Permalänk
Medlem

Fel på sprillans ny dator?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/254825-a...

Köpte denna för cirka 2 veckor sedan, upplever dock ett jävligt udda fel som jag hoppas ni kan hjälpa mig med! (kan inte ett smack om datorer)

alltid vid första uppstarten får jag blåskärm med varierande meddelanden efter en stunds spelande och ENDAST vid spelande, det märkliga är att alltid när jag fått blåskärm och datorn startar upp en andra gång så fungerar datorn felfritt och det går att spela hur länge som helst utan problem helt klockrent :S vafan är grejen?? är som att något händer varje gång datorn har varit avstängd eller nåt?

har kollat över temperaturer på allt och det är som det ska, har även kollat igenom hårddisk och ramminne och det är inget fel på det heller! grafikkort är det enda jag inte har kollat! men det verkar långsökt eftersom allting fungerar som det ska efter den där andra omstarten! märker inga missljud från datorn heller eller upplever problem för övrigt... vafan kan det vara??? känner mig helt lost i det här och fattar verkligen inte vafan det är för fel??

tack på förhand! mvh

Permalänk
Skrivet av rullerunk88:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/254825-a...

Köpte denna för cirka 2 veckor sedan, upplever dock ett jävligt udda fel som jag hoppas ni kan hjälpa mig med! (kan inte ett smack om datorer)

alltid vid första uppstarten får jag blåskärm med varierande meddelanden efter en stunds spelande och ENDAST vid spelande, det märkliga är att alltid när jag fått blåskärm och datorn startar upp en andra gång så fungerar datorn felfritt och det går att spela hur länge som helst utan problem helt klockrent :S vafan är grejen?? är som att något händer varje gång datorn har varit avstängd eller nåt?

har kollat över temperaturer på allt och det är som det ska, har även kollat igenom hårddisk och ramminne och det är inget fel på det heller! grafikkort är det enda jag inte har kollat! men det verkar långsökt eftersom allting fungerar som det ska efter den där andra omstarten! märker inga missljud från datorn heller eller upplever problem för övrigt... vafan kan det vara??? känner mig helt lost i det här och fattar verkligen inte vafan det är för fel?

tack på förhand! mvh

Jag tycker absolut du skall reklamera, en sån här kraftfull dator skall inte krångla såhär. Du har betalat dyra pengar - skall säljaren fixa - punkt.

Känns trots allt som grafikkortet, om du vill/kan testa grafiken via processorn. Plocka ur 1080 kortet och starta med inbyggda grafiken för att se om blåskärmarna uteblir....

Mina tips.
Good luck.

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätaggregat i ?

Permalänk
Skrivet av rullerunk88:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/254825-a...

Köpte denna för cirka 2 veckor sedan, upplever dock ett jävligt udda fel som jag hoppas ni kan hjälpa mig med! (kan inte ett smack om datorer)

alltid vid första uppstarten får jag blåskärm med varierande meddelanden efter en stunds spelande och ENDAST vid spelande, det märkliga är att alltid när jag fått blåskärm och datorn startar upp en andra gång så fungerar datorn felfritt och det går att spela hur länge som helst utan problem helt klockrent :S vafan är grejen?? är som att något händer varje gång datorn har varit avstängd eller nåt?

har kollat över temperaturer på allt och det är som det ska, har även kollat igenom hårddisk och ramminne och det är inget fel på det heller! grafikkort är det enda jag inte har kollat! men det verkar långsökt eftersom allting fungerar som det ska efter den där andra omstarten! märker inga missljud från datorn heller eller upplever problem för övrigt... vafan kan det vara??? känner mig helt lost i det här och fattar verkligen inte vafan det är för fel??

tack på förhand! mvh

Du kan antingen ringa Asus och få hjälp direkt över telefon jag tror att det är mer lönt än att kontakta Webbhallen för jag är väldigt säker på att dom kommer att skicka vidare dig till ASUS ändå.

Vad får du för stoppkod när blåskärmen kommer, en stoppkod kan se ut såhär: 0xC00007 tex.

Skrivet av EsoxLucius:

Jag tycker absolut du skall reklamera, en sån här kraftfull dator skall inte krångla såhär. Du har betalat dyra pengar - skall säljaren fixa - punkt.

Känns trots allt som grafikkortet, om du vill/kan testa grafiken via processorn. Plocka ur 1080 kortet och starta med inbyggda grafiken för att se om blåskärmarna uteblir....

Mina tips.
Good luck.

