Permalänk
Inaktiv
Skrivet av careface:

http://www.keyboard-layout-editor.com/#/gists/186524e60188b6d...

Thoughts? (Om ni ens kommer åt den?)
Så skulle den ju vara fullt programmerbar såklart!
Gillar verkligen idén om en FN för varje tumme men har aldrig sett någon ha så förut, det kanske finns sådana brädor redan? Förutom Plancks och sådär såklart.

Min inre OCD/Symmetri-nisse gillar layouten! Och om den passar dig så kan ju inte vi säga emot: det är du som skall använda den ... men ..

  • OCD-Symetri--nissen i mig vill säga ISO-L-shift (med twist: du sätter 1Un till vänster om shiften (symetriskt med högersidan) (om inte annat är det en note-to-self: kommer nog göra så på nästa projekt).

  • 1,25U Alt istället för 1U gör ju det aningens enklare med tangenter (om du är villig att kompromissa med eftersträvad optimal layout och plånboken/keysets), kan ju få samma bredd om du minskar "Super" till 1,25U (samma sak där f.ö.)

  • 5 st (om jag räknar rätt) 2,25U kräver nog att du kan köpa "lösa" blanks för att din plånbok ska "överleva" eller att du kan acceptera olika nyanser

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Vettisjutton, tror inte heller att det vore optimalt med <>| som FN faktiskt, menade mest att det var bra att trycka in så många tangenter som möjligt om tangentbordet ska vara litet.
Förstår att det är logiskt för dig att köra spacebar där då, min tumme ligger närmare V än b men definitivt inte tillräckligt nära c för att kunna använda den layouten. Har inte reflekterat över huruvida mina händer är stora eller små faktiskt

Jag fick för mig att pok3r gick att programmera FN lite hur man vill, det ska vara samma styrkrets iaf om jag förstått det rätt. reddit länk om hur man kan programmera om bl.a. FN på pok3r

Jag såg tydliga tendenser till HHKB och nu när jag tänker efter så var split backspace en dum idé, eftersom det inte var nummer-raden utan siffer-raden som backspace låg på. HHKB's placering utav backspace är idealisk för min del också.

Ja, jag har ju samma backspace placering på "min" layout som på min HHKB.
Pok3r har ingen split right shift med FN, man MÅSTE ha FN där för att kunna vara utan dedikerat pilkluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Min inre OCD/Symmetri-nisse gillar layouten! Och om den passar dig så kan ju inte vi säga emot: det är du som skall använda den ... men ..

  • OCD-Symetri--nissen i mig vill säga ISO-L-shift (med twist: du sätter 1Un till vänster om shiften (symetriskt med högersidan) (om inte annat är det en note-to-self: kommer nog göra så på nästa projekt).

  • 1,25U Alt istället för 1U gör ju det aningens enklare med tangenter (om du är villig att kompromissa med eftersträvad optimal layout och plånboken/keysets), kan ju få samma bredd om du minskar "Super" till 1,25U (samma sak där f.ö.)

  • 5 st (om jag räknar rätt) 2,25U kräver nog att du kan köpa "lösa" blanks för att din plånbok ska "överleva" eller att du kan acceptera olika nyanser

Jo, jag provade att lägga en fn till vänster om shift bara för att göra det symmetriskt men sen när jag kände efter så märkte jag att jag alltid använder left shift med vänster lillfinger på kanten, så då vore enda alternativet att lägga fn till höger men det blir fortfarande inte helt symmetriskt för det får inte plats en 1,75 OCH en 1,0 key till vänster så isf hade det blivit 1,5 shift och då blev det ändå inte symmetriskt.. Jag postade den ju inte här för att jag är färdig och säker, jag ville ju ha precis det här, input, synpunkter och idéer!
Jag körde på samma storlekar på tangenterna på bottenraden som på HHKB, förutom space såklart då, tror du det är en dum idé alltså? Jag skulle inte ha något emot 1,5 alts på båda sidor, men det blir inte lika snyggt, det är en fin kontrast när alt är lite mindre imo.

Permalänk
Inaktiv

@careface:
Nej då, inte dumt alls: men jag tycker man bör vara medveten om att allt som avviker från 3*1,25U+6,25U+4*1,25U på bottenraden gör att tangenterna kostar extra/blir svårare att hitta. Men gör man sin egen önske-layout så ska man ju inte kompromissa alltför mycket med plånboken, så länge den räcker till

Själv har jag ju primärt fyra motpoler när jag leker med layouter:
1) Min inre OCD/Symmetri-nisse (inte nödvändigtvis samma som 2)
2) Estetik (blir det snyggt, inte nödvändigtvis samma som 1)
3) Plånboken (kompromisser med hur andra vill ha det: dvs hur "standard-keysets" och andra befintliga layouter ser ut: dvs tillgänglighet på caps/"hattar")
4) Funktion ("nästan" viktigast )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@careface:
Nej då, inte dumt alls: men jag tycker man bör vara medveten om att allt som avviker från 3*1,25U+6,25U+4*1,25U på bottenraden gör att tangenterna kostar extra/blir svårare att hitta. Men gör man sin egen önske-layout så ska man ju inte kompromissa alltför mycket med plånboken, så länge den räcker till

Själv har jag ju primärt fyra motpoler när jag leker med layouter:
1) Min inre OCD/Symmetri-nisse (inte nödvändigtvis samma som 2)
2) Estetik (blir det snyggt, inte nödvändigtvis samma som 1)
3) Plånboken (kompromisser med hur andra vill ha det: dvs hur "standard-keysets" och andra befintliga layouter ser ut: dvs tillgänglighet på caps/"hattar")
4) Funktion ("nästan" viktigast )

Haha, ja, låter som ungefär samma som jag tänkt. Nu när jag känner efter så kanske jag ibland går över V med några millimeter när jag gör mellanslag, det kan bli problematiskt.

Edit: Finns det 2.5 caps eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av careface:

...
Edit: Finns det 2.5 caps eller?

Aldrig sett några 2.5U vad jag kan minnas, men 2,75U finns ju (h-shift)

De konstigaste, som fortfarande inte är _helt_ omöjliga att få tag på, är nog representerade i XDA:t.ex.

sen de vanliga (förutom 1U, 1,25U och i viss mån 1,5U (6,25U,6,5U, 7,0U)) hittar du nog här:

(creds to MD/Canvas/Mito )
Annars om du funderar på vilka storlekar det är i standard-layouterna (ANSI resp ISO) kan du ju alltid ladda ANSI 104/ISO105 layouterna i http://www.keyboard-layout-editor.com (finns under "presets")

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Aldrig sett några 2.5U vad jag kan minnas, men 2,75U finns ju (h-shift)

De konstigaste, som fortfarande inte är _helt_ omöjliga att få tag på, är nog representerade i XDA:t.ex. https://massdrop-s3.imgix.net/product-images/massdrop-x-mito-canvas-xda-custom-keycap-set/MD-33791_20170113015403_17cb15899c176e70.png?auto=format&fm=jpg&fit=crop&w=249&dpr=2

sen de vanliga (förutom 1U, 1,25U och i viss mån 1,5U (6,25U,6,5U, 7,0U)) hittar du nog här:
https://massdrop-s3.imgix.net/product-images/massdrop-x-mito-canvas-xda-custom-keycap-set/MD-33791_20170113015403_0e12ef92b3ee3f72.png?auto=format&fm=jpg&fit=crop&w=249&dpr=2 (creds to MD/Canvas/Mito )
Annars om du funderar på vilka storlekar det är i standard-layouterna (ANSI resp ISO) kan du ju alltid ladda ANSI 104/ISO105 layouterna i http://www.keyboard-layout-editor.com (finns under "presets")

Tack, bra idé. Problemet med om jag har 2.75 på båda sidor (eftersom det måste vara symmetriskt...) är att det inte blir smärtfritt att nå fn-spacen som ska vara i mitten. Ska prova att tejpa en kant vid B's positionering på spacebaren och se om jag slår i den om jag inte tänker mig för.

Permalänk
Inaktiv

# Edit:

Skrivet av careface:

...
Edit: Finns det 2.5 caps eller?

# Slut Edit

@careface: Å andra sidan: 2,5=1,25+1,25? (inget som hindrar att man har samma funktion på flera tangenter )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@careface: Å andra sidan: 2,5=1,25+1,25? (inget som hindrar att man har samma funktion på flera tangenter )

Vart menar du att jag skulle ha två 1,25or istället för en 2,5a?

Permalänk
Medlem

Tror ni detta är något att skaffa? Tänkte ha det tills jag slaktar det och bygger mitt(mina?) Ergodox. Är ute efter bruna brytare.

Logitech G610 Orion Brown Gaming Tangentbord (svart)
http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/tillbehor-pc-g...

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Inaktiv

@Tullen:
104 tangenter för 600 spänn... -> 600/104: knappa 6 spänn styck. (€0,6/st)

Jmf med t.ex. Ebay.de sökning på:Cherry MX brown -> €0,8/st

Dra dina egna slutsatser

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Tullen:
104 tangenter för 600 spänn... -> 600/104: knappa 6 spänn styck. (€0,6/st)

Jmf med t.ex. Ebay.de sökning på:Cherry MX brown -> €0,8/st

Dra dina egna slutsatser

Hej. Insåg det och tog bort den delen, ledsen då man inte fattar vad du svarar till :P.
Här är dock ett annat alternativ http://www.gearbest.com/keyboards/pp_367442.html som ger en tangent för €0.22/st
Måste ju skaffa keykaps också men ändå.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Inaktiv

@Tullen: Det framgår inte om det är cherry eller inte: det är ju en rejäl påverkan på priset! (Personligen föredrar jag gateron (billigt, bra och lent) framför Cherry. (och då är outemu/greetech inte med i spelet)

Permalänk
Medlem

@Tullen: Det där är dock inte Cherrys bruna. Är du för övrigt säker på att du vill ha just Cherry? Vad jag har förstått tycker folk att Gaterons bruna är bättre än Cherrys. Dessutom billigare (ebay) Även om jag inte har någon direkt egen erfarenhet av just bruna brytare är det generellt så att Cherrys nytillverkade brytare inte är något att hänga i julgranen. Om du ska bygga ett ErgoDox själv är en stor fördel att du kan välja precis vilken Cherry-kompatibel brytare du vill, utan att vara bunden till det som finns på marknaden i form av färdiga tangentbord.

E: i stort ninjad av felion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Tullen: Det framgår inte om det är cherry eller inte: det är ju en rejäl påverkan på priset! (Personligen föredrar jag gateron (billigt, bra och lent) framför Cherry. (och då är outemu/greetech inte med i spelet)

Skrivet av Khers:

@Tullen: Det där är dock inte Cherrys bruna. Är du för övrigt säker på att du vill ha just Cherry? Vad jag har förstått tycker folk att Gaterons bruna är bättre än Cherrys. Dessutom billigare (ebay) Även om jag inte har någon direkt egen erfarenhet av just bruna brytare är det generellt så att Cherrys nytillverkade brytare inte är något att hänga i julgranen. Om du ska bygga ett ErgoDox själv är en stor fördel att du kan välja precis vilken Cherry-kompatibel brytare du vill, utan att vara bunden till det som finns på marknaden i form av färdiga tangentbord.

E: i stort ninjad av felion...

Tack för feedbacken. Ja, egentligen vill jag bara ha tysta brytare som fortfarande ger lite feedback när man skriver. Kan ju vara värt att köpa till oringar. Jo, dom jag länkade till är väl inte orginal iallafall, men 3.39 euro per 15st så kan man ju beställa hem och test. Om man köper så billiga brytare kan man ju kanske köra på en extra gaminginriktade vänstermodul till ergodoxen.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Gateron verkar finnas för €0.37 /st, även om det nog inte är original.

http://m.banggood.com/10PCS-3-Pin-Mechanical-Keyboard-Switch-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

@Tullen:

Finns på Ebay också, billigare än så. Har beställt av honom flera gånger och har aldrig väntat mer än 12 dagar på grejerna. Tyvärr är det kinesiskt nyår på gång, så om du beställer nu får du tyvärr vänta ett par veckor extra. Men det är nog samma med många försäljare på andra ställen också just nu!

Bruna 5pin

Samma säljare har alla olika färger och både 3pin och 5pin

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Ni som har varit i den här svängen läng(r)e; jag lyckades få tag i några internationella kit till GMK Carbon och tänkte börja min jakt på grundsettet. Har nu snart de flesta delarna till ett kommande mx hhkb bygge så suget efter ett komplett GMK-set blir allt mer påtagligt. Vad är skäligt att betala för Carbon, vilka sidor ska jag följa och vilka fallgropar finns? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Gray: Med tanke på hur många som såldes (~2k), borde de vara ganska billiga, tycker jag. Dock verkar det som om folk i allmänhet snarare tycker att populärt -> dyrt -> här skall flippas och säljer sitt $100-kit för $300. Jag hade i alla fall inte betalat mer än vad första köparen betalade inklusive frakt, plus frakt. Ge det en stund så skall du se att set kommer listas för rimligare summor. Eller köper du nåt snyggare med SE-stöd, typ Terminal.

Permalänk
Medlem

@Khers:
Mio, har funderat länge och väl på terminal, men mina tre planerade byggen går i andra riktningar. Dessutom känns det lite tråkigt att sitta med bara carbon international utan grundpaketet

Permalänk
Medlem

@Gray: Flippa det på MM för 3ggr inköpspris vetja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Gray: Flippa det på MM för 3ggr inköpspris vetja.

Haha. funny 'cause it's true

(Dock håller jag mig ifrån sådana dumheter. Har inte behovet av snabba pengar för att finansiera min hobby

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Tullen:

Finns på Ebay också, billigare än så. Har beställt av honom flera gånger och har aldrig väntat mer än 12 dagar på grejerna. Tyvärr är det kinesiskt nyår på gång, så om du beställer nu får du tyvärr vänta ett par veckor extra. Men det är nog samma med många försäljare på andra ställen också just nu!

Bruna 5pin

Samma säljare har alla olika färger och både 3pin och 5pin

Inga problem med att dom åker fast i tullen? Vad var importmax nu igen? Verkar ju som dom bruna billiga jag länkade till på gearbest är ganska annorlunda. 60 gram actuation force och 6000(????) lifetime??? Synd bara då det ar dubbla kostnaden med gateron då jag inte kan beställa exakt 75st. Men det är ju ändå en långsiktig investering.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

@Tullen:

Jag köper ett gäng varje gång jag beställer, alltid bra att ha och några extra kostar inte särskilt många kronor!
Jag har inte haft problem med tullen en enda gång hittills

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hem en Satan GH60 pcb från en säljare på Ebay. Jag satte hjärtat i halsgropen när jag tog upp den ur brevlådan. På bilden ser ni PCBn tillsammans med det som den skickades, i från Kina:

Antistatpåse plus den gråa plastpåsen som ligger under. WTF. Som tur är så är den hel och verkar fungera som den ska. Förra gången jag köpte en Satan GH60 kom den i en kartong fylld med stötdämpande "skumplast". Det kändes helt klart bättre den gången!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Idag fick jag hem en Satan GH60 pcb från en säljare på Ebay. Jag satte hjärtat i halsgropen när jag tog upp den ur brevlådan. På bilden ser ni PCBn tillsammans med det som den skickades, i från Kina:
http://i.imgur.com/YZc9kC8.jpg
Antistatpåse plus den gråa plastpåsen som ligger under. WTF. Som tur är så är den hel och verkar fungera som den ska. Förra gången jag köpte en Satan GH60 kom den i en kartong fylld med stötdämpande "skumplast". Det kändes helt klart bättre den gången!

Det är onekligen 50/50 hur det paketeras när man beställer från "PRC", tur att det kom fram helt iaf!

Vad ska det bli av den lille?`:)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@twk: Haha, helt otroligt att det skeppats genom halva världen i den där förpackningen utan att gå sönder. Ibland ska man ha tur också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Tullen:

Jag köper ett gäng varje gång jag beställer, alltid bra att ha och några extra kostar inte särskilt många kronor!
Jag har inte haft problem med tullen en enda gång hittills

Ok, bra att veta :).

Nu lutar jag dock åt cherry ml istället. Skulle vilja ha mindre footprint så man inte behöver röra fingrarna så långt till nästa tangent. Verkar ju gå att få tag på g84 tangentbord att slakta för runt 200 kr.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

@Tullen: Snackade inte du om att bygga ett ErgoDox? I sådana fall är det MX/Alps/Matias som gäller; ML innebär som det ser ut idag ett fullt custom där du får designa en passande platta och antingen göra din egen PCB (etsa själv eller exempelvis PCBway eller OSHPark) eller handlöda likt @anon257891 gör här.

Jag känner i alla fall inte till något kit som är kompatibelt med ML (utöver det faktum att det är en mindre brytare än MX som därmed inte passar MX-plåtar är de inte pin-kompatibla med MX).

Ett fullt custom baserat på ML kan dock bli hur ballt som helst:

E: Jag kom ihåg fel; Planet 6 kör kurplop med Matias. Det var Alumaplop han använde ML...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Tullen: Snackade inte du om att bygga ett ErgoDox? I sådana fall är det MX/Alps/Matias som gäller; ML innebär som det ser ut idag ett fullt custom där du får designa en passande platta och antingen göra din egen PCB (etsa själv eller exempelvis PCBway eller OSHPark) eller handlöda likt @anon257891 gör här.

Jag känner i alla fall inte till något kit som är kompatibelt med ML (utöver det faktum att det är en mindre brytare än MX som därmed inte passar MX-plåtar är de inte pin-kompatibla med MX).

Ett fullt custom baserat på ML kan dock bli hur ballt som helst:
https://www.youtube.com/watch?v=FI37j5bLnKY

E: Jag kom ihåg fel; Planet 6 kör kurplop med Matias. Det var Alumaplop han använde ML...

Tack för länkarna. Jo, insåg senare att jag inte nödvändigtvis vill köra ergodox, bara något som är inspirerat av denna. Fundera på en vinklad rund sak. Typ blandning mellan ergodox, Kinesis Advantage, Datahand och Safetype vertical keyboard

Kan inte riktigt bestämma mig för konkav eller konvex design dock. Måste läsa på lite mer. Vill ha helt avslappnade händer utan onödigt vridna handleder eller översträckta fingrar :P.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.