Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Glömt lössen till windows.

Permalänk

Glömt lössen till windows.

Hallå, en kompis har glömt bort sitt lössen till sin dator och hon vill komma åt bilder som hon har där.

Undrar om det finns ett sätt att komma förbi lösenordet där man väljer sitt konto.
Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Mjo det kan vara ganska jobbigt när man har löss i datorn och man inte kommer ihåg det.

Permalänk
Medlem

Finns ett program som heter kon-boot (det kostar ca 150kr) som man skriver till ett usb-minne och startar datorn från det, så behöver man inte ange lösenordet vi start.

Sen när man är inloggad så kan man bara byta lösenordet med t.ex. kommandotolken.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl bra att man glömt lössen ?
Har man bara lösen på inloggning och ingen annan säkerhet så går det rimligt lätt att reseta lösenordet >
http://www.howtogeek.com/96630/how-to-reset-your-forgotten-wi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Knäcka windwos lösenord är ju inte svårt.

Windows XP osv så har folk ofta ett admin konto utan lösenord du enbart kan se i felsäkert läge. Nu är XP inte så vanligt lägre men det är det första jag testar i det fallet.

Annars brukar jag använda ett verktyg som tar bort lösenordet, nollar det snarare än att försöka "knäcka" det vilket tar mer tid och ofta misslyckas.

https://www.lifewire.com/free-windows-password-recovery-tools...

Finns flera förslag på program.

"Offline NT Password & Registry Editor" brukar jag använda då det alltid fungerat genom åren.

Permalänk
Medlem

I värsta fall går det alltid att montera disken i en annan miljö, så länge diskkryptering inte använts.

Permalänk
Medlem

Säg åt honom att köpa Linicin på apoteket det tar bort lössen i datorn