Permalänk
Medlem
Skrivet av Antebest123321:

@saturday_sun: Alltså alla gör lite som de vill på lanen, om vi säger att typ 8 spelar och 2 kollar på youtube. Om man då gjorde som du sa, skulle det funka om 2 kollade på youtube samtidigt som 8 spelar?

Youtube och i stort sett all typ av streaming idag använder tcp burst/cache nedladdning, särskilt sant med HTML5. Problemet med det är att din upload kommer påverkas eftersom den kommer ack'a alla youtube paket. Oftast det som är problemet med ADSL där många kommer få lagg/hög ping när det händer samtidigt.

Du kan ha andra problem som tillför till den hög pingen, men att två stycken använder youtube kommer knappast göra saken bättre, ni kommer utan tvekan få åtminstone ping spikar i spelet när ett youtube klipp startas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Antebest123321:

Men om jag ska koppla Switchen till Routern, är det en vanlig ethernet RJ45 sladd då eller är det en patchsladd? Och vilken ingång ska jag använda på switchen? 1 eller?

En patchsladd är en vanlig rj45 kabel och såvida du inte har en managerbar switch lär alla portar ha samma egenskaper så ta nån bara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@VexedRelic: Går det inte ens om alla kör trådat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antebest123321:

@VexedRelic: Går det inte ens om alla kör trådat?

Nej, problemet är ADSL eftersom det har låg upload hastighet, om folk sitter på youtube eller laddar ner så kommer den lilla upload kapaciteten att fyllas, även om du inte teoretiskt laddar upp filer, vilket påverkar ping i spel negativt.

Finns många trådar här på SweC om just detta för personer som har ADSL. Just därför är fiber värt det, om du tycker om att spela och det konsumeras mycket bandbredd på flera enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antebest123321:

@Glyph: Nej, menar såhär: Min familj använder DIR 600:an
Modem Port 1-3 - DIR 600
och vi använder en annan router som en switch är kopplad till
Modem Port 4 - Annan Router - Switch - Allas datorer på lanet

Vet inte om det funkar eller hänger ihop (vet inte så mycket om detta...)

Jag är inte helt med på denna förklaring. Hur kopplade du in DIR-600 i tre portar i modemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Problemet med adsl är att det använder något som heter half duplex, vilket gör att så snabbt spelen skickar data eller någon laddar upp etc så kommer din nedladdning att sacka efter och pingen stiga fortare än en tempen på en cpu utan kylare.

ADSL är full duplex, det går att skicka och ta emot samtidigt. Upp- respektive nedlänk ligger på olika frekvenser.
http://www.kitz.co.uk/adsl/images/adsl_frequencies.gif

Däremot så innebär en full upplänk att även nedströms hastighet påverkas men det beror på att TCP-protokollet inte kan skicka ACK tillräckligt snabbt.

Permalänk

@Glyph: Sorry jag menade bara att den skulle vara inkopplad i någon annan än port 4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antebest123321:

@Glyph: Sorry jag menade bara att den skulle vara inkopplad i någon annan än port 4...

Du borde koppla:

Modem (Technicolor) -> Router (ex DIR-600, eller en bättre om du har). Det är enda dom ska sitta i modemet ifall det är bryggat.

I routern sätter du sedan familjens datoter och drar en sladd till källaren och er switch. Alla på LANet kopplas sedan in i den switchen.

Ifall det behövs bättre wifi-täckning någonstans kan man sedan bygga ut med en accesspunkt där, men då bör den konfigureras så att DHCP och liknande är avstängt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Glyph: Ja, det var exakt så jag menade. Ska göra så.