Mer kräm på ljudfronten - Vad väljer jag för att klå moderkortets onboard i detta fall?

Permalänk
Medlem

Mer kräm på ljudfronten - Vad väljer jag för att klå moderkortets onboard i detta fall?

Tjena!

Jag lyssnar på oerhört mycket musik i samband med att jag arbetar eller spelar på datorn. Min nuvarande burk får just nu ljud från ett snart sju år gammalt Gigabyte GA-X58A-UD3R moderkort som använder Realtek ALC889 codec. Ljudet har aldrig varit särskilt imponerande. Jag har också alltid varit besviken på den volym som presteras på max - jag vill ofta kunna dunka på högre!

Jag bygger nu en ny dator och har efter många avvägningar landat i att skaffa moderkortet ASUS Z170-A. Det har en Realtek ALC892 8-kanals codec för HD-ljud. Jag är nu evinnerligt tacksam för tips från er om vad jag ska skaffa för ljudkort eller kringutrustning för att bräcka den ljudkvalité och volym som ASUS Z170-A kan leverera fristående! Användningsområdena är framförallt musik (genom hörlurar, ej högtalare) samt gaming (dock främst strategispel).

Har läst många liknande trådar där man ofta ger rådet "börja med endast moderkortet och se hur det känns först", men jag känner redan nu att det skulle vara nyttigt att veta vilka alternativ som finns. Framförallt att få alternativ som på pappret bör kunna leverera bättre än moderkortet, rent specifikationsmässigt. Givetvis är egna erfarenheter minst lika välkomna!

Efter otaliga recensioner och liknande trådar är jag medveten om hur bra ASUS ESSENCE STX II är. Just nu tror jag att den prisklassen faller utanför min budget, och istället blir föremål för en framtida uppgradering. Jag tänker mig alltså snarare något i prisklassen 100-1200 kronor, eller närliggande.

TL;DR jag är mycket tacksam för tips på hårdvara som i fråga om ljudkvalité och ljudvolym slår Realtek ALC892 onboard-ljud på fingrarna, med en budget på runt 100-1200 kronor

Lägg gärna ut texten i era svar - supernyttigt för mig som novis att se hur ni veteraner resonerar

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Så spara de 1200:- till senare inköp. Men vilka är lurarna?

Permalänk
Avstängd

Har personligen ett Essence STX första generationen, trivs mycket bra med det. Brukar gå att få tag på via marknaden för max 500kr? Har hört talas om en del som kör Sound Blaster Z från Creative, men har ingen personlig erfarenhet utav det kortet men det verkar bra.

Permalänk
Medlem

en uDAC kanske kan va passande?
Kör mina lurar genom en sådan då jag inte heller var nöjd med moderkortets ljud, blev ett rejält lyft.
NuForce uDAC3 finns på netonnet för 800 spänn t.ex.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 7 3800X • GeForce RTX 2080 SUPER
• 16GB DDR4 • ASUS ROG Strix B450-F GAMING
🖥️ → LG 34GK950F - 34" Curved 144hz 21:9 QHD
🎧 → Philips Fidelio X2 / 🎤→ Svive Hydra
🖱️ → Glorious Model D / ⌨️ → Ducky One 2 TKL

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Om du vill ha högre volym så kika på en hörlursförstärkare. Jag kör med Objective AMP som kostar runt tusenlappen med dagens växlingskurser skulle jag tro.

Vill du ha bättre ljud så är inte detta samma sak som högre volym såklart. Jag kör en ODAC (Objective DAC) som är ett USB-ljudkort. Detta då mitt Z77A-GD65 hade dåligt ljud.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Collieh: Jag har soundblaster G5. Denna låter fantastiskt med mina m50x, Hd 558 och mina addon five högtalare. Rekommenderar starkt!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Så spara de 1200:- till senare inköp. Men vilka är lurarna?

Du har så klart en poäng, men jag investerar gärna lite nu ändå för att få ut lite extra fram tills att den uppgraderingen sker. Lur-fronten ska också ses över, men jag har ett par Sennheiser IE80 med Comply Isolation-buds.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Collieh:

Du har så klart en poäng, men jag investerar gärna lite nu ändå för att få ut lite extra fram tills att den uppgraderingen sker. Lur-fronten ska också ses över, men jag har ett par Sennheiser IE80 med Comply Isolation-buds.

Japp. Vill du ha högre ljud nu så är en liten amp/dac kombo helt ok som start, fungerar med en hel del hörlurar efter dina nuvarande också. Jag har en Fiio E10 som gått varm flera år, så en nyare Fiio E10k eller liknande kan vara en väg att ta. Finns en hel del sådana förstärkare med inbyggd DAC nu för tiden, för hörlurar eller "snäckor" IEM's.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Soundblaster Z, var i samma sits som du med budget och det fick bli det. Tycker det funkar bra och är ett klart lyft från Realtek-ljudet på mitt Asus P9X79 iaf!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du vill ha högre volym så kika på en hörlursförstärkare. Jag kör med Objective AMP som kostar runt tusenlappen med dagens växlingskurser skulle jag tro.

Vill du ha bättre ljud så är inte detta samma sak som högre volym såklart. Jag kör en ODAC (Objective DAC) som är ett USB-ljudkort. Detta då mitt Z77A-GD65 hade dåligt ljud.

Hmm, låter intressant! Just de två du refererar till verkar kunna köpas var för sig, men finns också (som jag uppfattar det) i en integrerad version (https://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo/). Den är dock dyrare än Asus Xonar Essence STX II. Levererar den kombon bättre prestanda än Asus-kortet?

Permalänk
Medlem

@anon8870: Tjejen är i USA och träffar familj och kommer faktiskt att ta med hem en FiiO A3 till mig som jag plockade från Amazon på black Friday rean. Nu är ju detta inte en kombinerad DAC som E10k, men skulle det då vara en idé att skaffa ett billigt ljudkort med DAC? Och så kör man:

Ljudkort > FiiO A3 > Lurar

Vad tror du? Och har du någon tankar runt ljudkortet i så fall?

Permalänk
Medlem

@Langelus: Värdeful input, tack! Har kollat på det kortet också - särskilt paketet med micken, som flera menar är riktigt vass.

Permalänk
Medlem

@Axel95: Bra tips! Jag har läst på om varianterna G5 och E5 och det verkar som att om musik är det man vill åt, så bör man välja E5. Men då är man uppe och lirar på 1700 ink. frakt. Bestämmer jag mig för det skulle jag nog lika gärna kunna lägga till 400 och plocka Essencekortet från Asus. Någon aning om prestandan däremellan är likvärdig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Collieh:

@Langelus: Värdeful input, tack! Har kollat på det kortet också - särskilt paketet med micken, som flera menar är riktigt vass.

Fick med den där micken också men blev faktiskt inte så jätteimponerad av den, tyckte ljudet blev rätt ihåligt och inte tillräckligt högt. Som referens så kör jag med micken på mina Sennheiser PC360 som visserligen brukar anses vara bland de bättre på headset (?) så det kanske är en orättvis jämförelse.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Collieh:

Hmm, låter intressant! Just de två du refererar till verkar kunna köpas var för sig, men finns också (som jag uppfattar det) i en integrerad version (https://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo/). Den är dock dyrare än Asus Xonar Essence STX II. Levererar den kombon bättre prestanda än Asus-kortet?

O2 + ODAC är rätt jättemycket bättre än alla datorljudkort du kan ha i en dator. Även dyrare PCIe ljudkort då du fortfarande har samma störningskällor i datorn oavsätt PCIe-kort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Topp, bra råd. I och med att jag får in FiiO A3 AMP efter nyår, skulle det vara en idé att investera i Objective DAC (https://www.jdslabs.com/products/46/standalone-odac/) och köra:

ODAC > FiiO A3 > Sennheiser IE 80

Då blir det en investering där jag senare kan uppgradera genom att byta ut FiiO A3 mot en bättre AMP. Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

@Collieh: med e5 finns inget direkt mic uttag och det är bluetooth inbyggt. men det är om du behöver det. Med g5 fins inte bluetooth och den har headset och mic ingång.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom Det skulle nog bli lite mer liv i ljudet om du skaffar dig en DAC. Jag köpte hem ett DAC-kit från Kina baserat på AK4396 som fått riktigt bra kritik på diyaudio. Med standardkomponenter lät det bättre än moderkortsljudet, men efter att ha uppgraderat de flesta konningarna samt bytt ut regulatorerna så fick ljudet lite extra livlighet som inte riktigt går att beskriva, men bra mycket bättre än moderkortet låter det i alla fall!

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Windisch:

@DavidtheDoom Det skulle nog bli lite mer liv i ljudet om du skaffar dig en DAC. Jag köpte hem ett DAC-kit från Kina baserat på AK4396 som fått riktigt bra kritik på diyaudio. Med standardkomponenter lät det bättre än moderkortsljudet, men efter att ha uppgraderat de flesta konningarna samt bytt ut regulatorerna så fick ljudet lite extra livlighet som inte riktigt går att beskriva, men bra mycket bättre än moderkortet låter det i alla fall!

Jag har en Dac. Tror du svarade fel person.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: My bad, inlägget var menat till @Collieh

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Inaktiv

@Collieh: Det känns som om det ska fungera. Ska kika på A3:an och se vad den har för in och utgångar.. sådär. Ja den har vanlig 3.5mm ingång för aux och en Micro USB, samt en 3.5mm utgång. Det kommer nog hända grejer med volymen med den uppsättningen till att börja med.
Testa med Fiio A3 först, glöm inte att ha i stort sett max volym ut från ljudkortet till Fiion. Det är här med Odac osv är utanför budget nu men kan bli intressant efter din datoruppgradering. Jag började med hörlursförstärkare sedan kom min DAC ett år senare.