Permalänk

oidentifierat nätverk

Min kompis och jag ska lana och han kan får ingen internet anslutning vi har testat skriva in ip och dns manuellt men inget händer, vad kan man mer göra

Permalänk
Medlem

@belle1337:
Kör ni inte via någon router utan te.x en switch, måste ni bägge skriva in IP-nummer i samma serie, te.x 195.195.192.*** och subnet mask ska vara 255.255.255.0.

Kör ni via en router, kontrollera så att den ger hans/hennes dator för ett IP-nummer, d.v.s det inte finns någon blockering i routern.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belle1337:

Min kompis och jag ska lana och han kan får ingen internet anslutning vi har testat skriva in ip och dns manuellt men inget händer, vad kan man mer göra

Vad har du för bredband?
Har du router? Om ja, vilken?
Hur kopplar din kompis in sin dator?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@Belzader: samma serie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av belle1337:

Din dator ger du te.x 192.192.192.1, hans/hennes 192.192.192.2, nu kommer ni att vara i "samma nätverk" d.v.s ni ligger i samma serie.

Men detta är ovesäntligt om ni kör via en router då den ska sköta tilldelning av IP-nummer.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: vi satte ethernet kabeln direkt till fiber mottagaren där min kabel alltid sitter men de gjorde ingen skillnad..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belle1337:

@Belzader: vi satte ethernet kabeln direkt till fiber mottagaren där min kabel alltid sitter men de gjorde ingen skillnad..

Ni behöver en router om ni ska kunna spela på internet båda två.

Ditt internet är förmodligen knutet till MACID på ditt nätverkskort, vilket gör att det inte är så lätt att byta som att bara koppla in en annan dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: fiber, ja, vet ej vad den heter dock, ethernet kabel direkt till fiber mottagaren, lika dant som jag och min bror gör