Permalänk
Medlem
Skrivet av Gosnat:

Sant vet inte varför jag inte tänkte på det.. det är inte direkt att oljan kostar en förmögenhet
Jag ska sätta ihop ett test-lab, tack!

Varför jag började använda Biltemas olja är för att jag kollade krytox oljans datablad. Tror jag kollade 104.
I det benämns den som kompressor olja och med en viskositet av ISO 68(har jag för mig) sedan efter en sökning på Google hittade jag att Biltemas hade samma viskositet. Jag tycker den inte luktar speciellt illa men den har en gulaktig färg. Inget jag stör mig på. Nu smörjer jag jämt med den.

Permalänk
Medlem

@Applet: Fast jag tankade det ju som vanligt innan jag provade ditt script och det funkade ändå inte.
Dessutom verkar det som att international mode gör så att man måste "välja" accenter innan dom aktiveras, så om jag skriver `så måste jag klicka på en annan bokstav efter för att den ska vara där och det driver mig till vansinne.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av careface:

@Applet: ...
Dessutom verkar det som att international mode gör så att man måste "välja" accenter innan dom aktiveras, så om jag skriver `så måste jag klicka på en annan bokstav efter för att den ska vara där och det driver mig till vansinne.

Så är det väl på alla tangentbord/layouter, även normal svensk, vad gäller grav(`) och akut (´) accent? Däremot aktiveras enkelfnutt(') direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Så är det väl på alla tangentbord/layouter, även normal svensk, vad gäller grav(`) och akut (´) accent? Däremot aktiveras enkelfnutt(') direkt.

Inte på US!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gosnat:

Sant vet inte varför jag inte tänkte på det.. det är inte direkt att oljan kostar en förmögenhet
Jag ska sätta ihop ett test-lab, tack!

Prova annars den här lilla saken...
http://www.finishlineusa.com/products/bicycle-greases/extreme...

Finns på Ebay för en billig penning och räcker en evigher...mer eller mindre samma sak som krytox

Permalänk
Medlem

Jag har fått äran att ta över ett trasigt K65 RGB med totalförstörd kabel och har två frågor egentligen.

- Vet någon vart man får tag i USB 2.0 (eller usb 3 med bara 4 pins..) kabel med fetare jord och + kabel än vanligt?

- Vet någon vad corsair använder för OEM för kablarna? Har redan frågat corsair om man kan köpa sladden löst men det går icke - produkten är förbrukad om kabeln går av.. #slitochsläng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Varför jag började använda Biltemas olja är för att jag kollade krytox oljans datablad. Tror jag kollade 104.
I det benämns den som kompressor olja och med en viskositet av ISO 68(har jag för mig) sedan efter en sökning på Google hittade jag att Biltemas hade samma viskositet. Jag tycker den inte luktar speciellt illa men den har en gulaktig färg. Inget jag stör mig på. Nu smörjer jag jämt med den.

Ah okej, färg spelar ju ingen roll, speciellt inte i så små mängder, jag är bara mest rädd om plasten
Men efter att ha läst på om termoplaster så är jag 99% säker på att Cherry MX brytare inte påverkas av Biltemas kompressorolja.

Skrivet av dj_aleks:

Prova annars den här lilla saken...
http://www.finishlineusa.com/products/bicycle-greases/extreme...

Finns på Ebay för en billig penning och räcker en evigher...mer eller mindre samma sak som krytox

Man använder väl mest extreme fluoro till stabilisatorer? Aldrig läst om någon som använder det på själva brytarna.
Sen har jag läst flera kommentarer om att extreme fluoro kan bli "mjällig"/flagna efter längre tid.

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gosnat:

Ah okej, färg spelar ju ingen roll, speciellt inte i så små mängder, jag är bara mest rädd om plasten
Men efter att ha läst på om termoplaster så är jag 99% säker på att Cherry MX brytare inte påverkas av Biltemas kompressorolja.
Man använder väl mest extreme fluoro till stabilisatorer? Aldrig läst om någon som använder det på själva brytarna.
Sen har jag läst flera kommentarer om att extreme fluoro kan bli "mjällig"/flagna efter längre tid.

Du använder ju så mikroskopiskt lite? Men du kan ha rätt där, isåfall får jag kolla upp det för egen del också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Jag har fått äran att ta över ett trasigt K65 RGB med totalförstörd kabel och har två frågor egentligen.

- Vet någon vart man får tag i USB 2.0 (eller usb 3 med bara 4 pins..) kabel med fetare jord och + kabel än vanligt?

