Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

..dubbelpost

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon78208:

Det är omöjligt enligt termodynamikens första huvudsats att få ut mer energi än vi stoppar in.

Fast du tänker bara på TDP-värdet som står i specifikationen antar jag? I verkligheten så varierar TDP beroende på last, spänning och frekvens. Värdet du läser av i specifikationerna för en CPU är bara ett maxvärde. Belastar du processorn fullt så kommer du dock nå upp till, eller iallafall komma nära detta värde, såvida inte tillverkaren har avrundat rejält uppåt vilket vi har sett några exempel på.

Har rätt bra koll på termodynamik, är trots allt civing i kemiteknik från KTH
Ser dock inte hur första huvudsatsen på något sätt är relevant för detta, TDP är en konstant precis som 10A säkring klarar upp till 10A men det betyder inte att man alltid har 10A genom den. Precis som tröga säkringar tål att man faktiskt drar mer än det specificerade värdet finns det fall när CPUer drar mer än TDP, så är inte ett maxvärde.

Specifikt för Ryzen kan TDP inte heller används för att sätta ett tak på effekten då XFR ska kunna känna av fall när man faktiskt har en mer effektiv kylare än vad som strikt är nödvändig. I det läget ska XFR kunna boost frekvensen högre, något som kommer trycka genomsnittlig förbrukning förbi TDP W.

Core M är faktiskt rätt lik på denna punkt. Är rätt stor spridning i prestandavärden mellan olika enheter, det trots att de har samma CPU just för att CPUn hela tiden känner av om det finns termiskt utrymme för att ligga över TDP. Har man en bättre kylare än vad som strikt krävs kan denna CPU dra mer än TDP under väldigt lång tid (gissningsvis hur länge som helst bara kylare klarar av att hantera det).

Lite förenklat kan man se TDP så här: det är effekten kylare måste kunna leda bort när CPUn når sin högsta tillåta temperatur. Detta då

Q = C*A*∆T

Där Q är effekt, C beror på utformning, materialval, fläktens maxkapacitet e.t.c. A är effektiva arean på kylaren. ∆T är temperaturskillnaden mellan omgivning och högsta tillåta temperatur i CPU. Här blir då TDP ≈ Q.

Vad första huvudsatsen säger är att all effekt som stoppas in i CPUn måste över tid kylas bort. Kyler man för lite ökar temperaturen, kyler man mer än vad som genereras för tillfället minskar temperaturen. För normalanvändaren är dock detta helt irrelevant information.

Skrivet av SolidReactor:

Med tanke på det Jag skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd om Socket AM4, SP4 & SP3 (som för övrigt inte fick några svar på ) så har jag nu ytterligare en fundering gällande RAM typer efter dina inlägg om Zen och dess RDIMM/UDIMM/ECC minnen.
Gamla inlägget nedan.

Kan det vara så att AM4 som desktop konsument förblir UDIMM som är med eller kanske utan ECC, där SP4 & SP3 däremot får RDIMM och ev. dubbla antalet kanaler?

För att förtydliga mitt gamla inlägg om skillnaden mellan Naples och Ryzen angående ha "dubbla DDR4 kanaler", då menade jag dubbelt så mer än Ryzen, alltså att SP4 & SP3 kan få 4st DDR4 kanaler.

Eftersom dagens konsument-CPUer från AMD stödjer UDIMM+ECC tror jag vi kan räkna med att det är golvet för vad Ryzen kommer stödja.

Vi kan också förutsätta att Naples kommer stödja RDIMM+ECC.

I övrigt är det nog bara vänta-och-se. Min gissning är ändå att Ryzen inte kommer stödja RDIMM. Det är en ökad kostnad för något som extremt få konsumenter bryr sig om. Vi pratar trots allt om en modell riktad mot just konsumentmarknaden.

Kolla in prislappen på E-serie moderkorten, ändå undrar jag om speciellt många av de moderkort som främst riktar sig till E-serie köpare har RDIMM stöd. Är ju fullt möjligt att de som kör RDIMM använder moderkort tänkta för Xeon E5 (samma sockel).

Å andra sidan är 8 kärnor + SMT knappast något normalkonsumenter har någon som helst nytta av, så är inte heller totalt orimligt att vänta sig RDIMM stöd men kommer i så fall krävas moderkort som nog hamnar i toppskiktet vad det gäller prislapp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Vad är den praktiska skillnaden mellan RDIMM och ECC? Känns ändå som att det är samma sak. Vet att moderkortet jag har klarar av ECC och att detta antagligen räcker och blir över för oss vanliga. väldigt sällan jag har ett problem med RAM som är lite ibland. Brukar i så fall vara konstant eller död.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Datavetare
Skrivet av OldComputer:

@Yoshman: Vad är den praktiska skillnaden mellan RDIMM och ECC? Känns ändå som att det är samma sak. Vet att moderkortet jag har klarar av ECC och att detta antagligen räcker och blir över för oss vanliga. väldigt sällan jag har ett problem med RAM som är lite ibland. Brukar i så fall vara konstant eller död.

RDIMM och ECC löser helt olika problem.

RDIMM: en teknik för att elektriskt avlasta minnesbussen, detta gör det möjligt att ha fler minneskretsar och fler DIMM:ar per kanal. Den praktiska begränsningen för mängd RAM utan RDIMM (med UDIMM) är idag 32 GB per kanal.

ECC: teknik för att upptäcka och rätta enstaka bitfel i RAM orsakade av t.ex. joniserande strålning. Huruvida man har ECC eller inte ändrar inte mängden RAM systemet kan ha. Däremot blir ECC allt viktigare ju mer RAM man har då sannolikheten för bitfel kommer öka, så i praktiken har RDIMM nästan alltid ECC då man typiskt väljer RDIMM om man vill ha massor med RAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gruarn:

@Brisse:
Nej. TDP är inte ett mått på vilken effekt som används av processorn (det är just effekt som är det värdet, mäts i watt).
TDP är en uppskattning av hur mycket värme som man behöver avleda från processorn vid ett worst case.

Det är heller inte processorns fulla effekt som blir värme, utan en del används för att utföra arbete. Värmeutvecklingen är ineffektivitet.

Som jag har sagt tidigare så får vi ut två energiformer från processorn. Värme, och elektromagnetisk strålning. Mig veterligen finns det inget arbete utöver det i en processor eftersom de beräkningar den utför inte är en energiform i sig. Man kan inte snacka om arbete på det sättet man gör med t.ex. en förbränningsmotor.

Skrivet av Yoshman:

WALL OF TEXT

Yoshman, det är precis vad jag försöker säga.

Jag repeterar:
TDP ≈ strömförbrukning vid maxlast, men
TDP ≠ strömförbrukning

Om vi återgår till din analogi om säkringar så fundera på följande exempel:
Din diskmaskin är avsäkrad med 10A, men din ugn är avsäkrad med 16A (ja, jag vet, det är inte alltid så i nyare hus). Vilken tror du drar mest ström?

Om Zen gör ett visst jobb med en TDP på 95W, och Broadwell-E gör samma jobb med en TDP på 140W. Vilken tror du är mest effektiv på att utföra jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Yoshman, det är precis vad jag försöker säga.

Jag repeterar:
TDP ≈ strömförbrukning vid maxlast, men
TDP ≠ strömförbrukning

Om vi återgår till din analogi om säkringar så fundera på följande exempel:
Din diskmaskin är avsäkrad med 10A, men din ugn är avsäkrad med 16A (ja, jag vet, det är inte alltid så i nyare hus). Vilken tror du drar mest ström?

Om Zen gör ett visst jobb med en TDP på 95W, och Broadwell-E gör samma jobb med en TDP på 140W. Vilken tror du är mest effektiv på att utföra jobbet?

Yoshmans beskrivning stämmer rätt bra. TDP=Thermal Design Power, och är inget bra riktvärde att jämföra hur två olika processorer beter sig under last. Dels mäter AMD och Intel TDP på olika vis, och dels är det också två olika arkitekturer på olika tillverkningsprocesser. Intel's 140w TDP nås närmas först när du kör AVX2 SIMD. Då ökar både spänning och temperatur radikalt och finns inget som aktiverar så mycket kisel som AVX2 hos Intel processorer. Ditt exempel med din ugn är bara relevant om du endast kör undervärme och inte under och övervärme samtidigt= fail.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam

Tycker också att 50W hit eller dit under full last är skit samma, inte så länge vi pratar om en stationär dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DST:

Men nu verkar tillverkarna vara trötta på det samma gamla som Intel och Amd har erbjudit. Min bild är att tillverkarna själva vill spotta ut AM4 system då 1 de e billigare att köpa inte å två simplare och billigare att designa/utveckla. Moderkorten kommer nog kosta till slutkund ungefär lika mycket som Intels motsvarigheter så jag tror de är på Ryzen tåget utan att tveka.

Bara för låg prestanda eller ett för högt pris på Ryzen prollarna som kan fälla AMD nu.

Man får ju hoppas det iallafall.

Skrivet av Gruarn:

@Brisse:
Nej. TDP är inte ett mått på vilken effekt som används av processorn (det är just effekt som är det värdet, mäts i watt).
TDP är en uppskattning av hur mycket värme som man behöver avleda från processorn vid ett worst case.

Det är heller inte processorns fulla effekt som blir värme, utan en del används för att utföra arbete. Värmeutvecklingen är ineffektivitet.

@anders190:
Linux är ett operativsystem som man installerar av en anledning, windows är ett operativ som "bara finns". Det finns ingen anledning för Svensson att byta på sin desktop. Vad skulle man uppnå som man inte redan har?

För allt som inte är desktop har ju dock Linux redan slagit igenom och är ett av de större, om inte det största operativsystemet redan. Så i grund och botten har YoL redan varit, och vi missade det allihop.

Nu var det inte jag som förespråkade övergång till Linux. Personligen ser jag minimal vinning på att köra Linux i dagsläget. Ska vara om man virtualiserar Windows för att få full mjukvarukompatibilitet men då är man fortfarande beroende av Windows.

Diskussionen gällde Desktop, ett område där Linux har svårt att få något fotfäste. Year of Linux på desktop, det folk pratat om sedan Linux begynnelse. Att det tagit över serverhallar och smartphone-marknaden vet alla redan om, men så är det relativt enkla marknader då kunden nödvändigtvis inte behöver veta att de använder Linux. Men ja, det har redan tagits upp redan i detta sidospår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker också att 50W hit eller dit under full last är skit samma, inte så länge vi pratar om en stationär dator.

Speciellt om man börjar prata överklockning då kan de flesta cpuer till och med dubblera sin effektförbrukning och officiella TDP siffror betyder i det läget ingenting, inte för att dom gör det vanligtvis heller. Innan vi ser riktiga watt värden under full load i olika scenarier så är det ingen större mening att diskutera eventuell förbrukning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Tycker också att 50W hit eller dit under full last är skit samma, inte så länge vi pratar om en stationär dator.

Skrivet av tellus82:

Speciellt om man börjar prata överklockning då kan de flesta cpuer till och med dubblera sin effektförbrukning och officiella TDP siffror betyder i det läget ingenting, inte för att dom gör det vanligtvis heller. Innan vi ser riktiga watt värden under full load i olika scenarier så är det ingen större mening att diskutera eventuell förbrukning.

Visst, men det är många som triggas när man börjar snacka om strömförbrukningen på FX-serien.

Förövrigt har jag dokumenterat min egen FX-8350 i detalj

Permalänk
Hjälpsam

@anon78208: Japp var mycket obefogat gnäll på AMD FX, de drar normalt inte speciellt mycket, just på grund av att alla åtta kärnor/trådar sällan används.
Skall man gnälla över deras högsta effektförbrukning, skall man också titta på hur de presterar när de tar max kräm, då presterar en 4C/8T FX bättre än en i7 2600k.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

@Ratatosk:
I vissa undantagsfall slår den betydligt häftigare grejer än 2600K dessutom, vilket jag visade tidigare i denna tråden
#16593839

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

@anon78208: Japp var mycket obefogat gnäll på AMD FX, de drar normalt inte speciellt mycket, just på grund av att alla åtta kärnor/trådar sällan används.
Skall man gnälla över deras högsta effektförbrukning, skall man också titta på hur de presterar när de tar max kräm, då presterar en 4C/8T FX bättre än en i7 2600k.

Bättre än en 2600K? Nu blev jag triggered
Vad baserar du det på?

Skrivet av anon78208:

Visst, men det är många som triggas när man börjar snacka om strömförbrukningen på FX-serien.

Förövrigt har jag dokumenterat min egen FX-8350 i detalj

http://i.imgur.com/WQL9spx.png

http://i.imgur.com/0sI36qg.png

http://i.imgur.com/lRYJTB0.png

http://i.imgur.com/fixEnpX.png

Hur har du fått fram TDP-värdet? Något program?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sisyfos:

Bättre än en 2600K? Nu blev jag triggered
Vad baserar du det på?

Hur har du fått fram TDP-värdet? Något program?

Från Sweclockers test av FX-8350, deras test av maxeffekt, baserades på x264 Benchmark.
"Mätvärden för CPU är inhämtade under full belastning av x264 Benchmark. "
http://www.sweclockers.com/test/15973-amd-fx-8350-vishera/15#...

I sagda benchmark presterar FX-8350 bättre än i7 2600k.
http://www.sweclockers.com/test/15973-amd-fx-8350-vishera/6#c...

Men i7 2600k presterar ju bättre i många spel, hävdar många.
Sant; men i spel, drar FX-8350 långt ifrån vad den drar i x264 benchmark, drar kanske hälften så mycket.

Mellanslag mellan i/ och 2600k
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Från Sweclockers test av FX-8350, deras test av maxeffekt, baserades på x264 Benchmark.
"Mätvärden för CPU är inhämtade under full belastning av x264 Benchmark. "
http://www.sweclockers.com/test/15973-amd-fx-8350-vishera/15#...

I sagda benchmark presterar FX-8350 bättre än i7 2600k.
http://www.sweclockers.com/test/15973-amd-fx-8350-vishera/6#c...

Men i72600k presterar ju bättre i många spel hävdar många.
Sant; men i spel, drar FX-8350 långt ifrån vad det drar i x264 benchmark, den drar kanske hälften så mycket.

Hmm, nu vet jag ju precis som du säger att 2600K är rejält mycket bättre i spel men jag trodde faktiskt inte att FX 8350 vann i någon annan situation mot 2600K heller så det var ändå intressant.
Frågan är ju om inte en högt klockad 2600K skulle slå en högt klockad FX 8350 i samma test på grund av högre IPC men det är såklart en annan sak.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmm, nu vet jag ju precis som du säger att 2600K är rejält mycket bättre i spel men jag trodde faktiskt inte att FX 8350 vann i någon annan situation mot 2600K heller så det var ändå intressant.
Frågan är ju om inte en högt klockad 2600K skulle slå en högt klockad FX 8350 i samma test på grund av högre IPC men det är såklart en annan sak.

Det finns ju flera test där en 8350 presterar bättre om du kollar igenom testen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Hur har du fått fram TDP-värdet? Något program?

TDP-värdet går att approximera med följande formel:
TDP = Frekvens * Spänning ^2 * konstant

Konstanten är olika beroende på vilken CPU man har, men man kan ta fram den genom att mata in standardvärdena för CPU'n i fråga och lösa ut ekvationen. T.ex. med en FX-8350 får man:
125 = 4,0 * 1,3125^2 * K

Löser man ut K får man att K = 18,14 på denna CPU'n. Nu när konstanten är känd så kan man räkna ut sin nya TDP när man överklockar genom att mata in andra frekvenser och spänningar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Det finns ju flera test där en 8350 presterar bättre om du kollar igenom testen.

Hehe, ser det nu!
Vet inte om jag någonsin läste igenom just de fletrådade lasterna på FX 8350 när den kom utan bara för FX 8150.
Verkar som att Piledriver och en lite högre frekvens gentemot FX 8150 gav mer än jag trodde

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Man får ju hoppas det iallafall.

Nu var det inte jag som förespråkade övergång till Linux. Personligen ser jag minimal vinning på att köra Linux i dagsläget. Ska vara om man virtualiserar Windows för att få full mjukvarukompatibilitet men då är man fortfarande beroende av Windows.

Diskussionen gällde Desktop, ett område där Linux har svårt att få något fotfäste. Year of Linux på desktop, det folk pratat om sedan Linux begynnelse. Att det tagit över serverhallar och smartphone-marknaden vet alla redan om, men så är det relativt enkla marknader då kunden nödvändigtvis inte behöver veta att de använder Linux. Men ja, det har redan tagits upp redan i detta sidospår.

Microsoft kontrade ju oväntat med bash on windows; kanske får man till slut linux (fast utan linux) på skrivbordet, fast windows.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Byter helt enkelt för jag tycker Intel är tråkigt att klocka numera, och det känns som det varit samma prestanda i 3-4 generationer nu med nästan samma TDP (jag har gått från 3930K --> 4930K --> 5820K --> 6850K.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

TDP-värdet går att approximera med följande formel:
TDP = Frekvens * Spänning ^2 * konstant

Konstanten är olika beroende på vilken CPU man har, men man kan ta fram den genom att mata in standardvärdena för CPU'n i fråga och lösa ut ekvationen. T.ex. med en FX-8350 får man:
125 = 4,0 * 1,3125^2 * K

Löser man ut K får man att K = 18,14 på denna CPU'n. Nu när konstanten är känd så kan man räkna ut sin nya TDP när man överklockar genom att mata in andra frekvenser och spänningar.

Igår skrev du som om TDP=effektförbrukning, och nu gör du det igen.
En gammal vana månne. Men nu förstår du kanske att det kan skapa förvirring?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Igår skrev du som om TDP=effektförbrukning, och nu gör du det igen.
En gammal vana månne. Men nu förstår du kanske att det kan skapa förvirring?

Jag har aldrig skrivit att TDP är lika med effektförbrukning, men folk här har tydligen lässvårigheter.

Är det verkligen ingen som förstår innebörden av följande matematiska symboler:
Ungefär lika med: ≈
Inte lika med: ≠

I inlägget du citerar nämner jag inte effektförbrukning en enda gång. Det är bara TDP rakt igenom hela det inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Jag har aldrig skrivit att TDP är lika med effektförbrukning, men folk här har tydligen lässvårigheter.

Är det verkligen ingen som förstår innebörden av följande matematiska symboler:
Ungefär lika med: ≈
Inte lika med: ≠

I inlägget du citerar nämner jag inte effektförbrukning en enda gång. Det är bara TDP rakt igenom hela det inlägget.

Kan du se varför man kan tro att du tänker TDP=effektförbrukning?

Skrivet av anon78208:

Det är omöjligt enligt termodynamikens första huvudsats att få ut mer energi än vi stoppar in.

Fast du tänker bara på TDP-värdet som står i specifikationen antar jag? I verkligheten så varierar TDP beroende på last, spänning och frekvens. Värdet du läser av i specifikationerna för en CPU är bara ett maxvärde. Belastar du processorn fullt så kommer du dock nå upp till, eller iallafall komma nära detta värde, såvida inte tillverkaren har avrundat rejält uppåt vilket vi har sett några exempel på.

TDP kan alltså enligt termodynamikens första huvudsats aldrig vara högre än den effekten vi stoppar in i processorn. Däremot kan den vara något lägre eftersom kylaren inte tar upp all energi vi stoppar in. Den energi kylaren inte tar upp går delvis ut som värme i sockeln och PCB'n, och en liten del blir också elektromagnetisk strålning.

Permalänk
Medlem

Går från en 4820k till ryzen tänkte jag. Nyss inhandlat 16gb ddr4 som ligger och väntar. 16gb är i minsta laget men kan väl börja så.

Frågan är vilken kylare man ska använda till ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

TDP-värdet går att approximera med följande formel:
TDP = Frekvens * Spänning ^2 * konstant

Konstanten är olika beroende på vilken CPU man har, men man kan ta fram den genom att mata in standardvärdena för CPU'n i fråga och lösa ut ekvationen. T.ex. med en FX-8350 får man:
125 = 4,0 * 1,3125^2 * K

Löser man ut K får man att K = 18,14 på denna CPU'n. Nu när konstanten är känd så kan man räkna ut sin nya TDP när man överklockar genom att mata in andra frekvenser och spänningar.

Det där är för att räkna ut effekt, men den formeln har inte fungerat på många år. Sedan strömläckage blev en relevant faktor för över ett decennium sedan så har det där inte fungerat. Bara som ett exempel så har vi ju sett att vissa kretsar idag varierar i effektförbrukning ganska stort med temperatur även fast spänning och frekvens är konstant.
Att räkna ut hur effekten påverkas på en krets med strömläckage är inte alls lika lätt eftersom strömläckagets natur kan variera lite från krets till krets. Men överlag så skenar det ganska mycket med frekvens och effekt.

Skrivet av anon78208:

Jag har aldrig skrivit att TDP är lika med effektförbrukning, men folk här har tydligen lässvårigheter.

Är det verkligen ingen som förstår innebörden av följande matematiska symboler:
Ungefär lika med: ≈
Inte lika med: ≠

I inlägget du citerar nämner jag inte effektförbrukning en enda gång. Det är bara TDP rakt igenom hela det inlägget.

TDP är inget värde hos en krets. Det är något tillverkaren sätter som krav på kylaren. Du kan inte räkna ut vad en krets har för TDP som klockad. TIllverkarens krav har inget att göra med hur kretsen beter sig vid överklockning. Formeln du använder är för att räkna ut effekt. Det ser helt enkelt ut som att du räknar effekt, och du ska nog vara lite glad att folk misstolkar det som det och inte inser att du gör det större misstaget att tro att TDP är ett värde hos en krets.

Permalänk
Medlem

Från http://trustedreviews.com/opinions/amd-2017-worth-the-wait

Citat:

“I think what the consumer will see when we fully launch is that the amount of performance we’re bringing per dollar is phenomenal. It’s user experience per dollar. That’s why I’d say I’d wait.”

Performance per dollar has always been the callsign for AMD kit, so perhaps this isn’t surprising. But the level of confidence this close to launch is certainly something worth noting.

Hmm. Det låter ju bra.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

@anders190: Byter helt enkelt för jag tycker Intel är tråkigt att klocka numera, och det känns som det varit samma prestanda i 3-4 generationer nu med nästan samma TDP (jag har gått från 3930K --> 4930K --> 5820K --> 6850K.

Beror ju lite på trots allt. Jag gick från 4960X till 5960X och fick en gigantisk prestandavinst i mitt användingsområde. Långt över vad bara två extra kärnor skulle göra.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Går från en 4820k till ryzen tänkte jag. Nyss inhandlat 16gb ddr4 som ligger och väntar. 16gb är i minsta laget men kan väl börja så.

Frågan är vilken kylare man ska använda till ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle väl säga att 4 räcker ok man vill bara gör en liten surf och kontorsburk. 8 till en enkel speldator om man vill vara lite snål. Men ja, för "enthusiaster" och multitaskare så är 16 en bra början.

Än så länge vet vill bara att kylare passar som använder AMDs standard plastfästen. Sen hoppas jag väl på att AMD slänga med en ref kylare som man kan har dem första dagarna. Tyvärr är det ännu inte bekant hur dem olika tillverkerna kommer lösa den nya monteringen.
Blir väl så att vissa mot bevis kommer skicka ut monteringskiten gratis (Noctua FTW) medans jag kan någ tänka mig att vissa kommer antingen vilja har en liten slant för det nya fästet eller kommer återlansera sina kylare packat med det nya fästet.

Själv då jag har sattsat på ny chassi och kylare har jag vald Noctua delvis för sin bra peformance men också för att dem kommer skicka ut fästet gratis mot bevis att man har en noctua kylare och ett am4 moderkort.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag tror detta innebär att många kommer bli förvånade över prissättningen. OK att performance/dollar är bättre än hos konkurrenten, men antalet dollar kommer att vara detsamma...

Permalänk
Medlem

@Gruarn:

“I think what the consumer will see when we fully launch is that the amount of performance we’re bringing per dollar is phenomenal. It’s user experience per dollar. That’s why I’d say I’d wait.”
Read more at http://www.trustedreviews.com/opinions/amd-2017-worth-the-wai...

Om man ska ta han på orden så lär det vara 20-30% bättre prestanda per kr.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro