Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Spegla 1080p skärm till 4K TV

Tjenare. lirar 3x 1080p skärmar vid datorn, dessa via varsin DVI-kabel. Har precis köpt en ny 4K TV till sovrummet och söker nu en lösning att spegla mittenskärmen till denna. Är inte intresserad av att koppla om kablar varje gång jag vill chill-spela lite äventyrsspel från i sängen, vill att det ska räcka med att byta input på TVn så är jag good to go.

Jag förstår att spelen inte kommer visas i 4K på TVn, utan uppskalas från 1080, vilket jag bara tycker är bra, min dator skulle inte palla att rendera 4K spel ändå och framförallt vill jag inte att datorn ska ändra upplösning någonsin, då detta bara tenderar i att fucka upp ordningen på iconer och flytta runt fönster till fel skärmar, kräva att jag ändrar inställnigar i spel hela tiden, osv.

Helt enkelt: dela upp 1080p signalen, en till datorskärmen, en till en HDMI-ingång i TVn. TVn får INTE förvirra grafikkortet då den är 4K och be datorn ändra upplösning eller något sånt. Datorn ska bara fortsätta skicka ut samma vanliga full-HD signal som om inget ovanligt pågår.

Min första tanke är en DVI-splitter, ena kabeln direkt till skärmen, andra en DVI-HDMI adapter som går till TVn. Skulle detta funka som jag vill, eller kommer det bråka då skärmarna har olika upplösning?

Permalänk
Avstängd

Du kopplar väl bara från HDMI på datorn till TV? sen ställer du in i inställningar vad som ska visas till TVn. Kör själv 2st skärmar via DVI och har TVn till hdmi uttaget på datorn.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Du kopplar väl bara från HDMI på datorn till TV? sen ställer du in i inställningar vad som ska visas till TVn. Kör själv 2st skärmar via DVI och har TVn till hdmi uttaget på datorn.

Det kräver att jag har lediga utgångar i datorn.