Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Planera min mobila uppkoppling

Hej!

Min situation är som följer:

Jag ska bo hemifrån ett halvår. I norrland. Jag ska bo på hotell och jag vill helst inte belasta deras nätverk. Jag letar därför efter ett lämpligt 4g internet.

Jag brukar normalt sätt titta på streams (ungefär 6 timmar per dag) och spela spel. Jag fann en gammal post på reddit där de räknade ut att per timme att man drar 675 mb om du tittar på "Source" kvaliten drar det 675 mb.

"(If by 720p and 480p you mean the High and Medium quality options - high runs at ~1500kbps from a quick check. 1500/8 (kB/sec) x 60 = ~11.25MB per minute, ~675MB per hour.
Medium seems to run at ~850kbps, translating into ~6.4MB per minute, ~382.5MB per hour.)"

Ytterligare kollade jag vad det spel som jag huvudsakligen spelar drar per timme. Vilket visade sig inte vara alls mycket (ca 300 mb i månaden utan något större addon.) ingen vidare uträkning på denna siffra hittade jag heller.

Jag har kollat runt på mobila 4g band och funnit att Tre och Telenor erbjuder ett 200 gb abonnemang.

TL;DR

Min fråga är kommer 200 gb räcka för mina vanor? Annars om det inte skulle göra det. Finns det någon alternativ lösning?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Om du skall bo på samma hotell i närmare ett halvår så bör du nog kunna göra ett deal med dem att få internet Access till en fast summa / bra pris än om du bara skulle bott där någon / några dagar.

Jag hade helt klart kollat det!

Skönt att slippa bindningstiden med ev. mobiloperatör med !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moreior:

Hej!

Min situation är som följer:

Jag ska bo hemifrån ett halvår. I norrland. Jag ska bo på hotell och jag vill helst inte belasta deras nätverk. Jag letar därför efter ett lämpligt 4g internet.

Jag brukar normalt sätt titta på streams (ungefär 6 timmar per dag) och spela spel. Jag fann en gammal post på reddit där de räknade ut att per timme att man drar 675 mb om du tittar på "Source" kvaliten drar det 675 mb.

"(If by 720p and 480p you mean the High and Medium quality options - high runs at ~1500kbps from a quick check. 1500/8 (kB/sec) x 60 = ~11.25MB per minute, ~675MB per hour.
Medium seems to run at ~850kbps, translating into ~6.4MB per minute, ~382.5MB per hour.)"

Ytterligare kollade jag vad det spel som jag huvudsakligen spelar drar per timme. Vilket visade sig inte vara alls mycket (ca 300 mb i månaden utan något större addon.) ingen vidare uträkning på denna siffra hittade jag heller.

Jag har kollat runt på mobila 4g band och funnit att Tre och Telenor erbjuder ett 200 gb abonnemang.

TL;DR

Min fråga är kommer 200 gb räcka för mina vanor? Annars om det inte skulle göra det. Finns det någon alternativ lösning?

För din info så har Tele2 också 200GB abonnemang, det kostar 599:-/mån. Sedan håller jag med den andra, jag skulle också kolla om du kan göra upp med hotellet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för de snabba svaren!

Jag glömde att nämna i min första post att jag för närvarandet bor i Stockholm. Jag planerar att åka tåg dit. Jag kan därför behöva ett mobilt nätverk på tåget dit, då jag har hört mycket negativt om SJs wifi.

Men ja, jag håller med er. Jag ska undersöka situationen närmare med hotellet innan jag tecknar något 4g bredband.

Permalänk

WiFi ombord på SJ är ju inte det största problemet man dras med när man reser med SJ

Men kan du inte använda din mobiltelefon som hotspot på tåget? Hur ofta skall du åka tåg egentligen? Om du veckopendlar eller åker ToR 2-3 gånger under 6 månader är ju rätt stor skillnad. Jag hade nog förberett mina enheter för offline media inför resan, eller läst en bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Om du skall bo på samma hotell i närmare ett halvår så bör du nog kunna göra ett deal med dem att få internet Access till en fast summa / bra pris än om du bara skulle bott där någon / några dagar.

Jag hade helt klart kollat det!

Skönt att slippa bindningstiden med ev. mobiloperatör med !

Håller med, mobilt bredband är inget man ska köra om man har möjlighet att ha annat.

Tre erbjuder i alla fall bindningsfritt min bror kör deras 4g 200GB däremot får man 100 eller 200kr lägre faktura i månaden om man tar bindningstid.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb