Permalänk
Medlem

Andra router för fiber

Jag har fiber hemma och en Netgear budgetrouter som kan inte bytas ut och används av alla i hushållet. Det mesta fungerar helt ok förutom att den bryter uppkopplingen lite för ofta. Jag har även en egen ASUS RT-AC68U router liggandes och undrar om det är teknisk möjligt att koppla in den i fiber uttaget som finns i mitt rum så att jag har internet och kan styra uppkopplingen, wifi, kanal, lösenord osv. helt själv?

Permalänk
Medlem

BUMP. Någon som vet och kan hjälpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte byta ut Netgear routern?

Permalänk
Medlem

Ja, du kan göra som du frågar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Jag har fiber hemma och en Netgear budgetrouter som kan inte bytas ut och används av alla i hushållet. Det mesta fungerar helt ok förutom att den bryter uppkopplingen lite för ofta. Jag har även en egen ASUS RT-AC68U router liggandes och undrar om det är teknisk möjligt att koppla in den i fiber uttaget som finns i mitt rum så att jag har internet och kan styra uppkopplingen, wifi, kanal, lösenord osv. helt själv?

Du menar att du ska ha två routrar, dels Netgear och dels en ASUS?

Det går oftast men det är definitivt ingen lösning som jag rekommenderar, det finns ganska många fallgropar och nackdelar. En mycket bättre lösning är att du gör om din ASUS till en accesspunkt.

Permalänk
Avstängd

Ja det borde gå. Smartare vore att byta ut Netgear routern för det går det är ingen som använder netgear som tjänstefördelare ^^

Permalänk
Skrivet av bl00keRs:

Jag har fiber hemma och en Netgear budgetrouter som kan inte bytas ut och används av alla i hushållet. Det mesta fungerar helt ok förutom att den bryter uppkopplingen lite för ofta. Jag har även en egen ASUS RT-AC68U router liggandes och undrar om det är teknisk möjligt att koppla in den i fiber uttaget som finns i mitt rum så att jag har internet och kan styra uppkopplingen, wifi, kanal, lösenord osv. helt själv?

Ja det går. Men hur är uttaget i ditt rum kopplat? Är det kopplat till den där NETGEAR routern alls?

Om det är det:

Det man behöver tänka på är att ändra IP-address och stänga av DHCP-tjänsten på Asus-routern. Sedan kan man koppla ihop båda routrarna med vanlig nätverkskabel men viktigt är då att kabeln INTE är kopplad i WAN/ Internet porten (den blåa på Asus).

Hur man gör:
Koppla en dator till Asus routern via nätverkskabel i en av dem gula uttagen på routern.

Öppna en webbläsare och gå till:

Default länk för Asusen: http://192.168.1.1
user: admin
pass: admin

Leta efter DHCP och stäng av det.

Leta efter IP 192.168.1.1 och byt enligt nedan.

Om Netgearen har 192.168.1.1

Så kan Asusen ha 192.168.1.2 till exempel om den är ledig. Värde mellan .2 och .254

När klart: Koppla ihop routrarna men kabel mellan något av de fyra LAN-uttagen på båda routrarna och testa att surfa på nätet etc.

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Avstängd
Skrivet av carlfilip92:

Ja det går. Men hur är uttaget i ditt rum kopplat? Är det kopplat till den där NETGEAR routern alls?

Om det är det:

Det man behöver tänka på är att ändra IP-address och stänga av DHCP-tjänsten på Asus-routern. Sedan kan man koppla ihop båda routrarna med vanlig nätverkskabel men viktigt är då att kabeln INTE är kopplad i WAN/ Internet porten (den blåa på Asus).

Hur man gör:
Koppla en dator till Asus routern via nätverkskabel i en av dem gula uttagen på routern.

Öppna en webbläsare och gå till:

Default länk för Asusen: http://192.168.1.1
user: admin
pass: admin

Leta efter DHCP och stäng av det.

Leta efter IP 192.168.1.1 och byt enligt nedan.

Om Netgearen har 192.168.1.1

Så kan Asusen ha 192.168.1.2 till exempel om den är ledig. Värde mellan .2 och .254

När klart: Koppla ihop routrarna men kabel mellan något av de fyra LAN-uttagen på båda routrarna och testa att surfa på nätet etc.

Asus routern känner av det där automatiskt och föreslår konfiguration därefter, iaf om du har senaste firmwaren

Permalänk

@rocket: Coolt! Nice, det visste jag inte.
Har ingen egen Asus att testa på...
Kör själv Ubiquiti hemma och på jobbet.

Tack för infon!

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise