Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Uppgraderingspaket 6600k

Hejsan! Är på jakt efter moderkort , processor och minnen. Har tittat på ett med 6600k http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/236495-webhallen_upgrade_kit_i5

Men undrar om det kanske går att plocka ihop något eget moderkort och minne som är bättre för nästan samma peng. Tipsa gärna om vad som skulle funka bra tillsammans. En bra luftkylare kan vara bra med.
EDIT: Kan lägga mer pengar en just de där paketet. Kanske lite för att få 16 gb ram med.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det blir svårt att komma under den pengen om du inte jagar på andrahandsmarknaden. Att tänka på är att moderkortet inte stödjer SLI. När det kommer till kylare så rekommenderar jag starkt en Cooler Master Hyper 212 evo. http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/148002-cooler...
Billig och fungerar fint för lättare överklockning.

Permalänk
Skrivet av Edmondo:

Det blir svårt att komma under den pengen om du inte jagar på andrahandsmarknaden. Att tänka på är att moderkortet inte stödjer SLI. När det kommer till kylare så rekommenderar jag starkt en Cooler Master Hyper 212 evo. http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/148002-cooler...
Billig och fungerar fint för lättare överklockning.

Tack för svar. Har sneglat på den där kylaren. Blir nog en sån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Edmondo:

Det blir svårt att komma under den pengen om du inte jagar på andrahandsmarknaden. Att tänka på är att moderkortet inte stödjer SLI. När det kommer till kylare så rekommenderar jag starkt en Cooler Master Hyper 212 evo. http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/148002-cooler...
Billig och fungerar fint för lättare överklockning.

Plockade ihop en kundvagn. Tror du detta blir bra? kundvagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonliten:

Plockade ihop en kundvagn. Tror du detta blir bra? kundvagn

Varför köra på en äldre generations moderkort? Ett Z270 kostar inte mer mer har några fler funktioner och släpptes tillsammans med Kaby lake. Kylaren är förövrigt fenomenal, förstår inte varför folk ens rekommenderar 212:an längre, deras monteringssystem är helt efterblivet.

Asus eller MSI, smaksak, samma budget som det kort du redan kikar på.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonliten:

Plockade ihop en kundvagn. Tror du detta blir bra? kundvagn

Skulle personligen inte tacka nej till den men webhallens uppgraderingspaket är mer prisvärd. Nya i5 7600k presterar inte så pass mycket bättre på tester och spel så att det skulle vara värt den investerigen.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad minnena gått upp på några månader, betalade strax över 900:- för 16GB 2666MHz corsair vengeance LPX.

I alla fall, on topic, blir svårt att krypa under det priset tror jag, vill dock slå ett slag för Be Quiet! Pure Rock, kör den i min nuvarande burk och den har fortfarande marginal för mer överklockning, prisvärd och duglig kylare.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av Snuffelbutt:

Varför köra på en äldre generations moderkort? Ett Z270 kostar inte mer mer har några fler funktioner och släpptes tillsammans med Kaby lake. Kylaren är förövrigt fenomenal, förstår inte varför folk ens rekommenderar 212:an längre, deras monteringssystem är helt efterblivet.

Asus eller MSI, smaksak, samma budget som det kort du redan kikar på.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

okej. Hur skulle du säga att denna är för nästan samma peng? I7a
De va gammalt moderkort med men behöver inte de nyaste vill bara ha en schysst uppgradering som håller ett tag för så billig peng som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonliten:

okej. Hur skulle du säga att denna är för nästan samma peng? I7a
De va gammalt moderkort med men behöver inte de nyaste vill bara ha en schysst uppgradering som håller ett tag för så billig peng som möjligt

I det läget hade jag gått på kittet från webhallen. i7:orna håller såpass länge att det enligt mig är värt den investeringen över en i5:a. Enda anledningen till tipset med det nyare moderkortet var för att du hade en Kaby lake processor. Jag ser ingen mening att blanda äldre och nyare generationer (även fast det fungerar). Och som många säger är det en tämligen liten skillnad mellan Kaby och Skylake. Jag kommer köpa Kaby av den enkla anledningen att jag har råd just nu. Jag är dock övertygad om att 6700k kommer hålla i flera år till.

Jag kan dock tipsa om cdon, dom har vettiga priser. För en femhundring får du kaby och ett z2 över skylake och z1. Det är ju dock detsamma som med webhallens paket, det tillkommer kylare (du behöver ingen kylpasta, den är förapplicerad på kylaren när du köper den)

http://oi67.tinypic.com/szvod5.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonliten:

De va gammalt moderkort med men behöver inte de nyaste vill bara ha en schysst uppgradering som håller ett tag för så billig peng som möjligt

Det viktigaste är att inte välja en Kaby Lake CPU med ett Z170-moderkort, eftersom Z170-moderkort oftast behöver en BIOS-uppgradering innan de fungerar med Kaby Lake. Och det kräver då att du har tillgång till en Sky Lake CPU som du kan använda för att uppgradera BIOS:et. Annars är det väl inte så där jättestor skillnad mellan 6700K + Z170 eller 7700K + Z270.

Skrivet av Snuffelbutt:

Jag kan dock tipsa om cdon, dom har vettiga priser. För en femhundring får du kaby och ett z2 över skylake och z1. Det är ju dock detsamma som med webhallens paket, det tillkommer kylare (du behöver ingen kylpasta, den är förapplicerad på kylaren när du köper den)

Det där är dock ett H270, inte Z270. Dustin har rea på MSI Z270-A Pro annars. 59 kr frakt tillkommer då, men det blir ändå billigare.

Permalänk
Skrivet av Snuffelbutt:

I det läget hade jag gått på kittet från webhallen. i7:orna håller såpass länge att det enligt mig är värt den investeringen över en i5:a. Enda anledningen till tipset med det nyare moderkortet var för att du hade en Kaby lake processor. Jag ser ingen mening att blanda äldre och nyare generationer (även fast det fungerar). Och som många säger är det en tämligen liten skillnad mellan Kaby och Skylake. Jag kommer köpa Kaby av den enkla anledningen att jag har råd just nu. Jag är dock övertygad om att 6700k kommer hålla i flera år till.

Jag kan dock tipsa om cdon, dom har vettiga priser. För en femhundring får du kaby och ett z2 över skylake och z1. Det är ju dock detsamma som med webhallens paket, det tillkommer kylare (du behöver ingen kylpasta, den är förapplicerad på kylaren när du köper den)

http://oi67.tinypic.com/szvod5.jpg

Oj jag ser nu fel av mig. Skulle ha klickat i en 6600k där i kundvagnen. Sry. Tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

Det viktigaste är att inte välja en Kaby Lake CPU med ett Z170-moderkort, eftersom Z170-moderkort oftast behöver en BIOS-uppgradering innan de fungerar med Kaby Lake. Och det kräver då att du har tillgång till en Sky Lake CPU som du kan använda för att uppgradera BIOS:et. Annars är det väl inte så där jättestor skillnad mellan 6700K + Z170 eller 7700K + Z270.
Det där är dock ett H270, inte Z270. Dustin har rea på MSI Z270-A Pro annars. 59 kr frakt tillkommer då, men det blir ändå billigare.

Vad är skillnaden på h och z då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonliten:

Vad är skillnaden på h och z då?

Den största skillnaden är att Z tillåter överklockning, vilket H inte gör. Och det gäller även minnet, så 3000MHz-minnena som Snuffelbutt valde skulle högst kunna köras i 2400MHz med ett H270-moderkort. Sen har Z270 helt enkelt lite mer av allt. Moderkortet jag länkade till har t.ex. två M.2-portar till skillnad mot en på H270-kortet, och fler USB-portar, fler PCIe, etc. Den enda anledningen att köpa ett H270 är egentligen om man har en begränsad budget, eftersom H270-moderkort oftast är billigare.