Permalänk
Rekordmedlem

För att dämpa eko i taket behöver du inte tjocka lager och luftspalt, takplattor bygger plattans tjocklek och ev nån monteringsdetalj om du inte limmar dem, men säg max 30mm om du inte ska dämpa i basen.

http://www.ecophon.com/PIM/Focus%20E-PRODUCT-SE.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har nu provat sätta upp mer tjockt tyg på väggarna enligt bild(rött) :

Konstigt nog gjorde det mer eller mindre ingen skillnad?!, kanske är det hörnet som spökar, det ekar väldigt mycket när man går dit och klappar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Mitt förslag är en exorcist om du har problem med ekon.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

mrqaffe, tror du det räcker att sätta sådana platter lite här och där, kanske 4 runt bordet och 2-4 i andra sidan av rummet? Eller måste man klä hela taket med dem för att det ska hjälpa?

Har mätt takhöjden och den är 219 cm så det hade nog gått att sätta plattor i taket på vissa ställen som hänger ner max 19-20 cm.

De du skickade är i glasull, frågan är om det finns risk att man får glasull i lungorna? Dessutom verkar de vara dränkta i något flamskydd vilket inte är specificerat och just glasull brukar väl dränkas i flamskydd som är smått cancerframkallande?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

mrqaffe, tror du det räcker att sätta sådana platter lite här och där, kanske 4 runt bordet och 2-4 i andra sidan av rummet? Eller måste man klä hela taket med dem för att det ska hjälpa?

Har mätt takhöjden och den är 219 cm så det hade nog gått att sätta plattor i taket på vissa ställen som hänger ner max 19-20 cm.

De du skickade är i glasull, frågan är om det finns risk att man får glasull i lungorna? Dessutom verkar de vara dränkta i något flamskydd vilket inte är specificerat och just glasull brukar väl dränkas i flamskydd som är smått cancerframkallande?

Jag tror inte du behöver hänga ner nätt med luftspalt för att minska ekot utan det lär blir bättre om du så bara spikar upp panel i taket. Hörnen är viktiga ur akustisk synpunkt eftersom du har mycket energi där men du kan ju prova att bryta upp reflektioner med en träpersienn på väggen, det kan göra stor skillnad.
att det inte blev så stor skillnad med draperier där du ritat dem kan bero på att det inte studsar så mycket där då det ser ut som dörrhål på motstående vägg.
Du kan också testa att täcka bordet med nått, du får helt enkelt försöka jobba bort kala parallella hårda ytor, de behöver inte nödvändigtvis dämpas utan förminska eller vinkla om kommer också att påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har nu provat sätta upp mer tjockt tyg på väggarna enligt bild(rött) :

http://i.imgur.com/l9Mvk8I.jpg

Konstigt nog gjorde det mer eller mindre ingen skillnad?!, kanske är det hörnet som spökar, det ekar väldigt mycket när man går dit och klappar.

Inte förvånad att det ekar, hårda golv med tunna mattor och naket (ser ut som betong?) tak.
Möbler och annat hårt diffusserar ju, medans mjukare saker absorberar.
Men för att kunna absorbera så måste absorbenten placeras där du har en vågtopp.
Och mot en vägg har du alltid en nod, så ev. tjockare (vanliga genomskinliga gör inte mycket nytta här) gardiner bör hängas 1/4 av våglängden från vägg.
Men jag tror att det är golv/tak som spökar för dig då väggarna ju har fönster, dörrar och annan bråte som ju hjälper.
Ett par vanliga tak absorbenter borde fixa problemet för dig !

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Inte förvånad att det ekar, hårda golv med tunna mattor och naket (ser ut som betong?) tak.
Möbler och annat hårt diffusserar ju, medans mjukare saker absorberar.
Men för att kunna absorbera så måste absorbenten placeras där du har en vågtopp.
Och mot en vägg har du alltid en nod, så ev. tjockare (vanliga genomskinliga gör inte mycket nytta här) gardiner bör hängas 1/4 av våglängden från vägg.
Men jag tror att det är golv/tak som spökar för dig då väggarna ju har fönster, dörrar och annan bråte som ju hjälper.
Ett par vanliga tak absorbenter borde fixa problemet för dig !

så ex 100hz som baston så ska tyget sitta 85cm ut från väggen ?
våglängden skiljer ju 17m mellan 20hz och 20 000hz
http://www.ljudlandskap.acoustics.nu/ljudbok.php?del=nyfikna&...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

så ex 100hz som baston så ska tyget sitta 85cm ut från väggen ?
våglängden skiljer ju 17m mellan 20hz och 20 000hz
http://www.ljudlandskap.acoustics.nu/ljudbok.php?del=nyfikna&...

För effektivast dämpning japp
Kort sagt så måste luften röra på sig för att kunna dämpas.
Men akustik i ett rum är ju komplicerat.
Små saker kan korrekt placerat göra oproportionerligt stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte du behöver hänga ner nätt med luftspalt för att minska ekot utan det lär blir bättre om du så bara spikar upp panel i taket. Hörnen är viktiga ur akustisk synpunkt eftersom du har mycket energi där men du kan ju prova att bryta upp reflektioner med en träpersienn på väggen, det kan göra stor skillnad.
att det inte blev så stor skillnad med draperier där du ritat dem kan bero på att det inte studsar så mycket där då det ser ut som dörrhål på motstående vägg.
Du kan också testa att täcka bordet med nått, du får helt enkelt försöka jobba bort kala parallella hårda ytor, de behöver inte nödvändigtvis dämpas utan förminska eller vinkla om kommer också att påverka.

Aha, jag har mätt lite till skulle man sätta in ett akustik tak i hela rummet så hade det fått vara max 7 cm högt, jag tror dock mer på enstaka plattor där det behövs, det svåra blir troligen att hitta var. Sätter jag upp plattor så kommer jag nog ändå vilja ha någon cm spalt efter som det sägs göra en stor skillnad.

Jo jag får fundera på hur jag kan testa att ta bort hörnproblemet, kanske prova hänga lite tyg där för att se hur det får resten av rummet att reagera. Kanske är det här problemet är egentligen. Det är hörnet längst in till höger om dörren och vänster om gardinen. Sen har vi ett hörn på ena sidan vid bokhyllorna vid dörren, där ekar det också ganska bra. Om jag kan hantera dessa 2 hörn kanske det hjälper resten av rummet med.

Du har nog rätt i att anledningen till att effekten inte blev så tilltagen var troligen för att det sitter en dörr på motsatta sidan. Drar man dock för gardinerna för fönstret så blir det ganska stor skillnad men så är det ingen dörr mittemot häller utan en betong vägg.

Är det bättre än glasull? Ser tunt ut(15mm)?

Skrivet av Svensktiger:

Inte förvånad att det ekar, hårda golv med tunna mattor och naket (ser ut som betong?) tak.
Möbler och annat hårt diffusserar ju, medans mjukare saker absorberar.
Men för att kunna absorbera så måste absorbenten placeras där du har en vågtopp.
Och mot en vägg har du alltid en nod, så ev. tjockare (vanliga genomskinliga gör inte mycket nytta här) gardiner bör hängas 1/4 av våglängden från vägg.
Men jag tror att det är golv/tak som spökar för dig då väggarna ju har fönster, dörrar och annan bråte som ju hjälper.
Ett par vanliga tak absorbenter borde fixa problemet för dig !

Taket är någon form av träskivor målade med matt färg men ja, det är hårt golv och hårda väggar.

Ja tak absorbenter hade nog varit en bra väg att gå, men problemet är att man vet inte vad som dämpar bäst och var de borde sitta. Som lekman hade jag troligen satt 2-4 st(beroende på storlek på var sida om takpendlarna vid bordet och sen något liknande i andra delen. Om det kommer göra skillnad vet jag dock inte förrns det är på plats och då kan det vara försent.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Glasull är vad jag förstår mindre trevligt att få i lungorna

Listan med material som det är OK att få ned i lungorna är iofs ganska kort...

Skrivet av Neon:

Vad jag förstår innehåller de dessutom ämnen som är mindre bra för kroppen, ex flamskydd och liknande.

Gullfiber består av glas och är därför ungefär det sista som brinner upp i ett bostadshus. Det innehåller inte flamskyddsmedel. I de akustikprodukter som innehåller gullfiber och dessutom innehåller flamskyddsmedel så finns flamskyddsmedlet i andra material som skumgummi eller ytskikt av textil. Precis som madrassen du sover på och fåtöljen du sitter i, med andra ord.
Däremot innehåller gullfiber ett bindemedel som luktar sju sorters apa i några veckor efter att förpackningen öppnats. (Stenull innehåller samma bindemedel.)
Isoleringsmaterialet ICell, som är gjort av cellulosa och därmed brinner bra innehåller som jämförelse 10% brandhämmande medel. Jag hittar inte heller några ljudabsorptionsdata, men utifrån deras egen beskrivning av skivmaterialet ("Cellulosaisolering är en så kallad högdensitetsprodukt. Det betyder att materialet är oerhört tätt och har en relativt hög viktvolym.") låter det inte som någon höjdare.

Skrivet av Neon:

Men är det inte just högre frekvenser som är problemet med ex klappeko?

Jag vet inte vad klappeko är. Notera dock att det även för högre frekvenser blir minskningen hos det material i undersökningen som jag tror närmast motsvarar textil på glasull bara lite mer än 10% (absorptionen sjunker från 0.42 till 0.37) vid 4096 Hz efter fem penselmålade lager väggfärg. Det borde gå att åstadkomma något dekorativt med tunnare färg, färre lager och ett annat sätt att applicera färgen (screentryck eller spruta).

Permalänk
Medlem

Om man nu ska köra på tak absorbera sporadiskt uppsatt på som bygger max 10 cm, vad fungerar bäst?

Träullit - Används mycket inom skola men även Sweclockers har en version för deras videos. Vad jag förstår från dem så handlar det dock mest om utseende än funktion så frågan är hur bra detta verkligen fungerar.

Pris : 2,5x60x240 cm. kostar ca 190 kr/st

Sounds of Science- Verkar vara ganska populära är är framförallt helg giftfria och naturliga. Har dock inte hittat något om hur mycket de bygger på höjden när man monterar dem i taket.

Pris : 75 cm * 100 cm, kostar ca 1000 kr / st

Ecophone Focus B - Används mycket av företag och verkar bestå av någon typ av guldfiber med flamskydd vilket egentligen inte anses så hälsosamt. Om det är några problem i verkligheten vet jag dock inte.

Pris : 20x600x600, säljs i hela förpackningar på 7,2 km(rummet är totalt 29m2), kostar 2460 kr / frp

Ett annat alternativ är att bygga dem själv med någon typ av naturlig dämpmatta, troligen inte så avancerat men det lär väl ta ett par veckor att hitta rätt saker och att få ihop det. Tråkigt jobb dock om det inte löser problemet.

Vad fungerar bäst? Kan man vara säker på att någon av lösningarna kommer åtgärda problemet eller blir det en chansning?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ljudabsorberande plattor kommer vara tämligen ineffektiva om de inte placeras främst i rummets hörn. Finns absorbenter formade för det ändamålet vilka inte kostar så fasligt mycket.

Du kan läsa mer här: http://ehomerecordingstudio.com/acoustic-treatment-101/

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kikar man runt i olika miljöer inomhus så brukar det i regel alltid finnas ett innertak bestående av ljuddämpande plattor, t.ex kontorslokaler, skolor och dagisavdelningar.
Sen har även en del ställen flyttbara akustikplattor (ståendes på fasta fötter eller hjul).

Kan tänka mig att personalen på dagis gärna är i lokaler där ekon dämpas bort så mycket som möjligt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

@emilakered: skulle det vara svårt göra något test med Träullit hexagon plattorna eller vet du om tillverkaren har några mätningar gjorda

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Blev tipsad av detta :

http://www.thomann.de/se/takustik_basotect_50_100100_4er_pack...

Det är 5 cm tjock skumgummi som man sätter direkt på taket, måtten är 1x1 m och man får 4 för ca 1400 kr. Har dock ingen aning om hur bra det är? Känns som att Sounds of Science bör göra större skillnad.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Okay, grävt lite mer i detta med en kompis. Det finns något som heter aixFoam, det når inte riktigt upp till 45 mm sofsci men troligen är det så små marginaler att man inte hör någon skillnad :

aixFOAM(50 mm rå)
100 Hz =
125 Hz = 0.19
250 Hz = 0.53
500 Hz = 0.81
1000 Hz = 0.81
2000 Hz = 0.94
4000 Hz = 1.01

sofsci(43 mm)
100 Hz =
125 Hz = 0.18
250 Hz = 0.76
500 Hz = 1.11
1000 Hz = 1.04
2000 Hz = 1.01
4000 Hz = 0.97

Fördelarna med aixFoam är

- Styvare material vilket bör underlätta montering(behöver ingen ram)
- Öppna sidor utan sarj vilket bör göra en märkbar skillnad
- Billigare!

Nackdelen är att det inte finns vitt och att man själv behöver komma fram till en fästanordning(då deras egna är riktigt dyr). Man kan få dem med eller utan flamskydd, ingen aning vad som är bäst i längden men egentligen vill man troligen ha utan efter som flamskydd inte brukar vara särskilt hälsosamt.

Sen finns det ett bra alternativ till guldfiber och det är lin, mer sepcifikt isolina, värden här ser ut såhär :

Isolina(50mm)
100 Hz =
125 Hz = 0.20
250 Hz = 0.45
500 Hz = 0.70
1000 Hz = 0.80
2000 Hz = 0.90
4000 Hz = 0.95

Fördelen med linfiber ska vara att det inte finns några hälsorisker alls och att det är ännu billigare. Nackdelen är att man måste bygga ramar själv och då även slå in dem i något typ av tyg.

Generellt för samtliga angivna mätvärden är att jag inte känner till om det funnits luftspalt eller inte bakom plattorna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Nu blir det tyvärr en nekro av denna tråd då jag är intresserad hur detta spela ut sig, löste det sig och hur gick ts tillväga av val samt resultat? Ny på forumet, så att börja med en nekro känns ju sådär

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag uppdaterade aldrig tråden efter som jag uppfattade intresset som svalt.

Iallafall körde jag på Akustiskiva P70 i vit färg : http://bullerbekamparen.se/akustikskiva-p70.aspx

Satte upp 4 plattor i taket och 1 på väggen och resultatet blev riktigt bra, inget eko längre och behagligare ljud när man pratar.

Plattorna är gjorda av återvunnen PET flaska och de går att skära ganska enkelt. Enligt företaget finns det inga skadliga ämnen alls i dessa plattor.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

@Neon: Härligt att det löste sig iallafall, ska själv pula med vår källare snart och var nyfiken på hur du gick tillväga. Ska själv köra på Ecophon's Focus B som ni diskuterade tidigare I tråden, blir förmodligen hela taket då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammelgrå:

@Jimmy: Härligt att det löste sig iallafall, ska själv pula med vår källare snart och var nyfiken på hur du gick tillväga. Ska själv köra på Ecophon's Focus B som ni diskuterade tidigare I tråden, blir förmodligen hela taket då.

Finns nog inte så mycket att räkna på om du ändå ska fylla hela taket med plattor. I mitt fall ville jag bara sätta par plattor här och där och då var det viktigare att hålla koll på hur mycket yta man täckte och var man placerade dem.

De plattorna du funderar på är klart tunnare och du kommer behöva ha en hel del utrymme ovanför plattorna vilket inte var möjligt i vår källare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Finns nog inte så mycket att räkna på om du ändå ska fylla hela taket med plattor. I mitt fall ville jag bara sätta par plattor här och där och då var det viktigare att hålla koll på hur mycket yta man täckte och var man placerade dem.

De plattorna du funderar på är klart tunnare och du kommer behöva ha en hel del utrymme ovanför plattorna vilket inte var möjligt i vår källare.

Ok då förstår jag, blir ingen sänkning eller luftspalt emellan för min del. Dessa limmas direkt mot takytan då de är bärverksfria 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammelgrå:

Ok då förstår jag, blir ingen sänkning eller luftspalt emellan för min del. Dessa limmas direkt mot takytan då de är bärverksfria 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, då hade jag nog varit lite mer skeptisk till effekten tyvärr. Visst kommer det göra skillnad, frågan är bara hur mycket, tror du tjänat en hel del på att välja tjockare material.

Men så är det också en estetisk fråga.

Lycka till och återkom gärna med resultatet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Aha, då hade jag nog varit lite mer skeptisk till effekten tyvärr. Visst kommer det göra skillnad, frågan är bara hur mycket, tror du tjänat en hel del på att välja tjockare material.

Men så är det också en estetisk fråga.

Lycka till och återkom gärna med resultatet.

Effekten är jag inte direkt bekymrad över, finns 40 mm också. Inte riktigt bestämt mig om det blir 20 mm eller 40 mm. Men absolut ska jag återkomma med resultatet när denne gubbe får tummen ur.

Skickades från m.sweclockers.com