Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Laptop för CAD/CAM?

Hej,

Inom kort så kommer jag att vidareutbilda mig till certifiered CNC-operatör (grönt/blått/svart) och under dagtid när jag befinner mig hos utbildningsanordnaren så har jag tillgång till deras stationära datorer med CAD från SolidWorks (2017) och CAM från MasterCam (2017).

Jag behöver nu köpa mig en laptop eftersom jag kommer behöva köra dessa program även utanför ordinarie utbildningstid som t.ex. när jag pendlar på tåget. Kommer även att få spendera en hel del tid hemma med att konstruera CAD-modeller och utföra andra studieuppgifter. Hemma har jag bara en Alienware Alpha så att köra programmen på den går inte. Behöver en laptop.

SolidWorks rekommenderar följande specifikationer och MasterCam rekommenderar följande specifikationer. Det är 2017 års upplaga av programvara som kommer att användas och "minimum" när det gäller specifikationer fungerar bra nog för mig.

Som studerande så är budgeten som ni säkert alla vet rätt begränsad så går det ens att hitta en lämplig ny laptop för under 5,000 kr? Begagnat är inget alternativ för mig.

/peterkurten

Permalänk
Medlem

Under är svårt, men kan du sträcka budgeten till 5500:- så borde Acer Aspire E5-573G fungera.
1.6-2.6gHz, 8gB RAM, 256gB SSD, 2gB GeForce 920M.
Inte på något sätt en raket, men det borde räcka.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Hej,

Missade visst en siffra i mitt första inlägg. Det ska stå 15,000 kr och inte 5,000 kr.

/peterkurten

Permalänk
Medlem

För 15 är startfältet hur stort som helst. Att hitta något som passar är inte ett problem.
Det enda "problemet" om man så vill, är att du inte kommer få något av de certifierade grafikkorten, utan "spelversionen" av samma kort.
I realiteten inte ett problem, men värt att vara medveten om.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Ursäkta mitt sena svar. Har varit extremt upptagen med min utbildning. Har hittat en laptop så tråden kan stängas.