-artikeln från Ytterberg som jag länkade. Jag har inte testat en själv. Tänk på stycket jag lade till i förra inlägget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Den överför ljud också, med vissa begränsningar, se Sweclockers-artikeln från Ytterberg som jag länkade. Jag har inte testat en själv. Tänk på stycket jag lade till i förra inlägget.

Tack! ska läsas.

Permalänk
Medlem

Här finns lite läsning: https://support.apple.com/sv-se/HT206587
Där står också vilka som klarar 60Hz och vilka som bara klarar 30Hz

Permalänk
Medlem

Club3D och ett gäng andra tillverkare har kommit med USB-C till HDMI2.0-adaptrar också nu. Conrad var enda återförsäljaren jag hittade för Club3Ds adapter däremot. CAC-1504 är modellbeteckningen och det är en aktiv adapter som omvandlar DisplayPort 1.2 till HDMI. De flesta annonserade produkter har nog inte hunnit ut till lagerhyllorna, men det finns eller kommer snart lite beroende på vilken tillverkare man väljer.

Permalänk
Avstängd

Lätt att hamna på villovägar, jag uppfattar det som att mitt billigaste alternativ är att köpa en macbook pro mitten 2014, men hur vet jag om min tv UE55JS8005 stödjer MST?

Permalänk
Medlem

Det kan vi räkna med att den inte gör, då den inte har någon DisplayPort-ingång. Du har bara Macar med DisplayPort 1.2 att välja på, och det är 2016 års modeller.

Permalänk
Medlem

Bygg en hackingtosh om det inte absolut måste vara bärbart

Permalänk
Avstängd

Egentligen vill jag bara åt Logich pro X, kör redan macos sierra via virtualbox å logic e bara glömma det hänger sig å ger felmeddelanden direkt vilket inte är så konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Egentligen vill jag bara åt Logich pro X, kör redan macos sierra via virtualbox å logic e bara glömma det hänger sig å ger felmeddelanden direkt vilket inte är så konstigt

Nu vet jag inte hur krävande dina Logic Pro X-projekt är, men billigaste Macen som kan köra ut 60 Hz till din skärm är 2016 års 12-tum MacBook (tror man måste aktivera det med ett hack däremot) för 13 500 kr, nästa steg är 13,3-tum MacBook Pro för cirka 16 000 kr. Båda dual-core i lite lägre frekvenser.