Permalänk
Medlem

Har inget problem med att folk åker med halvljus+dimljus lagligt eller ej så farligt är det inte om ljusen står rätt, de tycker väl det är snyggt eller nåt. Men xenonkonverterade halvljus ihop med xenonkonverterade dimljus ger mig roadrage, man har ju fullt upp att se kanten av vägen så man måste i princip stanna när man möter dem det är riktigt otäckt speciellt om det är gående eller cyklister efter vägen.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag är övertygad att det finns de som upplever problem, men inte för att ljuset bländar utan för att de vet att föraren av den mötande bilen begår en olaglig handling. Det är inte så att dessa personer ljuger medvetet utan det tar ett problem och gör det till ett annat än det i verkligeheten är. Det är den olagliga handling som lyser i deras ögon.

När vi ändå är inne på fria teorier så har jag en annan teori. Jag är tror att halv-dimmare lider av "nån annans fel"-syndromet. De måste helt enkelt undermedvetet förneka att dom bländar för att flytta skulden till någon annan, för om dom inte gör det så kan dom ju komma till den hemska insikten att det dom gör är fel.

Nej du, jag tror inte vi kommer längre med detta. Du får tro precis vad du vill och stå för dina handlingar, så står jag för mina handlingar.

Skrivet av MickeBoy:

Jag håller med om att det är olagligt att köra på det viset.

Jag antar att du syftar på att det är olaglig att köra med halvljus + dimljus? Eller menar du fortfarande att det är olagligt att använda ljustutan för att uppmärksamma någon som kör med halvljus + dimljus på att de bländar?

Skrivet av MickeBoy:

Jag har haft mitt körkort länge

Tiden man innehaft körkort inte ett argument för att man har rätt i sak. Möjligen har kanske de som nyligen tagit körkort lite bättre koll på reglerna överlag, men det är en ren spekulation från min sida.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Sen finns det stolpskott som kör med konstant helljus även fast man binkar på dem ett antal gånger så fattar de ändå inte. 😡

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dock säger lagen att du ska göra en kontroll av belysningen innan du kör också

Jag tycker det är lite märkligt med hur många man ser som kör runt enögda eller t.o.m utan halvljus nu på den mörka årstiden. Speciellt eftersom det är skitenkelt att kolla. Man har ju massor med möjligheter att kolla halvljusen utan att ens lämna förarplatsen.

Skrivet av Paddanx:

Så felet är mer automatiken om något, än att folk lärt sig alltid kolla den. Titta på alla idioter som kör med varselljus fram och inget ljus på där bak på natten.. för de är övertygade om att det sköter automatiken, eller de "glömt".

På mina bilar litar jag på automatiken eftersom den helt enkelt funkar som det gjort i alla mina tidigare bilar med automatik, dvs motor på = halvljus + bakljus på. Tydligen finns det bilar nu där automatiken endast tänder halvljus och inte bakljus (och ingen sensor som tänder bakljusen när det blir mörkt). Fullkomligt vansinnigt i min mening.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tycker det är lite märkligt med hur många man ser som kör runt enögda eller t.o.m utan halvljus nu på den mörka årstiden. Speciellt eftersom det är skitenkelt att kolla. Man har ju massor med möjligheter att kolla halvljusen utan att ens lämna förarplatsen.

Vissa bilar är ett helvete att bara byta en lampa och man kanske inte får verkstads tid direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gjorde en väldigt ovetenskaplig undersökning igår, med tanke på hur liten "sample size" jag hade.
I alla fall, på en ca 3 km lång sträcka landsväg kollade jag vilka bilmärken som har halvljus och dimljus på samtidigt.
1 Renault
3 Honda
2 Kia
2 Toyota
1 Nissan
Dvs nästan bara östasiatiska bilar. Tar man hänsyn till att Renault och Nissan haft ett långt samarbete så kanske det inte är så konstigt att en Renault kom med också.
Jag får göra testet fler gånger så att det blir mer statistiskt hållbart.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tycker det är lite märkligt med hur många man ser som kör runt enögda eller t.o.m utan halvljus nu på den mörka årstiden. Speciellt eftersom det är skitenkelt att kolla. Man har ju massor med möjligheter att kolla halvljusen utan att ens lämna förarplatsen.

Att man inte märker när BÅDA slocknat är mer min fråga... då jag sett även det. De hade 2 små parkeringsljus.. thats it.

