Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grannen ovan bankar varje dag.

Permalänk
Medlem

Grannen ovan bankar varje dag.

Det här är så himla konstigt och vi fattar ingenting. Hemma hos morsan så har detta pågått ja i kanske cirka 2-3 år kanske.
Vi börjar med den som bodde ovan före innan den nästa flyttade in.

Det var en thailändare och vi hör ett bankande på taket främst i mitt gamla rum, det hörs tydligt och högt och hela trapphuset ekar av det och grannen kan banka vid vilka tider som helst, värsta tiden var på morgonen runt kl 07:00 ungefär.

Och det var en thailändare och som hade ett barn men dom flyttade och då slapp vi detta ljudet. Men nu jag minns inte när nu den 2'a thailändaren som har flyttat in, gör exakt samma sak det bankas och bankas vilka tillfällen som helst.

Och morsan är sådan som inte vill gå upp precis och fråga, alltså det är 2st thailändare, en som bodde och nu en ny som gör exakt samma sak. Golvet bankas uppe hos hen och vi hör från taket i mitt gamla rum och rätt så tydligt i andra rum på morsans 4'a.

Vad fan kan detta vara?

***bort/mod***

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

känns som det vettigaste att göra är at gå upp och fråga och be dom sluta om det stör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det här är så himla konstigt och vi fattar ingenting. Hemma hos morsan så har detta pågått ja i kanske cirka 2-3 år kanske.
Vi börjar med den som bodde ovan före innan den nästa flyttade in.

Det var en thailändare och vi hör ett bankande på taket främst i mitt gamla rum, det hörs tydligt och högt och hela trapphuset ekar av det och grannen kan banka vid vilka tider som helst, värsta tiden var på morgonen runt kl 07:00 ungefär.

Och det var en thailändare och som hade ett barn men dom flyttade och då slapp vi detta ljudet. Men nu jag minns inte när nu den 2'a thailändaren som har flyttat in, gör exakt samma sak det bankas och bankas vilka tillfällen som helst.

Och morsan är sådan som inte vill gå upp precis och fråga, alltså det är 2st thailändare, en som bodde och nu en ny som gör exakt samma sak. Golvet bankas uppe hos hen och vi hör från taket i mitt gamla rum och rätt så tydligt i andra rum på morsans 4'a.

Vad fan kan detta vara?

Svar på frågan är, thailändsk jävla religion grej??

varför? gå ju och fråga på ett snällt sett. varför måste folk var så himla konflikträdda?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Min första tanke var https://en.wikipedia.org/wiki/Thai_massage

Min andra tanke, en kompis blev galen på en granne som bankade i väggen, han slog alltid tillbaka, det visade sig några år senare att det var ett rör i väggen med ett löst fäste som stog och slog. Såvidare det inte är en bordell och det är två oberoende personer utan anknytning känns det ju som att det kanske kan vara värt att kolla om det går något i taket.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför folk är så otroligt konflikträdda. Är det verkligen värt att gå omkring och bli irriterad och störd av sina grannar under flera års tid istället för att bara knalla upp och fråga vad de håller på med? En del personer (t.ex. folk som går tungt) är inte ens medvetna om att de stör sina grannar och man löser oftast problemet genom ett kort samtal där man helt enkelt förklarar att beteendet är oerhört irriterande.

Om de nu båda har småbarn så kan väl en naturlig förklaring vara barn som springer omkring i lägenheten? Det skulle i så fall förklara varför det hörs mest på morgonen.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

troligen så gör dom mat i en större variant av mortel.

det är ingen -Jävla religionsgrej !

om det ekar i hela trapphuset och får hela byggnaden att skaka så råder jag dig att flytta då byggnaden garanterat är nära att rasa.
Thailändare är trevliga annars och du kan säkert be dom lägga en handduk under morteln

lycka till

Permalänk
Medlem

De bakar väl något gott. Smular kryddor i en mortel kanske.

Äta bör man, annars...

Permalänk
Medlem

Jag ser många svar angående att vi borde gå upp och fråga.

Problemet är väl att vi inte känner grannarna precis, många flyttar ut och sedan flyttar nya in och har gjort det under alla snart 8 åren som morsan har bott där. Och morsan har bott där längst och vi känner typ nästan ingen för många flyttar ut och sedan kommer nya in.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

@Vangen: Om ni ändå skulle vilja prata med dom om saken kan ni ju falla tillbaka på att det lät likadant tidigare.
Då behöver inte grannen känna sig utpekad och fokus hamnar på att hitta orsaken till ljudet istället.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag ser många svar angående att vi borde gå upp och fråga.

