Permalänk
Medlem

Mötte en till ikväll, som körde utan några lysen alls i mörkret... Unbelievable.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

*återigen, med bländning menar jag att mörkerseendet blir mer nedsatt än vid möte med en vanlig bil med korrekt inställda halvljus.
Flera i tråden har redan sagt till dig att ljustut inte är ett lagbrott. Du citerade en lagtext om helljus, som är en annan sak - trots att de använder samma lampor. Visa mig ett fall där en person blivit dömd för en ljustutning.

Läs här. Men för att det står på nätet så behöver det ju inte vara sant.

http://teknikensvarld.se/helljusblinkade-for-att-varna-for-po...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Hade du tyckt att mina svar varit tillfredsställande om jag hade kört många fler mil än dig per år och de flesta var i mörker? Hade det spelat roll om jag sagt att jag var yrkeschaufför?

Jag tror inte det.

Jag inser förståss att jag inte presenterat fakta som stöd, men det har ju inte du heller?
Det är åsikter från två personer i skriven form.

Bakgrunden till mina frågor gällande din erfarenhet är att såsom du resonerar och argumenterar här så kan du omöjligen spendera särskilt många minuter per år utanför stadstrafiken under mörka timmar.

Genom hela tråden har du ju mest försökt att uppfinna hjulet på nytt, fastän det verkar bli fyrkantigt när du snickrar på det med alla dina teorier om hur det borde bli och vara, vattenpölar i garage och allt vad det är. Så som du vill ha det är reflektorer och ljuskällor helt perfekta och omöjligen bländande om man tittar på dem utanför ljusbilden. Hade det varit så bra som du vill ha det till, då hade du inte ens sett att det är en lampa som är tänd om dina ögon är positionerade utanför ljusmattan. Och sist jag kollade så brukar man se väldigt, väldigt bra om lampor på en bil är tända eller inte. Det gör man då ögat tar emot ljus, som bevisligen borde härröra från belysning eller reflektion.

Det är också svårt märkligt att en ljustut enerverar dig så oändligt mycket. Vad kommer det sig egentligen? Kan du understöda det med något bra, matnyttigt? Eller är det bara att det så att säga sticker i ögonen på dig, att folk minsann inte ska komma och ha åsikter om ditt framförande av fordonet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Läs här. Men för att det står på nätet så behöver det ju inte vara sant.

http://teknikensvarld.se/helljusblinkade-for-att-varna-for-po...

Ja, här känns det ju definitivt som att polisen fokuserar på att det var just en poliskontroll nissen varnade för. Att varna för kontroller kan ju få onyktra, drogpåverkade, avställda fordon och liknande undermåliga mänskliga varelser att manövrera bort från kontrollen och fortsätta med att utsätta andra för fara. Just den biten brukar polisen via sociala medier vara noga med att påtala.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MickeBoy:

Jag skulle ju tro att om man är en sådan person som inte gillar att andra kör med dimljus + helljus då påtalar man detta så fort man ser det. Dagsljus, mörker, eller gryning/skymming och både våt och torr vägbana.

Jo, självklart måste man vara en moralpolis bara för att man inte gillar att bli bländad... suck.

Citat:

Poängen med England var att beskriva att halvljusen som inte bländar här i Sverige bländar i England om man inte åtgärdar det. Det är ju samma lampa, men man blir påverkar annorlunda i England p.g.a. att man kör på den andra sidan. Strålkastarens utformning är alltså viktig.

Ingen har påstått något annat men det har heller inget med saken att göra.

Citat:

Om du som engelsman kommer till Sverige med din bil så gäller väl trafikförordningen för dig också. Då ska du framföra ditt fordon så att du inte bländar någon annan. Det är inte bara hyfs. Det står i lagen.

Jo, men det är inte ovanligt att lagen säger emot sig själv. Du får inte förändra (halv-) ljusbilden på ett typgodkänt fordon om du inte gör det på ett fackmannamässigt sätt, så tejp går bort (nuförtiden i alla fall, förr var det vanligare). Många bilar både här och i UK har halvljus som inte går att stänga av, och är typgodkända så, och man får inte köra med exempelvis parkeringsljus för de ska ju signalera att man är parkerad, så man har inte så mycket val. Är du på besök i England med din bil, eller en engelsman här, så är bilen typgodkänd i det land den härstammar från, där ägaren bor, och då är den laglig att köra i annat EU-land. Det är lite samma situation som det var med de svenska halvljusen förut när man körde i Tyskland på dagtid och typ varannan bil blinkade åt en för att man hade lamporna igång på dagen. Flyttar man och ska registreringsbesiktiga i sitt nya land så blir det förstås ombyggnad, och jag vet inte vad som gäller om du ska ta med din bil till exempelvis Australien som inte är ett EU-land (tror inte den situationen uppstår så ofta). Jag vet däremot att de är extremt petiga i Japan så där lär det vara totalförbud att köra med en bil med lamporna anpassade för högertrafik.

Edit: Hur det blir efter Brexit får vi se...

Skrivet av MickeBoy:

Är det därmed OK att själv bryta mot lagen för att påminna någon annan?

Man bryter inte mot lagen om man blinkar med helljusen om man har en godtagbar anledning.

Skrivet av DaBone:

Mötte en till ikväll, som körde utan några lysen alls i mörkret... Unbelievable.

Jo absolut. Man såg det typ aldrig för sådär tio år sedan men nu är det ganska vanligt. Än vanligare är bilar som kör utan baklampor alls med endast positionsljus fram när det är mörkt ute, ser flera sådana i veckan. Puckon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Från trafikförodrningen 1998:1276, paragram 70:

Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
o.s.v.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Se också
67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

Från paragraf 68:

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. Förordning (2015:929).

Frågan är inte om det är lagligt eller inte, frågan är om det bländar eller inte.

För att förstå lagen borde man också läsa dess förarbeten.

Inte relevant. Inte samma sak som ljustuta. Om du har en länk till förarbetena så får du gärna dela med dig.

Skrivet av MickeBoy:

Nej det har absolut inte undgått mig.

Frågeställningen som jag ser den är varför det finns bilister som kör med dimljus + halvljus när det bländar. Jag hävdar att det inte är ljuset som bländar de som klagar utan det faktum att de vet att vederbörande gör en lagöverträdelse och då måste de minsann tala om det.

Visst, det finns troligen en del folk som är såna, precis som att det finns dim-halvare som bländar och som vägrar att tro att deras dimljus kan blända någon. Båda är lika illa. Själv blinkar jag på dim-halvare när dom bländar mig, i övrigt skiter jag i dom.

Skrivet av MickeBoy:

Är det därmed OK att själv bryta mot lagen för att påminna någon annan?

Nej man bryter inte mot lagen. Tycker gott du kunde passat på att läsa §64 när du ändå var inne på trafikförordningen:

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Signaler får inte ges längre än nödvändigt.

Vilken typ av ljussignaler tror du dom talar om?

Skrivet av MickeBoy:

Läs här. Men för att det står på nätet så behöver det ju inte vara sant.

http://teknikensvarld.se/helljusblinkade-for-att-varna-for-po...

Att varna för en poliskontroll är inte att förebygga/avvärja fara.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Inte relevant. Inte samma sak som ljustuta. Om du har en länk till förarbetena så får du gärna dela med dig.

Visst, det finns troligen en del folk som är såna, precis som att det finns dim-halvare som bländar och som vägrar att tro att deras dimljus kan blända någon. Båda är lika illa. Själv blinkar jag på dim-halvare när dom bländar mig, i övrigt skiter jag i dom.

Nej man bryter inte mot lagen. Tycker gott du kunde passat på att läsa §64 när du ändå var inne på trafikförordningen:

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Signaler får inte ges längre än nödvändigt.

Vilken typ av ljussignaler tror du dom talar om?

Att varna för en poliskontroll är inte att förebygga/avvärja fara.

Nej och jag tror inte heller att påpeka andras misstag faller under kategorin att förebygga/avvärja fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Nej och jag tror inte heller att påpeka andras misstag faller under kategorin att förebygga/avvärja fara.

*Trångsynthet intensifies*

Permalänk
Medlem

@Piece of Cake: Jag tycker som du, inte om "ljusligister" så jag har bra extraljus och sätter på dem och helljus när jag möter dessa marodörer. Inte mer olagligt än deras hjärnsläpp -betalt kvitterat- och om andra oskyldiga får lida ibland -sånt är livet- och herr Eliassons poliser är nästan obefintliga so what ? Förr var vi inte så nonschalanta, de flesta levde efter lagen, men jag har anpassat mej till den nya laglösa samhällsattityden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

*Trångsynthet intensifies*

Det känns som det inte för diskussionen frammåt och det gör inte mitt svar heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, självklart måste man vara en moralpolis bara för att man inte gillar att bli bländad... suck.
Ingen har påstått något annat men det har heller inget med saken att göra.
Jo, men det är inte ovanligt att lagen säger emot sig själv. Du får inte förändra (halv-) ljusbilden på ett typgodkänt fordon om du inte gör det på ett fackmannamässigt sätt, så tejp går bort (nuförtiden i alla fall, förr var det vanligare). Många bilar både här och i UK har halvljus som inte går att stänga av, och är typgodkända så, och man får inte köra med exempelvis parkeringsljus för de ska ju signalera att man är parkerad, så man har inte så mycket val. Är du på besök i England med din bil, eller en engelsman här, så är bilen typgodkänd i det land den härstammar från, där ägaren bor, och då är den laglig att köra i annat EU-land. Det är lite samma situation som det var med de svenska halvljusen förut när man körde i Tyskland på dagtid och typ varannan bil blinkade åt en för att man hade lamporna igång på dagen. Flyttar man och ska registreringsbesiktiga i sitt nya land så blir det förstås ombyggnad, och jag vet inte vad som gäller om du ska ta med din bil till exempelvis Australien som inte är ett EU-land (tror inte den situationen uppstår så ofta). Jag vet däremot att de är extremt petiga i Japan så där lär det vara totalförbud att köra med en bil med lamporna anpassade för högertrafik.

Edit: Hur det blir efter Brexit får vi se...
Man bryter inte mot lagen om man blinkar med helljusen om man har en godtagbar anledning.
Jo absolut. Man såg det typ aldrig för sådär tio år sedan men nu är det ganska vanligt. Än vanligare är bilar som kör utan baklampor alls med endast positionsljus fram när det är mörkt ute, ser flera sådana i veckan. Puckon.

Det var flera år sedan jag var i England och det är mycket möjligt att det har förändrats sedan dess. Poängen var inte att belysa typgodkännande utan det faktum att strålkastaren utformning och inställning spelar en avgörande roll för hur de mötande upplever ljusbilen.

Permalänk
Medlem

@snajk:

OK. Och vem är det som bestämmer vad som är en godtagbar anledning och för vem?

Om personen som jag länkade till tidigare som fick betala böter för att ha helljusblinkat på en civil polisbil tyckte att han hade en godtagbar andledning, och polisen inte håller med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ingen har påstått något annat men det har heller inget med saken att göra.

Jo men det tycker ju jag. Jag hävdar ju att det inte bara är effekten av lampan som avgör om man blir bländad utan hur ljuset är riktad. Jag hävdar också att dimljusen är konstruerade och riktade så att de inte kan bidra till så mycket mer ljus att kombinationen halvljus + dimljus bländar en mötande förare.

Permalänk
Medlem

@MickeBoy: Jag föreslår att du går till en trafikskola och ber dem undervisa dig om "ljustuta" alternativt att du ber om att få låna eller köpa Körkortsboken för att läsa på om saken.

Dessutom bör du editera dina inlägg istället för att ta upp onödigt många forumposter i tråden.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det handlar inte om någon smärtsam bländning som t.ex. när du tittar in i solen, men kontrasten (egentligen djupsvärtan) i ögat försämras markant runt omkring en ljuskälla*. Och med dimljus + halvljus har man dubbelt så många ljuskällor och kanske 75% mer ljusflöde, precis vid sidan om det mötande trafikanter vill se som bäst.

Tänk på det nästa gång du kör i mörker - Mörkerseendet är bra mycket värre om du tittar nära en mötande bils halvljuslyktor.

*p.g.a. ströljus i ögat, dels från reflektioner m.m. i ögats lins, och dels från transmission genom iris som inte är helt ljustät.

Precis detta menar jag också. Tack för dina hjälpsamma inlägg i tråden.
Dessutom är jag ung och har bruna ögon, d.v.s. jag tillhör gruppen som blir minst bländad, men ändå blir jag bländad. Och självklart är det inte så att jag får ont i ögonen och måste blunda, jag får helt enkelt försämrat mörkerseende. När det inte finns störande ljuskällor har jag mycket bra mörkerseende.

Skrivet av Hello Kitty:

@Piece of Cake: Jag tycker som du, inte om "ljusligister" så jag har bra extraljus och sätter på dem och helljus när jag möter dessa marodörer. Inte mer olagligt än deras hjärnsläpp -betalt kvitterat- och om andra oskyldiga får lida ibland -sånt är livet- och herr Eliassons poliser är nästan obefintliga so what ? Förr var vi inte så nonschalanta, de flesta levde efter lagen, men jag har anpassat mej till den nya laglösa samhällsattityden.

Hjälper det då? Som jag skrev i början på tråden så ger det bara resultatet att ingenting händer, eller att de blinkar tillbaka med sina helljus.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Ingen aning vad alla ljus heter. Jag använder tre ljus. Ljuset som är på vid start på dagen, vrider på vredet till ljuset på kvällen (ingen aning vad det heter heller) samt helljus när det är mörkt och inga andra bilar/vägbelysning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

@snajk:

OK. Och vem är det som bestämmer vad som är en godtagbar anledning och för vem?

Om personen som jag länkade till tidigare som fick betala böter för att ha helljusblinkat på en civil polisbil tyckte att han hade en godtagbar andledning, och polisen inte håller med?

I det fallet framgår det ju av artikeln att han ljustutade för att varna andra för poliskontrollen, då han själv fastnat i den precis före, och då kan man ju räkna ut med röven och en bit krita hur civilpoliserna resonerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Nej och jag tror inte heller att påpeka andras misstag faller under kategorin att förebygga/avvärja fara.

Du kom med ett exempel, som inte hade relevans för diskussionen. Att blinka på någon som t.ex. glömt att tända lyset, köra med helljus på, är just precis ett försök att förebygga/avvärja fara.

Eftersom du uppenbarligen inte fått det förklarat för dig så ska jag förklara; om du inte har halvlysen/DRL på så ökar risken för kollision, det är just därför som man införde lag om halvljus. Det spelar ingen roll om det är ljust eller mörkt ute, risken minskar oavsett, även om det är i varierande grad.

Kör du med helljus på och bländar mötande så ökar risken för en olycka, både för dig, men framför allt för den du möter. Givetvis är det så att det är mer allvarligt om det är mörkt ute än om det är ljust.

Kör du med dimljus på och bländar mötande så är det samma sak. Kontentan är att i samtliga fall så är det motiverat att använda ljussignal för att påkalla din uppmärksamhet för att förebygga/avvärja fara.

Tycker nog att du får ta och ge dig med dina tramsresonemang nu. Du har ju helt snöat in dig på att folk blinkar på dig för att jävlas. Försök fatta att det finns dimljus som bländar och det finns människor som blir bländande av dom och det är dessutom inte tillåtet att ha halvljus och dimljus tända samtidigt. Däremot är det tillåtet är påkalla din uppmärksamhet med ljussignal när du bländar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

@snajk:

OK. Och vem är det som bestämmer vad som är en godtagbar anledning och för vem?

Om personen som jag länkade till tidigare som fick betala böter för att ha helljusblinkat på en civil polisbil tyckte att han hade en godtagbar andledning, och polisen inte håller med?

För att citera artikeln (fetstil av mig):
En av de mötande bilarna var en civil polisbil som undrade varför föraren blinkade med helljuset på detta underliga sätt. De stoppade föraren och då kom förklaringen – personen var arg över sin bot och ville varna andra för att undkomma en likadan.

Är det så svårt att fatta att blinka för att just varna andra för en poliskontroll inte kan betecknas som att förebygga/avvärja fara? Eftersom personen erkände så var det dessutom lätt för polisen att bötfälla.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

För att citera artikeln (fetstil av mig):
En av de mötande bilarna var en civil polisbil som undrade varför föraren blinkade med helljuset på detta underliga sätt. De stoppade föraren och då kom förklaringen – personen var arg över sin bot och ville varna andra för att undkomma en likadan.

Är det så svårt att fatta att blinka för att just varna andra för en poliskontroll inte kan betecknas som att förebygga/avvärja fara? Eftersom personen erkände så var det dessutom lätt för polisen att bötfälla.

Jag förstår precis och tror också att om du hade blinkat med helljus mot en bil med dimljus + halvljus tända och en polis såg dig utföra denna blinkning och sedan stoppade dig och du förklarade dig med att "jag ville påtala för den mötande bilen att vederbörande hade felaktigt tända ljus" så hade du fått böter i det fallet också, d.v.s. det är inte att anse att avvärja fara att påtala att dimljus + halvljus är tänt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MickeBoy:

Jag förstår precis och tror också att om du hade blinkat med helljus mot en bil med dimljus + halvljus tända och en polis såg dig utföra denna blinkning och sedan stoppade dig och du förklarade dig med att "jag ville påtala för den mötande bilen att vederbörande hade felaktigt tända ljus" så hade du fått böter i det fallet också, d.v.s. det är inte att anse att avvärja fara att påtala att dimljus + halvljus är tänt.

Det är precis det det är. Den personen framkallar fara genom att köra med (olaglig) belysning som bländar mer än nödvändigt. Att blinka på den för att påtala detta är helt i sin ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du kom med ett exempel, som inte hade relevans för diskussionen. Att blinka på någon som t.ex. glömt att tända lyset, köra med helljus på, är just precis ett försök att förebygga/avvärja fara.

Eftersom du uppenbarligen inte fått det förklarat för dig så ska jag förklara; om du inte har halvlysen/DRL på så ökar risken för kollision, det är just därför som man införde lag om halvljus. Det spelar ingen roll om det är ljust eller mörkt ute, risken minskar oavsett, även om det är i varierande grad.

Kör du med helljus på och bländar mötande så ökar risken för en olycka, både för dig, men framför allt för den du möter. Givetvis är det så att det är mer allvarligt om det är mörkt ute än om det är ljust.

Kör du med dimljus på och bländar mötande så är det samma sak. Kontentan är att i samtliga fall så är det motiverat att använda ljussignal för att påkalla din uppmärksamhet för att förebygga/avvärja fara.

Tycker nog att du får ta och ge dig med dina tramsresonemang nu. Du har ju helt snöat in dig på att folk blinkar på dig för att jävlas. Försök fatta att det finns dimljus som bländar och det finns människor som blir bländande av dom och det är dessutom inte tillåtet att ha halvljus och dimljus tända samtidigt. Däremot är det tillåtet är påkalla din uppmärksamhet med ljussignal när du bländar.

Jag förstår precis, jag läste teorin en gång för länge sedan och klarade också uppkörningen.
Jag känner mig inte insnöad, men jag vidhåller att det är omöjligt att bli bländad av dimljus eller kombinationen dimljus + halvljus i normalfallet och att de som upplever problem i själva verket är moralpoliser. Det kanske inte inser det själva, men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är precis det det är. Den personen framkallar fara genom att köra med (olaglig) belysning som bländar mer än nödvändigt. Att blinka på den för att påtala detta är helt i sin ordning.

Inte, eftersom kombinationen av halvljus + dimljus inte bländar.

Du kan ju inte mena att det är OK att begå en olaglig handling för att kunna påtala för någon annan att denne också gjort så?

Permalänk
Medlem

Snubben är ju så immun mot logiskt resonerande som det bara går att bli.

Jocki, eller jag menar MickeBoy, är ju stensäker på att man utsätter andra för ohygglig fara vid en ljustut. För att verkligen vara på den säkra sidan, dock, så har jag vidarebefordrat en fråga till trafikpolisen om just detta. Så får vi se vad som sägs.

Misstänker dock att det inte påverkar vår grovkranierade älskling här.

Permalänk
Medlem

Det går inte att resonera någon ur en ståndpunkt som de inte resonerat sig fram till.

Jag tror att vi kan stänga tråden nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Jocki, eller jag menar MickeBoy, är ju stensäker på att man utsätter andra för ohygglig fara vid en ljustut.

Fast det gör man ju, inser du hur mycket mörkerseende som försvinner när någon slår på helljus rakt i ögonen på dig? Samt hur svårt det är att se under sekunden efter. Det är mycket mer störande än de som kör med dimljusen på och mycket farligare då en hel drös med människor som kör i andra filen helt plötsligt bländas.

Ni som ljustutar, gör ni det endast om det bara är en enda bil inom synhåll? Märkt att en del ljustutar på bilar som ligger en bit framför mig, guess what? Det bländar mig med, samt alla andra i närheten.. Så helt plötsligt har de höjt risken för krasch för 3-4 bilar för att de ville "ge igen".

Det värsta i trafiken är nog dock de som inte slår av helljusen innan de ser min bil, samt slår på dem halvsekunden för tidigt. Brukar vara samma individer då det verkar kräva för mycket tankekraft för dem att slå av helljusen när de ser mitt strålkastarljus (som jag gör mot dem) utan de väntar tills de ser hela min bil (då jag redan bländats i flera sekunder). Då förstår jag att det är svårt att inse när man har passerat den andra bilen. Dessa individer verkar också ha på helljusen när de ligger bakom en bil, fram tills de börjar närma sig, trots att helljus bländar så fort du kan se den andra bilen.

Användandet av ljustutar är ju blivit så urvattnat eftersom folk ljustutar över vad som helt (t.ex. att bilen 5 bilar fram har dimljus på) så det är ju inte förknippat med fara längre. Om folk använde det endast för att varna om fara typ djur på vägen eller annat som är direkt farligt så skulle det vara effektivare. Nu vet man ju inte om folk ljustutar för någon haft dimljus på eller om de bara tyckt att xenonlamporna bländade lite eller om det faktiskt är djur på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Inte, eftersom kombinationen av halvljus + dimljus inte bländar.

Du kan ju inte mena att det är OK att begå en olaglig handling för att kunna påtala för någon annan att denne också gjort så?

Där ser ni gott folk, det har undersökts alla drygt 7 miljarder personer på planeten.
Det bländar inte.
Alla vi som tycker det har således fel.
Tråden kan stängas.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Varför inte koppla om dimljusen så de går automatiskt ihop med helljusen och sen även ta bort avbländnings skärmen framför lamporna samt ställa upp dem. Då får ni ett brett extra ljus som liknar 60-70 talets kurvljus, ni ser mer vid sidorna, djur vid sidorna syns lättare och blir även lättare bortskrämt. De flesta över 50 kan nog hålla med om att man blir lättare bländad och bländningen håller i sig längre innan ögat återanpassat sig, detta vare sig om det gäller felställda dimljus eller felaktig ljusbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag känner mig inte insnöad, men jag vidhåller att det är omöjligt att bli bländad av dimljus eller kombinationen dimljus + halvljus i normalfallet och att de som upplever problem i själva verket är moralpoliser. Det kanske inte inser det själva, men så är det.

Flera personer här i forumet redan berättat för dig om varför dom blinkar. Att du väljer att inte tro dom får stå för dig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag förstår precis och tror också att om du hade blinkat med helljus mot en bil med dimljus + halvljus tända och en polis såg dig utföra denna blinkning och sedan stoppade dig och du förklarade dig med att "jag ville påtala för den mötande bilen att vederbörande hade felaktigt tända ljus" så hade du fått böter i det fallet också, d.v.s. det är inte att anse att avvärja fara att påtala att dimljus + halvljus är tänt.

Eftersom du inte tror mig eller andra här i forumet så kanske det är dags att du tar kontakt med en trafikskola och helt enkelt frågar dom om hur ljustutan ska användas.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"