Skrivet av Hurtigbullen:

På mina bilar litar jag på automatiken eftersom den helt enkelt funkar som det gjort i alla mina tidigare bilar med automatik, dvs motor på = halvljus + bakljus på. Tydligen finns det bilar nu där automatiken endast tänder halvljus och inte bakljus (och ingen sensor som tänder bakljusen när det blir mörkt). Fullkomligt vansinnigt i min mening.

Njae.. problem är faktiskt åter automatiken

Sverige var ett av länderna som tidigt krävde halvljus dygnet om. Detta har inte varit standard tidigare. Så bilar som såldes i Sverige monterades ett relä på som drog igång halvljuset vid start.

I början var det med 80% styrka, för att förlänga livslängden, men det fick farlig bieffekt att tex många gamla volvo mm körde med riktigt utbrända och svaga halvljus på natten, "för de lös ju fortfarande". Folk antog nämligen att automatiken skötte det, och fick då bara 80% av ljuset, som dessutom försämrades kraftig när lampan åldrades.

Så man började dra dem till 100% istället, och då började de gå sönder titt som tätt istället, vilket med kombon av svåråtkomliga lampor gav dyra lampbyten. Fanns en del bilar där man var tvungen att montera ner allt från hela insprutningssystemet, till spolvätska pumpar för att kunna byta en enda glödlampa.

Så EU gjorde en standard, där dag tid tillåts endast varselljus, inkl LED med 2% bländning och inget ljuskrav bak. Och detta är numera även standard i Sverige. Det gör att halvljusen håller, men du har drift ljus säkerheten på dag tid som önskades ha av Svenskarna.

Problem är... folk (precis som du) åter litar på automatiken, utan att ha koll på vad den gör. Du som förare har 100% av ansvaret för att se till att rätt ljus är tänt, oavsett årsmodel, märke eller land. Har själv en modern bil som har full auto på detta, och får ändå lite då och då tvång-starta ljusen.

Vid vissa väderlekar (dimma, regn tex) så triggar inte auto funktionerna att starta från varselljus till halvljus tex, och det är du som ska göra det. De bilar som saknar varselljus tänder istället halvljusen fram men inget bak, som du beskriver, vilket låter dumt men det är för att tillgodose kraven, och de inte valt att sätta in varselljus korrekt.

Enda jag kan tycka är fel är att man inte kräver parkeringsljus baktill även på dagen. Inte direkt så det är svårt att ordna dessa i LED idag. Men oavsett så är det föraren som måste göra sitt jobb, inte bilen och inte tillverkaren.

Så sluta lita på automatiken, och håll koll på det som du ska enligt trafikreglerna istället. Hade löst både problem med dimljus+halvljus, inget ljus alls och troligen även de enögda till en viss del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja här.

Siffrorna du drar upp spelar ju ingen större roll om det inte dessutom framgår hur många fordon/förare som kontrollerats och hur stor närvaro polisen haft i trafiken. Skedde en nedgång i antal kontroller 2014-2015 med flertalet procent, är det kanske inte så konstigt att det blir en procents skillnad i fyllekörning? Har du prima statistik på det med?

Anledningen till att jag plockade ett antal artiklar var för att få en fingervisning om hur det sannolikt ser ut i trafiken, där det i kontroller verkar vara kring 0.7% som kör påverkade. Spelar det roll om det är alkohol eller narkotika? Kan det vara så att ena dagen är totalen av påverkade människor överrepresenterade av narkotikabrukare, andra dagen är det alkohol? Man kan inte bara smeta ut ett helt års snitt av det ena och tillämpa det på varje tidpunkt, i varje geografisk del av Sverige. Det är klart att det ser olika ut.

Det vi från början diskuterade var det svårt olämpliga i att varna andra trafikanter för trafikkontroller, när det bevisligen rullar en hel del påverkade människor där ute. Det sista måste du väl vara förståndig nog att hålla med om? Det spelar ingen roll om vi kollar på de av mig länkade artiklarna eller BRÅ/SCB's sammanställning av totalen för respektive år. Nyttan med mina länkar är att se hur det kan se ut vid en poliskontroll. Dina bilder bekräftar att det är många som årligen åker fast påverkade. Sedan kan man bara spekulera i det oerhörda mörkertal som borde finnas, då poliskontroller som bekant inte utförs särskilt ofta eller på många ställen.

Du drog själv kortet med påverkade bekanta som kört ihjäl sig själva, och andra, och ändå framhärdar du i din uppfattning att det är en självklarhet att varna främlingar för kontroller. Ett resonemang jag finner fullkomligt huvudlöst.

Problemet jag har är att du jämför äpple med päron fartkontroll vs blåskontroll och sen försöker rättfärdiga det med statistik tagen från källor vars snitt ligger 5x off mot BRÅ´s statistik men även om det vore 0.7% i blåskontroll så är det praktiskt taget 0.0x i fartkontroll när man inte kontrollerar efter alkohol/knark om personerna inte är uppenbart påverkade och största delen skulle komma igenom i.a.f

Och jag ser det som det kommer ha minimal inverkan om man blinkar vid hastighetskontroll och är inte något jag har problem med men vid blåskontroll är det korkat och vi kan diskutera detta i åttor i en månad utan att komma fram till något och jag kommer fortfarande tycka det är ok att blinka vid fartkontroll

Skrivet av Paddanx:

Om jag minns rätt från när jag fick lite info om detta så var det mer statistik och kvot som gäller. De ska inte få "fast 100", utan de ska ha testat X antal förare inom en viss tidsram. Så man väljer en tidpunkt som de lätt kan få detta X så snabbt som möjligt.

Det är dock inte $$$ som gäller. Om det vore så då vet jag exakt var både P-lisor och Polis ska stå, och de vet de nog själva också. Finns ställen där köra 60 på 40 vägen är mer normen än något annat, och bilisterna nära en blir nästan sura på en i häcken om man kör 40.

Problemet är ju att de farliga kör en ödslig liten väg på småtimmarna berusade och för fort, inte 7.00 på måndagen vid infarten till Malmö... så även om polisen rent statistiskt testar fler på detta sätt, så tar de inte de som är farliga, tyvärr.

Livet som allt annat är byråkrati

haha är sant ... och när du säger det så har jag hört det förut och körde instinktivt att pengaspåret leder till the root of all evil

Nä är svårt och värsta är väll nån fylle urspårning 04 på morgonen med nån som ska hem till varje pris trots dom knappt kan stå och är förbannad över något eller liknande scenario som är väldigt svårt att komma åt och enkla lösningen skulle vara att sjuta av dom efterhand men antar politikerna inte skulle lägga fram eller godkänna det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Problemet jag har är att du jämför äpple med päron fartkontroll vs blåskontroll och sen försöker rättfärdiga det med statistik tagen från källor vars snitt ligger 5x off mot BRÅ´s statistik men även om det vore 0.7% i blåskontroll så är det praktiskt taget 0.0x i fartkontroll när man inte kontrollerar efter alkohol/knark om personerna inte är uppenbart påverkade och största delen skulle komma igenom i.a.f

Och jag ser det som det kommer ha minimal inverkan om man blinkar vid hastighetskontroll och är inte något jag har problem med men vid blåskontroll är det korkat och vi kan diskutera detta i åttor i en månad utan att komma fram till något och jag kommer fortfarande tycka det är ok att blinka vid fartkontroll

Har du ens läst mitt inlägg? Bara för att en insats på en geografisk plats under ett antal timmar vid en tidpunkt som infaller, eller inte infaller över storhelg inte representerar årssnittet, är det någonting som man bara räknar bort? Eller är det bara jobbigt att bemöta, jobbigt att det inte stämmer överens med hur du tror att saker och ting i samhället måste se ut?

Gör du verkligen skillnad på blås- respektive laserkontroll när du är den white trash-rebell du utger dig för att vara och varnar mötande trafik för kontrollen?

Du skriver ju dessutom själv att om en fartkontrollant märker att föraren är uppenbart påverkad, då är det klart att detta också kontrolleras ytterligare.

Om du också läste mitt inlägg lite mer ordentligt så resonerade jag och drog exempel såsom jag gjorde för att belysa den uppenbara problematiken med att varna trafikanter för kontroller. Det faktumet var dock för invecklat för att nå ut, verkar det som.

Du skriver också att "största delen skulle komma igenom iallafall". Med den mentaliteten - tycker du inte att du motsäger dig själv, är det enligt den uppfattningen inte bara att skuta i att blinka överhuvudtaget då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att man inte märker när BÅDA slocknat är mer min fråga... då jag sett även det. De hade 2 små parkeringsljus.. thats it.

Njae.. problem är faktiskt åter automatiken

Sverige var ett av länderna som tidigt krävde halvljus dygnet om. Detta har inte varit standard tidigare. Så bilar som såldes i Sverige monterades ett relä på som drog igång halvljuset vid start.

I början var det med 80% styrka, för att förlänga livslängden, men det fick farlig bieffekt att tex många gamla volvo mm körde med riktigt utbrända och svaga halvljus på natten, "för de lös ju fortfarande". Folk antog nämligen att automatiken skötte det, och fick då bara 80% av ljuset, som dessutom försämrades kraftig när lampan åldrades.

Så man började dra dem till 100% istället, och då började de gå sönder titt som tätt istället, vilket med kombon av svåråtkomliga lampor gav dyra lampbyten. Fanns en del bilar där man var tvungen att montera ner allt från hela insprutningssystemet, till spolvätska pumpar för att kunna byta en enda glödlampa.

Så EU gjorde en standard, där dag tid tillåts endast varselljus, inkl LED med 2% bländning och inget ljuskrav bak. Och detta är numera även standard i Sverige. Det gör att halvljusen håller, men du har drift ljus säkerheten på dag tid som önskades ha av Svenskarna.

Problem är... folk (precis som du) åter litar på automatiken, utan att ha koll på vad den gör. Du som förare har 100% av ansvaret för att se till att rätt ljus är tänt, oavsett årsmodel, märke eller land. Har själv en modern bil som har full auto på detta, och får ändå lite då och då tvång-starta ljusen.

Vid vissa väderlekar (dimma, regn tex) så triggar inte auto funktionerna att starta från varselljus till halvljus tex, och det är du som ska göra det. De bilar som saknar varselljus tänder istället halvljusen fram men inget bak, som du beskriver, vilket låter dumt men det är för att tillgodose kraven, och de inte valt att sätta in varselljus korrekt.

Enda jag kan tycka är fel är att man inte kräver parkeringsljus baktill även på dagen. Inte direkt så det är svårt att ordna dessa i LED idag. Men oavsett så är det föraren som måste göra sitt jobb, inte bilen och inte tillverkaren.

Så sluta lita på automatiken, och håll koll på det som du ska enligt trafikreglerna istället. Hade löst både problem med dimljus+halvljus, inget ljus alls och troligen även de enögda till en viss del.

Håller helt med dig här.
Jag är glad att, ifall jag kommer ihåg rätt, Volvo enbart hade en-två år av DRL på V50 utan baklysen tända. Vad jag vet så har de bakljusen alltid tända nu i Autoläget. Men det var någon årsmodell på S40/V50 som inte hade det (Classic)
Nu har även Renault så, på deras nya Talisman är bakljuset alltid tänt i Autoläget. Kanon!

En klassiker är silvrig/vit bil utan baklysen tända i snörök en hyffsat solig vinterdag. den ser man inte mycket av...

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att man inte märker när BÅDA slocknat är mer min fråga... då jag sett även det. De hade 2 små parkeringsljus.. thats it.

Det finns en del av såna också, men dom är inte fullt lika vanliga. Sjukt märkligt att man inte märker sånt, eller att man fortsätter åka i kolmörker när man inte har lysen.

Skrivet av Paddanx:

Njae.. problem är faktiskt åter automatiken

Håller bara delvis med, eller ja, automatiken är problemet i och med att den är utformad på ett icke intuitivt sätt och föraren är problemet på så vis att denne inte tar reda på hur fordonet fungerar och framför det på rätt sätt.

Skrivet av Paddanx:

Sverige var ett av länderna som tidigt krävde halvljus dygnet om. Detta har inte varit standard tidigare. Så bilar som såldes i Sverige monterades ett relä på som drog igång halvljuset vid start.

I början var det med 80% styrka, för att förlänga livslängden, men det fick farlig bieffekt att tex många gamla volvo mm körde med riktigt utbrända och svaga halvljus på natten, "för de lös ju fortfarande". Folk antog nämligen att automatiken skötte det, och fick då bara 80% av ljuset, som dessutom försämrades kraftig när lampan åldrades.

Så man började dra dem till 100% istället, och då började de gå sönder titt som tätt istället, vilket med kombon av svåråtkomliga lampor gav dyra lampbyten. Fanns en del bilar där man var tvungen att montera ner allt från hela insprutningssystemet, till spolvätska pumpar för att kunna byta en enda glödlampa.

Jotack, har varit med om hela resan (även om jag inte hade körkort när lagen infördes). Har haft bilar utan och med "relä"-automatik (både 80% och 100% varianterna).

Fast jag håller inte med om att lamporna fick sönder särskilt ofta med "100% reläerna". Min förra pendlarbil hade sån automatik och lamporna gick inte sönder en enda gång på 7 år (även om dom byttes vid nåt tillfälle). Även på tidigare bilar där det varit svårt att byta lampor har jag inte upplevt att det skulle varit något större problem. På nuvarande pendlarbil har jag också samma automatik och det går en lampa var 6-8 månad ungefär, men det beror mer på typen av lampor jag använder än något annat. Normala lampor håller betydligt längre, men det tar bara någon minut att byta lampor, så jag kör vidare med Osram eller Philips "superduper"-lampor.

Skrivet av Paddanx:

Så EU gjorde en standard, där dag tid tillåts endast varselljus, inkl LED med 2% bländning och inget ljuskrav bak. Och detta är numera även standard i Sverige. Det gör att halvljusen håller, men du har drift ljus säkerheten på dag tid som önskades ha av Svenskarna.

Driftsäkerheten, i den mån att du menar tiden lamporna håller, tror jag inte har var nåt stort krav från Svensk sida (men jag kan ha fel). Däremot "glömdes" ju bakljusen bort i EU regleringen så det är inget krav på automatik som tänder bakljusen.

Skrivet av Paddanx:

Problem är... folk (precis som du) åter litar på automatiken, utan att ha koll på vad den gör. Du som förare har 100% av ansvaret för att se till att rätt ljus är tänt, oavsett årsmodel, märke eller land. Har själv en modern bil som har full auto på detta, och får ändå lite då och då tvång-starta ljusen.

Ta inte mig som ett exempel, jag är nog en ovanlig förare såtillvida att jag vet hur ljusautomatiken fungerar i min bilar (ja, jag har flera bilar) och dessutom kollar jag att halvljusen fungerar flera gånger per dag (bakljus och bromsljus är det dock sämre med).

Jag litar på automatiken i mina bilar eftersom jag vet att dom alltid tänder halvljus+bakljusen. Den nyaste, som är årsmodell 2014, tänder alltid halvljus 100% och bakljus med ljusreglaget i läge "Auto", precis som den äldre "reläautomatiken" gjorde.

Ock visst är det så att föraren är ansvarig. där är vi helt eniga. Problemet som jag ser det är att vi här i Sverige är vana vid att automatiken tänder ljusen "rätt" och förändringen kom med EU regleringen 2011, så vi har folk som kört bil i många herrans år som vant sig vid att nåt funkar på ett visst sätt.

Skrivet av Paddanx:

Vid vissa väderlekar (dimma, regn tex) så triggar inte auto funktionerna att starta från varselljus till halvljus tex, och det är du som ska göra det. De bilar som saknar varselljus tänder istället halvljusen fram men inget bak, som du beskriver, vilket låter dumt men det är för att tillgodose kraven, och de inte valt att sätta in varselljus korrekt.

Vems krav är det egentligen man tillgodoser? Reglerna är väl krav som är minimikrav för typgodkännande av fordon. Att endast ha krav på automatik där det är ok med varselljus och släckta bakljus motiverades enligt DN (Toyota) främst av miljöskäl, halvljus + bakljus påstods kunna driva upp CO2 utsläppen med 1-3% (jag är intuitivt lite skeptiskt mot de siffrorna, men, men). Jag tror helt enkelt att automatiken funkar som den gör på på vissa nyare bilmodeller eftersom det är billigare för tillverkaren och de nya reglerna är nog ett hopkok där diverse olika intressegrupper och lobbyister varit med och påverkat.

Skrivet av Paddanx:

Men oavsett så är det föraren som måste göra sitt jobb, inte bilen och inte tillverkaren.

Det är alltid förare som har det yttersta ansvaret ja, men att bilar har ljusautomatik som är ointuitiv, eller fungerar dåligt, är bara urbota dumt.

Skrivet av Paddanx:

Så sluta lita på automatiken, och håll koll på det som du ska enligt trafikreglerna istället.

Jag kommer fortsätta lita på automatiken i mina bilar och skaffar/kör jag andra bilar så gör jag som vanligt, tar reda på hur något funkar och anpassar mig till det. Fast rent generellt är det du säger bra!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Vissa bilar är ett helvete att bara byta en lampa och man kanske inte får verkstads tid direkt.