Problemet är väl att vi inte känner grannarna precis, många flyttar ut och sedan flyttar nya in och har gjort det under alla snart 8 åren som morsan har bott där. Och morsan har bott där längst och vi känner typ nästan ingen för många flyttar ut och sedan kommer nya in.

Varför måste man känna sina grannar för att kunna gå upp och prata med dem? Om ni aldrig pratar med dem kommer ni aldrig heller att lära känna dem och det blir ett slags moment 22. Är hon så extremt folkskygg eller konflikträdd att hon absolut inte under några som helst omständigheter vågar knacka på kan hon väl be någon annan granne att göra det alt. ringa störningsjouren.

Man ska aldrig behöva tolerera störande grannar och det låter på din beskrivning som att alla i trappen störs av dessa thailändare. Är alla lika handlingsförlamade och/eller konflikträdda? Är det ingen som bryr sig?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag ser många svar angående att vi borde gå upp och fråga.

Problemet är väl att vi inte känner grannarna precis, många flyttar ut och sedan flyttar nya in och har gjort det under alla snart 8 åren som morsan har bott där. Och morsan har bott där längst och vi känner typ nästan ingen för många flyttar ut och sedan kommer nya in.

Vad tror ni kan hända? Det är ju bara gå be dem sluta med ljudet, vid upprepade påtal att de ska sluta är väl bara kontakta hyresvärden säga att de vägrar sluta upp banka vilken tid som helst på dagen, och ni har sagt åt dessa personer flera gånger, i värsta fall får ni väl ringa 114 14 be polisen komma säga till dem.

Om man inte vågar möta folk och tala med folk kanske man borde flytta ut i någon hydda någonstans och slippa ha folk omkring sig på flera mil avstånd, man lär ju knappast lära känna sina grannar och man inte ens vågar tala med dem.

Permalänk

Det kan inte vara en tvättmaskin eller så?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Jag ser många svar angående att vi borde gå upp och fråga.

Problemet är väl att vi inte känner grannarna precis, många flyttar ut och sedan flyttar nya in och har gjort det under alla snart 8 åren som morsan har bott där. Och morsan har bott där längst och vi känner typ nästan ingen för många flyttar ut och sedan kommer nya in.

du behöver väl inte känna grannen för att ringa på..?
jag har en granne där ja hörde dunsar och glaskross kl 01-02, precis när jag ska ringa på dörren så hör jag en röst, nej nej slå mig inte..

att vänta 8år och inte ens fråga vad dom gör.. hur orkar man, stör dom på obekväma tider så ringer jag på
"ursäkta klockan är X och vad håller du på med ?"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

jag vet vad det är, har ingen sett kickboxer? de tränar ju smalbenet i en betongpelare!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja skulle gå upp och vänligt prata med dem.
Är det vettiga människor vilket de flesta brukar vara och du på ett trevligt sätt förklarar ditt ärende kommer de knappast vara otrevliga.
Känns lite som det värsta som kan hända är att ni får en granne som ni känner lite bättre i framtiden.
Det verkar också som om ni behöver ta tag i detta med att interagera med andra människor lite.

Kan ju faktiskt vara så att det är någon hushållsapparat som inte alls låter högt uppe i deras lägenhet som ljudet transporteras bort ner till er som är väldigt svårt annars att koppla ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

jag vet vad det är, har ingen sett kickboxer? de tränar ju smalbenet i en betongpelare!

Ah, det förklarar varför ingen i huset vågar ringa på dörrklockan.

Permalänk
Medlem

Skriv på facebook om det är så jävla skamligt att se en okänd människa i ögonen.

Permalänk
Medlem

Hyresrätt/bostadsrätt?
Har ni störningsjour kopplat till fastigheten?

Om det är hyresrätt, ring störningsjour för att få oljudet på papper så att säga, och kontakta din hyresvärd. Störningar utom din lägenhet kan ses som en störning i din hyresrätt. Gör inte hyresvärden något åt saken går du vidare till Hyresnämnden, som kan bestämma åt hyresvärden vad de ska göra.

