Blåst på Swec Marknaden?

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt inte han skickar, han kör samma snickisnacki med sin mor. bedragare har den tendensen att lura allt och alla.

Permalänk
Medlem

Förstår inte att man är villig att hamna i nån form av trubbel för 650kr.. kom igen, skulle jag göra nåt hade det fan vart helikopterrånet. Det ska vara nåt som man kan klara sig på resten av livet om det ska va värt!

Visa signatur

Stationär: i7-4790k@4.6Ghz | MSI GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB | MSI GTX970 Twin Frozr V | EK Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Näe, det tror jag inte jag tänker göra.. Skriver en recension i Marknadsreferenser, när allt är löst..

Word.

Skrivet av crew seven:

Skulle faktiskt vänta med det tills vi får reda på hur det ligger till mor hans sa ju att han skulle skicka det snarast.

Grejen är ju den att om man inte outar vem det gäller så kommer ju någon annan kanske råka illa ut. Det kan vara en engångsföreteelse och det ska man ju förstås nämna i sin "recension" men tillslut kommer det kanske fler personer som råkar ut för samma sak, då är det guld värt att kunna läsa om medlemmarnas rykte i affärer.

Man ska självklart vänta tills affären löst sig, men inte utesluta några detaljer trots genomförd affär. Var den trasslig, ska detta nämnas!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Grejen är ju den att om man inte outar vem det gäller så kommer ju någon annan kanske råka illa ut. Det kan vara en engångsföreteelse och det ska man ju förstås nämna i sin "recension" men tillslut kommer det kanske fler personer som råkar ut för samma sak, då är det guld värt att kunna läsa om medlemmarnas rykte i affärer.

Man ska självklart vänta tills affären löst sig, men inte utesluta några detaljer trots genomförd affär. Var den trasslig, ska detta nämnas!

Håller med till fullo! Kan ju hända att personen i fråga försöker med samma skit i någon Facebook-grupp, då kan det vara bra att veta vad han heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Jag försökte ringa numret jag swishade till, men fick inget svar, misstänker att telefonen var avstängd, eftersom det gick direkt till röstbrevlådan, vet inte om det skulle tuta upptaget om han skulle ha blockat mig..

För din info, så om man har blockerat dig, så går det också till, om personen har röstbrevlåda, direkt dit också, annars, typ att personen inte kan nås alternativt upptagen ton. Att blockera gör så att det inte ens syns hos personen att du ringt till telefonen, om du inte lämnat ett meddelande på röstbrevlådan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För din info, så om man har blockerat dig, så går det också till, om personen har röstbrevlåda, direkt dit också, annars, typ att personen inte kan nås alternativt upptagen ton. Att blockera gör så att det inte ens syns hos personen att du ringt till telefonen, om du inte lämnat ett meddelande på röstbrevlådan.

Gäller det SMS också? Att dom studsar bort..?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Tror faktiskt inte han skickar, han kör samma snickisnacki med sin mor. bedragare har den tendensen att lura allt och alla.

Nej, det finns så klart en risk, men då får jag väl ringa mamman igen, hon lät angelägen att allt skulle reda ut sig, speciellt efter att jag nämde ordet polisanmälan, även om jag också förstår att det inte skulle leda någonstans..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Hör av dig till banken och säg att du har råkat föra över av misstag eller liknande. De kan då kontakta mottagarens bank och be att de ringer till snubben, då brukar det lösa sig.

MVH Jobbar på bank

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Polisen lär inte lyfta ett enda litet finger för 650kr... Tråkigt med sant.

Har en kollega som fick sin bil "nycklad" av en förbipasserande idiot när hans fru satt i bilen, de följde efter personen och anmälde till polisen.
Så polisen visste precis vem det var och vart personen bodde.

Det var skadegörelse för över 4000kr
De la ner fallet i brist på bevis... Polisen ger jag inte ett ruttet lingon för.

Nej, det kanske dom inte gör, men samtidigt, ska alla sluta anmäla brott då?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Gäller det SMS också? Att dom studsar bort..?

Det beror på. Har han iPhone, så säger Apple så här

Citat:

När du blockerar ett telefonnummer eller en kontakt kan de fortfarande lämna röstmeddelanden till dig men du får inga notiser. Meddelanden levereras inte. Kontakten ifråga får inte någon notis om att samtalet eller meddelandet har blockerats.

Källa: https://support.apple.com/sv-se/HT201229

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Entusiast

@kronwalled:

Någon sorts inbyggd lösning där säljaren får ange köparens namn som då får en notis att betygsätta affären och möjlighet att lämna en liten kommentar. Hade kanske kunnat vara nåt? Vet att på overclock.net så finns det "trader rating"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Nej, det kanske dom inte gör, men samtidigt, ska alla sluta anmäla brott då?

Absolut inte, men har man tagit en chansning, trots att det varnas för förskottsbetalningar varenda dag, och blivit lurad, och det trots allt inte rör sig om mer pengar, så kanske man får bita i det sura äpplet.

Polisen har nog viktigare saker att göra, som att ta fast fildelare tex.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Absolut inte, men har man tagit en chansning, trots att det varnas för förskottsbetalningar varenda dag, och blivit lurad, och det trots allt inte rör sig om mer pengar, så kanske man får bita i det sura äpplet.

Polisen har nog viktigare saker att göra, som att ta fast fildelare tex.

Jo, så är det, men jag är nog lite för godtrogen och vill kunna lita på andra nördar, men det verkar inte som om att man kan det, alla gånger. :/

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Haha skulle betala för att höra den konversationen mellan han och hans morsa

Trodde ärligt talat swec. var besparat sånt slödder. Har själv gjort några affärer här, både sålt och köpt, och det har aldrig varit några problem. köpte t.om. defekta minnen en gång på en annons och killen gav mig pengarna tillbaka direkt utan att jag behövde skicka tillbaka dem till honom ens (han hade inte använt dem på ett bra tag som jag förstod det). Så bara superbra erfarenheter här själv.

Permalänk

Köp alltid endast av medlemmar med referenser och 20+ affärer, då har du trygghet

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam om att ha blivit utsatt för bedrägeri här på sweclockers. Det var på 1600kr och har inte sett skymten av dessa pengar trots att det har gått snart 2 år sen jag anmälde.

Helt otroligt att sweclockers inte gjort något åt dessa bedragare mer än att stänga kontot när skadan redan har inträffat. Artikeln med tips är bra att ha till hands, men problemet ligger inte där. Någon form av identifikationsprocess borde krävas varje gång man använder marknaden. Att man behöver logga in via sin bank eller dylikt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Hör av dig till banken och säg att du har råkat föra över av misstag eller liknande. De kan då kontakta mottagarens bank och be att de ringer till snubben, då brukar det lösa sig.

MVH Jobbar på bank

Det bygger ju på att den som har mottagarkontot är intresserad av att lämna tillbaka pengarna. Banken kan inget göra i annat fall.

Har man otur så är även föräldrarna "skumma" och spelar med men det händer sedan ingenting.

Men, för att säga så här: jag har handlat via internet och med förskottsbetalning (sällan jag säljer något via internet även om det händer) sedan slutet av 90-talet och jag pratar bokstavligen om tusentals affärer och det är bara några få gånger som jag blivit lurad och blivit av med förskottsbetalade pengar. Självklart skall man vara lyhörd för varningstecken men att begränsa sig till att köpa enbart öga mot öga tycker jag personligen är väldigt drastiskt. (Fast, det är klart, mer för mig att köpa, hehe )

Hoppas det löser sig för dig och att du får prylen du köpt!

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Samma här, gissningsvis delvis pga det är en omständig lösning.

Får ge en liten känga till SWEC. BF/CM/Julkalender flikar, som ökar butikernas försäljning, kan man slänga upp (fyndtråden gör ett ganska bra jobb), men ett referenssystem som bygger på liknande funktionalitet verkar ganska ointressant (referenstråden gör ett mindre bra jobb).

Nej, då skulle jag iaf skita i det.

Jag tycker referens-tråden är ganska oanvändbar. 100sidor lång och du har ju inte tid att sitta och scrolla igenom alla.. Kanske det finns ett smartare sätt att snabbkolla den(?) men ett system hade inte varit helt fel där du helt enkelt säger namnet på säljaren/köparen å ser då hur många som är nöjda/missnöjda med den.

ON-T
Hoppas ungen fick en ordentlig utskällning och utegångsförbud!
Hoppas du får tillbaka pengarna!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Du är inte ensam om att ha blivit utsatt för bedrägeri här på sweclockers. Det var på 1600kr och har inte sett skymten av dessa pengar trots att det har gått snart 2 år sen jag anmälde.

Helt otroligt att sweclockers inte gjort något åt dessa bedragare mer än att stänga kontot när skadan redan har inträffat. Artikeln med tips är bra att ha till hands, men problemet ligger inte där. Någon form av identifikationsprocess borde krävas varje gång man använder marknaden. Att man behöver logga in via sin bank eller dylikt.

Och du tror att dom kommer släppa bankid till en sida som sweclockers.com?

Det är faktiskt ganska så hårt vilka som får tillgång till bankid... Lättast är väl bara att ge fasiken i att betala i förskott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Jag tycker referens-tråden är ganska oanvändbar. 100sidor lång och du har ju inte tid att sitta och scrolla igenom alla.. Kanske det finns ett smartare sätt att snabbkolla den(?) men ett system hade inte varit helt fel där du helt enkelt säger namnet på säljaren/köparen å ser då hur många som är nöjda/missnöjda med den.

ON-T
Hoppas ungen fick en ordentlig utskällning och utegångsförbud!
Hoppas du får tillbaka pengarna!

Man kan bara söka på namnet längst upp till höger så får du upp alla inlägg med användaren

till exempel om du söker på mitt nick:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=aa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Och du tror att dom kommer släppa bankid till en sida som sweclockers.com?

Det är faktiskt ganska så hårt vilka som får tillgång till bankid... Lättast är väl bara att ge fasiken i att betala i förskott?

Nu låter det lite som om du hittar på. BankID och andra betaltjänster, ansluter mot bank/kreditbolag och din formulering låter lite fördomsfull... "till en sida som sweclockers.com". Det verkar förvisso vara ett hästjobb att certifiera sin handelsplats för elektronisk betalning/identifiering enligt gällande direktiv om jag tolka min kollegas grymtande korrekt. Sweclockers må kanske inte ha ambitionen och/eller kapitalet men det finns nog inget tekniskt eller juridisk hinder.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vi har en marknad som många har en åsikt om men tyvärr så är det få som tar sig tid och skriva i referenserna.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Ännu en gång och detta har väl förts på tal många gånger. Det är dags att införa så att medlemmar kan betygsätta eller ge recension som syns direkt på användarens profil. Samt att ha som krav att den som säljer något bör ha varit medlem minst 1 år, 50-100inlägg. Skulle man fortfarande bli blåst så har det ändå försökt förhindrats på något vis mer än en "kräv id" nyhet/uppmaning.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Jag tycker referens-tråden är ganska oanvändbar. 100sidor lång och du har ju inte tid att sitta och scrolla igenom alla.. Kanske det finns ett smartare sätt att snabbkolla den(?) men ett system hade inte varit helt fel där du helt enkelt säger namnet på säljaren/köparen å ser då hur många som är nöjda/missnöjda med den.

ON-T
Hoppas ungen fick en ordentlig utskällning och utegångsförbud!
Hoppas du får tillbaka pengarna!

Du vet att du kan söka i en tråd?
Väldigt lätt att hitta en användare. Funkar hur bra som helst och jag uppmanar alla att lämna ett omdöme genom att använda @griid!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

@kronwalled:

Någon sorts inbyggd lösning där säljaren får ange köparens namn som då får en notis att betygsätta affären och möjlighet att lämna en liten kommentar. Hade kanske kunnat vara nåt? Vet att på overclock.net så finns det "trader rating"...

Skrivet av Lineri:

Jag tycker referens-tråden är ganska oanvändbar. 100sidor lång och du har ju inte tid att sitta och scrolla igenom alla.. Kanske det finns ett smartare sätt att snabbkolla den(?) men ett system hade inte varit helt fel där du helt enkelt säger namnet på säljaren/köparen å ser då hur många som är nöjda/missnöjda med den.

ON-T
Hoppas ungen fick en ordentlig utskällning och utegångsförbud!
Hoppas du får tillbaka pengarna!

Skrivet av Ruzikx:

Man kan bara söka på namnet längst upp till höger så får du upp alla inlägg med användaren

till exempel om du söker på mitt nick:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=aa...

Skrivet av Cr0wl3y:

Vi har en marknad som många har en åsikt om men tyvärr så är det få som tar sig tid och skriva i referenserna.

Skrivet av Tomika:

Ännu en gång och detta har väl förts på tal många gånger. Det är dags att införa så att medlemmar kan betygsätta eller ge recension som syns direkt på användarens profil. Samt att ha som krav att den som säljer något bör ha varit medlem minst 1 år, 50-100inlägg. Skulle man fortfarande bli blåst så har det ändå försökt förhindrats på något vis mer än en "kräv id" nyhet/uppmaning.

Skrivet av griid:

Du vet att du kan söka i en tråd?
Väldigt lätt att hitta en användare. Funkar hur bra som helst och jag uppmanar alla att lämna ett omdöme genom att använda @griid!

Som nämnts går det ju enkelt att söka, men omständigt nog att skriva så att många skippar det. Direkt integrering är nog det vettigaste, något så simpelt som ett plus/minus (like/dislike) eller antal stjärn-system som även reflekterar antal omdömen skulle vara enkelt nog och ge en vettig översikt över tillförlitligheten.

Skrivet av crazysanta:

Köp alltid endast av medlemmar med referenser och 20+ affärer, då har du trygghet

Och om alla resonerade så skulle ingen få 20 referenser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det bygger ju på att den som har mottagarkontot är intresserad av att lämna tillbaka pengarna. Banken kan inget göra i annat fall.

Har man otur så är även föräldrarna "skumma" och spelar med men det händer sedan ingenting.

Men, för att säga så här: jag har handlat via internet och med förskottsbetalning (sällan jag säljer något via internet även om det händer) sedan slutet av 90-talet och jag pratar bokstavligen om tusentals affärer och det är bara några få gånger som jag blivit lurad och blivit av med förskottsbetalade pengar. Självklart skall man vara lyhörd för varningstecken men att begränsa sig till att köpa enbart öga mot öga tycker jag personligen är väldigt drastiskt. (Fast, det är klart, mer för mig att köpa, hehe )

Hoppas det löser sig för dig och att du får prylen du köpt!

Självklart kan vi inte bara ta pengarna från kunden men är det någon unge som tror det är lätta pengar brukar det lösa sig om vi ringer. Är det en målvakt inblandad är det så klart kört, men det känns som överkurs för de här pengarna.

Permalänk
Medlem

UPDATE

Fick ett mail tidigare idag från säljaren, där han bad om min adress, eftersom han är avstängd från SweC och inte kunde nå våra PM..
Svarade med min adress, och ett önskemål om försändelse-id som blev utlovad i mellandagarna..

Men tyvärr är det ju röd dag på fredag så jag får väl vänta tills tidigast måndag/ tisdag

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

UPDATE

Fick ett mail tidigare idag från säljaren, där han bad om min adress, eftersom han är avstängd från SweC och inte kunde nå våra PM..
Svarade med min adress, och ett önskemål om försändelse-id som blev utlovad i mellandagarna..

Men tyvärr är det ju röd dag på fredag så jag får väl vänta tills tidigast måndag/ tisdag

Har paketet lämnats in till postombudet innan stopptiden idag, så bör du ha paketet på måndag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Och du tror att dom kommer släppa bankid till en sida som sweclockers.com?

Det är faktiskt ganska så hårt vilka som får tillgång till bankid... Lättast är väl bara att ge fasiken i att betala i förskott?

Jag vet inte, men tror att det skulle vara en tryggare lösning för alla parter. Något måste göras. Erkänner att jag gjorde bort mig, men tur i oturen kunde personen spåras via swish till hans bank. Hade vi inte använt swish så hade detta aldrig varit möjligt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Något måste göras.

Jag skrev i en annan tråd att man borde börja be om id på personen innan annons publiceras på SweC.Bara för personen att ta bild med mobilen på id eller körkort sen att nån på redaktionen godkänner alla uppgifter innan annonsen kommer ut.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata