AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Permalänk
Melding Plague

AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Det senaste tillskottet i AOC:s Agon-serie blir AG352UCG, en ultrabred spelskärm med 100 Hz bilduppdateringsfrekvens och Nvidia G-Sync.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte helt fel, lite saftigt pris för mig ännu dock.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Givet köp. RGB-Belysning!

Permalänk
Hjälpsam

Hur bra är VA jämfört med tex IPS?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur bra är VA jämfört med tex IPS?

Bättre på vissa saker, sämre på andra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Hur bra är VA jämfört med tex IPS?

Det är lite av ett mellanting mellan TN och IPS med sämre betraktningsvinklar än IPS men bättre kontrastförhållanden.

Thomas has got you covered
https://m.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-til...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HenKenny:

Inte helt fel, lite saftigt pris för mig ännu dock.

Jämfört med dom andra är det rätt mycket billigare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

En skärm som faktiskt inte skriker "gamer" eller vad de nu vill kalla det... Tycker den såg helt OK ut bortsett från baksidan, men den står ju mot en vägg vilket som För den som kör på RGB-belysning på allt lär ju detta vara perfekt - bortsett från det lite väl saftiga priset...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Hur bra är VA jämfört med tex IPS?

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Nejtack! 16:9 är beskuret på höjden så det räcker.
Skulle hellre köpa en 4k TV som har samma bredd som monitorn. En med låg input-lag för halva priset av vad den här skärmen kostar. Vill man tvunget spela ultrawide är det bara att ställa in 3 440 x 1 440 och låta grafikkortet sköta skalningen. Lägg mellanskillnaden på ett bättre grafikkort som klarar 60fps@4k istället. Eller invänta de riktiga 4k skärmar med 144hz och HDR som kommer senare i år.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur bra är VA jämfört med tex IPS?

Jag skulle påstå att de flesta vanliga användare generellt skulle föredra VA i "blindtester".
IPS är bättre på exakta färger och skiftar inte lika mycket med betraktningsvinkeln.
VA har generellt bättre kontrast och du kan klara av att urskilja många fler olika nyanser av mörkgrått hela vägen till svart, det är användbart i spel där man måste se i mörka områden exempelvis (på en IPS blir du troligtvis tvungen att dra upp gamma till onaturliga nivåer, och då försvinner ändå alla fördelar som den skärmtekniken eventuellt hade haft).
Var dock noga med att läsa recensioner vilken skärm du än väljer, det finns skitskärmar oavsett skärmteknik numera.

Permalänk

Förmodligen samma panel då som HP Omen X 35?

Permalänk

Ca 3000 billigare än vad jag trodde den skulle landa på. Får se hur den presterar i tester. Kan vara intressant då jag planerar en ny rigg i år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Hur bra är VA jämfört med tex IPS?

Bättre svärta än IPS men sämre betraktningsvinklar och färgåtergivning.

Skrivet av skewgen:

Jag skulle påstå att de flesta vanliga användare generellt skulle föredra VA i "blindtester".
IPS är bättre på exakta färger och skiftar inte lika mycket med betraktningsvinkeln.
VA har generellt bättre kontrast och du kan klara av att urskilja många fler olika nyanser av mörkgrått hela vägen till svart, det är användbart i spel där man måste se i mörka områden exempelvis (på en IPS blir du troligtvis tvungen att dra upp gamma till onaturliga nivåer, och då försvinner ändå alla fördelar som den skärmtekniken eventuellt hade haft).
Var dock noga med att läsa recensioner vilken skärm du än väljer, det finns skitskärmar oavsett skärmteknik numera.

Framförallt hos TN. IPS brukar ha ganska bra paneler även i de mindre prisklasserna. VA brukar ha något mitt emellan där det är speciella serier man ska hålla sig borta ifrån istället för prisklasser.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tycker VA panelen är ett bra val. Har en Samsung TV med VA panel och en XF270HU IPS monitor, det är många gånger jag tycker TVn ser bättre ut än IPSen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Undrar hur mycket den skulle kosta med Freesync.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Coolt! Priset var ju mer tilltalat än asus och acers motsvarighet på 12-13 tusen. Hoppas ni testar och den presterar bra. Blev sugen på sån här typ av skärm redan igår. Hade vart kul att testa, vill ha lite förändring på datorbordet. Nära 4k upplösning dock och vad man har sett hur ett gtx 1080 presterar i 4k så antar jag att man får offra lite grafikinställningar med dessa skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nejtack! 16:9 är beskuret på höjden så det räcker.
Skulle hellre köpa en 4k TV som har samma bredd som monitorn. En med låg input-lag för halva priset av vad den här skärmen kostar. Vill man tvunget spela ultrawide är det bara att ställa in 3 440 x 1 440 och låta grafikkortet sköta skalningen. Lägg mellanskillnaden på ett bättre grafikkort som klarar 60fps@4k istället. Eller invänta de riktiga 4k skärmar med 144hz och HDR som kommer senare i år.

Precis. Jag använder sällan utkanterna på min 40" 4K skärm. Tycker 4:3 formatet fortfarande är bäst när det gälllet produktivitet. Blir väl lite bättre när man böjer skärmen men det man eftersträvar är ju att ha samma avstånd till skärmen från ögonen och det blir nog svårt med denna ultrabreda skärm.

Men, ska man enbart spela, så fungerar det väl detta formatet bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx:

Coolt! Priset var ju mer tilltalat än asus och acers motsvarighet på 12-13 tusen. Hoppas ni testar och den presterar bra. Blev sugen på sån här typ av skärm redan igår. Hade vart kul att testa, vill ha lite förändring på datorbordet. Nära 4k upplösning dock och vad man har sett hur ett gtx 1080 presterar i 4k så antar jag att man får offra lite grafikinställningar med dessa skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus ROG PG348Q kostar "bara" 10990 nu för tiden, så priserna har gått ner.

Permalänk
Inaktiv

Fint pris för en G-sync skärm. Vågar man hoppas på en likadan med Freesync för 6000-7000kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt att det kommer större skärmar med högre uppdateringsfrekvens, men jag vill ha lite mer höjd. 34" 21:9 är inte dåligt, men jag föredrar lite högre skärmar både för spel och arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Asus ROG PG348Q kostar "bara" 10990 nu för tiden, så priserna har gått ner.

Ahh schysst trodde det bara var rea först.

Edit: komplett har januari rea på sin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Asus ROG PG348Q kostar "bara" 10990 nu för tiden, så priserna har gått ner.

Jag hade turen och fick min för 9990:- på mellandagsrean.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att den inte stödjer FreeSync.

Permalänk
Medlem

Skärmytan på en 34" 21:9 är nästan exakt lika hög som på en 27" standard 16:9. Så man tappar ingenting vertikalt om man jämför just de två alternativen iaf.

Finns ju inte nåt direkt rätt eller fel vilket bildformat man föredrar dock.

Permalänk
Hjälpsam

Tack alla som svarade på min fråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx:

Ahh schysst trodde det bara var rea först.

Edit: komplett har januari rea på sin

Skickades från m.sweclockers.com

Webhallen har det som standardpris verkar det som, va där och köpte en för 10 minuter sen

Permalänk
Medlem

Blir nog ett köp för min del iaf

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

RGB på baksidan är en bra idag tycker jag. Man ser ju ofta folk som fäster tex IKEAs led-strip på baksidan för att lysa upp väggen. Skönt att ha det integrerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Givet köp. RGB-Belysning!

Jag förstår att du är ironisk (fattas..en ..sån ..här ---> bara ) Men.......om vi skall vara lite seriösa, så är det ingen dumlösning att ha belysning bakom skärmarna alls.
Det ger ett väldigt behagligt sken som lyser upp på väggen, och som är skönt för ögonen, sen om man vill ha vitt eller blått eller 990 miljoner olika färgnyanser, är väl bara bra!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]