Permalänk

Hjälp! TV från Telia

Hej!

Jag har beställt Telias stora TV-paket, och kör bredband från Bahnhof.
Jag har en egen router, en Netgear Nighthawk Ac1900.

Igår när jag skulle köra igång det så fick jag det inte till att fungera, och efter lite läsning på internet så förstod jag det som att man va tvungen att ändra lite i routern och skriva in någon VPN id som Telia sänder sin TV på?

Har någon koll på detta?

Jätte tacksam för all hjälp!

Mvh

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag skulle tro att Telia kan hjälpa dig om du ringer deras support.
https://www.telia.se/privat/kontakt?intcmp=mp_kontakta-oss

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Jag skulle tro att Telia kan hjälpa dig om du ringer deras support.
https://www.telia.se/privat/kontakt?intcmp=mp_kontakta-oss

Telia kunde inte hjälpa mig, enligt Telia gick det inte.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pakkalero:

Telia kunde inte hjälpa mig, enligt Telia gick det inte.....

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det går men de vill väl att du ska köpa deras internet också så därför drar de till med detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Aha, då förstår jag problematiken, ursäkta. Nej, har tyvärr ingen insikt i frågan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Rekordmedlem

Med din kombination så lär du få ut tvn via tvporten på "tjänstefördelaren" (switchen) som du anslutit din routers wanport till, tvn är helt fristående från din dataanslutning och tvboxen ska anslutas till tvporten på switchen och inte till routern.
Vill du använda tv via internet i stället för via boxen får du använda Telias Play+, det ingår i ditt abb men du behöver gå till rätt sida i webbläsaren eller använda en app för rätt operativsystem.
https://www.telia.se/privat/tv/play-plus

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Med din kombination så lär du få ut tvn via tvporten på "tjänstefördelaren" (switchen) som du anslutit din routers wanport till, tvn är helt fristående från din dataanslutning och tvboxen ska anslutas till tvporten på switchen och inte till routern.
Vill du använda tv via internet i stället för via boxen får du använda Telias Play+, det ingår i ditt abb men du behöver gå till rätt sida i webbläsaren eller använda en app för rätt operativsystem.
https://www.telia.se/privat/tv/play-plus

Okej, nu har jag ju det så att jag har routern i kopplad i min Intenso Switch som sitter direkt efter fibern, och tvn är inkopplad i routern.
Är det fel då?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pakkalero:

Okej, nu har jag ju det så att jag har routern i kopplad i min Intenso Switch som sitter direkt efter fibern, och tvn är inkopplad i routern.
Är det fel då?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om det är fel men du har anslutit din tv till internet och inte till Telias iptv, kopplar du som du gjort måste du ha en tv som kan köra Play+ appen.
Den normala iptv boxen skall anslutas direkt till tvporten på intenoswitchen, den har inget med internet att göra.
Det blir typ detta, nu vet jag inte om det är just den porten men principen är rätt i ditt fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pakkalero:

Ingen som kan något om det här hur man ska gå till väga? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga.

Tänk på detta i fortsättningen.

*Bump raderad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kolla med de som har installerat ditt fibernät (hos mig är det tex Öresundskraft). Brukar finnas utförlig beskrivning om vilken port du ska använda för tv. Men du kan som mrqaffe även skrev, inte ta det från din router.

Visa signatur

// Niklas