Permalänk

2x980 Ti vs 1x1080 Ti?

Hej som frågan över lyder, vad tror ni är bäst, har nämligen ett 980 ti så funderar på ifall man bara ska köpa ett till nu då de sjunker i pris o sen köra på de eller om man ska sälja sitt o sen köpa ett 1080Ti. De jag har är ju ruskigt bra men skulle kärn kunna maxa witcher 3 lite mer o sen i framtiden få Andromeda o bli riktigt snyggt

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem

Svårt att säga eftersom 1080 Ti inte är ute än, men GTX 980 Ti SLI lär utprestera GTX 1080 Ti i i ren råkraft, dock så kommer det så klart med de problem som SLI ibland dras med (varmare kort, sämre överklockning, eventuella buggar och dålig scalning i vissa spel, etc.)

Du kan titta på nuvarande GTX Titan X (pascal) för referens, då GTX 1080 Ti lär prestera ungefär som Titan X (+-10%); Det är ca 48% bättre än GTX 980 Ti.

Om vi antar att GTX 980 Ti scalar i 80% så är GTX 980 Ti SLI ca 22% bättre än GTX Titan X.
Om vi antar att GTX 980 Ti scalar i 100% så är GTX 980 Ti SLI ca 35% bättre än GTX Titan X.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@Round_Lake: Notera dock att du kommer att kunna få tag i 1080ti billigare eftersom du redan har ett 980ti. Gå alltid för det mest kraftfulla kortet om du kan imo. Har en polare som kör Sli, det blir varmt och scalear inte jättebra i alla spel. Har du kylningen för det så kanske.

Permalänk

@MinscS2:
Tack så jätte mycket för feedbacken!
De jag känner lite efter att jag har läst de du skrev är att ett 1080 Ti kanske är bättre? Då jag inte klockar vanligtvis så mycket iallfall inte manuellt utan bara med program som fås med kortet. Men samtidigt skulle det vara kul att prova köra Sli men om du säger att de kommer en del problem kanske ett även på grund av detta är bättre. kylningen tror jag klarar det då jag nu har ett chassi gjort samt byggt för just kylning så inge dämpning eller liknande som segar ner detta. Men Kan Sli göra att de presterar sämre en ett singlet 980Ti? tänker om det bara är på vissa spel kanske inte de gör så mycket om man får så mycket mer kraft

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk

@MrJulmust: Kylningen ska inte vara något problem men aa kanske blir billigare att sälja mitt o köpa det nyaste än att köpa ett till, har inte riktigt kollat vad mellan skillnaden kan bli. Men om de kanske är massa problem så kanske de är dumt att chansa på SLi :/

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk

@Round_Lake: nVidia har gjort så att de som har ett 980ti får förtur att köpa ett 1080ti eller att man får det till reducerat pris. http://digiworthy.com/2016/12/18/nvidia-geforce-gtx-1080-ti-f...
https://www.extremetech.com/gaming/241215-nvidia-leaks-plans-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Round_Lake:

@MrJulmust: Kylningen ska inte vara något problem men aa kanske blir billigare att sälja mitt o köpa det nyaste än att köpa ett till, har inte riktigt kollat vad mellan skillnaden kan bli. Men om de kanske är massa problem så kanske de är dumt att chansa på SLi :/

Blir inte billigare att köpa ett 1080ti. Däremot har SLI problem och singelkort har inte problem.

Skulle köra på singelkort, 1080ti. Kanske nyper ett senare när dom reas ut. Fortfarande samma kort då, men hälften så dyrt. Så blev det med mitt 980ti.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Kanske bör du ha ett amd vega kort som alternativ också. Visas upp om 2 dagar.
Ryktas bli en best

Permalänk
Inofficiell ambassadör

SLI-skalning idag ligger ju ofta runt 50-60%. I de spel det i huvudtaget fungerar, i många spel funkar det inte alls. Nej, jag skulle hålla mig borta från SLI och Crossfire i dagens läge. Köp mycket hellre ett kort. 1080ti eller Vega - men eftersom båda kommer ut snart så hade jag väntat på tester av dem båda innan köp.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med sämre överklockning i SLI, varför skulle det bli sämre? Jag e med på att inte alla spel stödjer sli fullt ut men annars vet jag inte.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vad menar ni med sämre överklockning i SLI, varför skulle det bli sämre? Jag e med på att inte alla spel stödjer sli fullt ut men annars vet jag inte.

Håller med. Mina 2 980Ti tuffade på i över 1500mhz i SLI, det är bättre än vad många får på ett singelkort.

Permalänk
Medlem

Om du inte har brått. Vänta på en superweekend och köp 2x1070. Det kommer ge dig mest fps per krona hur du än vrider och vänder på det....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AkUs:

Om du inte har brått. Vänta på en superweekend och köp 2x1070. Det kommer ge dig mest fps per krona hur du än vrider och vänder på det....

Inte man om vänder steken till DX12(i skrivande stund) och spel med taskigt multiGPU-stöd.
En kraftfull GPU > Två klenare, även om man förlorar lite prestanda/krona så är det i min subjektiva bedömning värt det i slutändan.

@Round_Lake: VEGA10/GTX 1080Ti och kanske ett till längre ner på vägen om prestandan behövs?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Är DX12 uttalat sämmre med multigpu?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

@MrJulmust: Aa okej hade helt missat de, Tack som fan för infon!

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk

@Jonathanknet: Hmm jo egentligen, men aa köper inte amd igen, var dem trogen många år men tröttnade på att alltid få de sämre grejerna så bytte till intel o Nvidia sist. O måste säga mycket bättre kvalle även om de är dyrare. Geforce är så värt de gemföt med de jag fick stå ut med från AMD. Men ska såklart inte utesluta det

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk

@Xyborg: Okej tack för inputen, verkar bli ett kort då de flesta här verkar tycka som dig, men ska såklart vänta o se på testerna först så man kan gemföra med de jag har

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk

@AkUs: Sant så sant, men kan väl inte varae bättre en ett 1080 Ti? visst att de är mer fps/kr men blir de bättre? spelar ju mycket tynga grafik spel så de viktigaste för mig är att få de bästa jag kan oavsett kostand men utan att gå titan kort

@Jonssown: Lite de jag också känner, visst de kanske blir billigare med två 1070 men blir det bättre? Är ju prestanda jag jagar så vet att de kommer bli dyrt men vad är det bästa då. känns som du nämde vega eller 1080 Ti är de man ska ha om man inte vill gå titan

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem

@Round_Lake: Jag vet inte hur SLI är nu. Har kört CF i många år.
Men.. om det är lika effektivt som CF är för mig OCH dom spelen där SLI inte fungerar fungerar bra på ett kort så skulle jag om jag var i din sits köpa ett begagnat 980TI om jag hittade det billigt. Mycket kraft för billig peng.

Om ovanstående parametrar inte stämmer för dig och du har pengar till ett 1080TI utan att du gråter så är självklart ett 1080TI det bättre valet.

Kostnad
Watt/Ljud/Värme
Full/halv/dålig prestanda/strul.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.