Visst kan det vara svårt att byta lampor. Grannen hade nån Toyota (tror jag det var) där han fick montera av lamphuset för att kunna byta lampan. Tog väl en halvtimme eller nåt sånt.

Fast helt ärligt, jag tycker inte det är nåt bra skäl att åka enögd nån längre sträcka och framför allt inte när det är mörkt. Jag har aldrig behövt boka tid för att få byta lampa (dvs på den tiden jag hade bil där det var svårt att byta). Det var bara att svänga förbi verkstaden så hjälpte dom till.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen håll diskussionen på en saklig nivå. Otrevligheter och käbbel undanbedes.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Piece of Cake: Gjorde en liknande liten undersökning här om dagen när jag gick till och från affären.
På en av Skövdes mer trafikerade huvudvägar var det en överhängande majoritet Volvo som körde med dim+halvljus, kommer inte ihåg exakt hur många. Men av säkert 30-40 bilar körde ca 10-15 st med dim+halvsljus.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Nästa del i historien om idioter...

Hela dagen har vi haft dimma i Göteborg och när jag var ute och körde i eftermiddags när solen gått ner hade den tjocknat ytterligare. Visst fanns det lika många bilar som vanligt som hade på halvljus och dimljus så att de lyste upp dimman och förstörde mörkerseendet helt.
Men idiotpriset går ändå till den som körde bakom mig medan jag hade två bilar framför mig. Vi körde på en landsväg med 70 km/h begränsning. När gatubelysningen upphörde fick de framför mig för sig att sakta ner till 40 km/h, vilket var ganska dumt men de kanske hade dålig syn, vad vet jag. Bilen bakom mig får då för sig att det går för långsamt och han börjar köra om oss tre som låg framför, när man redan såg att det kom en mötande bil några hundra meter längre fram. Resultatet blev att han satte på blinkers och ville in mellan mig och bilen framför mig i stället för att avbryta omkörningen och återta sin plats bakom mig. Hade jag inte tvärnitat och släppt in idioten så hade det varit nära till frontalkrock med mötande bil. Tyvärr blev jag så arg att jag inte tänkte på att skriva ner regnumret och polisanmäla trafikfaran. Jag tutade såklart, men det medförde bara att han satte på dim-bakljuset i nyllet på mig.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Nästa del i historien om idioter...

Hela dagen har vi haft dimma i Göteborg och när jag var ute och körde i eftermiddags när solen gått ner hade den tjocknat ytterligare. Visst fanns det lika många bilar som vanligt som hade på halvljus och dimljus så att de lyste upp dimman och förstörde mörkerseendet helt.
Men idiotpriset går ändå till den som körde bakom mig medan jag hade två bilar framför mig. Vi körde på en landsväg med 70 km/h begränsning. När gatubelysningen upphörde fick de framför mig för sig att sakta ner till 40 km/h, vilket var ganska dumt men de kanske hade dålig syn, vad vet jag. Bilen bakom mig får då för sig att det går för långsamt och han börjar köra om oss tre som låg framför, när man redan såg att det kom en mötande bil några hundra meter längre fram. Resultatet blev att han satte på blinkers och ville in mellan mig och bilen framför mig i stället för att avbryta omkörningen och återta sin plats bakom mig. Hade jag inte tvärnitat och släppt in idioten så hade det varit nära till frontalkrock med mötande bil. Tyvärr blev jag så arg att jag inte tänkte på att skriva ner regnumret och polisanmäla trafikfaran. Jag tutade såklart, men det medförde bara att han satte på dim-bakljuset i nyllet på mig.

Man ska i en sådan situation göra vad man kan för att underlätta för en bil som vill köra om, även om föraren gjort ett dåligt beslut från början.

Permalänk

Dimljus är vad det låter som.
En lampa som bländar i dimma, samma med dimljus bak.
Det är för att man ska kunna bli sedd av andra utan att behöva sätta igång helljuset och blända sig själv i dimma och snö. Samt att man ska kunna se bilen framför även då han inte står på bromsen.

Är det inte dålig skym, stäng av dem.

Bilar som kör med fram och baklampor av borde körförbjudas.
Är bilen igång ska man kunna se den.
Har mött för många bilar med lampor av då solen ligger lågt.

Jag mötte En jä... idiot i svart smutsig bil utan lampor PÅ NATTEN då jag va på väg till mitt nattskift.
Hade jag inte haft en moralkompass hade han fått en krossad glödlampa i ögat.

Exempel på personer som ska få sina kort klippta innan de klipper en annan bil som inte ser dem.
https://www.youtube.com/watch?v=VBcrzs3Gm2U
https://www.youtube.com/watch?v=qYmEPG0OOLw

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Dimljus är vad det låter som.
En lampa som bländar i dimma, samma med dimljus bak.
Det är för att man ska kunna bli sedd av andra utan att behöva sätta igång helljuset och blända sig själv i dimma och snö. Samt att man ska kunna se bilen framför även då han inte står på bromsen.

Är det inte dålig skym, stäng av dem.

Bilar som kör med fram och baklampor av borde körförbjudas.
Är bilen igång ska man kunna se den.
Har mött för många bilar med lampor av då solen ligger lågt.

Jag mötte En jä... idiot i svart smutsig bil utan lampor PÅ NATTEN då jag va på väg till mitt nattskift.
Hade jag inte haft en moralkompass hade han fått en krossad glödlampa i ögat.

Exempel på personer som ska få sina kort klippta innan de klipper en annan bil som inte ser dem.
https://www.youtube.com/watch?v=VBcrzs3Gm2U
https://www.youtube.com/watch?v=qYmEPG0OOLw

Som jag har förstått det så är tanken bakom spoilerljusen fram att man ska kunna lysa upp vägen framför vid kraftig dimma. MEN det gäller fortfarande att man inte får ha de tända samtidigt som halvljusen. Utan man ska använda de istället för halvljusen. Det skulle då vara i det läget då det knappt går att se något framför bilen och man måste köra i krypfart. Samt att halvljusen bländar dig i dimman. Då skulle nog ett par dimljus fram vara till nytta kan jag tänka.

Jag börjar bli mer tolerant mot alla som kör med halvljus+spoilerljus fram. Dels för att jag inte kan på något vettigt sätt meddela de att de kör med fel ljuskombination eftersom V60n jag kör har led under halvljusen så kan tänka att de också kan tolkas som halvljus+dimljus av de som inte vet. Jag kan dock inte stänga av den.
Kör jag med min äldre V70 så brukar jag blinka med dimljusen i hopp om att de fattar. Kanske funkar. Eller en ljustuta först sen dimljusblinkning.

Däremot är det mörkt och blött ute så stör jag mig enormt på dessa bilister. Det bländar nästan dubbelt så mycket jämfört med ifall de inte haft dimljusen tända och man får ljuset i ögonen genom att det reflekteras i vägbanan. Väldigt jobbigt. Speciellt på mindre landsvägar.

Mvh, J

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av biorrith:

Jävlar! Fick du mängdrabatt eller?

För övrigt får man inte köra med både halvljus och dimljus som du gör på bilden

Du tänker på varselljus, även kallat DRL.

Det är parkeringsljus på bilden.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Det är parkeringsljus på bilden.

Dimljusen i spoilern är också tända.

Permalänk
Medlem

Beställde precis en ny Audi A3, och då såg jag när jag kikade runt även på andra bilar att främre dimljus numer i regel är extrautrustning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Dimljusen i spoilern är också tända.

Och?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Kaine_Uro:

Dimljusen i spoilern är också tända.

Nej det är DRL som lyser.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Avstängd

Bytte mina trasiga dimljus glödlampor igår, satte i extra starka extra vita glödisar.

Hoppas det irriterar någon 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Nej det är DRL som lyser.

Men det är fortfarande dimljusen i spoilern som är tända tillsammans med parkeringsljuset och inte bara parkering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Bytte mina trasiga dimljus glödlampor igår, satte i extra starka extra vita glödisar.

Hoppas det irriterar någon 😁

Med den attityden borde du inte ha något körkort alls.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Med den attityden borde du inte ha något körkort alls.

Dom är ju fullt lagliga så jag ser inte problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Dom är ju fullt lagliga så jag ser inte problemet.

Det är inte lamporna, utan den omogna attityden som är problemet. Ger man sig ut i trafiken med attityden "Hoppas det irriterar någon" så visar det på att man inte har där att göra.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är inte lamporna, utan den omogna attityden som är problemet. Ger man sig ut i trafiken med attityden "Hoppas det irriterar någon" så visar det på att man inte har där att göra.

Eftersom så många lipar över det här ickeproblemet så blir det så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Eftersom så många lipar över det här ickeproblemet så blir det så.

Ock vad exakt menar du är ett icke-problem?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"