Bredband2 vägrar betala tillbaka pengar

Permalänk
Medlem

Bredband2 vägrar betala tillbaka pengar

Hej,

Jag har en fråga till någon som kan.

Det är nämligen så att jag under en längre tid betalat 299kr i månaden för 100/10.
Jag märkte att det nu kostar 249kr och vet inte hur länge det priset har gällt.

Ringde för att be om en återbetalning eller kompensation av något slag men tjejen vägrade och sa att detta är på kundens ansvar.

Jag fick en länk till deras avtal som jag självklart aldrig läst och hittar endast detta,

"11.10 Vid kampanjer eller andra erbjudanden har Bredband2 inte någon
skyldighet att i samband med kampanjens eller erbjudandets
upphörande upplysa Kunden om upphörandet."

Enda jag kan minnas är att när jag signade upp så var det en kampanj där 3 första månaderna kostade hälften och sedan återgick till normalpris, vilket jag var fullt medveten om.

Länk till pdf

Skulle någon kunna råda mig till hur jag ska gå till väga i detta ärende? Jag har redan sagt upp abonnemanget.
Jag känner mig dock väldigt dum och besviken på att man får bete sig på detta sätt, att i princip behålla något som inte man är berättigad till. Riktigt ful business practice.

Tack på förhand

Permalänk

hade liknande problem med bredbandsleverantören T3 (finns en tråd om det här på sweclockers), höll på att krångla en period för att få återbetalning men gav upp till slut, slutade med att jag bytte leverantör till BAHNHOF

Permalänk
Medlem

Tjänsteleverantörer behöver inte sänka priset på ett tecknat avtal, om du vill sänka till priset så måste man normalt sett kontakta kundtjänst. De finns de som har i avtalet att du får "alltid lägsta pris" men normalt sett löper ditt kontakt vidare och ändras inte (förutom höjningar, som man ska bli informerad om) jag tror tyvärr inte du har så mycket att hämta. Byt leverantör om du är missnöjd, gick själv ifrån T3 till Bahnhof då jag inte tyckte om T3's attityd. De vill höja priset på tjänsten med 20% och blev då ca 10-15% dyrare än konkurrenten för motsvarande tjänst.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tjena, och tack för snabba svar.
Jag sade upp mitt abonnemang direkt. Ska gå tillbaka till Bahnhof.

Så många tankar men, vad ska man göra, bara bita och ta emot

Tack för svar boys, ha en fin dag

Permalänk
Medlem

Jag hade samma sak med BBB förra året, de började inkludera 100Mbit upp i priset på bredbandet jag hade, när jag tecknade avtalet så fick jga betala 100kr extra för den tjänsten.
Fick inte heller någon info om det, mer än att jag såg det på deras sida av en ren slump.

Kontaktade bara kundtjänst och de lade om priset för min del.

Men jag förstår inte varför de skulle behöva betala tillbaka till dig?
Allt beror givetvis på vilken abonnemangsform du har, bindningstid etc, men jag kan tycka att de inte har någon skyldighet att informera dig.
Det kan ju hända att det har gått ut i nyhetsbrev (som jag antar att du inte vill ha, precis som mig) och då kan man missa information som detta.

Om de hade höjt priset på sin tjänst, men du får fortfarande betala samma pris som när du tecknade ditt avtal, ska de då ha rätt att kräva dig på pengar då också tycker du?

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Jag brukar kolla alla mina olika abonnemang (bredband, tv, mobil osv) ca 2 gånger per år för att se om priserna ändrats.
Sen kontaktar jag dom och ber dom ändra priset, vilket alltid funkar.
Dock betalar dom självklart inte retoraktivt ut något eftersom jag tecknat abonnemaget till ett visst pris.
Det är upp till en själv att hålla koll på prisena helt enkelt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Intressanta tankesätt. Helt klart är vi alla olika.
Jag tycker självklart att man inte ska betala mer om man kan betala mindre.
Sedan tycker jag att det är rättvist att debitera kund i efterhand om man glömt eller missat att göra en prishöjning.
Det ska gå åt båda hållen tycker jag.

Ska börja kolla priserna 2 gånger per år som du nämner. Skulle nog spara mig lite pengar och besvär.

Permalänk
Medlem

Bra att du bytte till banhoff. Du kommer bli nöjd.

Angående problemet så kan jag säga av erfarenhet då jag suttit på bredbandssupport att leverantören har ingen skyldighet att sänka din kostnad om dom går ut med nya lägre priser för nytecknande. Dom kan göra det om dom är snälla men självklart vill dom ha pengar Finns ingen anledning för kompensation eller något sånt. Däremot kan man alltid hota med att säga upp, då brukar dom ge en någon typ av ny deal. Men det var bra att du sa upp dig och bytte. Jag skulle gjort samma sak.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Hej,

Jag har en fråga till någon som kan.

Det är nämligen så att jag under en längre tid betalat 299kr i månaden för 100/10.
Jag märkte att det nu kostar 249kr och vet inte hur länge det priset har gällt.

Ringde för att be om en återbetalning eller kompensation av något slag men tjejen vägrade och sa att detta är på kundens ansvar.

Jag fick en länk till deras avtal som jag självklart aldrig läst och hittar endast detta,

"11.10 Vid kampanjer eller andra erbjudanden har Bredband2 inte någon
skyldighet att i samband med kampanjens eller erbjudandets
upphörande upplysa Kunden om upphörandet."

Enda jag kan minnas är att när jag signade upp så var det en kampanj där 3 första månaderna kostade hälften och sedan återgick till normalpris, vilket jag var fullt medveten om.

Länk till pdf

Skulle någon kunna råda mig till hur jag ska gå till väga i detta ärende? Jag har redan sagt upp abonnemanget.
Jag känner mig dock väldigt dum och besviken på att man får bete sig på detta sätt, att i princip behålla något som inte man är berättigad till. Riktigt ful business practice.

Tack på förhand

Du säger ju själv hur det står i avtalet och att du skitit i att läsa det men ändå skrivit på det. Då är det la ditt ansvar? Du kommer oavsett aldrig få tillbaka pengarna och ARN kommer bara att skicka tillbaks ett brev till dig med avtalstexten så det är lönlöst.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte också att de sänkt priset, så jag ringde dem och bad om det lägre priset tillsammans med de nya villkoren som gällde för det priset. Färdigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tOPO:

Intressanta tankesätt. Helt klart är vi alla olika.

Sedan tycker jag att det är rättvist att debitera kund i efterhand om man glömt eller missat att göra en prishöjning.

Intressanta tankesätt minst sagt...

Så du menar alltså på fullaste allvar att du skulle tycka det var rättvist om din leverantör skulle komma och kräva dig på, låt oss säga, 36 månaders retroaktiv betalning för att de glömt att meddela dig om en prishöjning på 50kr i månaden?

Bra där.. du måste vara riktigt smart..

Skrivet av tOPO:

Jag känner mig dock väldigt dum.

Ska du kunna gå till Ica och kräva tillbaka en krona när de sänkte priset på en liter mjölk också?

Suck... :/

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore ju underligt om man hade tvingande retroaktiva prisändringar som norm, då skulle det även gå att höja priset enligt samma resonemang och det hade nog inte många gillat.
Det kan hända att man kan få nån kompensation men då handlar det om goodwill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Intressanta tankesätt. Helt klart är vi alla olika.
Jag tycker självklart att man inte ska betala mer om man kan betala mindre.
Sedan tycker jag att det är rättvist att debitera kund i efterhand om man glömt eller missat att göra en prishöjning.
Det ska gå åt båda hållen tycker jag.

Ska börja kolla priserna 2 gånger per år som du nämner. Skulle nog spara mig lite pengar och besvär.

Säg att företaget ändrar priset för nya kunder till 300 kr mer i månaden än du har avtal för, de missar att höja dig och informerar inte sedan två år senare får du en räkning på ~10 papp (ränta ska ju med såklart) eller bara 7300 om de är snälla och du tycker det är helt ok? Gissar det är just detta läget det "känns rätt".
Sjukt effektivt sätt för företag att dra ur pengar, bluffbolagen skulle ju hugga direkt, täckna upp någon på 5kr/mån, glöm att justera upp det till 5000kr/mån, vänta max gränsen för tid gällande sådant, tror det är tre år på betalningar eller så eller till att kund klagar. Langa iväg ett krav på massa kosing....

Nu är det ju inte så ett avtal fungerar, du kan inte bara hajka upp priset hur som helst vilket även förklarar varför de inte heller automatiskt sänker dina kostnader.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Intressanta tankesätt. Helt klart är vi alla olika.
Jag tycker självklart att man inte ska betala mer om man kan betala mindre.
Sedan tycker jag att det är rättvist att debitera kund i efterhand om man glömt eller missat att göra en prishöjning.
Det ska gå åt båda hållen tycker jag.

Ska börja kolla priserna 2 gånger per år som du nämner. Skulle nog spara mig lite pengar och besvär.

Japp - Bahnhof t.ex. har sänkt sitt pris 2 gånger under senaste 2 åren på 100/100mbit, så det är värt att hålla koll. (sänkt pris på mitt nät iallfall)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Som många andra nämnde, i 99% av fallen om du inte är fast bunden är det bara prata med dem för att byta till det lägre priset
Vet kompisar som ringt comhem för att säga upp och fått lägre priser än de har på hemsidan till och med för att ha kvar dem som kund, att säga upp och teckna nytt är bara tjorvigt, så som sagt brukar de lösa det med några klick

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Intressanta tankesätt minst sagt...

