Webhallen - "Inget återköp"

Permalänk

Webhallen - "Inget återköp"

Hej,

Jag köpte julklappar hos webhallen i November. Ungefär i mitten. Eftersom jag visste att det var sedvanlig ångerrätt ringde jag och frågade om det skulle vara något att de var presenter. Förutsatte att personen i andra änden förstod att det rörde sig om julklappar och fick svaret att det "inte skulle vara något problem om något inte passade".

Sagt och gjort.

Jag beställde. Nu var ett av spelen fel och de vägrar ta tillbaka spelet utan säger istället att det inte var köpt efter 22 November och att de därför inte kan ta det tillbaka.

Förutom att det känns väldigt orättvist att säga en sak och mena en annan (även om jag nu kanske var otydlig) så blir man ju inte sugen på att beställa något mer där. Bör jag helt enkelt skicka tillbaka produkten jag är missnöjd med och bestrida fakturan hos Klarna (givetvis betalar jag för att allt jag behöll).

Vad bör jag göra? Det känns otroligt taskigt av webhallen. Och att köpa något mer där känns ju i skrivande stund väldigt distant trots att jag annars anser att de har bra utbud.

Vad tycker ni?

Tack på förhand,
John

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungelkrigarn:

Hej,

Jag köpte julklappar hos webhallen i November. Ungefär i mitten. Eftersom jag visste att det var sedvanlig ångerrätt ringde jag och frågade om det skulle vara något att de var presenter. Förutsatte att personen i andra änden förstod att det rörde sig om julklappar och fick svaret att det "inte skulle vara något problem om något inte passade".

Sagt och gjort.

Jag beställde. Nu var ett av spelen fel och de vägrar ta tillbaka spelet utan säger istället att det inte var köpt efter 22 November och att de därför inte kan ta det tillbaka.

Förutom att det känns väldigt orättvist att säga en sak och mena en annan (även om jag nu kanske var otydlig) så blir man ju inte sugen på att beställa något mer där. Bör jag helt enkelt skicka tillbaka produkten jag är missnöjd med och bestrida fakturan hos Klarna (givetvis betalar jag för att allt jag behöll).

Vad bör jag göra? Det känns otroligt taskigt av webhallen. Och att köpa något mer där känns ju i skrivande stund väldigt distant trots att jag annars anser att de har bra utbud.

Vad tycker ni?

Tack på förhand,
John

Prata med webhallen här, de har en representant. Borde gå att lösa så länge spelet är oöppnat tycker jag?
Fråga snällt, de brukar vara hjälpsamma.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hade någon frågat mig i mitten på november om det va lugnt att byta "presenterna" den köpte så hade jag inte heller direkt tänkt "jaha han menar julklappar och vill ha två månaders öppet köp". Är man otydlig får man nog ta på sig det själv.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av griid:

Prata med webhallen här, de har en representant. Borde gå att lösa så länge spelet är oöppnat tycker jag?
Fråga snällt, de brukar vara hjälpsamma.

Tack för rådet. Nu låter jag säkert urkorkad - men hur hittar jag deras representant? Kvinnan jag fick prata med i telefon lät mest ilsken och sur för att jag ens frågade så hoppas ju såklart på bättre bemötande här. Även om hela situationen känns otroligt tråkig.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hur långt tillbaka ska webhallen ta tillbaka prylar? Oktober? September?
Nej, bestrid inte fakturan. Skicka inte tillbaka produkten.

Sälj produkten i swec marknad/tradera och ta 30% förlust.

Permalänk
Skrivet av Naga:

Hade någon frågat mig i mitten på november om det va lugnt att byta "presenterna" den köpte så hade jag inte heller direkt tänkt "jaha han menar julklappar och vill ha två månaders öppet köp". Är man otydlig får man nog ta på sig det själv.

