Permalänk
Medlem

Köpråd laptop studerande

Hejsan,
flickvännen studerar (i 2 år till) och hennes laptop håller på att kasta in handduken efter 5 år (totalt ägande). Laptopen har även urkass batteritid, trasigt uttag så den laddar inte alltid (inget fel på laddaren) och hon vill inte köpa ett nytt batteri eller att vi försöker laga den, hon är helt enkelt ute efter en helt ny laptop. Vid somliga tillfällen dör musplattan (inget fel på den, inspekterat den och rengjort kablage) vilket hon "inte klarar av att leva med".

Då hon studerar har hon en begränsad budget som hon (och citerar): "Gärna under 11 000 men måste är måste".
Hon gör inte mycket mer på datorn än att spela småspel, se på Netflix/HBO/Youtube (ingen tyngre media), dokumenthantering (Excel (aldrig makros eller tyngre), Word) och surf.

Hon är inte intresserad av surfplattor eller 2i1-varianter utan: "en vanlig laptop". Hon föredrar men måste inte ha en, men gillar att det finns en numpad inbyggd i "det där.. tangentbordet som hör till".

Hennes prioriteringar:

  • Kostnad (så låg som möjligt)

  • Batteritid

  • Dokumenthantering

  • Spel/Media

  • Skärmstorlek (helst över eller 15")

Vad hon inte bryr sig om:

  • Utseende

Min förståelse är egentligen att vilken laptop som helst klarar detta. Hennes nuvarande är en EasyNote TE (PB). Jag själv har aldrig varit bra på laptops så jag överlämnar problemet i forumets händer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte var några större krav, kanske går att hitta något ok begagnat eller är det uteslutet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spixel:

Verkar ju inte var några större krav, kanske går att hitta något ok begagnat eller är det uteslutet?

Inte uteslutet, men helst inte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "spela småspel"? Snackar vi spel som cs:go, lol, dota2 eller snackar vi facebookspel ?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk

Här har du en dator som kanske passar henne i smaken, den har ett numeriskt tangentbord som hon efterfrågade, och den har en bildskärm på ca 15 tum, har 6 GB RAM, en SSD på 128 GB(Med Windows: 100 GB) och en i3:a, så det borde passa det hon vill göra. Den har även HDMI så hon kan koppla in en skärm om hon skulle vilja. Hörlursuttag finns. Lenovos datorer brukar inte vara fyllda med bloatware, så det slipper du. Dock vet jag inte hur denna modellen är.

Gymnasieskolor brukar välja Lenovo till deras utbildningar då de är väldigt stabila och väl byggda, så Lenovo brukar oftast vara ett bra val:)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3405217

På Webhallen så kostar den 3790:- så det är inte en dyr dator. Om maxtaket på budgeten är 11000:- så kan ni nog slänga in en hyfsat bra skärm.
(Enligt mig är det betydligt trevligare att jobba på en stor skärm än en liten, men får en bra överblick över t.ex. excel-ark.)

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sparkar_boll:

Här har du en dator som kanske passar henne i smaken, den har ett numeriskt tangentbord som hon efterfrågade, och den har en bildskärm på ca 15 tum, har 6 GB RAM, en SSD på 128 GB(Med Windows: 100 GB) och en i3:a, så det borde passa det hon vill göra. Den har även HDMI så hon kan koppla in en skärm om hon skulle vilja. Hörlursuttag finns. Lenovos datorer brukar inte vara fyllda med bloatware, så det slipper du. Dock vet jag inte hur denna modellen är.

Gymnasieskolor brukar välja Lenovo till deras utbildningar då de är väldigt stabila och väl byggda, så Lenovo brukar oftast vara ett bra val:)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3405217

På Webhallen så kostar den 3790:- så det är inte en dyr dator. Om maxtaket på budgeten är 11000:- så kan ni nog slänga in en hyfsat bra skärm.
(Enligt mig är det betydligt trevligare att jobba på en stor skärm än en liten, men får en bra överblick över t.ex. excel-ark.)

Verkar vara en gedigen dator för pengarna!

Lägger min röst på den med.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

@sparkar_boll:

Gymnasier brukar välja thinkpads. Jag kan tycka att alla konsumentdatorer är rätt skit, lenovo inkluderat. Deras thinkpads däremot.
Tyvärr är deras datorer lite dyra:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3623629
En thinkpad 13 är ett bra budgetval men det är en 13" och kostar ca 8000. Men den är ju inte så stor

Men ska man ha thinkpads så vänta för 70 serien är snart här

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Vad menar du med "spela småspel"? Snackar vi spel som cs:go, lol, dota2 eller snackar vi facebookspel ?

Vi snackar mindre krävande (SIMS), men däremot bör Diablo 3 fungera helst, då hon gillar det spelet.
Försöker dock få över henne på POE men vi får väl se om det

Skrivet av sparkar_boll:

Här har du en dator som kanske passar henne i smaken, den har ett numeriskt tangentbord som hon efterfrågade, och den har en bildskärm på ca 15 tum, har 6 GB RAM, en SSD på 128 GB(Med Windows: 100 GB) och en i3:a, så det borde passa det hon vill göra. Den har även HDMI så hon kan koppla in en skärm om hon skulle vilja. Hörlursuttag finns. Lenovos datorer brukar inte vara fyllda med bloatware, så det slipper du. Dock vet jag inte hur denna modellen är.

Gymnasieskolor brukar välja Lenovo till deras utbildningar då de är väldigt stabila och väl byggda, så Lenovo brukar oftast vara ett bra val:)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3405217

På Webhallen så kostar den 3790:- så det är inte en dyr dator. Om maxtaket på budgeten är 11000:- så kan ni nog slänga in en hyfsat bra skärm.
(Enligt mig är det betydligt trevligare att jobba på en stor skärm än en liten, men får en bra överblick över t.ex. excel-ark.)

Denna verkar vara mest attraktiv just nu. Frågan är bara vad dem menar med detta diskutrymmet

Huvudlager 128GB TB SSD

Skrivet av Yatagarasu:

Verkar vara en gedigen dator för pengarna!

Lägger min röst på den med.

Indeed.

Skrivet av infigo:

@sparkar_boll:

Gymnasier brukar välja thinkpads. Jag kan tycka att alla konsumentdatorer är rätt skit, lenovo inkluderat. Deras thinkpads däremot.
Tyvärr är deras datorer lite dyra:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3623629
En thinkpad 13 är ett bra budgetval men det är en 13" och kostar ca 8000. Men den är ju inte så stor

Men ska man ha thinkpads så vänta för 70 serien är snart här

Går över budgeten. Men ja, den hade varit bra. 13" är tyvärr för smått.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Ett lite mer kraftfullt alternativ för runt 7000kr: Lenovo IdeaPad 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Ett lite mer kraftfullt alternativ för runt 7000kr: Lenovo IdeaPad 700

"den var ju till och med fin ju!"
Det låter just nu som den

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

"den var ju till och med fin ju!"
Det låter just nu som den

Najs, priset sänktes precis med 800kr också så du kanske ska sno dig på innan det går över 7000kr igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Inte uteslutet, men helst inte.

Om ni ändå kollar på begagnat så föreslår jag Inrego.
Har själv köpt flera (3) bärbara därifrån.
Själv har jag fastnat för HP.

Denna burk har jag på jobbet:
https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/barbart/hp_elitebook_...

Permalänk
Medlem

Hur är det med batteriet på Lenovos datorer? På varje Lenovo dator jag kikat på så är drifttiden 4 timmar. Jämfört med Asus och Acer som ligger runt 7-8 timmars drifttid (enligt spec iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_B:

Om ni ändå kollar på begagnat så föreslår jag Inrego.
Har själv köpt flera (3) bärbara därifrån.
Själv har jag fastnat för HP.

Denna burk har jag på jobbet:
https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/barbart/hp_elitebook_...

Jag kollade faktiskt där innan jag köpte den HP datorn jag har, en Elitebook 8470p på Blocket för 1500:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Hur är det med batteriet på Lenovos datorer? På varje Lenovo dator jag kikat på så är drifttiden 4 timmar. Jämfört med Asus och Acer som ligger runt 7-8 timmars drifttid (enligt spec iaf)

Jag är också intresserad ifall någon vet detta! Är själv ute efter något liknande som OP men man vill ju gärna veta att batteriet inte är helt knas.