Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Telias TG799vac Xtream

Hej.

Jag undrar helt enkelt om någon här kan svara på om Telias router TG799vac Xtream är Passiv PoE 24v kompatibel?
Detta är något Telia själva tydligen inte kan svara på, så jag undrar då om någon har testat detta eller helt enkelt bara vet det.

Mvh
Fredrik

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en hemma och kan nog påstå att den inte går att drivas via PoE. Skulle vara mycket förvånad om så var fallet.

EDIT: Kanske missförstod frågan?

EDIT2: Läst genom säkerhetsmanual som medföljer och står inget om PoE. Skicka frågan direkt till Technicolor som tillverkar enheten?

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

En till som inte kan svara definitivt på detta, men det är högst osannolikt. Skulle krävas en mycket starkare strömadapter och det skulle även vara mycket dyrare att tillverka.

Permalänk
Medlem

Har själv inte routern. Men har en Asus RT-AC87U, och inte ens den har såna lyxiga funktioner som PoE

Så svar, nej, en router från Telia har ej PoE!

Permalänk
Skrivet av RasmusC:

Hej,

Jag har en hemma och kan nog påstå att den inte går att drivas via PoE. Skulle vara mycket förvånad om så var fallet.

EDIT: Kanske missförstod frågan?

Ja ett lite missförstånd blev det nog, vill inte driva Routern via PoE utan AP`s

Permalänk

Var väl egentligen det jag tänkte själv, men eftersom Telia inte kan svara själva så får man söka på annat håll

Jaja, det blir till att införskaffa nya grejer helt enkelt

Permalänk
Medlem

Passiv 24V betyder väl att du själva lägger in 24V på Nätverkskabeln ut till din AP?
Det ser jag inga problem med, du menar typ an Unifi ej Pro modell? Oftast brukar man ju ha en Switch mellan.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Passiv 24V betyder väl att du själva lägger in 24V på Nätverkskabeln ut till din AP?
Det ser jag inga problem med, du menar typ an Unifi ej Pro modell? Oftast brukar man ju ha en Switch mellan.

Tanken var att köra Unifi AC/LR variant, men den kräver en"passiv 24v" PoE.
Hur menar du med att man själv lägger in 24V på kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strutsen83:

Tanken var att köra Unifi AC/LR variant, men den kräver en"passiv 24v" PoE.
Hur menar du med att man själv lägger in 24V på kabeln?

Köper du en Ubiquiti AP så får du med en PoE-adapter som du helt enkelt kopplar in mellan din TG799 och Ubiquiti AP. Den matar två av fyra par i kabeln med ström och resterande två par skickas det data i. Svårare än så är det inte!

Permalänk
Skrivet av megamats:

Köper du en Ubiquiti AP så får du med en PoE-adapter som du helt enkelt kopplar in mellan din TG799 och Ubiquiti AP. Den matar två av fyra par i kabeln med ström och resterande två par skickas det data i. Svårare än så är det inte!

Kan inte tänka mig att dom skickar med adaptern men, vilket som så förstår jag nu vad ni menar. Tack för all hjälp

Edit: ser nu att i Pro modellen skickar dom med en adapter

Permalänk
Medlem

@Strutsen83:

Vad baserar du ditt påstående på? Så länge som du köper dina Ubiquiti AP i individuella retailförpackningar (så länge som du inte köper tre- eller fempack) kommer du att få med en adapter.

Ta en koll på https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf så får du se med egna ögon!

EDIT: Även den billigaste 2,4 GHz AP:n skickas med en strömadapter så det är inget du behöver oroa dig över.

Permalänk
Skrivet av megamats:

@Strutsen83:

Vad baserar du ditt påstående på? Så länge som du köper dina Ubiquiti AP i individuella retailförpackningar (så länge som du inte köper tre- eller fempack) kommer du att få med en adapter.

Ta en koll på https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf så får du se med egna ögon!

EDIT: Även den billigaste 2,4 GHz AP:n skickas med en strömadapter så det är inget du behöver oroa dig över.

Jag har enbart kollat på NetonNet där stod det endast på AC pro modellen att det följde med. Men självklart kan jag ha fel 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Och om min TG799 nu inte har PoE så är det ju kört ändå. Måste jag ju ändå byta router eller fixa en relativt dyr Switch med PoE

Permalänk
Medlem

@Strutsen83:
Nu får du tänka till lite tror jag. Utrustningen innan Ubiquiti:s PoE-adapter behöver inte kunna mata ut ström, det gör ju adaptern. Så skrota ditt tänk med att din router behöver ha PoE-stöd.

Permalänk
Skrivet av megamats:

@Strutsen83:
Nu får du tänka till lite tror jag. Utrustningen innan Ubiquiti:s PoE-adapter behöver inte kunna mata ut ström, det gör ju adaptern. Så skrota ditt tänk med att din router behöver ha PoE-stöd.

Ja, naturligtvis har den en egen strömförsörjning. Ursäkta mig, är lite trött och snurrig 😁

Skickades från m.sweclockers.com