Permalänk
Medlem

HDMI splitter som tar bort HDCP

Hej

Jag ämnar köpa HDMI splitter som kan ta bort HDCP. Har hittat följande sida med rekommenderade splitters som tar bort HDCP. Ämnar försöka tömma Canal Digital-hårddiskten. Vet någon om det finns någon splitter som går att köpa i Sverige som funkar att ta bort HDCP ?

http://www.tweaking4all.com/home-theatre/remove-hdcp-hdmi-sig...

https://www.youtube.com/watch?v=eCY6SzueT_A&t=3s

Tack på förhand !

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna också vilja veta detta.

Permalänk
Bildexpert 📺

Syftet med HDCP är att motverka precis den typen av kopiering som du tänker göra.

Det är problematiskt, vissa skulle säga olagligt, att sälja den typen av produkter. Inte riktigt så att polisen kommer och knacka på dörren. Men att ta bort HDCP på det sätter är ett licensbrott och den som tillverkar sådana produkter kommer inte direkt få licens att tillverka mer mainstream-produkter. Den som tillverkar en HDCP-stripper kommer att får problem med tillgång till kretsar för att bygga en normalt fungerande HDMI-switch eller splitter.

Den återförsäljare som säljer sådant i Sverige kan också få problem med att sälja ett mer normalt utbud. Tror inte att Canal Digital skulle vilja ha dem som återförsäljare, till exempel.

Därför är det föremål för mer experimentella försök. Sådant man kanske kan rota fram på eBay och liknande.

Permalänk
Inaktiv

Det finns inga garantier för att det fungerar, alla fungerar dessutom inte på samma sätt (precis som du säkert läst i artikeln du länkade till)

Enda tipset är väl att köpa på öppet köp och om det inte fungerar får du byta, efter ett par ggr kanske du lyckas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Syftet med HDCP är att motverka precis den typen av kopiering som du tänker göra.

Det är problematiskt, vissa skulle säga olagligt, att sälja den typen av produkter. Inte riktigt så att polisen kommer och knacka på dörren. Men att ta bort HDCP på det sätter är ett licensbrott och den som tillverkar sådana produkter kommer inte direkt få licens att tillverka mer mainstream-produkter. Den som tillverkar en HDCP-stripper kommer att får problem med tillgång till kretsar för att bygga en normalt fungerande HDMI-switch eller splitter.

Den återförsäljare som säljer sådant i Sverige kan också få problem med att sälja ett mer normalt utbud. Tror inte att Canal Digital skulle vilja ha dem som återförsäljare, till exempel.

Därför är det föremål för mer experimentella försök. Sådant man kanske kan rota fram på eBay och liknande.

Jo jag vet precis varför HDCP existerar men håller ej med moralpredikningen. Nej Canal Digital har inget att göra med hur jag väljer att spara mina inspelade program. Man har rätt att kopia för privat bruk och i mitt fall är det inte ens kopiera utan spara inspelningar utan att bli tvingad av CD att ta bort inspelningar på hårddisken.

Permalänk
Medlem

I mitt fall vill jag bara kunna använda min PlayStation TV (som har forcerad HDCP, finns inget sätt att stänga av till skillnad från PS4) på min gamla DVI-skärm. Oerhört dumt att de implementerade HDCP i den då den inte ens kan spela upp något skyddat material... Har också förstått att det troligen är Ebay som behövs, men om det går att få tag på i Sverige skulle det ju vara kanon.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mattsman: Hur lyckades du läsa en moralpredikan i det där? Att jag beskriver hur någonting fungerar är inte samma sak som att jag tar ställning.

Jag har flera gånger skrivit att HDCP är ett sabla sattyg som främst syftar till att göra Intel rikare och som sätter krokben för helt vanliga konsumenter utan att för den delen lyckas med sitt syfte.

Permalänk
Medlem

@Mattsman:
Om du har en stationär dator och det handlar om ett enskilt tillfälle så kanske det kan fungera med ett HDMI-videofångarkort? Tror de billigaste modellerna för PCI-E som finns på eBay tar bort HDCP. Men var något år sedan jag kollade på detta, så ta mitt råd men en nypa salt.