- Vet någon vad corsair använder för OEM för kablarna? Har redan frågat corsair om man kan köpa sladden löst men det går icke - produkten är förbrukad om kabeln går av.. #slitochsläng.

http://i.imgur.com/wRzQgvu.jpg
http://i.imgur.com/VERXWUK.jpg

Ta vilken kvalitativa usb kabel som helst och krimpa på en kontakt. Ser ut som någon JST kontakt, närmare JST XH 5 pin vid snabb googling.
Jag tycker Kjells "billiga" usb kablar håller bra kvalitet, med lite grövre ledare och klok skärm.

EDIT: Gör om gör rätt.... XH är fel, PH ser mer ut som din.

EDIT 2: http://www.electrokit.com/kontakthus-ph-5pol-2mm.52008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Ta vilken kvalitativa usb kabel som helst och krimpa på en kontakt. Ser ut som någon JST kontakt, närmare JST XH 5 pin vid snabb googling.
Jag tycker Kjells "billiga" usb kablar håller bra kvalitet, med lite grövre ledare och klok skärm.

EDIT: Gör om gör rätt.... XH är fel, PH ser mer ut som din.

EDIT 2: http://www.electrokit.com/kontakthus-ph-5pol-2mm.52008

Tack för tipset, vet du mer specifikt vilken USB kabel som kan tänkas ha fetare ledare? Råkade klippa sönder frugans surfplatteladdare (2 amp klassad) men den såg riktigt klen ut i jämförelse, typ som data-kablarna i corsair kabeln (dvs vanlig USB).

Härligt med tipset om kontakten - nu måste jag ju helt klart köpa mig ett crimping-kit!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Tack för tipset, vet du mer specifikt vilken USB kabel som kan tänkas ha fetare ledare? Råkade klippa sönder frugans surfplatteladdare (2 amp klassad) men den såg riktigt klen ut i jämförelse, typ som data-kablarna i corsair kabeln (dvs vanlig USB).

Härligt med tipset om kontakten - nu måste jag ju helt klart köpa mig ett crimping-kit!

Skickades från m.sweclockers.com

Typ sådana här:
Micro-USB
USB-Förlängning
USB A-B
Förlängning USB 3
Mini-USB
USB A-A

Alla dessa är lite grövre. Bör funka bra till ditt syfte. Jag skulle ta USB A-A typ 3m, för att kunna få ut 2st usb kablar, särskilt när electrokit säljer kontakterna i sådana mängdrabatter.
Kanske passa påå och köpa lite sleeve också? Där har jag ingen koll faktiskt. Har aldrig sleevat en kabel.

Permalänk
Inaktiv

Januari blir en dyr månad Den 19e droppar "Canvas XDA".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Januari blir en dyr månad

Verkligen. Speciellt om det stämmer att Lightcycle är på gång igen mot slutet av januari.

Permalänk
Medlem

Äh, skaffa lite viljestyrka vetja!

Är Canvas verkligen snyggt? Runorna var rätt ok, men resten kändes meh/fult. Jag gillar helvetica (och derivat därav) bättre. Är det förresten någon här som provat XDA?

Permalänk
Inaktiv

@Khers:
Inte ännu, men "Granite XDA" är på ingång (Officiellt angiven leverans i April).

Det är inte många som tillverkar t.ex. 5,5U så kompabilitetspoängen är hög på XDA (vilket var den största anledningen för mig att beställa XDA Granite istället för (nåja "och" kanske är mer korrekt ) DSA Granite. Passar min "plum" som handen i handsken.

Sen får man väl säga att om man ska göra/har en special/speciell-layout så ser "Canvas XDA" väldigt kompatibel ut, för allt utom plånboken (och MX-stammar då såklart. ALPS är ju avsevärt mer plånboksvänligt.)

Edit: *bummer* trodde jag hade lyckats vänta ut/missa "Penumbra Runda 2", men så dyker det upp återbud (eller ivarjefall: det gick att beställa igen): Stackars plånboken!

P.S. Det jag gillar (eller i varjefall min OCD gillar) med "canvas" är att det är just gemener på "alphas". Det är mer "rätt" vad gäller modifiers-funktionen. Sen om det är snyggare eller bättre struntar min OCD i D.S.

Permalänk
Medlem

@Nigilius:
Light cycle verkar släppas igen i mars! 50 MOQ på compability/int kitet. Borde vara rimligt Adjöss kära pengar.
https://deskthority.net/group-buys-f50/dsa-lightcycle-again-t...

Permalänk
Medlem

@anon257891: Jo, kompatibilitetsaspekten kan jag förstå, men jag är definitivt inte vågad nog att hoppa på prylar från en ny tillverkare innan de visat vad de går för, gällande såväl tangenterna som sådana, men även dyesub-kvaliteten. Tur att andra är det

Det snyggaste i hela canvas-paketet tycker jag verkar vara den gula calc-hatten. Synd att inte den färgen användes på fler hattar.

Permalänk
Medlem

Jag är också mycket sugen på canvas till min bräda. Synd bara att om jag ska täcka hela min layout måste jag typ köpa hälften av alla alternativ som finns, och inte helt säker på om min studentplånbok är överens med mig om att det är värt att lägga ~2600 på keycaps.
Lite surt är också att det är några enstaka knappar som fattas som gör att jag måste lägga till så fruktansvärt många sets. Hela ergodox bara för en 2u-bar liksom..
Men det är ju så snyggt!

Vet någon hur andrahandsvärdet på ett sådant här set är?

Skrivet av Khers:

Det snyggaste i hela canvas-paketet tycker jag verkar vara den gula calc-hatten. Synd att inte den färgen användes på fler hattar.

Den verkar ha tagits bort från calculator-setet av någon anledning. Men finns nu på en del andra sets escape.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Inaktiv

@hag:
På vissa set är andrahandsvärdet riktigt bra, men i allmänhet så håller SP och GMK-set värdet bra, om än inte som länken ovan

Vad gäller XDA så finns ju ingen andrahandsmarknad ännu, så lite mer osäkert. Men min gissning är, om kvalitén är godkänd/bra+ att värdet kommer hålla sig hyfsat bra (även om MiTo börjat spruta ur sig keysets i en rasande fart).

Tyckte att Canvas är lite dyrare än XDA Granite: Tror jag hamnade på runt 1300(+ ev moms) för XDA Granite men det är väl MassDrop-skatten som slagit till

Får se om det blir någon Canvas för mig, gillar estetiskt "Betas" bättre än "Alfas", men där fanns ju ingen "Norde"-variant *hmmm* (blir väl som vanligt att man tänker på plånboken och hoppar över settet... ända tills det är 2h kvar på droppen och man hast-köper fel saker )

Permalänk
Medlem

Håller helt med dig @anon257891 . Jag vill gilla alphas, men betas är helt enkelt snyggare. Dessutom vill jag ha beta-mods och jag tror inte det blir en snygg kombination med alphas. Kanske blir det bara beta-mods och använda med XDA Granite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Ni som handlat på Massdrop, har det funkat bra?

Det fungerar bra men det tar tid.
Väldigt, lång, tid.

Permalänk
Medlem

@Nigilius
Jag stör mig (tyvärr) på att de inte är centrerade, tycker att det förstör lite av retrokänslan som många SA-kits ger och som jag gärna vill åt.

Efter nattens grubblerier kör jag nog på något liknande som @anon257891, bara runorna så att det inte blir så dyrt men risken finns ju helt klart att det blir mer för mig också, är jag rädd.
Men för samma kostnad skulle jag nog kunna skaffa ett ergodox, då känns det lite ovärt.

Skrivet av careface:

Det fungerar bra men det tar tid.
Väldigt, lång, tid.

Vet du om tull brukar tillkomma också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Vet du om tull brukar tillkomma också?

Skickades från m.sweclockers.com

Hm, nej, tyvärr inte..
Jag minns inte om jag åkte på tull när jag köpte min White Fox.

Permalänk
Medlem

@hag

Tyvärr springer det också iväg lite i kostnad eftersom du förmodligen behöver mono kit också för att täcka brädan.

Edit. Dessutom ett space bar-kit. Då är du uppe i samma kostnad som för alphas.

Permalänk
Inaktiv

@hag @careface:
Brukar oftast ("alltid") bli moms (25%) och postnords hanteringsavgift (150 SEK) på saker från massdrop (och alltid bäst med att räkna med påslaget och ta det som en bonus ifall det inte blir något),

Tull-avgiften är ju 0% på tangentbord (datorkomponenter) men ibland iirc har jag fått betala ngn procent på caps (som tydligen inte är tangentbord?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigilius:

@hag

Tyvärr springer det också iväg lite i kostnad eftersom du förmodligen behöver mono kit också för att täcka brädan.

Edit. Dessutom ett space bar-kit. Då är du uppe i samma kostnad som för alphas.

Om jag ska täcka mitt atomic behöver jag dessutom både tre "vanliga" modifiers och några ur ortho-kittet, plus någon extra 2u-bar för enter eller shift och då är det inte billigare än alpha eller beta, nej. Tanken var dock att bara köra rams+ortho då jag ska bygga ett planckliknande tangentbord i vår, och då klarar jag mig undan betydligt mycket lindrigare och täcker fortfarande en bräda, även om det inte är den jag har just nu.
Men tack för åtanken.

Skrivet av anon257891:

@hag @careface:
Brukar oftast ("alltid") bli moms (25%) och postnords hanteringsavgift (150 SEK) på saker från massdrop (och alltid bäst med att räkna med påslaget och ta det som en bonus ifall det inte blir något),

Tull-avgiften är ju 0% på tangentbord (datorkomponenter) men ibland iirc har jag fått betala ngn procent på caps (som tydligen inte är tangentbord?).

