Problem med 3 skärmar och MSI Radeon r9 280

Permalänk
Medlem

Problem med 3 skärmar och MSI Radeon r9 280

Hej,

Jag har problem med att köra tre st skärmar samtidigt.

Mitt grafikkort har 1xHDMI 1x DVI 2xMini displayport.
När jag kopplar ena skärmen till DVI (med VGA adapter), ena till HDMI och den andra till Mini displayport (HDMI adapter) så fungerar inte inte DVI utgången. När jag tar bort någon av de andra kommer den igång.

Jag har löst problemet med att köra 1 i HDMI och en i DVI och en i moderkortets VGA anslutning. Då dyker nästa problem upp.
När jag ska öppna Photoshop får jag Driver Error. Jag har läst mig till att man ska klicka i "Use Graphic Processor" men den är tyvärr grå markerad.

Har även läst att i CC ska man ändra 3D inställningar "power management" men jag hittar inte det i CC.

Bifogar bild i CC:

Dold text

Main skärm: HDMI/DVI helst vill jag köra DVI då jag vill ha 144hz
2nd skärm: HDMI
3rd skärm: Bara VGA

Kan någon hjälpa mig? Tack

§3.1 Rubruk uppdaterad /moderator
Permalänk
Medlem

Ska du köra eyefinity MÅSTE du använda minst 1 displayport/minidisplayport för att det ska funka på 200-serien.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Ska du köra eyefinity MÅSTE du använda minst 1 displayport/minidisplayport för att det ska funka på 200-serien.

Jag använder bara en skärm för spel.

Om Eyefinitity menas med att köra fler skärmar per spel? Så det blir som "en" skärm.

Permalänk
Medlem

gäller även när man ska har 3 skärmar samtidigt. så du är någ tvungen att skaffa en sån:
https://www.inet.se/produkt/5409071/adapter-xfx-mini-displayp...

och kör den på din main.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

gäller även när man ska har 3 skärmar samtidigt. så du är någ tvungen att skaffa en sån:
https://www.inet.se/produkt/5409071/adapter-xfx-mini-displayp...

och kör den på din main.

Okej,

Får köpa en sån! Kommer det funka med 144hz då? DVI -> Mini Displayport?

Hur vet man om de är aktiv?
Funkar denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Permalänk
Medlem

det bruka nämnas i beskrivningen eller på förpackningen. men som sagt måste vara aktivt. så den från Kjell kommer någ inte och funka.

har för mig att 144 Hz ska funka. Nu är det ett antal år sen jag har haft ett 280 och 3 skärmar men funkade på den tiden i alla fall.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

det bruka nämnas i beskrivningen eller på förpackningen. men som sagt måste vara aktivt. så den från Kjell kommer någ inte och funka.

har för mig att 144 Hz ska funka. Nu är det ett antal år sen jag har haft ett 280 och 3 skärmar men funkade på den tiden i alla fall.

Okej,

Så jag ska köra:

Main: DVI > Mini displayport
2nd: HDMI
3rd: VGA > DVI

Kommer det att fungera då?

Permalänk
Medlem

det ska det. men kan var så att du behöver sätt 144Hz i windows själva.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

det ska det. men kan var så att du behöver sätt 144Hz i windows själva.

Den du länkar är DVI "Single link"? Kommer det att fungera med 144hz verkligen? Har en Dual Link kabel.

https://www.inet.se/produkt/5409071/adapter-xfx-mini-displayp...

EDIT:
Jag har ju förbövelen Display port i Main skärmen, då kan jag väl köpa en kabel med Displayport -> Mini Displayport? Det klarar 144hz va?

