SweClockers introduktion till TV-apparater

Permalänk

Jaha.. Nu blev jag lite klokare men kände tillslut att jag får helt enkelt bara slå till på något strax under 10k och hoppas att jag blir nöjd

Permalänk
Medlem

Hej jag undrar hur stor skillnad det är på bildkvaliten mellan Samsung UE60KS7005/Samsung UE55KS8005 ?.Finns det några skillnader alls typ ? .För båda dom ligger i typ samma prisklass och då blir jag lite osäker.Jag tar Samsung för att det verkar passa bäst mellan spel och film :)!.Hoppas du har några svar på min fråga #Laxpudding :)!!

Permalänk
Medlem

tack för en fin guide

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Bra och informativ guide för de som söker baskunskaper inom tv tekniken. Gillar att ni förklarade hertz:ens betydelse, blir trött på att lyssna på alla TV försäljare som anser att hertz är guds gåva till folket.

Permalänk

Bra och informativt skrivet!

Permalänk
Medlem

Har en Samsung UE75KS8005. Sjukt nöjd med den.
Använder den som en gaming skärm också då den har lägst input lag i klassen. Inte bra för snabba FPS spel men för allt annat är den grym tycker jag. Bilden är så sjukt mycket bättre än min gamla 60" TV och HDR är mumma.

Permalänk
Medlem

Kan ni rätta mig om jag har fel. Men spelar alltså Hz ingen roll? För jag tycker man ser en bra skillnad på "50" och "100" när man har dom bredvid varandra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av K-D][Aramis:

Kan ni rätta mig om jag har fel. Men spelar alltså Hz ingen roll? För jag tycker man ser en bra skillnad på "50" och "100" när man har dom bredvid varandra?

Stämmer, själva frekvensen spelar ingen roll, så länge allting återges på rätt sätt vill säga. Vilket tyvärr inte alls är självklart.

En del TV-apparater kan inte återge exempelvis en SVT-sändning (som oftast är 25 men även 50 bilder i sekunden) på rätt sätt. Desto fler TV-apparater kan inte återge film på Blu-ray som är 24 bilder i sekunden på rätt sätt, utan det blir ryckigt eftersom det sker en ojämn repetition av bildrutor, från 24 till 60.

Så vad du ser är skillnad på när du jämför TV-apparater som kallas "50" respektive "100" Hertz är alltså inte frekvensen i sig själv utan du jämför två olika produkter som har olika teknik och metoder för att påverka bildflytet. Den vanligaste skillnaden när tillverkarna talar om "50" och "100" Hertz är olika nivåer av bildinterpolering som ger skilda resultat i bildens flyt när de beräknar fram nya bildrutor. Då ser det väldigt olika ut eftersom de hittar på fler bildrutor på väldigt olika sätt. Tillverkarna är inte dummare än att de klistrar på högre Hertz-siffror ju mer sofistikerad interpolering de anser att deras TV:n har.

Kör du en Blu-ray med 24p och den ena apparaten gör rätt och arbetar med bilden som den är inspelad medan den andra apparaten beräknar fram nya bildrutor, kommer den senare absolut att "flyta" mjukare. I alla fall vid en första ögonblicklig jämförelse. Interpolering har ju ett pris i form av fel och störningar i bilden som tittaren kanske är lyckligt omedveten om.

Problemet är bara att du inte har en aning om vad du faktiskt jämför. Hur "flytet" i bilden påverkas av interpolering är ofta en inställning. Den ena apparaten kanske har sin interpolering påslagen och den andra avstängd. Kanske är inställd på en mildare interpolering för att minska mängden fel i bilden. Den ena TV:n kanske gör allt helt fel. Och det har inte med "50" eller "100" att göra.

Fast skulle någon, vilket tyvärr inte lär ske en vanlig tisdag i någon normal butikslada, jämföra båda apparaterna, utan att det hittas på och interpoleras bildrutor så skulle skillnaden minska drastiskt. Det skulle fortfarande vara skillnader. Men då kan den TV som kallas "50" mycket väl vara den bättre av de två. Det kanske är den som faktiskt gör rätt från början, medan den som kallas "100" gör fel men döljer felen bakom påkostad interpolering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer, själva frekvensen spelar ingen roll, så länge allting återges på rätt sätt vill säga. Vilket tyvärr inte alls är självklart.

En del TV-apparater kan inte återge exempelvis en SVT-sändning (som oftast är 25 men även 50 bilder i sekunden) på rätt sätt. Desto fler TV-apparater kan inte återge film på Blu-ray som är 24 bilder i sekunden på rätt sätt, utan det blir ryckigt eftersom det sker en ojämn repetition av bildrutor, från 24 till 60.

Så vad du ser är skillnad på när du jämför TV-apparater som kallas "50" respektive "100" Hertz är alltså inte frekvensen i sig själv utan du jämför två olika produkter som har olika teknik och metoder för att påverka bildflytet. Den vanligaste skillnaden när tillverkarna talar om "50" och "100" Hertz är olika nivåer av bildinterpolering som ger skilda resultat i bildens flyt när de beräknar fram nya bildrutor. Då ser det väldigt olika ut eftersom de hittar på fler bildrutor på väldigt olika sätt. Tillverkarna är inte dummare än att de klistrar på högre Hertz-siffror ju mer sofistikerad interpolering de anser att deras TV:n har.

Kör du en Blu-ray med 24p och den ena apparaten gör rätt och arbetar med bilden som den är inspelad medan den andra apparaten beräknar fram nya bildrutor, kommer den senare absolut att "flyta" mjukare. I alla fall vid en första ögonblicklig jämförelse. Interpolering har ju ett pris i form av fel och störningar i bilden som tittaren kanske är lyckligt omedveten om.

Problemet är bara att du inte har en aning om vad du faktiskt jämför. Hur "flytet" i bilden påverkas av interpolering är ofta en inställning. Den ena apparaten kanske har sin interpolering påslagen och den andra avstängd. Kanske är inställd på en mildare interpolering för att minska mängden fel i bilden. Den ena TV:n kanske gör allt helt fel. Och det har inte med "50" eller "100" att göra.

Fast skulle någon, vilket tyvärr inte lär ske en vanlig tisdag i någon normal butikslada, jämföra båda apparaterna, utan att det hittas på och interpoleras bildrutor så skulle skillnaden minska drastiskt. Det skulle fortfarande vara skillnader. Men då kan den TV som kallas "50" mycket väl vara den bättre av de två. Det kanske är den som faktiskt gör rätt från början, medan den som kallas "100" gör fel men döljer felen bakom påkostad interpolering.

Tack för ditt utförliga svar! Alltid tänkt att "ja där ser man på en Samsung 5-serie och 6-serie vilken skillnad det är 50-100hz". Men nu är jag ännu mer förvirrad kring vad man ska titta på när man ska ha en ny tv. Har en 65" 6-serie curved just nu. På den tycker jag man märker mkt, speciellt på ip-tvn hur dåligt flyt det är. Fotboll, hockey etc, det kan emellanåt vara sjukt suddigt när kameran panorerar över planen. Men det märks inte lika tydligt när jag ser en film via datorn till tvn osv. Det är väldigt enerverande tycker jag

Permalänk
Bildexpert 📺

@K-D][Aramis: 5-serien är Samsung budgetklass som innehåller väldigt få av Samsung egna komponenter. 6-serien är deras mellanklass och är i högre grad mer typiska Samsung-apparater. Dessa modeller har också bildinterpolering vilket 5-serien brukar sakna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@K-D][Aramis: 5-serien är Samsung budgetklass som innehåller väldigt få av Samsung egna komponenter. 6-serien är deras mellanklass och är i högre grad mer typiska Samsung-apparater. Dessa modeller har också bildinterpolering vilket 5-serien brukar sakna.

Insiktsfullt. Tack för att du tar dig tid att svara och förklara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@K-D][Aramis: 5-serien är Samsung budgetklass som innehåller väldigt få av Samsung egna komponenter. 6-serien är deras mellanklass och är i högre grad mer typiska Samsung-apparater. Dessa modeller har också bildinterpolering vilket 5-serien brukar sakna.

Skulle jag kunna ställa en till fråga.

När jag kollar på tv tex, säg att jag kollar en fotbollsmatch. Den flyter ganska bra i HD, byter jag till samma kanal men FHD istället så blir bilden självfallet skarpare men betydligt mer suddig vid panoreringar (Då använder jag min Samsung 65" 6-serie curved). Då tycker jag nästan min skräpiga Luxor-tv på 32" med flera år på nacken i sovrummet visar en klarare bild.

Överlag tycker jag ip-tv, iaf den jag har, presenterar kanalerna i lite halv slowmotion ibland.

Permalänk
Bildexpert 📺

@K-D][Aramis: Hängde inte riktigt med i vad du beskrev där. Gissar att du titta på samma fotbollsmatch från olika sändningar och källor? Inbyggd digitalbox och separat iptv-box?

I sådana fall är det effekten av de olika källorna du observerar, samt att du kan ha olika inställningar i TV:n för de olika källorna.

Att den gamla Luxor-32:n ser "klarare" ut handlar vanligtvis om att den är mindre till ytan och koncenterar ljuset till en snävare del av ditt synfält. Alla former av rörelser sker över mindre del av synfältet och ser därför mjukare ut. Samma sak med detaljintryck.

Din 65-tummare kommer i mycket högre grad avslöja kvalitetsproblem i bilden och effekten är tvärtom. Allting förstoras. Särskilt tydligt blir det ifall du dessutom sitter närmare din 65-tummare jämfört med sovrums-TV:n

Effekter som "halv slowmotion ibland" är vanligtvis en bieffekt av interpolering. Det blir fel i beräkningarna och det flyt som skapas/hittas på fungerar aldrig till 100%

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis:

Har du stängt av alla tramsiga effekter typ rörelsekompensation osv?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Så för att få bästa bild på TV:n ska jag ställa in 4k HDR 60hz i min Apple TV även fast det i specsen står att TV:n är 50hz och 100hz med LG TruMotion?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Bildexpert 📺

@shelter: Ja, absolut. Det finns inget som är låst till 50 eller 100 Hz med den TV:n. Med Apple TV bör du också ställa in att den ska ändra frekvens efter innehåll, så att du får ut 24 eller 50 Hz när materialet är inspelat för de frekvenserna, till exempel Netflix, iTunes m.fl. som oftast är 24p och SVT Play i 25p.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Japp, det har jag gjort, match content måste vara på annars blir det ryckig bild ibland, i alla fall med min TV. Tack för svar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag såg dock att i 60hz att TV sändingen via t.ex com hem appen gör så bilden får "dåliig framerate", precis som låg FPS i spel. Är det pga. hdmi kabeln (har läst att om den inte klarar höga hastigheter att det kan bli såna problem), eller är det com hem appen som är "korkad" eller något annat? Vad tror du?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Bildexpert 📺

@shelter: En HDMI-kabel kan inte göra bilden ryckig. Är det fel på kabeln blir det ingen bild alls.

Det är troligtvis Comhem-appen som är mindre framgångsrik. Jag gissar på att materialet som comhem levererar allra högst troligt är 25p. Appen använder dock inte funktionen att frekvensen ska ändras. Då konverterar den 25p till 60 Hz genom att repetera bildrutor med extremt hackig effekt.

Då är "lösningen" att manuellt ändra till AppleTV till 50 Hz. Samt klaga hos comhem.