Misstänkte det, men bra att veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

http://www.keyboard-layout-editor.com/#/gists/186524e60188b6d...

Thoughts? (Om ni ens kommer åt den?)
Så skulle den ju vara fullt programmerbar såklart!
Gillar verkligen idén om en FN för varje tumme men har aldrig sett någon ha så förut, det kanske finns sådana brädor redan? Förutom Plancks och sådär såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

http://www.keyboard-layout-editor.com/#/gists/186524e60188b6d...

Thoughts? (Om ni ens kommer åt den?)
Så skulle den ju vara fullt programmerbar såklart!
Gillar verkligen idén om en FN för varje tumme men har aldrig sett någon ha så förut, det kanske finns sådana brädor redan? Förutom Plancks och sådär såklart.

Jag personligen hade kört på en iso L_Shift för att få en extra tangent samt split backspace/delete för ytterligare en tangent
Bottenraden i allmänhet ser rätt fräsig ut, men ingenting jag personligen hade använt! Jag har min vänstra tumme konstant mellan din space och den lila FN så det hade blivit en hel del fel för min del.
Men om det passar din fattning och inte kommer hindra dig allt för mycket - why not?

Om du vill ha ett mini tangentbord utan att behöva fixa skärning och egna keycaps så finns Vortex Core 47 på massdrop just nu, 120$ med keycaps fraktat till sverige (dock exkl tullavgifter och dylikt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Jag personligen hade kört på en iso L_Shift för att få en extra tangent samt split backspace/delete för ytterligare en tangent
Bottenraden i allmänhet ser rätt fräsig ut, men ingenting jag personligen hade använt! Jag har min vänstra tumme konstant mellan din space och den lila FN så det hade blivit en hel del fel för min del.
Men om det passar din fattning och inte kommer hindra dig allt för mycket - why not?

Om du vill ha ett mini tangentbord utan att behöva fixa skärning och egna keycaps så finns Vortex Core 47 på massdrop just nu, 120$ med keycaps fraktat till sverige (dock exkl tullavgifter och dylikt).

https://massdrop-s3.imgix.net/product-images/vortex-core-47/MD-32828_20170112122349_fa0607a2424ccfea.jpg

Jag funderade på det också, att lägga in FN på svenska iso's <>-knapp, men jag vet inte hur smidig den skulle kännas att använda.
Min vänstra tumme ligger hela tiden på space mellan C och V, men det är väl högst personligt antar jag, jag har inte direkt jättestora händer.
Vortex är inte fullt programmerbart. T.ex så kan man inte använda högra space som FN. Dessutom saknar Vortex knapparna där vi i Sverige har å,ä,^, -.
Mitt mål är inte att det ska vara litet, bara att det ska vara praktiskt, vill ha nära till allt utan att behöva flytta händerna.

Edit: Jag vill ha samma storlek på backspace och return som HHKB för att det är det jag är van vid, jag vill att det ska vara behagligt för mig att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Jag funderade på det också, att lägga in FN på svenska iso's <>-knapp, men jag vet inte hur smidig den skulle kännas att använda.
Min vänstra tumme ligger hela tiden på space mellan C och V, men det är väl högst personligt antar jag, jag har inte direkt jättestora händer.
Vortex är inte fullt programmerbart. T.ex så kan man inte använda högra space som FN. Dessutom saknar Vortex knapparna där vi i Sverige har å,ä,^, -.
Mitt mål är inte att det ska vara litet, bara att det ska vara praktiskt, vill ha nära till allt utan att behöva flytta händerna.

Edit: Jag vill ha samma storlek på backspace och return som HHKB för att det är det jag är van vid, jag vill att det ska vara behagligt för mig att använda.

Vettisjutton, tror inte heller att det vore optimalt med <>| som FN faktiskt, menade mest att det var bra att trycka in så många tangenter som möjligt om tangentbordet ska vara litet.
Förstår att det är logiskt för dig att köra spacebar där då, min tumme ligger närmare V än b men definitivt inte tillräckligt nära c för att kunna använda den layouten. Har inte reflekterat över huruvida mina händer är stora eller små faktiskt

Jag fick för mig att pok3r gick att programmera FN lite hur man vill, det ska vara samma styrkrets iaf om jag förstått det rätt. reddit länk om hur man kan programmera om bl.a. FN på pok3r

Jag såg tydliga tendenser till HHKB och nu när jag tänker efter så var split backspace en dum idé, eftersom det inte var nummer-raden utan siffer-raden som backspace låg på. HHKB's placering utav backspace är idealisk för min del också.