Ny speldator max 20k (ej överklocka).

Permalänk
Medlem

Ny speldator max 20k (ej överklocka).

Hej

Tänkte köpa en ny speldator efter 10år. Vill gärna unna mig själv men jag vill inte gå över 20k. Jag har kollat lite och fått ihop en lista på jag tror är bra.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3295333

Tror jag fått med allt men jag saknar SSD och HDD eftersom jag inte vet vad om är bra på den fronten.

En annan sak är CPU kylningen, ska man ta en med slutet vattensystem? är det bättre med en sån?

Jag har ingen avsikt att överklocka.

Skulle uppskatta all hjälp.

Tack

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.
Nej skit i vattenkylning det ger dig ingenting och gör bara att datorn låter mer än med en bra tornkylare.
Ram kan man ju alltid köra högre hastighet på men du gör som du vill där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@Mamed
Den CPU-kylaren du har valt är bra.
SSD: Samsung 850 EVO är bra
HDD: WDC är bra

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

@Mamed: Ser ok ut, men ta denna kylaren istället, vattenkylning är en smaksak personligen anser jag inte det värt pengarna.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

SSD hade jag tagit en Samsung t.ex. 850 EVO, vill du bättre prestanda men samtidigt dyrare 960 EVO.
Vanlig HDD hade jag valt en Western Digital.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mamed:

Hej

Tänkte köpa en ny speldator efter 10år. Vill gärna unna mig själv men jag vill inte gå över 20k. Jag har kollat lite och fått ihop en lista på jag tror är bra.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3295333

Tror jag fått med allt men jag saknar SSD och HDD eftersom jag inte vet vad om är bra på den fronten.

En annan sak är CPU kylningen, ska man ta en med slutet vattensystem? är det bättre med en sån?

Jag har ingen avsikt att överklocka.

Skulle uppskatta all hjälp.

Tack

Vad ska du med ett Z-moderkort, upplåst processor och sluten vattenkylning till om du inte tänkt överklocka?

Permalänk
Medlem

K processor är snabbare än en låst icke k, så frågan skulle väl snarare vara varför man skulle bry sig om att köpa en som är låst när k modellen bara kostar nån hundring mer.... Otroligt många som inte fattar detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpeedRebirth:

K processor är snabbare än en låst icke k, så frågan skulle väl snarare vara varför man skulle bry sig om att köpa en som är låst när k modellen bara kostar nån hundring mer.... Otroligt många som inte fattar detta

Skickades från m.sweclockers.com

För att man kan spara 400 kr (plus skippa eventuell eftermarknadskylare - så lägg på 300-600kr till)?

För att inte tala om att man kan köpa ett billigare moderkort. Då snackar vi åtminstone en tusenlapp eller mer i prisskillnad, totalt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Mamed: Ser ok ut, men ta denna kylaren istället, vattenkylning är en smaksak personligen anser jag inte det värt pengarna.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

SSD hade jag tagit en Samsung t.ex. 850 EVO, vill du bättre prestanda men samtidigt dyrare 960 EVO.
Vanlig HDD hade jag valt en Western Digital.

Detta verkar vara tystare så jag kanske kör detta! tack! Vad gäller hårddisken vad är det för skillnad exakt?

Skrivet av anon259415:

Vad ska du med ett Z-moderkort, upplåst processor och sluten vattenkylning till om du inte tänkt överklocka?

Skrivet av SpeedRebirth:

K processor är snabbare än en låst icke k, så frågan skulle väl snarare vara varför man skulle bry sig om att köpa en som är låst när k modellen bara kostar nån hundring mer.... Otroligt många som inte fattar detta

Skickades från m.sweclockers.com

Ärligt så tog jag det som var mest populärt på prisjakt och pcpartspicker men som sagt så har jag inte riktigt satt mig i det hela. Har ni nått bättre förslag?

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Ser bra ut.
Nej skit i vattenkylning det ger dig ingenting och gör bara att datorn låter mer än med en bra tornkylare.
Ram kan man ju alltid köra högre hastighet på men du gör som du vill där

Skickades från m.sweclockers.com

Ska göra så, trodde det var bättre kylning kanske om det är närmre chassiet.

Skrivet av riger:

@Mamed
Den CPU-kylaren du har valt är bra.
SSD: Samsung 850 EVO är bra
HDD: WDC är bra

tack, är alla WD bra?

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mamed:

Detta verkar vara tystare så jag kanske kör detta! tack! Vad gäller hårddisken vad är det för skillnad exakt?

Ärligt så tog jag det som var mest populärt på prisjakt och pcpartspicker men som sagt så har jag inte riktigt satt mig i det hela. Har ni nått bättre förslag?

Din kundvagn är jättebra, men eftersom du inte tänker överklocka känns det som pengar i sjön. Jag plockade ihop en lista på prisjakt och hamnar på runt 14k där överklockningsmöjligheten är helt borttagen och prestandaförlusten är minimal gentemot din kundvagn.

Vad ska du använda datorn till? Vilken skärm har du, upplösning m.m? Vilka spel tänker du spela?
Självklart kan man spendera mycket pengar och få ett prestandamonster, men om du sitter på en 60Hz skärm med 1920x1080 idag känns en dator för 16-20k overkill. Då är det bättre att försöka gå ner lite och lägga pengarna man sparar på att köpa en större skärm med högre upplösning samt G-Sync/FreeSync för en, överlag, trevligare upplevelse.

Permalänk
Master of Overkill

Tänka på andrahands värde på K modeller är mer värda + Z moderkort

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Din kundvagn är jättebra, men eftersom du inte tänker överklocka känns det som pengar i sjön. Jag plockade ihop en lista på prisjakt och hamnar på runt 14k där överklockningsmöjligheten är helt borttagen och prestandaförlusten är minimal gentemot din kundvagn.

Vad ska du använda datorn till? Vilken skärm har du, upplösning m.m? Vilka spel tänker du spela?
Självklart kan man spendera mycket pengar och få ett prestandamonster, men om du sitter på en 60Hz skärm med 1920x1080 idag känns en dator för 16-20k overkill. Då är det bättre att försöka gå ner lite och kanske köpa en större skärm med högre upplösning samt G-Sync/FreeSync för en allmänt trevligare upplevelse.

Har du länken? Jag ser inte den.

Jag vill kunna spela senaste spelen utan att tänka på prestanda ett tag framåt. Tänk fallout, CS, BF, Doom, titanfall etc.

Skärm har jag faktiskt inte tänkt på än har du nått bra förslag där? Jag har en 4K tv just nu.

Skrivet av tvelander:

Tänka på andrahands värde på K modeller är mer värda + Z moderkort

Tänkte inte sälja, har haft mitt nuvarande i 10 år.

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Om du tänker ha datorn i 10 år igen som din gamla så borde du investera i de nya M.2 SSD, dvs Samsung 960 evo SSDn. Det är den nya teknologin som är 6x snabbare än den förra modellen, som är 850 evo.

Permalänk
Medlem

Även om du inte planerar på att överklocka så är det ett okej val om du behåller datorn i 10 år; överklocka bara när den inte hänger med längre. Angående nätaggregat så är Bitfenix Whisper en liten slant billigare och fortfarande ett riktigt bra val.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mamed:

Har du länken? Jag ser inte den.

Jag vill kunna spela senaste spelen utan att tänka på prestanda ett tag framåt. Tänk fallout, CS, BF, Doom, titanfall etc.

Skärm har jag faktiskt inte tänkt på än har du nått bra förslag där? Jag har en 4K tv just nu.

Tänkte inte sälja, har haft mitt nuvarande i 10 år.

Detta tror jag skulle räcka gott åt dig

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10161684/

+ Skärm från Dell med upplösningen 2560x1440 och G-Sync för 6500kr~

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3390738

Har inte lagt till någon SSD/HDD dock, du har cirka 2000kr över till det innan du slår i taket på 20k. Detta är alltså med en topp-of-the-line skärm inkluderad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamed:

Jag vill kunna spela senaste spelen utan att tänka på prestanda ett tag framåt. Tänk fallout, CS, BF, Doom, titanfall etc.

Kör helt klart på 7700k och lyssna inte på dessa tips om budgetbyggen som klarar sig bra idag men kommer sätta käpparna i hjulet framåt i tiden. Du behåller ju dina datorer väldigt länge så då ska du köpa max prestanda du kan få för pengarna så du är nöjd så länge som möjligt.

Det kommer komma en dag när tom 7700k kommer behöva klockas för att hinna med i de nya spelen/programmen och då är det bra om du har möjligheten att göra det ist för att bli tvungen att köpa ny dator

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350