Absolut. Jag kan ha varit otydlig. Men eftersom jag sa "det är bra att vara ute i god tid också" så kändes det underförstått. Rådde det så pass mycket tvivel så kan jag också känna att man borde nämnt att det var förlängt öppet köp på allt efter 22 November. Och då känner jag mig lurad för det istället.

Men ja, alla har ju sin uppfattning. Det som är uppenbart för en människa är det inte för en annan.

Permalänk
Medlem

@Djungelkrigarn: dom är överbelastade nu efter jul dom vill inte byta in saker för det handlar om massor med grejor det slår jag vad om jag sitter i samma sits det är ett skit bolag helt enkelt.men kanske att dom går med på det nu när jag svarat på din tråd för att få en bättre profil på sweclockers igen min vara är rätt´så mycket dyrare än din

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Hur långt tillbaka ska webhallen ta tillbaka prylar? Oktober? September?
Nej, bestrid inte fakturan. Skicka inte tillbaka produkten.

Sälj produkten i swec marknad/tradera och ta 30% förlust.

Förlusten gör mig inte så mycket. Vill bara att det ska kännas riktigt även om det är ett missförstånd där två är inblandade. Webhallen vinner dessutom mer på att behålla mig som kund (även om det är en spyttstyver i sammanhanget) så vi tjänar båda på det.

Permalänk
Medlem

@Naga: har en kompis som brukar vara relativt klar i juni så det finns tokiga människor.

Permalänk
Skrivet av Stefan73:

@Djungelkrigarn: dom är överbelastade nu efter jul dom vill inte byta in saker för det handlar om massor med grejor det slår jag vad om jag sitter i samma sits det är ett skit bolag helt enkelt.men kanske att dom går med på det nu när jag svarat på din tråd för att få en bättre profil på sweclockers igen min vara är rätt´så mycket dyrare än din

Tråkigt att höra. Får jag fråga vad "felet" var på din produkt? Eller var det, som i mitt fall, fel pryl?

Permalänk
Medlem

Webhallen har 14 dagars öppet köp, något de inte alls verkar dölja eller försöka göra otydligt. Det går att kolla upp på deras hemsida, vilket kan vara bra när man köper något man är osäker på kommer att vara rätt och det är långt fram till det datumet. Sen är det inte heller självklart att man förstår att något ska vara julklapp om man i mitten av november säger "present", speciellt då rätt många verkar köpa julklappar i sista sekund om man kollar på hur det är i butiker de sista dagarna. Det absolut bästa hade varit att rakt ut fråga, "jag köper det här som en julklapp. Kommer öppet köp att gälla om personen inte villa ha den?". Att säga "vara ute i god tid" kan vara att du köper något åt en person som fyller om 12 dagar, det vet inte personen i telefon om. För många skulle det nog vara god tid. Det är självklart tråkigt att det blivit så här. Men jag ser tyvärr inte vad webhallen har gjort för fel. Det finns inget som tyder på att de sagt en sak och menat en annan, då avtalet är tydligt med 14 dagars öppet köp(kvittot har säkert den texten också). Det handlar snarare om att du tyvärr fick felaktigt svar pga otydlig fråga.

Jag rekommenderar verkligen att inte skicka tillbaka och bestrida fakturan då det snarare kan lida till dyra kostnader för dig då det i detta fall är webhallen som har avtalet på sin sida.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Naga: har en kompis som brukar vara relativt klar i juni så det finns tokiga människor.

Mellan mitten på november och 24 december kan man högt räkna 35 dagar. Det är inte jättemycket. Helt rimligt med tanke på när julsakerna börjar tas fram här i stan. Hur mycket julklappar säljs inte under Black Friday? Men det är en annan tråd.

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Webhallen har 14 dagars öppet köp

Längre om man köper efter 22 November.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungelkrigarn:

Längre om man köper efter 22 November.

Fast däri kruxet. Det gjorde du väl inte? Så det gör egentligen ingen skillnad. Avtalet som gäller är det som knyts vid köpet, inte ett som kommer senare.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungelkrigarn:

Längre om man köper efter 22 November.

Fast i ditt fall gäller inte detta eftersom du köpt det innan 22:e, så 14 dagar gäller.

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Fast däri kruxet. Det gjorde du väl inte? Så det gör egentligen ingen skillnad. Avtalet som gäller är det som knyts vid köpet, inte ett som kommer senare.

Givetvis. Är själv van att driva företag. Men när jag frågar kan ju det kanske nämnas att det är så? Det beror ju på. Jag själv hade nämnt det för alla som "nosat" runt något liknande. Vidare kan jag tycka att det är bättre att visa lite goodwill och sedan sälja mig en redigeringsdator, lite skärmar och så under året istället för att bråka. Det vinner vi alla på.

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Fast i ditt fall gäller inte detta eftersom du köpt det innan 22:e, så 14 dagar gäller.

Absolut. Bara påpekar att det inte alltid är 14 dagar och att man då kan nämna det när det datumet inte är så långt bort.

Permalänk
Medlem

Jag hör att du hade andra tankar. Men jag måste sälla mig till dom som tycker att du inte var tydlig nog.
Sådant som händer. Tråkigt, men trots allt din miss. Enligt mig.
Sedan kanske dom förbarmar sig över dig om du frågar snällt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungelkrigarn:

Absolut. Bara påpekar att det inte alltid är 14 dagar och att man då kan nämna det när det datumet inte är så långt bort.

Varför ska man nämna det normala? Om en butik har rea som startar en fredag, skulle butiken säga att reapriserna inte gäller på torsdagen?

Som sagt, synd de inte ville göra ett återköp vars öppet köp gick ut för drygt en månad sen. Bästa alternativet vore att finna ett sätt att göra sig av med spelet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungelkrigarn:

Givetvis. Är själv van att driva företag. Men när jag frågar kan ju det kanske nämnas att det är så? Det beror ju på. Jag själv hade nämnt det för alla som "nosat" runt något liknande. Vidare kan jag tycka att det är bättre att visa lite goodwill och sedan sälja mig en redigeringsdator, lite skärmar och så under året istället för att bråka. Det vinner vi alla på.

Jag förstår inte varför de ska räkna med att en person slutar handla hos dem för att de följer sitt tydliggjorda avtal. Det känns väldigt drastiskt. Sen pratar vi inte om att dra över en dag eller så. Utan 20-25 dagar efter att öppet köp gick ut.

Vilket datum exakt var det som du handlade? Det kan mycket väl vara så att de på kundtjänst inte visste när ett sådant erbjudande om förlängt öppet köp skulle börja. Eller om det ens skulle vara något snart.

Edit: Sedan förstår jag inte varför du fortsätter skylla på personen på kundtjänst. Det är inte alls konstigt att personen inte tänker på att du frågar om julklapp när du i mitten av november säger present, speciellt inte då det är så tydligt att det bara är 14 dagars öppet köp. Vilket då gör det självklart att det inte är öppet köp efter jul. Svaret du fick ligger helt på din sida då du inte tydliggjorde vad du egentligen fick svar på, utan du fick svar på det du frågade.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag hör att du hade andra tankar. Men jag måste sälla mig till dom som tycker att du inte var tydlig nog.
Sådant som händer. Tråkigt, men trots allt din miss. Enligt mig.
Sedan kanske dom förbarmar sig över dig om du frågar snällt.

Givetvis har jag förståelse för att man kan missförstå mig. Men samtidigt tycker jag det är lika märkligt att man inte följer upp med frågan kring vad jag menar efter som det kan vara på ett visst sätt.. Så jag skyller både mig och tösen i andra änden. Och som sagt tjänar varken webhallen eller jag på att inte sälja/köpa mer. Så på det sättet förstår jag då inte beslutet. Men är det så det är det ju så. Jag håller dock fast vid att goodwill är bättre för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungelkrigarn:

Tack för rådet. Nu låter jag säkert urkorkad - men hur hittar jag deras representant? Kvinnan jag fick prata med i telefon lät mest ilsken och sur för att jag ens frågade så hoppas ju såklart på bättre bemötande här. Även om hela situationen känns otroligt tråkig.

sök efter innehåll på webhallen så hittar du användaren, du kan skicka pm.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Jag förstår inte varför de ska räkna med att en person slutar handla hos dem för att de följer sitt tydliggjorda avtal. Det känns väldigt drastiskt. Sen pratar vi inte om att dra över en dag eller så. Utan 20-25 dagar efter att öppet köp gick ut.

Jag har aldrig haft problem med något sånt här innan - förutom på CDON en gång. Där handlar jag inte heller längre. Då känns det rimligt att välja andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungelkrigarn:

Jag har aldrig haft problem med något sånt här innan - förutom på CDON en gång. Där handlar jag inte heller längre. Då känns det rimligt att välja andra ställen.

Fast problemet är ju helt och hållet skapat från din sida. Det är inte alls orimligt för en butik att inte acceptera öppet köp så långt efter köpet. De kan så klart göra det för att vara snälla. Men det bör ses som en väldigt stor bonus. Jag skulle tro att de flesta butiker har samma hållning till en kund som kommer in så sent. Har du kommit in med en produkt så sent förut och fått öppet köp ändå?

Det är en helt annan sak när det kommer till butiksskapade problem(där kan CDON stöka till ibland), då förstår jag helt varför man slutar handla där.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Sen ska vi komma ihåg (om du nu köpte på plats) att 14 dagars öppet köp redan är generöst. Enligt lag behöver de inte ge något öppet köp.

Tycker du får bita i det sura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungelkrigarn:

Absolut. Jag kan ha varit otydlig. Men eftersom jag sa "det är bra att vara ute i god tid också" så kändes det underförstått. Rådde det så pass mycket tvivel så kan jag också känna att man borde nämnt att det var förlängt öppet köp på allt efter 22 November. Och då känner jag mig lurad för det istället.

Men ja, alla har ju sin uppfattning. Det som är uppenbart för en människa är det inte för en annan.

Tankeöverföring brukar fungera dåligt, särskilt över telefon.

Permalänk
Medlem

Helt klart du som klantat till det, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken hur man vågar ta ett samtal till kundservice som ett bindande kontrakt att det som sagts verkligen gäller. Står det inte svart på vitt någonstans, t.ex. på hemsidan eller på kvittot "öppet köp till 10/1-2017" eller nått liknande, så är det bara naivt att sätta sig i en situation där bevisbördan på vad som avtalats ligger på en själv.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Jag är lite nyfiken hur man vågar ta ett samtal till kundservice som ett bindande kontrakt att det som sagts verkligen gäller. Står det inte svart på vitt någonstans, t.ex. på hemsidan eller på kvittot "öppet köp till 10/1-2017" eller nått liknande, så är det bara naivt att sätta sig i en situation där bevisbördan på vad som avtalats ligger på en själv.

Av den anledningen bör alla ha en app som spelar in samtal för att kunna användas som bevis vid ev. problem längre fram. Jag försöker själv alltid att ta den här typen av ärenden via e-mail eftersom man då automatiskt får en skriftlig bekräftelse på vad som sägs men om jag ringer till ett företag och behöver hjälp med något spelar jag alltid in samtalen just för att det annars är väldigt svårt att bevisa vad som sagts.

Det finns många smidiga appar där man själv kan välja vilka samtal som ska spelas in, om man vill aktivera inspelningen manuellt de gånger man vill använda det etc. etc.

Det märkliga i den här historien är snarare varför någon köpt ett spel sex veckor innan jul. Det finns nog få saker som faller så snabbt i pris som just spel och det är extremt ovanligt att de säljer slut om det inte rör sig om någon begränsad upplaga.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz