Permalänk
Föredetting
Skrivet av Neonodia:

Kan moderatorerna flytta över denna tråd till Flashback? Börjar se fler och fler Flashback trådar på detta teknik forum

Och de handlar alla om bilar. Och "din" försäkring.

Tillåt mig sammanfatta tråden:

Vissa blir bländade av dimljus, andra inte. Det är olagligt att köra dimljus + halvljus, men eftersom det inte verkar blända 70-80% av alla i tråden är den lagen okej att skita i, men NÅDE DEN som bländar med ljustuta/helljus, för det är minsann olagligt. Fast det är helt okej att dra på helljuset i mörkret på någon man möter kör 78 km/h på 70-väg, eftersom fortkörning också är olagligt.

Du ska visa alla andra hänsyn och blinka både höger och vänster som ett sentida moderkort med RGB-LEDs oavsett om du är på väg in, ut, igenom, över, under, eller är inom 300 meters radie av en cirkulationsplats. Det kan, trots allt, sitta en lastbilschaffis där och torka räksallad från sin tanktop, och för just dem är det jobbigt att stanna. Använd gärna ljustuta, backljus och tuta också, när du ändå är igång, för att vara på den säkra sidan.

/thread

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Slängde in det och verkar kunna vara riktigt bra tacka för tipset

Det är kanonbra.. Man kan ge och får varningar om det hänt någon olycka, någon stannat på ett dumt ställe, något ligger på vägen, vägarbeten eller att polisen står på något ställe t.ex...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, de är idioter och anledningen till varför de tror jag har helljusen på är för att de är idioter. Meningen kunde egentligen stannat vid att de är idioter, resten följer av det förstnämnda.

Du låter som en väldigt trevlig och sympatisk människa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jävlar! Fick du mängdrabatt eller?

För övrigt får man inte köra med både halvljus och dimljus som du gör på bilden

Du tänker på varselljus, även kallat DRL.

Nej. Dimljus. De närmast grillen i nederkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hela diskussionen är ju pinsam. Du hittar ju bara på, man blir svårligen bländad från sidan om man inte vänder på huvudet och aktivt försöker stirra in i en ljuskon. Och hur fan ser vägen ut som svänger 90 grader i en så snäv radius att bilen framför fortfarande är inne i den ljusare delen av ljuskonen inom bländavstånd? Händer ju inte ens i en korsning.

Ta vilken mindre skogsväg som helst och du kommer stöta på fenomenet när folk ligger med helljus. Pratar inte om att man blir så bländad att man inte ser något just då, pratar om att man får extremt nedsatt mörkerseende. Normalt behöver man knappt helljus men när folk lyser in sina helljus på det sättet så nedsätts mörkerseendet mycket vilket gör att man behöver helljusen på för att kunna se.

Skrivet av Aleshi:

Nu anklagar du honom för att försöka blända. Vilket han inte gör. Ej heller bländar en ljusblinkning. Det hittar du bara på. Ljustutar man så försöker man inte blända, eftersom det inte bländar. Och jo, Xenonljus är snäppet mer koncentrerade i sin ljuskon vid halvljus än vad de är i helljus. Den har dessutom en skarp gräns i höjdled. Befinner man sig därmed med den starka delen av en halvljuskon i sitt synfält så blir man minst lika bländad som man blir av att titta in i ett helljus motsvarande tid. Därför kan man bli bländad om en bil kör över ett gupp, vilket vanligtvis sker under mycket längre tid än en korrekt ljustutning.

Gör man en aktiv handling som man gör vid möte som man vet bländar eller försämrar mörkerseendet för den andra personen så är det precis det man gör. Och ja, xenonljus kommer blända mycket det också, men de har en snävare ljuskon vilket gör att man måste va bra mycket närmare för att det skall bli ett problem. Jag försöker att inte blända folk med halvljusen heller, genom att t.ex. hålla mer avstånd, allt för att minimera risken för dem.

Skrivet av Aleshi:

Nej det där är rent svinigt beteende. Man uppmärksammar inte någon på det viset. Man skrämmer dem medvetet. Och något som faktiskt ÄR farligt är när man får någon att göra en plötslig undanmanöver eller rycker till. Fullkomlig galenskap och ser polisen det så behöver du inte bekymra dig om bilkörning på ett tag.

Skall jag vara ärlig är det faktiskt sådant som kan hända om fel person bländas för mycket, sett folk panikbromsa i en kurva för att någon råkade få igång helljusen för tidigt osv. Jag ville mest belysa hur urbota dumt det är att öka risken att en annan person kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Återigen, ljustuteblinket ett inte försök till att blända dig, utan ett försök att få dig, eller någon annan, att sluta blända. Jag har väldigt svårt att se att du skulle bli mer bländad av det än t.ex. guppande halvljus.

Det intressanta är ju att alla som säger att de inte bländas av dimljus (där kan du räkna in mig) har prompt fel för att dimljus bländar dig, men man kan inte tycka att man tappar mycket mörkerseende/blir bländad av ljustutan för det tycker inte du. Själv tycker jag folk är olika och försöker att minimera risken att andra bländas, vilket då innebär att jag måste inse att folk är olika.

Skrivet av Hurtigbullen:

Skillnaden är att det jag gör både är lagligt och är tämligen säkert, medan det du tänker dig göra både är olagligt och medför en hög risk för en olycka. Dessutom är det rätt oklart hur du menar att det du föreslår förebygger eller avvärjer fara.

Jag hoppas verkligen att detta är mest snack och att du inte tänker genomföra det. Att medvetet styra ut mot en mötande bil är förenat med stor risk både för dig och andra.

Ja men båda är lika dumt att göra på nätterna där mörkerseendet är det viktigaste vi har. Och nej, jag skulle inte göra det mot någon, i var fall inte för en så liten grej som att de försämrar mitt mörkerseende.

Skrivet av Hurtigbullen:

Hur vet du att något inte är fel om du inte kollat upp det? Ett tips om du upplever problem med att det blinkas en massa som du upplever inte är riktade till dig; håll längre avstånd till bilen framför så torde problemen bli mindre.

Ja det kan man ju såklart men då måste man hålla jävligt långt avstånd, bättre vore ju om folk kunde sluta upp med att förstöra mörkerseendet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Det intressanta är ju att alla som säger att de inte bländas av dimljus (där kan du räkna in mig) har prompt fel för att dimljus bländar dig, men man kan inte tycka att man tappar mycket mörkerseende/blir bländad av ljustutan för det tycker inte du. Själv tycker jag folk är olika och försöker att minimera risken att andra bländas, vilket då innebär att jag måste inse att folk är olika.

Ja men båda är lika dumt att göra på nätterna där mörkerseendet är det viktigaste vi har. Och nej, jag skulle inte göra det mot någon, i var fall inte för en så liten grej som att de försämrar mitt mörkerseende.

Saken är väl att en blinkning är i typ en sekund, försämrar mörkerseendet i några sekunder. Personen som kör med dimljusen på försämrar mörkerseendet hela tiden för alla han möter (mer eller mindre beroende på hur känslig den mötande personen är), sannolikt varje gång han kör i mörker. Om en blinkning kan få han att tänka till och kanske sluta med sitt egoistiska beteende så är det väl värt några sekunders försämrat mörkerseende för honom och eventuellt några till som ligger framför eller bakom honom (som också kanske irriterar sig på hans dimljus). Sen får man förstås ha lite sunt förnuft och inte blinka om man stöter på en sådan person mitt i en mörk sväng eller liknande för då riskerar ju blinkningen i sig att orsaka en olycka. Som med alla trafikregler så måste man vara lite flexibel liksom, man ska exempelvis hålla avstånd enligt lagen men i en del situationer är det inte möjligt eller rimligt, som när någon byter fil och hamnar alldeles för nära framför en själv, inte fan tvärnitar man då för att få upp avståndet liksom.

Permalänk
Medlem

Det bländar

Skrivet av Neonodia:

jag fattar inte ni som hävdar att ni blir bländade av detta fenomen. Jag har då aldrig blivit det av bilar med båda lysena igång. Är ni korta? långa? eller extremt ljuskänsliga?

Dimljus tillsammans med halvljus får en bländningseffekt i mörker. Sedan verkar det som om att en del bilister byter till starkare glödlampor i dimljusen för de lyser alldeles för starkt för att vara normalt.

Permalänk
Medlem

Ja, då stötte man på en riktig idiot igen igår kväll. Han körde bakom mig med halvljus + dimljus en stund, sedan bestämde han sig för att köra om eftersom jag höll hastighetsgränsen, vilket såklart är på tok för långsamt, och när han var framför mig så såg jag att han hade dim-bakljuset på också (det var helt klart väder).

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Ja och Breivik hade kunnat stoppas om folk inte blinkade vid poliskontroller och kanske skulle fokusera mer av poliserna som kollar trafik mot knarkspaning och lösa problemet på riktigt men man tjänar väll inte lika mycket pengar på det och är inte annat än moralpolisernas julafton ...God jul

Ja ibland händer det och har varnat när nån älg halkat runt på vägen som kunde vara fara för andra men annars brukar jag inte slita på den i onödan

Det handlar inte om att vara moralpolis eller inte i det här fallet, det handlar desto mer om att kunna se och tänka lite längre in i framtiden än dina närmaste 10 sekunder där du känner dig stolt för att du tror dig ha hjälpt en medtrafikant från att fastna i en blås och/eller fartkontroll.
Att du inte har förståelse för att dina handlingar kan orsaka stor skada och sorg är tråkigt men det är inte min uppgift att uppfostra/utbilda dig och antagligen är du för grinig/stolt för att kunna erkänna att du skulle ändra på dig utav vad någon skriver på ett forum.
Det är precis som när folk kör lite hur som helst där ute på vägarna, de måste uppleva en olycka innan de vaknar till och tills det sker kommer jag fortsätta köra med full förståelse för att det finns farliga människor där ute som inte kan/vill/vet bättre.

Dessutom är julen slut, det har redan varit tjugondag Knut.

Skrivet av Meantek:

Och de handlar alla om bilar. Och "din" försäkring.

Tillåt mig sammanfatta tråden:

Vissa blir bländade av dimljus, andra inte. Det är olagligt att köra dimljus + halvljus, men eftersom det inte verkar blända 70-80% av alla i tråden är den lagen okej att skita i, men NÅDE DEN som bländar med ljustuta/helljus, för det är minsann olagligt. Fast det är helt okej att dra på helljuset i mörkret på någon man möter kör 78 km/h på 70-väg, eftersom fortkörning också är olagligt.

Du ska visa alla andra hänsyn och blinka både höger och vänster som ett sentida moderkort med RGB-LEDs oavsett om du är på väg in, ut, igenom, över, under, eller är inom 300 meters radie av en cirkulationsplats. Det kan, trots allt, sitta en lastbilschaffis där och torka räksallad från sin tanktop, och för just dem är det jobbigt att stanna. Använd gärna ljustuta, backljus och tuta också, när du ändå är igång, för att vara på den säkra sidan.

/thread

Underbart! Jag skrattade högt och det skvätte ut lite kaffe. Tack för att du förlängde mitt liv.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Håller med

Skrivet av Piece of Cake:

Minns att det fanns en tråd om detta för några år sedan, men kan inte hitta den hur mycket jag än söker i forumet.

Hur ska man bli av med eländet - bilister som kör med halvljus och dimljus samtidigt? Det är olagligt, men inget prioriterat hos polisen som så mycket annat. Jag har märkt att det är fler och fler som kör så och det bländar något så in i... Någon skrev i den gamla tråden att han alltid blinkar med helljusen åt sådana, men det enda som händer när jag försöker göra så är antingen ingenting, eller att den med dimljusen blinkar tillbaka med sina helljus. Ibland går det inte att blinka med helljusen heller för att man själv eller den som kör med dimljusen kör bakom någon och därmed bländar man andra.

Jag misstänker att de flesta som kör med både halvljus och dimljus har haft det så sedan de köpte bilen och är omedvetna om att det är på. En del kör säkert så för att det "ser tufft ut" eller för att det blir ljusare på vägen framför den egna bilen. Men ingen hänsyn till mötande trafikanter som blir bländade

Jag kan tillägga att de som kör med dimljus påstår ofta att de ser mera ut vid vägkanten och det kan ju vara sant men till vad nytta är detta när dimljuskäglan sträcker sig endast 5 meter framför bilen och om de kör i 90 km/tim förflyttar sig bilen 25 m/sek och reaktionsförmågan är 1 sek. Det går lätt att räkna ut vilken nytta dimljusen gör i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Saken är väl att en blinkning är i typ en sekund, försämrar mörkerseendet i några sekunder. Personen som kör med dimljusen på försämrar mörkerseendet hela tiden för alla han möter (mer eller mindre beroende på hur känslig den mötande personen är), sannolikt varje gång han kör i mörker. Om en blinkning kan få han att tänka till och kanske sluta med sitt egoistiska beteende så är det väl värt några sekunders försämrat mörkerseende för honom och eventuellt några till som ligger framför eller bakom honom (som också kanske irriterar sig på hans dimljus). Sen får man förstås ha lite sunt förnuft och inte blinka om man stöter på en sådan person mitt i en mörk sväng eller liknande för då riskerar ju blinkningen i sig att orsaka en olycka. Som med alla trafikregler så måste man vara lite flexibel liksom, man ska exempelvis hålla avstånd enligt lagen men i en del situationer är det inte möjligt eller rimligt, som när någon byter fil och hamnar alldeles för nära framför en själv, inte fan tvärnitar man då för att få upp avståndet liksom.

Det är där du har fel, mörkerseendet blir kraftigt försämrat i några sekunder men det kan ta flera minuter innan det är tillbaka på samma nivå som innan, beroende på person till person förstås. Jag ser jäkligt bra i mörker om ingen lyser mig rätt i ögonen men en kort blink av helljus försämrar detta markant under några minuter. Jag klarar mig t.ex. väldigt bra med bara halvljus fram tills jag får riktat ljus i ansiktet.

Det finns mycket värre saker än blinkningar såklart, men jag tycker folk måste ha förståelse för att även ljustutande försämrar mörkerseendet för vissa och att då använda den ökar olycksrisken för dessa. Att inte ha förståelse för det gör bara att man är på samma nivå som de som inte förstår hur folk kan bländas av dimljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Aye. Really.

Googla "varselljus på engelska" och se vad översättnignen är.
Det heter Daytime Running Lights. Gissa vad det blir för förkortning.... DRL är inte bara fancy led-lampor på moderna bilar.

Hej
Många 940-modeller och 960-modeller har dimljusen under helljuset och bredvid halvljuset. Så alla lampor sitter i samma strålkastarhus.
Det är många med 940 som kör med dimljus fram på tillsammans med halvljuset, inte för funktion kan jag lova.

Varselljusen i Volvos äldre bilar, 240, 740, 940 och 850 hade en del en dubbellampa i parkering, ovanför blinkers. så hade man på 0 så lyste den lampan starkare. Gäller inte alla utav de modellerna men många.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det intressanta är ju att alla som säger att de inte bländas av dimljus (där kan du räkna in mig) har prompt fel för att dimljus bländar dig, men man kan inte tycka att man tappar mycket mörkerseende/blir bländad av ljustutan för det tycker inte du. Själv tycker jag folk är olika och försöker att minimera risken att andra bländas, vilket då innebär att jag måste inse att folk är olika.

Det är snarare så att de som inte bländas av dimljus påstår att dimljus inte bländar. Det påstås vidare att alla som blinkar på dimljus gör det för att ge igen (vilket du också påstår) och vissa påstår även att de som blir bländade av dimljus inbillar sig.

Jag har inte påstått att alla dimljus alltid bländar, däremot har jag sagt att vissa dimljus bländar och att olika personer upplever det olika, bl.a. i mitt första svar till dig, läste du överhuvudtaget det innan du spann loss?

Enligt dig så är ju alla som blinkar på dig eller bilen framför är idioter oavsett skäl och och gud nåde dom om dom blinkar på bilen framför när han inte bländar av, för du är minsann oskyldig och ska inte drabbas av någon endaste liten foton från blinket. I senare inlägg så ska du till och med väja ut mot mötande för att läxa upp dom när dom blinkar på dig. Så nej, du har inte visat på någon större förståelse för att folk är olika i din argumentation.

Skrivet av Aktsu:

Ja men båda är lika dumt att göra på nätterna där mörkerseendet är det viktigaste vi har. Och nej, jag skulle inte göra det mot någon, i var fall inte för en så liten grej som att de försämrar mitt mörkerseende.

Jo mörkerseende är viktigt och jag har inte påstått annat. Däremot anser jag att du överdriver hur mycket mörkerseende man tappar av en ljusblink och det du tappar måste vägas mot det obefintliga mörkerseende den mötande får som blir långvarigt bländad av t.ex. helljus/felaktigt halvljus/bländande dimljus.

Det du skrev att du tänkte göra, att väja ut mot mötande för att skrämma dom, är vansinnigt korkat, urbota dumt och helt vidrigt trafikfarligt. Att du ens likställer den faran med att någon blinkar på dig, eller ens möter dig med helljuset på, tyder på en helt skev bild av vad som är farligt.

Vid vilka tillfällen anser du för övrigt att du är berättigad till att utföra en sån manöver?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Enligt dig så är ju alla som blinkar på dig eller bilen framför är idioter oavsett skäl och och gud nåde dom om dom blinkar på bilen framför när han inte bländar av, för du är minsann oskyldig och ska inte drabbas av någon endaste liten foton från blinket.

Läs om läs rätt, jag säger att de flesta är idioter vilket leder till att de blinkar på helt korrekta ljusuppsättningar. Det är en implikation inte en ekvivalens. Märkte t.ex. att när jag skaffade första bilen med Xenon började blev det mycket blinkande, gissningsvis vet de inte att det är helt korrekt.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jo mörkerseende är viktigt och jag har inte påstått annat. Däremot anser jag att du överdriver hur mycket mörkerseende man tappar av en ljusblink och det du tappar måste vägas mot det obefintliga mörkerseende den mötande får som blir långvarigt bländad av t.ex. helljus/felaktigt halvljus/bländande dimljus.

Och jag tycker att du överdrivet hur bländad man är av dimljus. Var lämnar det oss? Jag tappar mörkerseende av ljustut och du bländas av dimljus. Antingen kan man göra som jag förespråkar säga att vi människor är olika och att vi kan försöka att inte störa andra så långt det går, eller göra som du förespråkar och mest bry sig om det som berör dig och ljustuta på. Jag förstår att dimljus bländar dig och skulle aldrig ha dimljusen på utan att de behövs i dimma, du verkar inte tycka att ljustutan kan förstöra mitt mörkerseende speciellt mycket däremot.

Skrivet av Hurtigbullen:

Det du skrev att du tänkte göra, att väja ut mot mötande för att skrämma dom, är vansinnigt korkat, urbota dumt och helt vidrigt trafikfarligt. Att du ens likställer den faran med att någon blinkar på dig, eller ens möter dig med helljuset på, tyder på en helt skev bild av vad som är farligt.

Vem säger att jag likställer det? Jag säger att båda är korkade, även om det enda är mer korkat än det andra. Om du inte förstått det ännu så är det inget jag tänker göra.

Kan säga att springer en älg ut på vägen 30 sekunder efter du ljustutat på bilen framför mig ser jag den inte förens den är uppe på vägen när halvljusen är på, innan din ljustut ser jag den redan vid skogskanten. Kör man då på hala skogsvägar kan du ju själv räkna ut hur risken påverkas av ljustutare, folk som slår av helljus för sent, slår på helljus för tidigt osv. Faran med ljustutan är att att folk slår av helljus för sent eller på för tidigt samt dimljus kan jag undvika att få rätt i ansiktet (genom att t.ex. vända det lite åt höger så höger öga inte träffas av ljuset), när någon helt plötsligt ljustutar går inte att förutse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ja, då stötte man på en riktig idiot igen igår kväll. Han körde bakom mig med halvljus + dimljus en stund, sedan bestämde han sig för att köra om eftersom jag höll hastighetsgränsen, vilket såklart är på tok för långsamt, och när han var framför mig så såg jag att han hade dim-bakljuset på också (det var helt klart väder).

Inget ovanligt.

Alla de bilar jag kört har bara en strömställare för både bakre och främre dimljus.

Den har tre lägen.

Från.
Bakre dimljus.
Bakre och främre dimljus.

Alltså går det inte att tända endast de främre dimljusen i originalutförande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Inget ovanligt.

Alla de bilar jag kört har bara en strömställare för både bakre och främre dimljus.

Den har tre lägen.

Från.
Bakre dimljus.
Bakre och främre dimljus.

Alltså går det inte att tända endast de främre dimljusen i originalutförande.

Vad för bilar har du kört egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Märkte t.ex. att när jag skaffade första bilen med Xenon började blev det mycket blinkande, gissningsvis vet de inte att det är helt korrekt.

Det brukar gå att avgöra om en bil med Xenonlampor har hel eller halvljus på ja.

En fråga dock, eftersom det har blivit mer blinkande mot dig sen du skaffade bil med Xenonhalvljus, är inte en möjlig anledning till det att Xenonljusen faktiskt upplevs som bländande av fler personer?

Skrivet av Aktsu:

Och jag tycker att du överdrivet hur bländad man är av dimljus. Var lämnar det oss? Jag tappar mörkerseende av ljustut och du bländas av dimljus.

Det jag har sagt är att vissa dimljus bländar och att olika personer upplever det olika, vilket jag dessutom har påtalat för dig mer än en gång.

Skrivet av Aktsu:

Antingen kan man göra som jag förespråkar säga att vi människor är olika och att vi kan försöka att inte störa andra så långt det går

Detta har inte framkommit av dina tidigare inlägg, men jag tycker det är en bra devis som jag försöker leva efter.

Skrivet av Aktsu:

eller göra som du förespråkar och mest bry sig om det som berör dig och ljustuta på.

Du får nog läsa om, för det har jag inte förespråkat.

Skrivet av Aktsu:

Jag förstår att dimljus bländar dig och skulle aldrig ha dimljusen på utan att de behövs i dimma, du verkar inte tycka att ljustutan kan förstöra mitt mörkerseende speciellt mycket däremot.

Det jag menar är att innan jag använder ljustutan mot en bil framför dig när det är mörkt så försöker jag väga in förväntad nytta (dvs att bilen slutar blända mig och ev. bakomvarande) mot risken, dvs ditt försämrade mörkerseende. I vissa fall är det lämpligt, medan det i andra fall är olämpligt. Det var därför att jag skrev att det är en bedömningsfråga från fall till fall.

Skrivet av Aktsu:

Vem säger att jag likställer det?

Det gör du i detta inlägg (fetstil av mig):

Skrivet av Aktsu:

Ja men båda är lika dumt att göra på nätterna där mörkerseendet är det viktigaste vi har.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Inget ovanligt.

Alla de bilar jag kört har bara en strömställare för både bakre och främre dimljus.

Den har tre lägen.

Från.
Bakre dimljus.
Bakre och främre dimljus.

Alltså går det inte att tända endast de främre dimljusen i originalutförande.

I de bilar jag kört har ställaren också tre lägen men de är
Från
Främre dimljus
Främre och bakre dimljus.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Finns som sagt inget stöd i lagen för [extravarv i rondell]...

Verkar inte som polisen håller med: http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/robin-anmal...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Alltså går det inte att tända endast de främre dimljusen i originalutförande.

Jag har separata knappar för fram- och bakljus. Har varit så i alla mina bilar sedan 1999. Audi och BMW.
Uppenbarligen så skiljer det sig mellan fabrikat och modell.

Dock råder det aldrig dimma som motiverar dimljus så jag använder dem aldrig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det brukar gå att avgöra om en bil med Xenonlampor har hel eller halvljus på ja.

En fråga dock, eftersom det har blivit mer blinkande mot dig sen du skaffade bil med Xenonhalvljus, är inte en möjlig anledning till det att Xenonljusen faktiskt upplevs som bländande av fler personer?

Så kan det säkert vara, vilket visar hur dumt det är att ljustuta så fort man upplever sig bländad. Folk som blinkar mot andra som kör xenonljus blinkar ju till ingen nytta.

Skrivet av Hurtigbullen:

Du får nog läsa om, för det har jag inte förespråkat.

Jag har fått intrycket av att du vill uppmärksamma andra på att de bländar även om du kan försämra mörkerseende för andra.

Skrivet av Hurtigbullen:

Det jag menar är att innan jag använder ljustutan mot en bil framför dig när det är mörkt så försöker jag väga in förväntad nytta (dvs att bilen slutar blända mig och ev. bakomvarande) mot risken, dvs ditt försämrade mörkerseende. I vissa fall är det lämpligt, medan det i andra fall är olämpligt. Det var därför att jag skrev att det är en bedömningsfråga från fall till fall.

Skall jag vara ärlig skulle jag hellre se att folk använde ljudtutan istället vid nattkörning, då kan du uppmärksamma folk utan att bländas.

Skrivet av Hurtigbullen:

Det gör du i detta inlägg (fetstil av mig):

Då skrev jag snett och ber om ursäkt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Skriv en bok, Skriv en insändare i "Svensk Bonde", Skriv ett brev på en barkbit och lägg ut i skogen.
Inget av dem kommer hjälpa det minsta. Det är bara polisen som kan göra något åt problemet.
Och när såg du senast en trafikpolis?

Skrivet av mr_sQuinty:

Tycker det ännu värre när dimljusen bak är på... tyvärr ska vi inte räkna med att våran poliskår har tid med såna här saker , har pendlat samma sträcka på en hårt trafikerad europaväg i många år , 0 poliskontroller har jag sett... , räknar tyvärr inte med polisen numera

Nästa gång du kör 88 på 70 vägen så kommer de vara där.. oroa er inte

Skrivet av Meantek:

Tillåt mig sammanfatta tråden:

Vissa blir bländade av dimljus, andra inte. Det är olagligt att köra dimljus + halvljus, men eftersom det inte verkar blända 70-80% av alla i tråden är den lagen okej att skita i, men NÅDE DEN som bländar med ljustuta/helljus, för det är minsann olagligt. Fast det är helt okej att dra på helljuset i mörkret på någon man möter kör 78 km/h på 70-väg, eftersom fortkörning också är olagligt.

Du ska visa alla andra hänsyn och blinka både höger och vänster som ett sentida moderkort med RGB-LEDs oavsett om du är på väg in, ut, igenom, över, under, eller är inom 300 meters radie av en cirkulationsplats. Det kan, trots allt, sitta en lastbilschaffis där och torka räksallad från sin tanktop, och för just dem är det jobbigt att stanna. Använd gärna ljustuta, backljus och tuta också, när du ändå är igång, för att vara på den säkra sidan.

/thread

TL:DR j/k

Skämt åsido, om alla följde alla regler så hade vi ändå haft olyckor, men vi hade inte haft något att skylla på. Mycket go sammanfattning dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kanske inte, men transportstyrelsen höll med och upphävde polisens beslut.
Det finns en artikel till, Hur många varv är för många?, som är läsvärd.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Finns en lång flygraka jag kör på dagligen, typ 3-4 km lång. Folk, mig inräknat, bländar nästan ofelbart av för tidigt där och sen känns det som det tar en kvart innan man möts. Inte heller känns det helt ok att tända helljusen igen, även om man kanske borde göra det.

Då bländar jag av alldeles för tidigt. Tackar för tipset, hade inte hört den tumregeln förut.

Folk bländar av i tid för att det faktiskt bländar, en hyfsad bil bländar redan på flera kilometers avstånd och då ser man knappt bilen, och inte heller regskylten för den delen (ser ut som två mindre solar). Själv bländar jag av direkt något syns framför, folk har en tendens att blinka även fast man inte kör helljus.

Permalänk
Medlem

Efter att ha tröttnat på alla nötter som tycker det är ok att blända andra så kör jag numera alltid på devisen "fight fire with fire". Har de jag möter dimljus som bländar så drar jag på mitt dimljus följt av helljus och låter det vara på (så länge det inte finns någon bil bakom idioten).

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det handlade inte om någon som hade kört för många varv i en rondell.

Utan någon som hade blivit anmäld för "vårdslöshet i trafik".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har separata knappar för fram- och bakljus. Har varit så i alla mina bilar sedan 1999. Audi och BMW.
Uppenbarligen så skiljer det sig mellan fabrikat och modell.

Dock råder det aldrig dimma som motiverar dimljus så jag använder dem aldrig.

Vilket leder till problem för många när de kör många olika bilar, samtidigt som de inte bryr sig om att ta reda på hur de olika reglagen fungerar.

Man är som förare ansvarig för bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Folk bländar av i tid för att det faktiskt bländar, en hyfsad bil bländar redan på flera kilometers avstånd och då ser man knappt bilen, och inte heller regskylten för den delen (ser ut som två mindre solar). Själv bländar jag av direkt något syns framför, folk har en tendens att blinka även fast man inte kör helljus.

Bara för att förtydliga; tumregeln om att inte blända av förrän man ser regskylten handlade om när man kom ikapp en bil, inte när man möttes. Vid möten följer jag det som trafikskolan lärde ut, man bländar av när man själv blir bländad eller när mötande bländar av.

Just denna flygraka upplever jag som extra knepig. den är f.ö. så lång att man inte ser de individuella ljuskällorna förrän rätt sent. I vissa väderförhållanden är det svårt att skilja på om någon kör med hel eller halvljus på (det ser ofta ut som att det är helljus på). Sen hjälper det inte att vägen är rätt guppig, så halvljus (och ibland helljus) kan ibland variera eller blinka på rätt bra och länge (vilket också verkar ha en del att göra med typ av fordon och fart).

Om jag då bedömer att dom är långt borta och inte upplever mig speciellt bländad så vill jag ju ha mitt helljus på så att jag ser bra. Å andra sidan vill jag inte heller blända dom. Den flygrakan är helt enkelt extra knepig, men kör man där ett tag så lär man sig den mer och mer. Hursomhaver, i slutändan tror jag att vi ofta bländar av alldeles för tidigt, speciellt vid bra förhållanden.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Bara för att förtydliga; tumregeln om att inte blända av förrän man ser regskylten handlade om när man kom ikapp en bil, inte när man möttes. Vid möten följer jag det som trafikskolan lärde ut, man bländar av när man själv blir bländad eller när mötande bländar av.
...
Hursomhaver, i slutändan tror jag att vi ofta bländar av alldeles för tidigt, speciellt vid bra förhållanden.

Jag bländar av när jag tror det bländar, dvs när något befinner sig framför. Det är för många variationer för att gå på när man blir bländad själv, eller när den andra bländar av, i min mening (känns inte som man ska behöva bli bländad alls). En kanske sitter i en gammal Volvo medans den andra i en Audi med senaste lyktorna. Min metod är inte perfekt, ibland kan det bli lite för tidigt, men sällan försent.

Många kör helljus i princip ändra fram, så väl som dom ligger med helljus bakom (tur man kör med automatiskt avbländande speglar). Man tycker ju att folk borde ha haft liknande upplevelser och tillslut lärt sig, eller skiter dom bara i det?

Bländning ligger i "vad i helvete"-minnet och jag reagerar automatiskt med helljusblink, efter det brukar dom blända av, om inte efter ett blink så kanske efter ett 3sek blink, eller 3.