Samarsbetsverktyg på arbetsplatser
Hej vad för samarbetsverktyg kör ni på arbetsplatserna och vad tycker ni om dem?
Jag hör väldigt många prata om Slack, är det någon som kör denna eller någon bättre?
https://www.youtube.com/watch?v=9RJZMSsH7-g
Och kostnad är alltid en issue, likaså säkerheten, det får ej vara en helt opålitlig tjänst.
Kort beskrivning av min situation, jobbar i små projekt ofta helt ensam emot kunden, vi har Microsoft TFS och det vanliga. En stor del av arbetarna jobbar med samma programvaror och har samma problem. Men eftersom vi inte har något "samarbetsverktyg" där vi kan fråga eller dela kunskap på, så känns det lite som att var och en är sin egen företagare. Vi har dock mängder med riktigt svindyra tjänster för att övervaka projektprocesser etc med.
En gång i tiden hade vi ett forum som typ 4st anställda använde mycket aktivt och resten 96st anställda aldrig besökte.
De verktygen jag har idag är email, där det finns olika grupper och många tycker det är störande att deras telefon plingar till för något som ej berör dem, sedan Lync och telefon såklart. Detta suger rejält.
Det jag saknar är att ha ett ställe där man allmänt kan fråga folk, men även ett ställe där man kan sprida idéer. Säg att jag har gjort en jättesmart lösning för ett program som de flesta på företaget använder, hur sprider jag denna information? Skicka till alla genom mail, visst men när man gör många såna lösningar så blir folk bara irriterande av alla plingningar i telefonen.
Nå hur jobbar ni, jag söker råd för att försöka få våra chefer att förstå att vi behöver bättre verktyg att samarbeta, speciellt när det finns kontor i nästan hela norden. Programvaran Microsoft TFS har bra verktyg och det hade säkert gått att använda denna mer, men bara ca 10% av de anställda använder TFS.
/Johan