Så du menar alltså på fullaste allvar att du skulle tycka det var rättvist om din leverantör skulle komma och kräva dig på, låt oss säga, 36 månaders retroaktiv betalning för att de glömt att meddela dig om en prishöjning på 50kr i månaden?

Bra där.. du måste vara riktigt smart..

Ska du kunna gå till Ica och kräva tillbaka en krona när de sänkte priset på en liter mjölk också?

Suck... :/

Du har rätt, jag är dum.

Och nej, jag skulle inte kräva 1kr. 1200kr däremot.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WetWilly:

Intressanta tankesätt minst sagt...

Så du menar alltså på fullaste allvar att du skulle tycka det var rättvist om din leverantör skulle komma och kräva dig på, låt oss säga, 36 månaders retroaktiv betalning för att de glömt att meddela dig om en prishöjning på 50kr i månaden?

Bra där.. du måste vara riktigt smart..

Ska du kunna gå till Ica och kräva tillbaka en krona när de sänkte priset på en liter mjölk också?

Suck... :/

Skrivet av Ferrat:

Säg att företaget ändrar priset för nya kunder till 300 kr mer i månaden än du har avtal för, de missar att höja dig och informerar inte sedan två år senare får du en räkning på ~10 papp (ränta ska ju med såklart) eller bara 7300 om de är snälla och du tycker det är helt ok? Gissar det är just detta läget det "känns rätt".
Sjukt effektivt sätt för företag att dra ur pengar, bluffbolagen skulle ju hugga direkt, täckna upp någon på 5kr/mån, glöm att justera upp det till 5000kr/mån, vänta max gränsen för tid gällande sådant, tror det är tre år på betalningar eller så eller till att kund klagar. Langa iväg ett krav på massa kosing....

Nu är det ju inte så ett avtal fungerar, du kan inte bara hajka upp priset hur som helst vilket även förklarar varför de inte heller automatiskt sänker dina kostnader.

Så ser vi den vanliga mängden tyckare kring ämnen som är reglerade. Det finns inget att tycka här.

Om jag fattar det rätt så har TS ett rullande avtal på 299kr per månad. Det gäller tills det ändras. Leverantören har ingen skyldighet att sänka priset för alla kunder bara för att de sänker priset. Jag kan tycka att det är god ton att inkludera alla, men det är inget krav. Finns det ett avtal som gäller så rullar det på.

Samma sak gäller så klart för prisändringar på båda håll. Informerar de inte dig om prisändringen kan de inte heller kräva pengarna retroaktivt. Däremot skulle de kunna informera dig om ett nytt högre pris men fortsätta att ta ut det gamla priset och sedan komma i efterhand och fakturera mellanskillnaden på ett bräde. Inget som gör att man får behålla kunder, men fullt möjligt.

Så kort och gott, det man avtalat om gäller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tOPO:

Du har rätt, jag är dum.

Bra att du har självinsikt iaf.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

@giplet:
Läste du ens vad jag skrev?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så ser vi den vanliga mängden tyckare kring ämnen som är reglerade. Det finns inget att tycka här.

Om jag fattar det rätt så har TS ett rullande avtal på 299kr per månad. Det gäller tills det ändras. Leverantören har ingen skyldighet att sänka priset för alla kunder bara för att de sänker priset. Jag kan tycka att det är god ton att inkludera alla, men det är inget krav. Finns det ett avtal som gäller så rullar det på.

Samma sak gäller så klart för prisändringar på båda håll. Informerar de inte dig om prisändringen kan de inte heller kräva pengarna retroaktivt. Däremot skulle de kunna informera dig om ett nytt högre pris men fortsätta att ta ut det gamla priset och sedan komma i efterhand och fakturera mellanskillnaden på ett bräde. Inget som gör att man får behålla kunder, men fullt möjligt.

Så kort och gott, det man avtalat om gäller.

Absolut. Håller med om att det man avtalat gäller.
Däremot kan man också köra en goodwill för att hålla kvar kund, om man nu bryr sig om dem, vilket man oftast inte gör. Policy är policy och pengarna ska in.
Har iaf förstått hur det ligger till, accepterat och gått vidare.

Tack alla för era kommentarer och insikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tOPO:

Absolut. Håller med om att det man avtalat gäller.
Däremot kan man också köra en goodwill för att hålla kvar kund, om man nu bryr sig om dem, vilket man oftast inte gör. Policy är policy och pengarna ska in.
Har iaf förstått hur det ligger till, accepterat och gått vidare.

Tack alla för era kommentarer och insikt.

Ja, jag håller med dig. Fult att låta kunder ligga kvar på gammalt pris när man ändrat listpriset. Som sagt inget som gör att man får behålla kunder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

@giplet:
Läste du ens vad jag skrev?

Nej det gjorde han uppenbarligen inte. Han verkar vara en sån där "tyckare". Eller så har han problem med läsförståelsen.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP