Vad finns det för alternativ till Fiber när kopparnätet släcks ned?

Permalänk
Medlem

Vad finns det för alternativ till Fiber när kopparnätet släcks ned?

Som rubriken säger, vad för alternativ finns det?

Egentligen har jag inte själv funderat på detta förrän nu när det är aktuellt för oss att få fiber till huset.
Men på kalas nu när släkten träffas så kommer alltid frågan upp om man valt fiber eller inte och speciellt en säger att de inte skall ha fiber då det inom kort kommer vara frånåkt av nya mobila standarder. Visst att 5G är på ingående och sedan blir det väl 6G, 7G osv...

Visst finns det väl både för och nackdelar med båda sätten, men tycker nog att en fast kabel är det bästa.
Har han rätt att fibern inte är framtiden?

/ E

Permalänk
Livsnjutare 😎

Fasta ledningar i någon form alltid att föredra, oavsett tekniker för trådlöst enligt mig.

Ju fler som använder trådlöst / mobil datatrafik desto fler måste också dela på den totalt sett tillgängliga bandbredden - och den levereras oftast till basstationerna / telemasterna via - just det - fiber.

Sedan ligger man ofta bakom brandväggar i regel på mobila nätverk, så att spela med varann kan bli svårare beroende på hur server-sidan hanterar det.
Samt andra Peer-to-peer anslutningar blir flaskade utav ej publika adresser.

Edit; För att klargöra, fibern kanske inte kommer vara framtiden för evigt, men det är tomme tusan nutiden och ett bra överskådligt tag framöver.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Som rubriken säger, vad för alternativ finns det?

Egentligen har jag inte själv funderat på detta förrän nu när det är aktuellt för oss att få fiber till huset.
Men på kalas nu när släkten träffas så kommer alltid frågan upp om man valt fiber eller inte och speciellt en säger att de inte skall ha fiber då det inom kort kommer vara frånåkt av nya mobila standarder. Visst att 5G är på ingående och sedan blir det väl 6G, 7G osv...

Visst finns det väl både för och nackdelar med båda sätten, men tycker nog att en fast kabel är det bästa.
Har han rätt att fibern inte är framtiden?

/ E

Mobilt Internet kommer inte ersätta Fast Internet problemet med mobilt internet är att det inte räcker till alla. En analog är ifall Stockholm inte hade någon kollektivtrafik då skulle vägnätet direkt blivit överbelastat ungefär samma problem har mobilt Internet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Finns inget alternativ.
På pappret kan ju 5G etc se bra ut men, i praktiken kommer det nog att vara potter på allt trådlöst så då blir det oanvändbart.
Kör själv med 4G på landet eftersom det inte finns nån koppar eller fiber där.
Nästan hopplöst att få en stabil uppkoppling med fart trots att masten står 200 m från huset.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erxon:

Som rubriken säger, vad för alternativ finns det?

Egentligen har jag inte själv funderat på detta förrän nu när det är aktuellt för oss att få fiber till huset.
Men på kalas nu när släkten träffas så kommer alltid frågan upp om man valt fiber eller inte och speciellt en säger att de inte skall ha fiber då det inom kort kommer vara frånåkt av nya mobila standarder. Visst att 5G är på ingående och sedan blir det väl 6G, 7G osv...

Visst finns det väl både för och nackdelar med båda sätten, men tycker nog att en fast kabel är det bästa.
Har han rätt att fibern inte är framtiden?

/ E

Ska han då behålla ett svindyrt mobilt abonnemang och ha en begränsad mängd surf per månad? Kanske fungerar för honom men jag hade aldrig i livet gått med på något sånt. Fiber är här för att stanna.

Permalänk
Medlem

Ganska naivt att hävda att trådlöst skulle kunna ersätta kabel. Det är redan nu ganska trångt i luften. Hela poängen är att fiberkablar inte stör varandra väsentligt, vilket inte kan sägas om nästan någon form av radio.

Permalänk
Medlem

Fiber kommer aldrig slås av något trådlöst system. När du vill skicka mera data så måste man gå upp i frekvens. Går du upp i frekvens så sjunker avståndet signalen når och man måste bygga basstationer närmare för behålla täckningen.

Bit i det sura äpplet och betala för att få fiber indraget. Bäst i det långa loppet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

I dagsläget är definitivt fiber att föredra över de trådlösa alternativen. Mobildata är ett komplement, inte en ersättare (i dag då alltså). Däremot tror jag att när man tar nästa steg, från fibern som grävs ner idag, så kanske det inte är aktuellt att gräva upp hela Sverige ytterligare en gång.

Det stora problemet med mobildata idag är kapacitet (för den krävande användaren) och täckning. Men eftersom tekniken hela tiden går framåt, så tror jag nog att den på sikt kommer att ersätta fast kabel till alla hushåll på sikt. Det kommer fortfarande behöva grävas ner kablar till olika master, basstationer, stora företag, etc. Men att slippa gräva ut till varje by och gräva upp varenda villaområde, är ju givetvis en enorm kostnadsbesparing.

Sen att tro att detta kommer ske "inom kort" är kanske lite som att åka till flygplatsen 4 veckor innan flyger går, bara så att man inte vill komma försent...
5G kommer definitivt inte vara en fullskalig ersättare till trådat internet (och framförallt inte fiber), och den standarden är inte ens färdig ännu. Det kommer dröja till 2020 innan gemene man kommer använda sig av den teknologin. Kommer "6G" vara en fullvärdig ersättare? - Kanske, men det är det ingen som vet och det lär säkert dröja minst 10 år innan det blir helt aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Ganska naivt att hävda att trådlöst skulle kunna ersätta kabel. Det är redan nu ganska trångt i luften. Hela poängen är att fiberkablar inte stör varandra väsentligt, vilket inte kan sägas om nästan någon form av radio.

Skrivet av Implor:

Fiber kommer aldrig slås av något trådlöst system. När du vill skicka mera data så måste man gå upp i frekvens. Går du upp i frekvens så sjunker avståndet signalen når och man måste bygga basstationer närmare för behålla täckningen.

Bit i det sura äpplet och betala för att få fiber indraget. Bäst i det långa loppet.

Ganska naivt att tro att fiber inte skulle kunna slås av trådlöst. Allt ni hävdar nu är ju baserat på dagens teknik och dagens kunskap. Som jag skrev i mitt inlägg så är ju det faktum att en kabel måste grävas ner till vartenda hushåll fiberns stora nackdel. Så när man pratar om vad som slår vad, så måste man även ta hänsyn till sådana saker. Ponera att du skulle få ut 99% av fibers kapacitet med trådlös teknik i framtiden (till en rimlig kostnad), men du slipper gräva en kabel till alla, ja då slår det ju fiber med hästlängder.

Det handlar alltid om en trade-off mellan kostnad och performance. Man skulle kunna gräva ner fiber med 10Gbit/s till varenda villa idag. Men det är på tok för dyrt, eftersom den kapaciteten inte ens skulle utnyttjas.

Permalänk
Medlem

Fiber är så klart bättre men alla har inte samma behov av stabila snabba uppkopplingar. De som nöjer sig med att läsa facebook på mobilen kanske inte förstår vitsen med en fiberanslutning. Samma personer är också oförstående när jag säger att jag håller på att dra nätverkskablar i huset. "Vadå varför kör du inte med wifi?"

Men bara en sådan sak som att se på streamad film är ju så mycket trevligare med en fast stabil anslutning som inte fryser och börjar buffra i tid och otid.

Visst kan det bli så att trådlöst blir bättre än i dag men samtidigt kommer fiber även då vara bättre än det trådlösa.

Permalänk
Medlem

När de trådlösa förbindelserna går över till att överföra data med kvantmekanisk sammanflätning, då kan man lägga ner fibern!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantmekanisk_sammanfl%C3%A4tni...

Men det är ju nog några år tills dess...

Permalänk
Medlem

Tack för synpunkter och inputs och som sagt, det kanske finns alternativ, dock inte när kopparnätet stängs där vi bor.
Som någon var inne på att det kanske också beror på behovet. I vårt fall var det ingen tvekan att installera fiber men jag säger fortfarande om vi får fiber trots att jag har en plastslang lutande mot huset...
För han som är lite emot fungerar ADSL ypperligt för de surfande de gör. Frågande vad han skulle göra när ADSL försvinner men då använder jag mitt USB 4G-modem (från jobbet) som fungerar utmärkt för mailen mm. Det här med streaming mm är inget för dem heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ganska naivt att tro att fiber inte skulle kunna slås av trådlöst. Allt ni hävdar nu är ju baserat på dagens teknik och dagens kunskap. Som jag skrev i mitt inlägg så är ju det faktum att en kabel måste grävas ner till vartenda hushåll fiberns stora nackdel. Så när man pratar om vad som slår vad, så måste man även ta hänsyn till sådana saker. Ponera att du skulle få ut 99% av fibers kapacitet med trådlös teknik i framtiden (till en rimlig kostnad), men du slipper gräva en kabel till alla, ja då slår det ju fiber med hästlängder.

Det handlar alltid om en trade-off mellan kostnad och performance. Man skulle kunna gräva ner fiber med 10Gbit/s till varenda villa idag. Men det är på tok för dyrt, eftersom den kapaciteten inte ens skulle utnyttjas.

Vi får nog sansa oss lite här. Det blir svårt att debattera med någon som anser att man inte behöver baserar sina beslut på dagens teknik och kunskap. Alla experter inom området får anses vara överens om att mobilnät/trådlösa nät inte kan ersätta fiber. Varken nu eller senare. Helt enkelt på grund av radiotekniken i sig. Det finns helt enkelt inga frekvenser eller sändar effekter som klarar detta. Du måste som tidigare talare nämnt ändå ha fiber till respektive mast, och dessa måste stå ännu närmare varandra. Om man som her Axelsson brukar skriva ändå måste ha en fiber till varenda lyktstolpe och en antenn där, så kan man lika gärna dra den hela vägen fram till respektive hus.

Att man då ska behöva ponera att man får ut 99% av fiberns kapacitet trådlöst för att få ihop ekvationen gör det hela lite märkligt. Då kan vi ju pponera vad som helst. Vad vi inte behöver ponera däremot, är att vi ska kunna gräva ner fiber för 10 Gbit/s, för det behöver vi inte ens ponera, efersom fibern redan klarar detta. Det är bara att byta ut utrustningen i ändarna, när det behovet uppkommer.
Sluta att lura i folk att det kommer ny trådlös teknik som löser problemet.

IOT är något helt annat. Det kommer bli kortare pingtider, och möjligheter att koppla upp all tänkbar utrustning, men det kommer behövas snabba länkar för detta.

Permalänk
Medlem

Ah, posten ovanför svarade bättre än jag kunde, så kör på det svaret.

Permalänk
Inaktiv

I morgon kommer ju hyperloop, då kan vi transportera data betydligt snabbare med USB diskar igen än med fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Vi får nog sansa oss lite här. Det blir svårt att debattera med någon som anser att man inte behöver baserar sina beslut på dagens teknik och kunskap. Alla experter inom området får anses vara överens om att mobilnät/trådlösa nät inte kan ersätta fiber. Varken nu eller senare. Helt enkelt på grund av radiotekniken i sig. Det finns helt enkelt inga frekvenser eller sändar effekter som klarar detta. Du måste som tidigare talare nämnt ändå ha fiber till respektive mast, och dessa måste stå ännu närmare varandra. Om man som her Axelsson brukar skriva ändå måste ha en fiber till varenda lyktstolpe och en antenn där, så kan man lika gärna dra den hela vägen fram till respektive hus.

Att man då ska behöva ponera att man får ut 99% av fiberns kapacitet trådlöst för att få ihop ekvationen gör det hela lite märkligt. Då kan vi ju pponera vad som helst. Vad vi inte behöver ponera däremot, är att vi ska kunna gräva ner fiber för 10 Gbit/s, för det behöver vi inte ens ponera, efersom fibern redan klarar detta. Det är bara att byta ut utrustningen i ändarna, när det behovet uppkommer.
Sluta att lura i folk att det kommer ny trådlös teknik som löser problemet.

IOT är något helt annat. Det kommer bli kortare pingtider, och möjligheter att koppla upp all tänkbar utrustning, men det kommer behövas snabba länkar för detta.

Haha ska jag sansa mig? Jag är mycket sansad. Jag vänder mig helt enkelt emot sådana absoluta uttalanden.

Men vi kan alltså raljera över att något aldrig kommer att kunna ske, men vi kan inte tala om att något kan möjliggöras med framtida teknikutveckling? Med samma logik kan jag säga att elbilarna aldrig kommer att kunna "utprestera" fossildrivna bilar, eftersom elbilarna i dagsläget har sämre räckvidd, lång uppladdningstid och potentiellt höga kostnader för att byta battericeller.

Vilka är alla dessa "experter på området" som hävdar att "tillräckligt" snabb överföringshastighet med trådlös teknik aldrig kommer att kunna uppnås? Så vitt jag vet är trådlös kommunikation ett väldigt hett område ute på världens universitet och andra forskningsinstitut. Men de kanske bara forskar för att hålla sig sysselsatta?

99% var endast ett rent hypotetiskt exempel för att påvisa att man inte måste uppnå identisk överföringshastighet för att anses vara ett "bättre" överföringsmedium. Jag hoppades att du skulle förstå det. Hur många procent av kapaciteten är egentligen oväsentligt i sig. Det handlar ju snarare om att kunna leverera tillräcklig kapacitet för vad användaren nyttjar uppkopplingen till, även om det skulle vara 20% av kapaciteten i fibern.

Även om man i en liten stad med 10 000 hushåll behöver gräva till och sätta upp 100 radiomaster för att ge tillfredsställande uppkoppling till alla, så torde det vara till en bråkdel av kostnaden för att enskilt gräva sig till alla 10 000 hushåll, eller?

Permalänk
Medlem

Jag testade 4g ett tag och både hastighet, mängd och svarstid hade räck för vårt behov med surf, spel och steaming. MEN så fort det blev peakhours, typ kl 16:00-22:00, så var det i princip oanvändbart. Hade dom löst det och tagit bort/ökat potterna så hade jag kört 4g. Så tekniken och möjlighet finns, det är väl bara lönsamheten som saknas...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Btw, att hävda med absolut säkerhet att något inte kommer att hända i framtiden är lite naivt, särskilt inom datakommunikation och it. Smartphones och fiber var ganska absurda tankar när jag var ung, men nu är det vardag. Never say never!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Fungerande ADSL är bra. Har man stabilt 15Mbit så klarar man sig ganska bra.
Vi hade 3G för en massa år sedan, vi var tidiga på 4g. De sa att det skulle lösa hastighetsproblemen och få mer data.
från 60GB till 100GB och hastigheten var bra på sina 30. Sedan fick alla det och internet låg i princip nere efter kl 4 på eftermiddagen och hela dagen på sommaren på landet när alla låg på stranden och surfade.
5G kommer vara amazing de första månaderna och sedan är det helt värdelöst för hemmanät.
Det är problemet med trådlösa standarder. De fungerar bra tills alla har det och det går rätt fort.

Det problemet har ju inte fiber och det går redan att bygga till 10Gbit om det behövs utan för mycket pengar och jobb.
Fiber är framtiden och trådlöst när man inte man inte är i ett hus med wifi (kopplat från fiber).
Som tur har alla jag känner och jag fiber nu så vi kan leva utan att bli förbannade så fort vi ska ladda hemsidor

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Beror ju på behov.
Mina föräldrar har fortfarande en 3G-sticka med 6GB data, det räcker för dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har 4G från Tele2 och 100 GB räcker gott för dem.
För en själv hade det varit tight pga streaming 3-4 timmar per dag o de gångerna man laddar ner spel.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Fiber är för att stanna , ovan har nämnt varför. Här är desutom lite hastighets fakta från wikipedia :

Researchers at Bell Labs have reached internet speeds of over 100 petabit×kilometer per second using fiber-optic communication.[2]

Det tvivlar jag starkt att trådlöst kommer uppnå någonsin.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Rekordmedlem

Radio kommer aldrig att kunna bli et alternativ till fast uppkoppling för det sätter fysikens lagar stopp för oavsett vilken "G" det handlar om, det finns fysiska gränser och man kan sträva efter att komma närmare dem men de går inte att bryta dem.
Radio är ett billigt sätt att kommunicera om det är få användare och ganska stora avstånd men det finns ett begränsat eterutrymme som alla ska dela på och det är för litet om alla ska kunna kommunicera snabbt och rymmas, tekniken kommer inte att kunna utvecklas bortom de fysiska gränserna men den kan komma nära dem om man ger den tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det man kan göra med 4g eller 5g är att montera riktbara antenner på huset och rikta mot närmaste mast. då kan man få hyfsad uppkoppling. annars är fiber att föredra. har vi något som är snabbare än ljuset? nej och därför kommer nog fiber vara användbart ett väldigt bra tag framöver(man ska aldrig säga aldrig). dessutom är alla hastigheter 4g och liknande "flashar" med under "optimala förhållanden" dvs om du tejpar fast din trådlösa router på masten i princip.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Fiber är för att stanna , ovan har nämnt varför. Här är desutom lite hastighets fakta från wikipedia :

Researchers at Bell Labs have reached internet speeds of over 100 petabit×kilometer per second using fiber-optic communication.[2]

Det tvivlar jag starkt att trådlöst kommer uppnå någonsin.

Det var nån snubbe som sa att vi aldrig kommer att behöva mer än 640kb interminne också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ganska naivt att tro att fiber inte skulle kunna slås av trådlöst. Allt ni hävdar nu är ju baserat på dagens teknik och dagens kunskap. Som jag skrev i mitt inlägg så är ju det faktum att en kabel måste grävas ner till vartenda hushåll fiberns stora nackdel. Så när man pratar om vad som slår vad, så måste man även ta hänsyn till sådana saker. Ponera att du skulle få ut 99% av fibers kapacitet med trådlös teknik i framtiden (till en rimlig kostnad), men du slipper gräva en kabel till alla, ja då slår det ju fiber med hästlängder.

Möjligheterna är alltid mycket större i en skyddad fiber än i fria luften, så länge vi använder elektromagnetisk strålning för kommunikation. Större bandbredd och mindre störningar i fibern.

Permalänk
Medlem

Det kan bli riktigt intressant om man kommer att kunna kommunicera med ljusets våglängder trådlöst!

Ni tänker för begränsat. Om 20 år så kan fiber vara såååå 2020, då har kanske kvanttekniken blivit kommersiell och öppnat upp för nya tekniker vi inte ens kan gissa idag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kundun:

Det kan bli riktigt intressant om man kommer att kunna kommunicera med ljusets våglängder trådlöst!

Ni tänker för begränsat. Om 20 år så kan fiber vara såååå 2020, då har kanske kvanttekniken blivit kommersiell och öppnat upp för nya tekniker vi inte ens kan gissa idag!

Skickades från m.sweclockers.com

Ljus används redan men mest i fiber, för även om det går att ta bort fibern så är det ju tråkigt när en fågel eller vattendroppe kommer i vägen när du inte har fibern som skydd för ljusstrålen.
Kvantfysik/gravitation är metoder som kapacitetsmässigt kan bli steget efter radio men det är långt bort innan det är konsumentteknik för små portabla enheter även om det går att köpa kvantlänksutrustning så är det ju än så länge snarare labboratoriestora prylar med högt pris.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Så tekniken och möjlighet finns, det är väl bara lönsamheten som saknas...

Skickades från m.sweclockers.com

Tvärtom, du visar just på det stora problemet: tillgänglig bandbredd i luften.

Det finns ingen enkel lösning på detta. Enda sättet att få mkt mer bandbredd från en basstation är att gå upp i frekvens ( som AD-standarden) men då når det inte ens genom innerväggar.

Ett alternativ är ju microceller, med en microbasstation i varje gatlykta och på varje våning i lägenhetshus, men det blir inte billigt, och de måste kopplas ihop med fiber...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det man kan göra med 4g eller 5g är att montera riktbara antenner på huset och rikta mot närmaste mast. då kan man få hyfsad uppkoppling. annars är fiber att föredra. har vi något som är snabbare än ljuset? nej och därför kommer nog fiber vara användbart ett väldigt bra tag framöver(man ska aldrig säga aldrig). dessutom är alla hastigheter 4g och liknande "flashar" med under "optimala förhållanden" dvs om du tejpar fast din trådlösa router på masten i princip.

Radiovågor går snabbare än ljuset i fibern!