Nokia avtäcker sin första Android-baserade telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Sedan finns ju även Tizen, vilket också är Open Source och som används i många av Samsungs produkter.
Just nu känns det dock som att Nokia gör helt rätt i att släppa Android telefoner, i alla fall om de skall ha en chans att komma in på marknaden igen.

https://wiki.tizen.org/wiki/Devices

https://www.youtube.com/watch?v=et2v7pt2qbY

https://www.youtube.com/watch?v=avj6y2cg7CU

https://www.youtube.com/watch?v=lIWu_3sUHn8

Ja. Tizen är ju något som Samsung kunnar utveckla för att deras telefoner faktiskt är lönsamma, så då har de kunnat "leka" lite. Nokia däremot är i behov av att bara ta marknadsdelar just nu, och då är Android det bästa öppna alternativet. Kanske inte för att det är så himla bra, men folk kan det och app-stödet är överlägset. Sen är det klart att det vore roligt med fler aktörer som kör Tizen men det viktiga just nu är en återetablering. Jag vill jättegärna ha en High-end Nokialur igen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Tizen är ju något som Samsung kunnar utveckla för att deras telefoner faktiskt är lönsamma, så då har de kunnat "leka" lite. Nokia däremot är i behov av att bara ta marknadsdelar just nu, och då är Android det bästa öppna alternativet. Kanske inte för att det är så himla bra, men folk kan det och app-stödet är överlägset. Sen är det klart att det vore roligt med fler aktörer som kör Tizen men det viktiga just nu är en återetablering. Jag vill jättegärna ha en High-end Nokialur igen

FYI: Det är HMD och FIH/Foxconn (inte Nokia) som vill sälja telefoner och ta marknadsandelar.

Sedan kan jag hålla med om att det vore roligt att se fler operativ än iOS och Android på marknaden. Tror dock att det är svårt att hoppas realistiskt på för närvarande. Kanske längre fram när vi har bättre uppkopplingar och mer möjlighet till HTML-appar än nativeappar (precis som på datorer). Skulle vara roligt att även se Tizen och andra system som Sailfish (själv gillar jag Windows på telefonen, men roligt att se fler alternativ och testa). Tror dock att för en hyfsad tid framåt så har inget förutom Google och Apple någon reell konkurrens.

Sedan skulle jag inte säga att dagens Android är det bästa öppna systemet. Det är det mest använda "öppna", men faktum är att de flesta som använder Android använder Googles egna release som innehåller en hel del stängd kod och API:er som inte finns i den öppna versionen. Ju fler versioner som passerar ju mer stängt blir det.

Sista kommentaren är, att jag skulle dock hävda att även om Android har den absolut störta marknadsandelen (liknande den Windows har på datorer) så tycker jag att iOS har de bästa utbudet av appar. Märkligt. Vet inte varför det är så, men så ser det ut.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Blev riktigt besviken av att se "Dolby Atmos" bla bla på telefonen.
Dolby skapar en ny riktigt maffig standard, med högtalare framifrån och uppifrån rakt över i taket, tillsammans med lite annat för att skapa en unik upplevelse (till exempel saker som flyger över). De döper detta till Dolby Atmos. Sen så släpper de det namnet till vem som helst för pengar?
Vad hände med "Seal of approval"-tänket? Jag gillar det.
Jag vill kunna se att en bio har Dolby Atmos, veta att de har de där högtalarna över dig och att filmrullen är anpassad för det. Men nu slänger de på allting med Dolby Atmos? En telefon? Really?

Då försvinner allting med "Seal of approval".
Visst, att det står THX eller Bang & Oloufsen eller liknande på en laptop med världens minsta högtalare, men då vet man redan att det där är vilket märke som helst som vill ha lite varumärkes-recognition. Men sådana här stora standarder?
IMAX hade till exempel aldrig släppt sitt trademark till en 4K-curved-monitor, så varför skulle andra tillverkare slänga bort sitt? Det tappar helt sin mening då.

End of rant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Android är den väg som Nokia borde valt från början.

Jag håller faktiskt inte med. De skulle ha fortsatt med MeeGo. Men det blir nog inte mer i den vägen, är jag rädd.

Skrivet av Ozzed:

Hade nog gått bättre än med WP i alla fall, men stödet för appar och så vidare på bred front hade nog varit svårt att få när inte ens WP kan få det.

Hade Nokia bara fortsatt stödja plattformen hade det nog inte varit ett problem. Det var ju inte "Nokias" OS, utan i det närmaste en ersättare till Symbian, fast utan licensavgifter osv.

Men vi får se. Det här är inte en lur avsedd för svensk marknad, designen är inte aktuell för en svensk marknad, osv. Så stor telefon, med så lite skärm... Man får hoppas de fixar det till en marknad som är lite närmare vår egen...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

"Nokia avtäcker sin första Android-baserade telefon"

Total osanning. Som klippt och klistrat från någon ovetande teknikjournalist på Aftonbladet. Jag har själv ägt två Nokia-androider, och de hade varit mina givna förstatelefoner om de bara haft en snabb processor, något som de inte lärt sig iom det här släppet med en gammal processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Jag har själv ägt två Nokia-androider, och de hade varit mina givna förstatelefoner om de bara haft en snabb processor, något som de inte lärt sig iom det här släppet med en gammal processor.

Nu vet jag inte vilka telefoner du tänker på, har du lust att dela med dig?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu vet jag inte vilka telefoner du tänker på, har du lust att dela med dig?
B!

Jag hade Nokia X och X2, baserade på AOSP, dvs Android utan Google Play, men jag rootade dem för att kunna installera Google Play och kunde därmed installera alla de vanliga Android-apparna. Lite meckigt, men kul. Tyvärr var de mobilerna inriktade mot Asien-marknaden, så de var budgetlurar med klen processor och tråkig skärm, men jag gillade gränssnittet som var baserat på Metro. Det hade varit spännande om de fortsatt att tillverka dem, fast med snabba processorer och krispig skärm, då hade jag fortsatt köpa dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Köper gärna nokia enbart pga att de är Finland som gör telefonen och jag stödjer gärna våra grannar! Som det SKA vara.

Dem flesta mobiler är ju varandra lika så lär ju inte vara sådanna markanta skillnader, lär dock vänta på att min honor 8a blir gammal.

Permalänk
Medlem

Mm, det ser ut att vara ungefär den riktningen den är på väg i nu, och

Skrivet av KplSteiner:

Jag hade Nokia X och X2, baserade på AOSP, dvs Android utan Google Play,

De är släppta precis innan Microsoft tog över. Coolt. Visste inte ens att de fanns. Sjukt vad inlåst man blir i sin egen lilla bubbla.
Jag tycker förstås fortfarande att de skulle satsat på MeeGo. N9'an var kanon. (är, men i dag något föråldrad.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Köper gärna nokia enbart pga att de är Finland som gör telefonen och jag stödjer gärna våra grannar! Som det SKA vara.

Dem flesta mobiler är ju varandra lika så lär ju inte vara sådanna markanta skillnader, lär dock vänta på att min honor 8a blir gammal.

Om du med "görs" avser "tillverkas" så stämmer inte det (som vanligt är det Kina).

Det är även som sagts tidigare HMD, och inte Nokia (fel uppgifter/rubrik ifrån SweC), som är sälj/marknads/designbolaget, med FIH/Foxconn som konstruerar och bygger den efter deras önskelista.

Däremot så får du gärna köpa telefonen om specifikationerna och formgivningen tilltalar dig - inget alls mig emot. 🙂

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mm, det ser ut att vara ungefär den riktningen den är på väg i nu, och De är släppta precis innan Microsoft tog över. Coolt. Visste inte ens att de fanns. Sjukt vad inlåst man blir i sin egen lilla bubbla.
Jag tycker förstås fortfarande att de skulle satsat på MeeGo. N9'an var kanon. (är, men i dag något föråldrad.)
B!

De var ju kanske inte någon storsäljande här hemma (som sagts innan var det lite enklare telefoner), men de var väldigt omskriva och omtalade inom tech/nördkretsar då de var både Nokias och Microsofts första officiella Androidtelefon som kom ut på marknaden.

Det var ett tätt samarbete emellan Nokia och Microsoft då de ersatte Googles tjänster/stängda källkod med motsvarande ifrån Microsoft, och även anammade Metro som designguideline och launcher.

Håller annars med om vad du skriver om MeeGo.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Så tillbaka in i en bransch med minimala marginaler - om några marginaler alls - för de allra flesta spelarna med en telefon som inte skiljer sig nämnvärt från alla andra telefoner i samma segment?

Lycka till, Nokia.

Skrivet av Granter:

Köper gärna nokia enbart pga att de är Finland som gör telefonen och jag stödjer gärna våra grannar! Som det SKA vara.

Dem flesta mobiler är ju varandra lika så lär ju inte vara sådanna markanta skillnader, lär dock vänta på att min honor 8a blir gammal.

Tillverkas i Kina.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Rubrik "Nokia avtäcker sin första Android-baserade telefon"

Faktafel 1: Det är HMD (inte Nokia).

Faktafel 2: Även om rubriksättaren av misstag eller medvetet väljer att skiva "Nokia", så är det inte heller deras första Android-telefon: http://www.gsmarena.com/nokia_x-6067.php

Faktafel 3 (i artikel): Den tillverkas inte av HMD. Det är HMD som är sälj/marknadsbolaget (inte Nokia). Den tillverkas av FIH/Foxconn.

Nåja. Aftonbladet är inte heller lysande med fakta... (så skall kanske inte klaga så mycket).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Så tillbaka in i en bransch med minimala marginaler - om några marginaler alls - för de allra flesta spelarna med en telefon som inte skiljer sig nämnvärt från alla andra telefoner i samma segment?

Lycka till, Nokia.

Tillverkas i Kina.

Outch... En ny iPhone då?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Outch... En ny iPhone då?

Jo, det är aldrig fel. Klart trevligare saker än detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det är aldrig fel. Klart trevligare saker än detta.

Jap... Och fortfarande "Made in PRC"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jo, har aldrig påstått annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

@Valiumballong:

Den kunde ha tillverkats i ett garage i ryssland for all i care, är fortfarande ett finskt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Valiumballong:

Den kunde ha tillverkats i ett garage i ryssland for all i care, är fortfarande ett finskt företag.

Stämmer. Marknads/säljbolaget (HMD Global) är 100% finskt. Helt riktigt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/