Vet inte varför folk tror att datorer som är ''Kraftiga'' inte kan krångla. Dom kan krånga lika mycket som en dator som kostar 3000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Jag tycker absolut du skall reklamera, en sån här kraftfull dator skall inte krångla såhär. Du har betalat dyra pengar - skall säljaren fixa - punkt.

Känns trots allt som grafikkortet, om du vill/kan testa grafiken via processorn. Plocka ur 1080 kortet och starta med inbyggda grafiken för att se om blåskärmarna uteblir....

Jag skulle inte öppna datorn och kolla, då kan väl garantin ryka, istället skicka in den felanmäld och få den utbytt, alternativt ännu bättre pengarna tillbaka och köp en dator i delar istället (med montering om du inte vill göra det själv).

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Vet inte varför folk tror att datorer som är ''Kraftiga'' inte kan krångla. Dom kan krånga lika mycket som en dator som kostar 3000kr.

Det var inte det han menade. Han menade inte att en dyr dator är 100% krångelfri i alla fallen.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Har haft ett liknande problem för flera år sedan (eget bygge dock). Vet inte vad felet var, men det löste sig först när jag bytte USB port för musen (eller bytte mus, minns inte riktigt), värt att pröva andra portar och med så lite som möjligt inkopplat, alternativa möss tangentbord.
Om det skulle vara detta är det fortfarande inte ok, men kan bli en klurigare reklamation och du inte använder de medföljande.

Oavsett, om du ska lämna in datorn, kör flera tester där du tar tid på ganska exakt hur lång tid det tar innan du får blåskärm, annars kanske leverantören testar i 5-10 minuter, hittar inget fel på ett par tester, men det sker alltid efter 15 minuter, och de nekar din reklamation för de inte kunnat återskapa felet (ta gärna i lite på längsta tiden för att vara säker

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

@Makaveli1: det har varit varierande, märkligt hur det fungerar felfritt efter den andra booten? kan det krocka med något program jag har på datorn så att det blir tjall?

Permalänk
Medlem

@xcluzive: usch det vill man ju inte, så segt att var utan dator i flera veckor :S

kan det va något program som krockar? det fungerar som sagt felfritt efter den andra booten! jäkligt mysko

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hade gått till webhallens butik och bett dom kika på den

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Skrivet av rullerunk88:

@Makaveli1: det har varit varierande, märkligt hur det fungerar felfritt efter den andra booten? kan det krocka med något program jag har på datorn så att det blir tjall?

Kan du gå in på Lokal Disk C > Windows > Minidump > Här bör du ser massa dmp filer som ligger, Det är alla krascher som du har fått. Kan du lägga en sådan fil på skrivbordet och sedan gå in på bluescreenview eller osronline.com för att ladda upp dump filen, på så sätt kan man kolla vad det är som orsakar kraschen. Det kan vara vad som helst egentligen, operativsystemet, minnen, hårddisk.

Permalänk
Medlem

Försök ta reda på vad du får blåskärm av (se Makaveli1:s inlägg ovan). Om du inte har någon lycka med det så ta med datorn till webhallen och låt de kika på den. Min erfarenhet av deras support är att den är utmärkt om man bara har möjlighet att besöka en butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Kan du gå in på Lokal Disk C > Windows > Minidump > Här bör du ser massa dmp filer som ligger, Det är alla krascher som du har fått. Kan du lägga en sådan fil på skrivbordet och sedan gå in på bluescreenview eller osronline.com för att ladda upp dump filen, på så sätt kan man kolla vad det är som orsakar kraschen. Det kan vara vad som helst egentligen, operativsystemet, minnen, hårddisk.

Hmm, det får jag ta och testa! Har tagit kontakt med webbhallen också så får vi se vad dom säger! Har tyvärr ingen butik nära jag kan gå till så det får bli lite krångel men vafan man vill ju datorn ska funka klockrent!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaccid:

Försök ta reda på vad du får blåskärm av (se Makaveli1:s inlägg ovan). Om du inte har någon lycka med det så ta med datorn till webhallen och låt de kika på den. Min erfarenhet av deras support är att den är utmärkt om man bara har möjlighet att besöka en butik.

. Ja jag har kontaktat webbhallen nu också så får vi se vad det blir av det här :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag har nu fått tillbaka min dator efter en fucking månad, tester visade inget fel på någon komponent! dock var det fel på mjukvaran. det sjuka just nu är att den är precis likadan igen, kan det ha att göra med att dom använt en återställningspartition? bör jag köpa ett flong nytt windows och bara installera om hela skiten??