Permalänk
Medlem

Inköpslista på fönster mod

Hej tänkt modda in ett fönster i mitt chassi.

Detta är det jag tänkte köpa/använda
Sticksåg ev. vinkelslip
Markeringstejp
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-2000030030/?ar... 300x300x2 mm
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-till... (Vet dock ej om detta kommer se bra ut då den har något konstigt mönster. Gärna tips på andra!)
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Ovrigt/Dubbelhaftande-tejp... För att sätta fast plexit

Chassit jag har är ett Corsair Carbide 200r.
Finns det något jag bör ändra?Gärna tips på andra gummilister/tätlister.
Vad tycker ni är bäst att kapa med? Sticksåg eller vinkelslip? Vad för blad bör jag använda?

Tacksam för svar!

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem

@samkanga: lite sent men men.
vinkel slip funkar för grovskärning fast tänk på att det inte får bli för varmt(färgen blir kass), stick såg har jag inte testat, men en normal "metal"handsåg funkar bra.
en gedigen fil är väll att rekomendera för att få alt rakt. (tryck bara ner när du puttar filen framåt ska du se att den skär bätre och håller längre)

om du ska skära i acrylen kan man göra skåror och bryta loss, eller såga. tänk på att det härdar om det blir varmt, så kyl gärna med vatten om du ska borra.
tejpen funkar säkert, snablim / cyanoacrylat funkar utmärkt det med.
gumi list har jag ingen aning om vart man får tag i, man kan göra en själv av krympslang.
inte så snygt imo. jag hade målat lite med en maskeringspenna bara.

glhf

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk
Medlem

Det var någon som använde bläster för dimmfönster och flame effekt på metall på något forum. Jag kommer inte ihåg vilket användarnamn han hade.
Resultaten var najs...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Jag hade använt nibbler till det där jobbet. Finns nibblertillsatser för skruvdragare/borrmaskin som inte är alltför dyra. Kan även beställas ännu billigare på Aliexpress, och förmodligen också Ebay.

Det kan vara lite småknepigt att göra raka snitt med nibbler på fri hand. Jag brukar spänna fast ett vinkeljärn, bräda, etc - egentligen vad som helst som är rakt och långt nog - mha skruvtvingar i plåten, som styrning.

Ett stegborr är synnerligen användbart om du vill göra rundade hörn. Även användbart när du ska göra starthål för nibbler, stegborr har inte samma förmåga att hugga i tunnplåt som vanliga spiralborr.

Vinkelslip med kapskiva går bra, men som du redan blivit informerad om blir det varmt, så du får köra jäkligt försiktigt för att inte fördärva färgen kring snittet. Dessutom blir det väldigt mycket småspånor som kan ställa till det och kortsluta prylar i datorn. Extremt noggrann rengöring rekommenderas, missa inte fållar och andra skrymslen i plåten där såntdär gärna letar sig in. Den stora fördelen är att det förstås är en barnlek att göra perfekt raka snitt. Var noga med att rigga och stadga det hela riktigt, så du inte får en massa fladder när du kapar.

Har du inte redan skivor, så köp dylika för rostfritt. De är något dyrare, men håller bättre när du kör i tunnplåt. Välj så tunna skivor som möjligt inom rimliga ramar - 1mm är nog rätt lagom, du vill inte ha så tunna att du får skivexplosion om du sjabblar till det - så blir värmeutvecklingen mindre.

Sticksåg funkar, men att såga tunnplåt med sådan är inget nybörjarjobb. Hugger sågen kan det bli fula veck och andra skador. Har du det eller vinkelslip att välja på skulle jag utan tvekan tagit det senare.

Vilken metod du än använder, så föreslår jag att du hittar nån lämplig plåtbit att öva lite på först om du inte har vanan inne. Det är synd att göra förstagångsmissarna i ett dyrt chassi. En sida från en gammal tvättmaskin, en kylskåpsdörr, en bit bilkarosseri, ett skrotdatorchassi, vad tusan som helst egentligen som är lätt att hitta. Finns inget i grovsoprummet kanske det finns nåt industriområde eller nåt annat skumt ställe i närheten där folk fuldumpar sitt gamla mög

Skrivet av Lengab:

Det var någon som använde bläster för dimmfönster och flame effekt på metall på något forum. Jag kommer inte ihåg vilket användarnamn han hade.
Resultaten var najs...

Mjo, sånt kan man ju leka med. Skär till en schablon i såndära bokplast med klister på baksidan, limma upp på glaset du vill frosta, och blästra loss. Där det inte sitter plast blir det frostat

Skulle inte rekommendera metoden på stål dock, den blästrade ytan kommer bli synnerligen korrosionskänslig om den lämnas obehandlad, och ska man ändå behandla den, torde det finnas behandlingar som ger både korrosionsskydd och matt yta, exempelvis matt klarlack

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

nibler! omg @kaput du är räddaren! sutit och funderat på ett verktyg för att kapa upp min bil. typ tigersåg. fast niblern lär göra ett bätre job, att jag inte tänkt på det tidigare

iaf skroten är ett jäte bra ställe för billig plåt, annars närmsta plåt levernatör.

ett annat bra tips är målar tejp på de ytor som du inte vill ha repor i, såvida du inte tänkt måla om alt.
den blåa versionen är lättare att ta bort, specielt om tejpen sitter fast ett tag.

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning