Permalänk

Nybegagnad dator I7 eller I5?

Tjena!

Tänkte köpa en dator som ska klara av csgo,overwatch kanske lite bo3 och gta v. Tänkte antingen köpa i delar eller om det dyker upp en hel dator så kanske man slår till på det.

Frågan är då om man ska satsa på en I5 4670k/4690k eller på I7 3770k,4770k eller 4790k?
Samt vilken grafikkort skulle vara bäst för de spelen inom en 4-6k budget?
Är det stor skillnad mellan I5 orna och I7 orna i dessa spel? I7 är väll bättre för framtiden men har inte nått planerat att spela de nyaste spelen än så länge. Vill ändå ha så man bara kan plocka in ett nytt grafikkort om ett år eller 2:)
Tacksam för alla svar och tips:)

Permalänk
Medlem

Så länge du har möjlighet att klocka upp kärnorna kommer en i5 inte vara en begränsande faktor. Högre klock gör fortfarande mer nytta än fler kärnor i dagens spel. Se en I7a som en bonus men prioritera grafikkort.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Så länge du har möjlighet att klocka upp kärnorna kommer en i5 inte vara en begränsande faktor. Högre klock gör fortfarande mer nytta än fler kärnor i dagens spel. Se en I7a som en bonus men prioritera grafikkort.

Så en I7:a kommmer inte ge någon boost i dessa spel?

Permalänk
Medlem

@kebabhazzan: Jag skulle satsa på en i7 4790k då nyare spel har börjat äta CPUer som t.ex bf1. En 4790k är mer framtidssäker och ger bättre prestanda i spel som t.ex gta och witcher 3.

Permalänk
Skrivet av ToyBoB:

@kebabhazzan: Jag skulle satsa på en i7 4790k då nyare spel har börjat äta CPUer som t.ex bf1. En 4790k är mer framtidssäker och ger bättre prestanda i spel som t.ex gta och witcher 3.

Ok vilket grafikort skulle passa bäst i den prisklassen då? Är det Gtx 970 som gäller eller kan man få bättre?

Permalänk

Du klarar dig fint på en i5 4690K. Duger den inte så överklocka den. Den tillsammans med ett GTX 970 generar fin prestanda. Finns att finna både CPU + GPU bättre begagnat.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av kebabhazzan:

Ok vilket grafikort skulle passa bäst i den prisklassen då? Är det Gtx 970 som gäller eller kan man få bättre?

Om du "bara" spelar i 1080p, inte högre upplösning så är 970 eller ett 1060 det bästa du kan skaffa idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabhazzan:

Tjena!

Tänkte köpa en dator som ska klara av csgo,overwatch kanske lite bo3 och gta v. Tänkte antingen köpa i delar eller om det dyker upp en hel dator så kanske man slår till på det.

Frågan är då om man ska satsa på en I5 4670k/4690k eller på I7 3770k,4770k eller 4790k?
Samt vilken grafikkort skulle vara bäst för de spelen inom en 4-6k budget?
Är det stor skillnad mellan I5 orna och I7 orna i dessa spel? I7 är väll bättre för framtiden men har inte nått planerat att spela de nyaste spelen än så länge. Vill ändå ha så man bara kan plocka in ett nytt grafikkort om ett år eller 2:)
Tacksam för alla svar och tips:)

i7, tro mig, GTA V gillar i7:or eller bättre. En beg i7 kostar inte mycket köp 4770 eller 4790k. Grafikkort inom din budget så blir 1070 ett bra val, eller är din budget 6k och då hela datorn med grafikkort? 980 eller bättre skulle jag leta efter isåfall.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

i7, tro mig, GTA V gillar i7:or eller bättre. En beg i7 kostar inte mycket köp 4770 eller 4790k. Grafikkort inom din budget så blir 1070 ett bra val, eller är din budget 6k och då hela datorn med grafikkort? 980 eller bättre skulle jag leta efter isåfall.

Budget 6k för endast dator alltså med alla delar