Philips BDM4037UW är välvd 40-tumsskärm för skrivbordet

Permalänk
Medlem

Har 3st 27' 2560*1440 skärmar på kontoret idag.
En i "liggande" och dom 2 på sidan i "stående".
Detta skulle vara rena drömmen!

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Inaktiv

Grymt undra om typ sådan skärm kommer bli standard vid kontorsarbete?

Påstående som nämns att man ej ser hela skärmen samtidigt, så baseras det på hur man jobbade med datorer på typ 70 talet.
Därefter började allt flera använda flera skärmar och det är just en poäng att man ej ska se allt samtidigt. Så med en sådan skärm så skulle man själv kunna splittra upp skärmen med tjocka svarta kanter och göra den skärm som man vill ha.

Man kan dock diskutera saker som höjder, där man kanske heller vill se det som är bakom väggen istället för skärmen.

På många kontor är idag 2 skärmar standard, flera har 3st. Om man istället hade en enda skärm som täckte all yta och man kunde göra de skärmar man ville från denna så skulle det nog vara bättre.

*edit*
Min tanke är att skärmen ska börja ända ner från bordet och där man längst ner har viss information, t.ex. öppet ett chatfönster bland ens kollegor där man diskuterar arbete, nyhetsrapportering, väder eller vad man nu är intresserad av.

Det krävs dock rejäl planering av hur man utformar ett gränssnitt om man ska bygga det som jag vill.

*edit2*
Jag har sett vissa har foto på sina barn på ena skärmen, det skulle de kunna ha en scrollbar som gick längst ner med olika foton. Huruvida detta höjer eller sänker arbetet kan diskuteras och det är individuellt.

*edit3*
Bilden i artikeln visar uppdelning av 4 skärmar jag tycker de 2 översta är för högt upp. Jag vill hellre ha 3st 24" bredden, behöver man 4st, så skulle jag sänka höjden på skärmen och göra som i bilden på artikeln.
Att flytta huvuded långt sidleds är ofta enkelt när man sitter med en kontorsstol med hjul, upp och ner är värre och kan belasta nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabdjuret:

Någon som har koll på hur det är att arbeta med bildbehandling på en böjd skärm? Funderar på att byta upp mig från 2*23" men är lite osäker på ifall man ska köra en stor böjd eller två mindre.

Jag var lite orolig över kurvaturen först, men nu har jag en Asus ROG Swift PG348Q (34" 3440x1440). Jag märker inte att den är böjd, det känns bara bra, kanske att man är lite mer "omsluten" -- men böjningen är väldigt svag! Som sagt inget jag någonsin tänker på. Hade en 2560x1440 27" "rak" innan av samma kvalitet (IPS, dock ej Gsync). Jag håller på en hel del och ritar i Photoshop och det funkar bra, inte stört mig på något alls över huvud taget. Tror inte du skulle ångra dig med en större böjd, du får ju samma bild på en skärm, ingen kant emellan. Har dock inte jobbat med bildredigering på två skärmar, hade det ett tag, men då visade jag bara det jag höll på med på en skärm, pga kanten.

Visa signatur

Intel i9 9900K || Asus Maximus Hero XI || ASUS RTX 2080 || 32 GB (2x16) RAM @ 3000 MHz CL 15 || Samsung 970 EVO 1 TB m. m. || Asus ROG Swift PG348Q 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabdjuret:

Någon som har koll på hur det är att arbeta med bildbehandling på en böjd skärm? Funderar på att byta upp mig från 2*23" men är lite osäker på ifall man ska köra en stor böjd eller två mindre.

Det funkar utmärkt. Jag är fotograf och filmare till yrket och använder bland annat en 40" böjd Samsung tv för redigering. Jag märker ingen skillnad på bilden på den och mina andra skärmar när det kommer till linjer. Jag tycker att en stor med hög upplösning är bättre en små.

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna köpa denna tro, istället för en vanlig TV och samtidigt skippa TV-licensen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

får man fråga varför det inte bara har varit att köpa en TV om man vill ha samma skärmstorlek + upplösning? funnits tillgängligt i ett flertal år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Skulle man kunna köpa denna tro, istället för en vanlig TV och samtidigt skippa TV-licensen?

Visst, funkar med de flesta skärmar, men så fort du kopplar in den så att den är redo för TV-sändningar så är den avgiftsskyldig. Om du verkligen inte vill betala så är det nog lika bra att helt enkelt låta bli att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fevolas:

Visst, funkar med de flesta skärmar, men så fort du kopplar in den så att den är redo för TV-sändningar så är den avgiftsskyldig. Om du verkligen inte vill betala så är det nog lika bra att helt enkelt låta bli att betala.

Så är det väl ändå inte, man måste väl enbart betala om "produkten i fråga är försedd med en TV-mottagare" något som skärmen inte är. Därmed skulle jag väl ändå kunna kolla på SVT Play eller andra diverse tjänster så som Magine TV eller Telia Play utan att behöva betala?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Så är det väl ändå inte, man måste väl enbart betala om "produkten i fråga är försedd med en TV-mottagare" något som skärmen inte är. Därmed skulle jag väl ändå kunna kolla på SVT Play eller andra diverse tjänster så som Magine TV eller Telia Play utan att behöva betala?

Borde väl ändå vara att köper du denna till vardagsrummet, ansluter din dator, rpi, din ps4 så du lugn.

Ansluter du istället din digitalbox från comhem så är du rökt vilket du ändå är utan tvn. Det är ju mottagaren som ställer till det vare sig den sitter i tvn, på ett tvkort i datorn eller i en digitalbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning, är själv i behov av liknande, hoppas det kommer fler modeller från andra tillverkare o lite konkurrens på just denna sizen!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Borde ju vara strålande att koda på. BUY BUY

Har föregångaren. De är underbara för arbete, men om de vore 32 tum vore de perfekta. Jag upplever efter något års användning att den fortfarande är lite för stor. Detta är så klart väldigt subjektivt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Korrekt. Det är tv-mottagaren som är licensbelagd och inget annat.

Permalänk
Medlem

"Multiview, som gör det möjligt att dela upp skärmen i fyra delar om 20 tum vardera med Full HD-upplösning."
40" delat på 4? Bara ja som reagerade på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C | Intel Core i5-6600K Skylake 4.4GHz| Noctua D14| Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming| GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming| Corsair Force LE 240GB| Samsung 850 EVO Series 500GB| Corsair Vengeance LPX 2666mhz 4x4GB|

Permalänk

@Graffikk: uhm, nä? En skärm på 40" får plats mer fyra skärmar på 20", är ju diagonalen man syftar på när man säger tumvärdet... så, rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Graffikk:

"Multiview, som gör det möjligt att dela upp skärmen i fyra delar om 20 tum vardera med Full HD-upplösning."
40" delat på 4? Bara ja som reagerade på det?

Du delar skärmen på hälften både på bredden och på höjden, vilket ger fyra st 20 tums skärmar.
Tänk efter, och titta på bilden i nyheten igen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Graffikk:

"Multiview, som gör det möjligt att dela upp skärmen i fyra delar om 20 tum vardera med Full HD-upplösning."
40" delat på 4? Bara ja som reagerade på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Roger W:

Du delar skärmen på hälften både på bredden och på höjden, vilket ger fyra st 20 tums skärmar.
Tänk efter, och titta på bilden i nyheten igen

Lite slarvigt gjord men you get the picture

Permalänk
Medlem

Kör själv med Samsung SUHDTV som datorskärm; fungerar ypperligt bra. Att spela fungerar hur bra som helst, input lag märks knappt av, inget ghosting, HDR och 12-bit panel. Att jobba med webbdesign och förenlig verksamhet fungerar även det ytterst bra. Rekommenderas!

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nietszche:

http://oi67.tinypic.com/4trpte.jpg

Lite slarvigt gjord men you get the picture

Ok fel av mig tänkte inte på att det är diagonalt mått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C | Intel Core i5-6600K Skylake 4.4GHz| Noctua D14| Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming| GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming| Corsair Force LE 240GB| Samsung 850 EVO Series 500GB| Corsair Vengeance LPX 2666mhz 4x4GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Utan stativ så är ju skärmen högre än min 27" är, när den sitter på lagom arbetshöjd. Räknar man sen in det fasta stativet så blir ju höjden helt galet.
Har man inte nackproblem innan man skaffar en så kan man ju räkna med det efter..

Inga problem för mig kör Philips 40" 4K va skärm 60 fps hemma för windows o gaming.

Har Philips 43" ips på jobbet och perfekt att arbeta på och bästa av allt de kostar inte mycket...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Medlem

Trött man är på att höra det här med att skärmen ska ha en finess - "Multiview"... Finns bra mjukvara som gör precis detta och det är helt onödigt att ha detta i en skärm så vida man inte kan G-synka en fjärdedel abv skärmen som man spelar på meadn man har full fräspå resten. Nej, just det. Trodde väl inte det :/

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ni som vill ha 40" på skrivbordet, hur långt ifrån sitter ni? När man behöver vrida huvudet för att se hela skärmen känns användandet inte speciellt komfortabelt.

Precis som med en vanlig skärm. Är precis som med OLED, när man väl vant sig så finns ingen väg tillbaka till hur det var innan. Fast nu funderar jag på om det går att använda en 65" 4K OLED på skrivbordet men det känns än så länge inte som det kommer bli nån succe. Den stora fördelen med OLED annars är som bekant att betrakningsvinklarna är superba, men kanske 55" är bättre att börja på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Skulle man kunna köpa denna tro, istället för en vanlig TV och samtidigt skippa TV-licensen?

Finns större och mindre oxå.

http://swedx.se/product_info.php?products_id=1014

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Är 10 bitars färg också (enligt inets sida) vilket är lite coolt, sen om displayen är tillräckligt bra för att utnyttja det är jag dock inte insatt i.

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken på PPI för 40" på en 4K, perfekt eller för mycket tum för 4K?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Vangen:
sqrt(3840^2 + 2160^2) / 40 = 110
sqrt(2560^2 + 1440^2) / 27 = 109

Så precis över PPIn som 1440p på en 27" ger.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en Samsung 48-tums 4K kurvad TV (9000-serien) som skärm, det funkar utmärkt med 4:4:4. Skälet till just denna storlek är att jag ville ha exakt samma ppi som min gamla 30-tummare (2560x1600). Jag är mycket nöjd med denna lösning. Det enda som man ska tänka på är att en sådan stor skärm egentligen borde ha underkanten under skrivbordsytan för optimal ergonomi och det kräver nog ett specialbyggt skrivbord. Det blir ett framtida projekt.

Jag kör inte spel utan vill bara ha en stor skärmyta för att kunna se mycket samtidigt (precis som man vill ha stor yta på sitt vanliga skrivbord). Jag funderar också på att köpa ytterligare en identisk skärm men det kräver mer ändringar möbleringsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse33:

Själv kör jag en Samsung 48-tums 4K kurvad TV (9000-serien) som skärm, det funkar utmärkt med 4:4:4. Skälet till just denna storlek är att jag ville ha exakt samma ppi som min gamla 30-tummare (2560x1600).

Fast det får du väl inte riktigt om man ska vara kinkig?
Din 48 tummare har lite större pixlar som ger ~91,79 i dpi, medan din 30 tummare hade en dpi på ~100,63.

Om det vore kritiskt att få så lika DPI som möjligt, så hade du kommit närmre med en 43 tummare (~102,46 dpi)

---

Håller med om ergonomin... Nånstans där runt 40 tum i storlek (för en 16:9 skärm) och uppåt, så börjar det bli svårt att få dem att funka bra ergonomiskt, utan att ta till ett specialbyggt skrivbord.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast det får du väl inte riktigt om man ska vara kinkig?
Din 48 tummare har lite större pixlar som ger ~91,79 i dpi, medan din 30 tummare hade en dpi på ~100,63.

Om det vore kritiskt att få så lika DPI som möjligt, så hade du kommit närmre med en 43 tummare (~102,46 dpi)

---

Håller med om ergonomin... Nånstans där runt 40 tum i storlek (för en 16:9 skärm) och uppåt, så börjar det bli svårt att få dem att funka bra ergonomiskt, utan att ta till ett specialbyggt skrivbord.

Rätt, jag kom ihåg fel, jag testade faktisk både med en rak 40a och 42a men tyckte det blev för litet. Det kan tänkas att ev kurvning också spelar roll för hur man uppfattar det och jag tror det är viktigt att testa på riktigt innan man investerar...

En sista viktig faktor är ju om man kör det vanliga UIet i normal skala, dvs om man låter UI använda lika många pixlar som tidigare. De flesta som kör 4K använder ju främst upplösningen till att få högupplöst spel, foto eller video men med skalat UI och då behövs inte alls lika stor skärm. I mitt fall ville jag ha max arbetsyta och kör då UI-et i 100%.

Permalänk
Medlem

Erfarenheter av Philips Brilliance BDM4350UC

Min arbetsgivare betalade denna skärmen till hemkontoret. Vi är båda grymt nöjda.
Vinkelupplösningen är verkligen bra ur produktivitetssynpunkt. Jag kan se massor med exceldata, flera wordsidor och programmeringen blir lättöverskådlig. Jag spelar inte snabba spel utan X4 typ där inputlag, uppdaterinsfrekvens o dy inte spelar någon roll utan en stor karta en att föredra. Vid bildbehandling klonar jag till en färgriktig liten skärm vilket ger det bästa av båda världar.
Foten: Foten har nederdelen ca 5 cm ovanför bordskanten. Precis lagom. Foten blir väldigt billig här efftersom den är 2 små metallbockar. Jag misstänker att det håller nere kostnaden. Själv blir jag alltid störd på att få en fin fot när jag ändå tänkt ha en egen arm. För en 43" rekommenderar jag att inte ha en arm. Du vill inte ha upp den. Det finns bara en höjdvinkel som är bra. En arm måste bli stor och stark för att hålla skärmen och därmed blir det dyrt.
Arbetssätt: Man tittar inte på allt samtidigt utan den är just överblicken som är skön. Jag hade som alternativ en 21:9 skärm men jag tror att detta var bättre. Ifall jag hade skaffat en 32" så hade nog 21:9 varit bättre för där hade den extra höjden inte varit lika användbar. Med ytterligare höjd kan jag se väsentligt större kodmängd och kalkylrader. Jag är mer nöjd än jag trodde jag skulle bli.
Den som vill mata ut maximal framerate eller bästa färgprestanda eller bäst av något kanske skall välja annat. Den som har samma kravbild som jag kan inte få en bättre allroundskärm som är mellanmjölk på allt, men med mycket mjölk.
Sammanfattningsvis så tror jag att alla med inköpstankar skall fundera på vilken vinkelupplösning (DPI i kombination med tittavstånd om ni förstår) som önskas.

Permalänk

Ser fram emot denna