Ny information om AMD Ryzen hittar ut på webben – lanseras senast den 3 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Jag har för mig att @Yoshman har ett och annat att säga om det.
Eller så har jag helt fel

I teorin ska det vara billigare iaf när man kan få ut fler CPUer per wafer. Om det blir så i praktiken är väl en annan sak.

Permalänk
Medlem

8 Kärnors Skylake IPC prestanda till liknande pris, då blir det köp. Singeltrådat prestanda i stil med Haswell klock-för-klock nöjer jag mig inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hoppas verkligen på ett priskrig nu. AMD kan inte hålla lika höga priser som intel, för om de presterar likvärdigt så kommer folk fortsätta köpa intel. Upp till bevis nu att AMD kan vara konkurrenskraftiga.

Vad grundar du det på? Om båda kostar lika och presterar lika, varför skulle det vara så himla självklart att välja intel?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hoppas verkligen på ett priskrig nu. AMD kan inte hålla lika höga priser som intel, för om de presterar likvärdigt så kommer folk fortsätta köpa intel. Upp till bevis nu att AMD kan vara konkurrenskraftiga.

Vettetusan om det funkar ändå om dom lägger sig billigare som det "billiga alternativet", det har ju visat sig förr att konkurrenterna säljer betydligt större mängder trots att AMD har haft bättre produkter och och prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kanske blir att uppgradera från i7 7700K då om det är bra ös i Ryzen

Att den uppgraderingen blir värd mödan och kostnaden är nog riskfritt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

När NDA släpper vilket troligtvis blir i samband med lanseringen. Om ryktet stämmer vid skiftet feb/mars.

Låter alltid oroväckande när man inte får se tester förrns lanseringen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad grundar du det på? Om båda kostar lika och presterar lika, varför skulle det vara så himla självklart att välja intel?

Folk köper sånt de känner igen, så om de hade intel i sitt gamla system så kommer de troligtvis köra på det märket de redan testat om det är samma pris. Detta gäller inte alla, men för de flesta är det så. Dessutom är de flesta konsumenterna inte särskilt tekniska, så igenkänningsfaktorn är därför extra betydelsefull för köp. Dessutom lär det inte vara så att även om AMD presterar lika bra som intel, finner jag det otroligt att de kan matcha intel i energi effektivitet, därför blir intel det bättre köpet vid samma pris.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av scara:

8 Kärnors Skylake IPC prestanda till liknande pris, då blir det köp. Singeltrådat prestanda i stil med Haswell klock-för-klock nöjer jag mig inte med.

Inte ens om det är för halva priset?

Om man redan sitter på en processor så är det väl en sak om man tycker att en uppgradering vore värt det eller inte men tänk om AMD skulle släppa en 4C/8T-CPU för runt 2000-2500kr, då tror jag inte många skulle välja Intels i5:a istället och deras 7700K ligger ju runt hela 4000kr.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag minns med klarhet hur förväntansfullt man såg fram emot Bulldozer för snart sex år sedan, och den fantastiska besvikelsen som uppstod när den på lanseringsdagen visade sig bli omsprungen av sin åldrande föregångare. Jag förväntar mig därmed inga större underverk i år, utan låter mig i sådana fall istället bli positivt överraskad ifall den faktiskt visar sig vara en värdig konkurrent till Intel.

Om en Ryzen 8C/16T presterar sämre än FX 8150 så ska jag aldrig köpa något mer från AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Folk köper sånt de känner igen, så om de hade intel i sitt gamla system så kommer de troligtvis köra på det märket de redan testat om det är samma pris. Detta gäller inte alla, men för de flesta är det så. Dessutom är de flesta konsumenterna inte särskilt tekniska, så igenkänningsfaktorn är därför extra betydelsefull för köp. Dessutom lär det inte vara så att även om AMD presterar lika bra som intel, finner jag det otroligt att de kan matcha intel i energi effektivitet, därför blir intel det bättre köpet vid samma pris.

Det återstår väl att se men enligt de själva så är det ju så i alla fall. En AMD Ryzen med 95W matchar och överskrider i vissa fall en intel med 140W.

Sen visst det är klart att det finns mycket vanemänniskor och rena fanboys som kommer vägra AMD även om de är lika bra eller bättre, det går inte komma ifrån. Men jag hoppas ändå att många många vågar testa AMD nu så att de får in lite kapital.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas den 8 kärniga ligger perfekt prissatt än konkurrenten 6900k.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Denna info har ju redan pusslats ihop av allt som sagt till andra hårdvaru siter under CES.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det återstår väl att se men enligt de själva så är det ju så i alla fall. En AMD Ryzen med 95W matchar och överskrider i vissa fall en intel med 140W.

Sen visst det är klart att det finns mycket vanemänniskor och rena fanboys som kommer vägra AMD även om de är lika bra eller bättre, det går inte komma ifrån. Men jag hoppas ändå att många många vågar testa AMD nu så att de får in lite kapital.

Kina hade alldrig investerat i AMDs processorer om dom inte kände sig säkra att dom kommer tillverka bra konkurrenskraftiga processorer, bara Kina marknaden är enorm och kineser överlag är patriotiska så troligtvis kommer många kineser välja AMD processor om den visar sig prestera lika bra som en Intel för något lägre pris som förmodligen sker.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så jävla gött när det kommer ny info om Ryzen

Jag kollade precis på AMD's presentation. Det uttalas Rye-Zen, så sluta säg "Ryssen", snälla.

Suck... Om du tittat på swecs CES material så borde du veta vid detta laget att det uttalas "Riesen (god och chokladig)".

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Inte ens om det är för halva priset?

Om man redan sitter på en processor så är det väl en sak om man tycker att en uppgradering vore värt det eller inte men tänk om AMD skulle släppa en 4C/8T-CPU för runt 2000-2500kr, då tror jag inte många skulle välja Intels i5:a istället och deras 7700K ligger ju runt hela 4000kr.

Nej inte ens då Min nästa CPU ska hålla minst i ett halvdecennium och då vill jag ha (nästan) det allra bästa.

Sen så är alla inte mig; de flesta som du säger skulle lätt uppgradera om det vore så billigt och det skulle jag faktiskt också ha gjort normalt.

Permalänk
Medlem

För min egen del är det ganska onödigt att köpa nya grejer, men jag blir så glad och hypad för första gången sen.....jag minns inte. Så om AMD levererar så vill man NÄSTAN "belöna" dom med ett köp.

Jag hoppas bara att folk kan vara objektiva när folk köper ny rigg. Att köpa Intel bara för att man gillar eller är trygg med Intel är verkligen något som förstör utveklingen. Floppar AMD's CPU dock, ja då är det ju inget att göra än att böja sig för Intel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Väntar så ivrigt, funderar på om jag ska förboka så det ej blir som med Nintendo classic...

Sedan blir det att maxa skiten så mycket det går, mest mängd ramminne som den stöder, dubbla m.2 hårddiskar av samsung 960 pro och det allra billigaste grafikkort som går att få tag på, typ GeForce GT 610

Enda problemet är extrem tidsbrist..

GT 610? Tog budgeten slut?

Skrivet av Vangen:

Hoppas den 8 kärniga ligger perfekt prissatt än konkurrenten 6900k.

Svårt att vara mindre prisvärd än en CPU som presterar nästan identiskt som en 7700K fast för 6000:- mer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vad grundar du det på? Om båda kostar lika och presterar lika, varför skulle det vara så himla självklart att välja intel?

AMD Athlon XP och Athlon 64 var bättre än Intels motsvarigheter och även billigare, men folk köpte ändå Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hur som helst så är Ryzen en uppgradering om man sitter på en CPU som är 2 år eller äldre

Blir första nya datorn sedan 2012 Q1 för min del.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albinfiskare:

Suck... Om du tittat på swecs CES material så borde du veta vid detta laget att det uttalas "Riesen (god och chokladig)".

Eller så kallar man det Zen som arkitekturen egentligen heter så är saken klar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

AMD Athlon XP och Athlon 64 var bättre än Intels motsvarigheter och även billigare, men folk köpte ändå Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, för att intel prisdumpade sina processorer till butiker som inte sålde AMD processorer. Men de har skrivit på att de inte ska göra så igen i framiden, så om det händer igen lär det bli domstol av saken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Micro_Devices,_Inc._v.....

Om vi utgår ifrån att intel den här gången håller sig till rent spel så tror jag AMS har goda chanser att öka sina marknadsandelar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Samma här, min 4770K skulle räcka fler år till, men det vore "kul" att bygga en AMD-maskin för första gången på snart 10 år, bara för skojs skull. Finns inte så mycket anledning att uppgradera annars.

Haha, jo, det är väl så jag resonerar också. Bara för att det är "kul"

Dock var det vid det här laget omkring 15 år sen sist för mig, min gamla KT133A/XP2400+-burk, som faktiskt fortfarande tjänstgör som DOS/W98-monster i väsentligen oförändrat skick. Blood i 1280x1024 = nice

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GuessWho:

Om en Ryzen 8C/16T presterar sämre än FX 8150 så ska jag aldrig köpa något mer från AMD.

Aldrig är en väldigt lång tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Om en Ryzen 8C/16T presterar sämre än FX 8150 så ska jag aldrig köpa något mer från AMD.

inte enns om vega presterar bättre än var Nvidia skeppar nästa år ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

AMD Athlon XP och Athlon 64 var bättre än Intels motsvarigheter och även billigare, men folk köpte ändå Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag minns det så presterade dom ganska lika hade både en intel & en Athlon64 (servervarianten med dubbelt cashe)
Amd va lite billigare så var bra köp då men deras moderkort va sk.. (Nvidia & Vias kort va ok men inte lika bra som Intels)
Är inte bara processorn som gör en dator är helheten.
Men ska bli intressant med Ryzen (om dom kommer med större kretsar (arbetsstationskort tex) Den nuvarande kretsen verkar ha ungefär samma möjligheter som kaby lake (vilket inte intresserar mig )
Ser fram mot riktiga tester hoppas dom lyckas denna gång.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Väntar på att dom släpps så man kan få en recension, men kan nog bli att min 4670K @ 4.5GHz får passera ut till garaget för att agera server när Ryzen släpps

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, jo, det är väl så jag resonerar också. Bara för att det är "kul"

Dock var det vid det här laget omkring 15 år sen sist för mig, min gamla KT133A/XP2400+-burk, som faktiskt fortfarande tjänstgör som DOS/W98-monster i väsentligen oförändrat skick. Blood i 1280x1024 = nice

VIA KT133A - Satt man inte och inst drivrutin på diskett för att det skulle fungera under win inst lr minns jag fel? Var ju ett tag sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det återstår väl att se men enligt de själva så är det ju så i alla fall. En AMD Ryzen med 95W matchar och överskrider i vissa fall en intel med 140W.

Sen visst det är klart att det finns mycket vanemänniskor och rena fanboys som kommer vägra AMD även om de är lika bra eller bättre, det går inte komma ifrån. Men jag hoppas ändå att många många vågar testa AMD nu så att de får in lite kapital.

Man får ju hoppas på det. Men tyvärr tar det nog tid att vinna över svenssons om ett annat företag haft mer eller mindre monopol senaste åren.

Personligen är jag dock lite sugen om jag kan få en med 6/8 kärnor för ett överkomligt pris. Men har ju inte egentligen en bra anledning att byta ut min 3770K ^^

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det återstår väl att se men enligt de själva så är det ju så i alla fall. En AMD Ryzen med 95W matchar och överskrider i vissa fall en intel med 140W.

Sen visst det är klart att det finns mycket vanemänniskor och rena fanboys som kommer vägra AMD även om de är lika bra eller bättre, det går inte komma ifrån. Men jag hoppas ändå att många många vågar testa AMD nu så att de får in lite kapital.

Nu kan jag inte hitta de testerna just nu, men om jag inte minns fel så var detta i spelsammanhang. Detta är visserligen det mest relevanta för många, men jag skulle vara mer intresserad av den faktiska strömförbrukningen (TDP betyder inte jättemycket om man bara använder en del av kärnorna och dessutom inte nödvändigtvis fullt ut på varje kärna), var inte intel jämförelsen av en 8 core av haswell arkitektur dessutom (länka gärna)?

Jag hoppas verkligen att AMD lyckas med Ryzen, ju fler konkurrenter inom prestanda segmentet desto bättre, men som sagt får man ju vänta tills priser och officiella prestanda tester kommer.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Avstängd

Kan det blir en flopp igen? xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666