Är det en bostadsrätt tar du kontakt med styrelsen/kollar i din pärm ang. vad som gäller för störningar.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog inget våld det handlar om utifall du upplever att 2 olika familjer alstrar samma ljud, det är oerhört osannolikt att 2 familjer håller på med "schemalagd misshandel", det kanske inte alls är familjerna som alstrat ljudet.
Endera bör man fråga dem eller så meddelar man hyresvärden men anklaga ingen såvida du inte vet att de orsakar ljudet, det kan som sagt vara nått i husets teknik som låter och om man inte vet vad som låter så ska man inte påstå att någon stör, värmesystem kan tex åstadkomma bankljud och vissa typer av ljud kan fortplantas långt i byggnadens stomme så det är inte säkert att ljudet uppstår där man tror heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag ser många svar angående att vi borde gå upp och fråga.

Problemet är väl att vi inte känner grannarna precis, många flyttar ut och sedan flyttar nya in och har gjort det under alla snart 8 åren som morsan har bott där. Och morsan har bott där längst och vi känner typ nästan ingen för många flyttar ut och sedan kommer nya in.

Hur hade du tänkt lära känna dom om du inte pratar med dom? Dum ursäkt. Gå upp och prata med dom det är inte svårare än så.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag inte skulle kunna bo i lägenhet, har en tendens att börja stampa golvet omedvetet när jag lyssnar till musik med mina hörlurar (vilket jag då inte hör/märker av) i samma takt som musiken. Blir ju inte bättre heller att jag är en nattuggla som sitter länge uppe på nätterna dessutom. Kanske är fallet samma sak här.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har samma grej. En pensionär som är hemma hela dagarna utan att ge ett ljud ifrån sig. Lite då och då drar han igång och börjar hamra vid elva tiden. Vad han gör är ett mysterium. Det är betongväggar så man måste borra om man ska sätta upp något.
Klart att jag kan gå över och fråga vad som händer men det är inte direkt störande. Mer en gåta. Vad håller han på med?
Han brukar hålla på i kanske en halvtimme så det kan inte vara något matrelaterat. En tvättmaskin låter på ett sätt men det här låter mer som knackningar. Ett tag tänkte jag att han höll på med någon hobby men den nuvarande teorin är att det är mig han knackar åt.
Att han är en sur gubbe. Bitter för att han är änkling/skild och bankar i väggarna för att jag och de andra grannarna tittar på TV, spelar spel, pratar osv. Och det är verkligen inte lyhört.
Rätt tragiskt om det stämmer. Han har suttit och hetsat i över ett år men på ett så passivt sätt att jag inte ens fattat att det är mig han bankar åt.

Permalänk
Medlem

@Vangen: Håller helt med @mrquaffe här, låter helt klart som något som huset alstrar. Vet själv att jag har haft grannar som gallskrikit saker åt varandra som verkar helt vansinnigt utifrån vad dom säger till varandra. Med andra ord så bad jag störningsjouren kolla på det och dom meddelade att det vara några äldre grannar två portar bort som hade ett kafferep så dom rapporterade det till hyresvärden som fick kolla över hur ventilationen fungerade. Visade sig att det blev någon form förstärkning av ljudet så det lät som dom pratade extremt högt i min lägenhet.

Man blir lite förvånad när någon gallskriker "SKA DU HA MERA KAFFE?"

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det här är så himla konstigt och vi fattar ingenting. Hemma hos morsan så har detta pågått ja i kanske cirka 2-3 år kanske.
Vi börjar med den som bodde ovan före innan den nästa flyttade in.

Det var en thailändare och vi hör ett bankande på taket främst i mitt gamla rum, det hörs tydligt och högt och hela trapphuset ekar av det och grannen kan banka vid vilka tider som helst, värsta tiden var på morgonen runt kl 07:00 ungefär.

Och det var en thailändare och som hade ett barn men dom flyttade och då slapp vi detta ljudet. Men nu jag minns inte när nu den 2'a thailändaren som har flyttat in, gör exakt samma sak det bankas och bankas vilka tillfällen som helst.

Och morsan är sådan som inte vill gå upp precis och fråga, alltså det är 2st thailändare, en som bodde och nu en ny som gör exakt samma sak. Golvet bankas uppe hos hen och vi hör från taket i mitt gamla rum och rätt så tydligt i andra rum på morsans 4'a.

Vad fan kan detta vara?

Svar på frågan är, thailändsk jävla religion grej??

Det görs mat (antagligen som tam eller liknande) i en sånhär http://genugda.de/wp-content/uploads/2016/03/genugda-som-tam-salat-kathoey.jpg

Om det görs på dåligt valda tider bör du nog påpeka det till dom.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

@OldComputer:

Haha så jävla kul, sitter här och garvar.
Tack för dagens skratt 😂

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Jag bor också nedanför asiater, och även där är det bankande. Troligen använder dem mortel eller hackar med en sådan stor kniv etc.