Permalänk

Tv till ps4 gaming? Rekommendationer?

Hej jag har jätte svårt att hitta en bra tv som passar bra till gaming har en vanlig ps4 1080p då.

Försöker hitta en tv med låg input lag så klart men får ingen klarhet i de hela.
Läste att 50hz tv duger bra till spel i 60fps?
Det ända som tven måste ha är 55" samt den ska ligga runt 10k klassen. 1080 eller 4K spelar ingen större roll.
Vill någon/några kunniga vara vänliga att länka några bra val? Tack på förhand.

Permalänk
Bildexpert 📺

@linusolzzon: Guiden till TV-apparater har en del förklaringar. Länkas i min signatur.

Av 2016-modellerna har Samsungs spellägen som lägst latens, under 30 ms i de flesta fall. Sony och LG ligger 30-40 ms. Sedan varierar detta en del när man ändra format på signalen. 4K och HDR är faktorer som kan förlänga latensen. Testsajten Rtings går in mer i detalj på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusolzzon:

Hej jag har jätte svårt att hitta en bra tv som passar bra till gaming har en vanlig ps4 1080p då.

Så vitt jag vet så var Samsung bäst förra året för konsol spelande. Eftersom HDR kommer patchas in på även äldre konsoler så skulle jag titta på en 1080p Samsung TV med HDR och inte tänka allt för mycket på input lag.

Denna funkar säkert bra för PS4, kostar 9000kr på Siba.

LG 55" 4K UHD-TV / LG 55UH664V
IPS 4K - fantastisk bildkvalitet och bred betraktningsvinkel
High Dynamic Range-teknik (HDR Pro)
ColorPrime Pro - Levande bilder med brett färgspektrum
Ultra Luminence
100 Hz-panel

Eller LG 55LH604V för 6300kr. Men den saknar finesser som IPS, HDR, 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Så vitt jag vet så var Samsung bäst förra året för konsol spelande. Eftersom HDR kommer patchas in på även äldre konsoler så skulle jag titta på en 1080p Samsung TV med HDR och inte tänka allt för mycket på input lag.

Varför ska man köpa en full HD tv när det finns bra prisvärda 4k apparater? Visst, en vanlig ps4 kommer bara köra i max 1080p, men till film så är 4k väldigt trevligt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns inte någon (vad jag sett ännu) full hd-TV som också klarar HDR. Tillverkningen av kvalitetspaneler handlar idag om modeller med 4K. Det är alltså där man finner den högre bildkvaliteten idag. Hög bildkvalitet och moderna finesser innebär idag att det är en 4K-modell.

Däremot är en 4K-panelen i sig ingen automatisk garanti för att det är en bättre bildkvalitet. Det finns fortfarande en brytpunkt i nedre mellanklass/budgetsegment där den faktiska kvalitetsskillnaden i fråga om kontrast och färgåtergivning inte handlar om mängden pixlar.

Förslagen från @VexedRelic är närmast typexemplet. Jag har tidigare varnat för LG:s UH66x-modeller. De har en 4K-panel med en WRGB-pixelstruktur som är sämre än väntat för en IPS-panel. Låg kontrast, 500-600:1 och tydlig glow-effekt. De har även färgfel som kan yttra sig i vissa situationer. Svaga nyanser av färg, till exempel i hudtoner saknar den mättnad och intensitet de ska ha och det går inte att korrigera.

Den rena bildkvaliteten i LH60x-modellerna med full hd-panel är då bättre med mindre glow-effekt och inga färgfel. Den har inga som helst moderna finesser, likt HDR och menysystemet är oförskämt segt. Men bilden är alltså lite bättre.