Permalänk
Medlem

@Nreko:

du har länkat samma som mig...eller mena du den här:
https://www.inet.se/produkt/5409070/adapter-xfx-displayport-h...

men ja du har rätt. dual link ska det var.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ett jobb för @Laxpudding

Jag misstänker att kortet inte kan skicka ut en analog signal om mer än 2 skärmar är anslutna, så du får i så fall använda en adapter från (mini)DisplayPort till VGA för att få till det.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ett jobb för @Laxpudding

Jag misstänker att kortet inte kan skicka ut en analog signal om mer än 2 skärmar är anslutna, så du får i så fall använda en adapter från (mini)DisplayPort till VGA för att få till det.

Inte DisplayPort > Mini Displayport och sedan köra VGA > DVI? Vart läser jag att det inte skall fungera?
Detta kort:
https://www.msi.com/Graphics-card/R9-280-GAMING-3G.html#hero-...

EDIT: Om inte, behövs den adaptern vara aktiv?
Funkar inte denna? https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Nreko:

du har länkat samma som mig...eller mena du den här:
https://www.inet.se/produkt/5409070/adapter-xfx-displayport-h...

men ja du har rätt. dual link ska det var.

Funkar inte DP tro? Var precis ner och skulle köpa Displayport -> mini Displayport

Permalänk
Medlem

Någon som har svaret på min gåta?

Permalänk
Bildexpert 📺

Blev lite rörigt att läsa allt med vilka skärmar som ska kopplas var. Tumregeln är att koppla så rent som möjligt. Särskilt om det är någon skärm som kräver DVI-DL för 144 Hz (?) och även ifall någon har Displayport. Finns ingen anledning att gå över omvandlare då.

När man måste gå över omvandlare, till exempel för att man har en skärm som endast kan köras över VGA, då går man på aktiv omvandling från HDMI eller DP. Detta eftersom DVI-kontakten behövs för DVI-DL-anslutningen.

Men överväg också en ny skärm som har modernare teknik än VGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Blev lite rörigt att läsa allt med vilka skärmar som ska kopplas var. Tumregeln är att koppla så rent som möjligt. Särskilt om det är någon skärm som kräver DVI-DL för 144 Hz (?) och även ifall någon har Displayport. Finns ingen anledning att gå över omvandlare då.

När man måste gå över omvandlare, till exempel för att man har en skärm som endast kan köras över VGA, då går man på aktiv omvandling från HDMI eller DP. Detta eftersom DVI-kontakten behövs för DVI-DL-anslutningen.

Men överväg också en ny skärm som har modernare teknik än VGA.

Hej,

Köpte en DP -> mini DP kabel på Kjell nyss, och nu fungerar allt som det skall!
Lite orolig över 650W agget jag har bara dock. Men det borde hålla?

Permalänk
Medlem

@Nreko Nu är förvirringen total. Eftersom bildsignalen går från grafikkortet till skärmen så skriver man anslutningarna i den ordningen. Hur har du kopplat det nu? Du nämnde inget om att någon skärm hade DP förut.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Den du länkar är DVI "Single link"? Kommer det att fungera med 144hz verkligen? Har en Dual Link kabel.

https://www.inet.se/produkt/5409071/adapter-xfx-mini-displayp...

EDIT:
Jag har ju förbövelen Display port i Main skärmen, då kan jag väl köpa en kabel med Displayport -> Mini Displayport? Det klarar 144hz va?

Skrivet av GilbertG:

@Nreko Nu är förvirringen total. Eftersom bildsignalen går från grafikkortet till skärmen så skriver man anslutningarna i den ordningen. Hur har du kopplat det nu? Du nämnde inget om att någon skärm hade DP förut.

Kolla editen, har vanlig Displayport i skärmen och mini Displayport i grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@Nreko
Så det är såhär? Kan ju vara trevligt för andra som läser att veta

miniDisplayPort -> DisplayPort på skärm 1
HDMI -> HDMI på skärm 2
DVI(-I?) -> VGA på skärm 3

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Nreko
Så det är såhär? Kan ju vara trevligt för andra som läser att veta

miniDisplayPort -> DisplayPort på skärm 1
HDMI -> HDMI på skärm 2
DVI(-I?) -> VGA på skärm 3

Precis så!