Finslipa mITX Node 304 bygge, budget ~12-14k.

Permalänk

Finslipa mITX Node 304 bygge, budget ~12-14k.

Min gamla gaminglaptop har rasat efter många år av trogen tjänst, troligen bara hårddisken men det ger mig en ursäkt att bygga en ny dator Har lurkat runt lite och läste tidigare mITX byggtrådar och surfat runt bland olika tillverkare, läst recensioner osv, men vänder mig nu till er för ett slutgiltigt avgörande. Kanske just du sitter på ett bra bygge och kan länka det till mig eller har synpunkter på den lista jag slängt ihop.

Indata
Jag har skärm, tangentbord, mus och en 1TB HD liggandes redan.

Jag spelar mest League of Legends (vilket verkligen inte är krävande) men hänger i Overwatch och The Division då och då. Letar även efter nästa MMORPG att fastna i. Spelar troligen mest i 1080 men klarar riggen mer utan att krokna och endast köra svart/vitt så gör jag nog det.

Utför inga professionella foto/videoredigeringar. Streamar ej heller även om tanken har slagit mig att göra det på skoj någon gång. Troligen inget som helt klart motiverar en I7 för den sakens skull.

Jag bygger ihop den själv och överklockar normalt inte, kanske gör det denna gång?

Har inte funderat på hur jag gör med Windows. Läst om Kinguin. Alt. köper jag i affär. Hur som haver är i alla fall pris exkluderat i min budget. Släng med det i en eventuell inköpslista om ni känner för det.

Lite kriterier
Budget: Runt 12k.
Är flexibel på någon tusing uppåt eller så, ev. mer om det verkligen kan motiveras. Det går bra att motivera lägre priser också Jag har pengar men vill inte elda upp allt.

Formfaktor: Måste vara mITX. Har siktat in mig på Node 304.
Får min sambo bestämma ska den helst inte vara större än en mobil, alt. inte finnas alls. Vilket leder till nästa punkt...

Tyst: Så lite sus och brus som möjligt utan att plocka för mycket prestandapoäng.

Tillgänglighet på komponenter: När jag väl kommer till skott vill jag kunna plocka upp allt samma dag och börja bygga.
Finns allt i affär i Göteborg är det ett + (typ INET, webhallen osv). Måste inte vara i samma affär, men helst Göteborg

Motivering till val av komponenter i kundvagnen
I5 6600k: Kostar som en I5 6600. Tittat på I7 och Kaby Lake men kan inte motivera mig till dessa riktigt. Kanske en I5 7500 men då måste moderkort bytas också.
Moderkort: Valde Z170 till ovanstående processor. Var inte så stor prisskillnad från H170 och jag kan klocka om jag vill. Gillar ASUS men inget krav.
GPU: Inte mycket dyrare än samma variant utan OC. Har fått för mig att DCUIII kyler bra. Vill nog ha 6GB minne.
CPU kylare: Många väljer denna, verkar bra. Finns tystare/bättre till överkomligt pris?
SSD: Hade tänkt en 250GB först men gick ett steg upp.
Minnen: Är det värt att köpa 3000MHz? Prestanda per peng? Handlar bara om någon hundring extra...
PSU: Fanns i lager, kort (lättare att bygga med), verkar ok.

INET kundvagn - version 1.0

Tack på förhand och ursäkta min WOT!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalton_gbg:

Min gamla gaminglaptop har rasat efter många år av trogen tjänst, troligen bara hårddisken men det ger mig en ursäkt att bygga en ny dator Har lurkat runt lite och läste tidigare mITX byggtrådar och surfat runt bland olika tillverkare, läst recensioner osv, men vänder mig nu till er för ett slutgiltigt avgörande. Kanske just du sitter på ett bra bygge och kan länka det till mig eller har synpunkter på den lista jag slängt ihop.

Indata
Jag har skärm, tangentbord, mus och en 1TB HD liggandes redan.

Jag spelar mest League of Legends (vilket verkligen inte är krävande) men hänger i Overwatch och The Division då och då. Letar även efter nästa MMORPG att fastna i. Spelar troligen mest i 1080 men klarar riggen mer utan att krokna och endast köra svart/vitt så gör jag nog det.

Utför inga professionella foto/videoredigeringar. Streamar ej heller även om tanken har slagit mig att göra det på skoj någon gång. Troligen inget som helt klart motiverar en I7 för den sakens skull.

Jag bygger ihop den själv och överklockar normalt inte, kanske gör det denna gång?

Har inte funderat på hur jag gör med Windows. Läst om Kinguin. Alt. köper jag i affär. Hur som haver är i alla fall pris exkluderat i min budget. Släng med det i en eventuell inköpslista om ni känner för det.

Lite kriterier
Budget: Runt 12k.
Är flexibel på någon tusing uppåt eller så, ev. mer om det verkligen kan motiveras. Det går bra att motivera lägre priser också Jag har pengar men vill inte elda upp allt.

Formfaktor: Måste vara mITX. Har siktat in mig på Node 304.
Får min sambo bestämma ska den helst inte vara större än en mobil, alt. inte finnas alls. Vilket leder till nästa punkt...

Tyst: Så lite sus och brus som möjligt utan att plocka för mycket prestandapoäng.

Tillgänglighet på komponenter: När jag väl kommer till skott vill jag kunna plocka upp allt samma dag och börja bygga.
Finns allt i affär i Göteborg är det ett + (typ INET, webhallen osv). Måste inte vara i samma affär, men helst Göteborg

Motivering till val av komponenter i kundvagnen
I5 6600k: Kostar som en I5 6600. Tittat på I7 och Kaby Lake men kan inte motivera mig till dessa riktigt. Kanske en I5 7500 men då måste moderkort bytas också.
Moderkort: Valde Z170 till ovanstående processor. Var inte så stor prisskillnad från H170 och jag kan klocka om jag vill. Gillar ASUS men inget krav.
GPU: Inte mycket dyrare än samma variant utan OC. Har fått för mig att DCUIII kyler bra. Vill nog ha 6GB minne.
CPU kylare: Många väljer denna, verkar bra. Finns tystare/bättre till överkomligt pris?
SSD: Hade tänkt en 250GB först men gick ett steg upp.
Minnen: Är det värt att köpa 3000MHz? Prestanda per peng? Handlar bara om någon hundring extra...
PSU: Fanns i lager, kort (lättare att bygga med), verkar ok.

INET kundvagn - version 1.0

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10163713/

Tack på förhand och ursäkta min WOT!

1. GTX 1060 6GB modeller är prisvärda upp till 3200kr, allt därefter är bortkastade pengar.
2. Kör på 3000MHz minnen, ger dig ett fåtal extra FPS.
3. Kör på en i7 processor även om du inte har behovet i dagsläget, prismässigt blir det 100kr utöver din ordinarie budget.
4. Chassi är en smaksak, jag låter node 304 ligga kvar. Men personligen föredrar jag Phanteks Evolv chassin, de är mer stilrena men samtidigt något större.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10163933/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

1. GTX 1060 6GB modeller är prisvärda upp till 3200kr, allt därefter är bortkastade pengar.
2. Kör på 3000MHz minnen, ger dig ett fåtal extra FPS.
3. Kör på en i7 processor även om du inte har behovet i dagsläget, prismässigt blir det 100kr utöver din ordinarie budget.
4. Chassi är en smaksak, jag låter node 304 ligga kvar. Men personligen föredrar jag Phanteks Evolv chassin, de är mer stilrena men samtidigt något större.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10163933/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10163933/

1. Check. Kanske snöade in för mycket på DCUIII kylningen. Pengar att spara här i alla fall. Bara inte värme/ljud blir något problem.
2. Byter minnen till 3000MHz då. Jag stod redan på staket i vilket fall
3. i7 får plats i budgeten efter bytet av SSD och GPU som blev lite billigare nu.
4. Min sambo låter mig inte komma undan med något större än Node 304 (som hon tycker är ofantligt stor...).

Jag vet inget om denna denna SSD, OCZ TR150 480GB. Hur står den sig mot Samsungen som alla verkar välja?

Permalänk
Keeper of Traditions

Ska den vara tyst får ni kanske lägga mer på nätaggregatet för att det inte ska låta, byta ut chassifläktarna då de som följer med antagligen inte är så tysta och verkligen läsa tester på grafikkortet så inte det låter för mycket. Kanske lägga lite av budgeten på att ljuddämpa chassit också.

Ska man ha en tyst dator är det mycket att tänka på

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Kolla på prisjakt och vart varje del är billigast
Sen har du olika gtx 1060 6gb kort här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3780489#rparams=ss=gtx%...

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: @Dunder: Fläktarna har fått bra kritik för sin ljudnivå, se t ex denna. Däremot håller jag med om nätagget, Ska det vara verkligt tyst så bör inte fläkten starta vilket många nätagg idag kan tillåta om de kör på en låg andel av sin maxeffekt men då räcker det nog inte med 550W, särskilt inte om du överväger att överklocka.

Edit: såg ny att jag svarade fel person, sorry peppar

Permalänk
Medlem

Välj annan PSU.
RM650x eller liknande, fläkten börjar snurra efter 260watt belastning.
Är chassit för litet finns core 500

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Ska den vara tyst får ni kanske lägga mer på nätaggregatet för att det inte ska låta, byta ut chassifläktarna då de som följer med antagligen inte är så tysta och verkligen läsa tester på grafikkortet så inte det låter för mycket. Kanske lägga lite av budgeten på att ljuddämpa chassit också.

Ska man ha en tyst dator är det mycket att tänka på

Kommer nog byta en eller flera fläktar. Har siktat in mig på någon av Noctua fläktar. Tar det i en andra omgång om det skulle väsnas för mycket med stock fläktar. Lägger det utanför budgeten också

Ang. nätaggregat är jag helt novis. Har läst om vissa som får coil whine och det går fetbort. Går kanske att reklamera men det känns som onödigt krångel. Är beredd att lägga mer på nätaggregat vid behov, kanske något fetare som inte belastas lika hårt av systemet och därigenom blir svalare (fläkten kanske inte behöver jobba så hårt)?

Vet inte hur mycket jag kan ljudisolera en Node 304, är så trångt och blir kanske väl varmt. Ska ha det i åtanke.

Permalänk
Skrivet av mmarks:

@Peppar2014: @DunderKlumpen: Fläktarna har fått bra kritik för sin ljudnivå, se t ex denna. Däremot håller jag med om nätagget, Ska det vara verkligt tyst så bör inte fläkten starta vilket många nätagg idag kan tillåta om de kör på en låg andel av sin maxeffekt men då räcker det nog inte med 550W, särskilt inte om du överväger att överklocka.

Skrivet av SAnDis:

Välj annan PSU.
RM650x eller liknande, fläkten börjar snurra efter 260watt belastning.
Är chassit för litet finns core 500

Har tittat på Cooler Master V 650W Updated version. Lite mer pengar men kanske värt det. Den är också 140mm lång, vill nog inte sträcka mig över 150mm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalton_gbg:

1. Check. Kanske snöade in för mycket på DCUIII kylningen. Pengar att spara här i alla fall. Bara inte värme/ljud blir något problem.
2. Byter minnen till 3000MHz då. Jag stod redan på staket i vilket fall
3. i7 får plats i budgeten efter bytet av SSD och GPU som blev lite billigare nu.
4. Min sambo låter mig inte komma undan med något större än Node 304 (som hon tycker är ofantligt stor...).

Jag vet inget om denna denna SSD, OCZ TR150 480GB. Hur står den sig mot Samsungen som alla verkar välja?

MSI GTX 1060 6GB GT OC är semi-passivt, precis som ASUS kortet. Dock är MSI kortet betydligt kortare än kort med ASUS DC-3 kylaren, 247mm mot 298mm.

Gällande SSD:n är det en smaksak, försökte hålla mig så nära budgeten som möjligt. Sen finns det ingen anledning att byta ut fläktarna som medföljer chassit, du kan styra dom via chassit´s inbyggda fläktkontroller. När det kommer till nätaggregatet kan du självklart byta till ett semi-passivt, men majoriteten av dom ligger på 150-160mm.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalton_gbg:

Har tittat på Cooler Master V 650W Updated version. Lite mer pengar men kanske värt det. Den är också 140mm lång, vill nog inte sträcka mig över 150mm.

Ser bra ut

https://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V650/11.html

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Då ser det ut så här...

Bytt PSU till ett med högre effekt samt bättre +80 klass. Verkar bra enligt recension. Dyrare
i7 i stället för i5 (fortfarande Skylake). Dyrare
Annan SSD. Billigare.
Ny GPU. Billigare. Från vad jag läst mig till ska det vara relativt tyst. Många säger att de flesta 1060 kort är tysta.
Minnen bumpar upp till 3000MHz. Knappt dyrare

Det börjar vandra uppåt i kostnad men det kan jag nog leva med.
Jag får tacka för alla snabba svar och förslag!

Något mer ni skulle gjort annorlunda?

INET kundvagn - version 1.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalton_gbg:

Då ser det ut så här...

Bytt PSU till ett med högre effekt samt bättre +80 klass. Verkar bra enligt recension. Dyrare
i7 i stället för i5 (fortfarande Skylake). Dyrare
Annan SSD. Billigare.
Ny GPU. Billigare. Från vad jag läst mig till ska det vara relativt tyst. Många säger att de flesta 1060 kort är tysta.
Minnen bumpar upp till 3000MHz. Knappt dyrare

Det börjar vandra uppåt i kostnad men det kan jag nog leva med.
Jag får tacka för alla snabba svar och förslag!

Något mer ni skulle gjort annorlunda?

INET kundvagn - version 1.2

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10164285/

Välj Samsung 850 SSD:n om du så önskar, det är trots allt en bättre SSD.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalton_gbg:

Har tittat på Cooler Master V 650W Updated version. Lite mer pengar men kanske värt det. Den är också 140mm lång, vill nog inte sträcka mig över 150mm.

Det står ju att den är 150mm, inte 140mm.

Permalänk
Skrivet av eXz:

Det står ju att den är 150mm, inte 140mm.

Enligt recensionen (på inet) är den 140mm. Även sett samma mått på nätet lite här och där. 150mm fungerar också, 140mm blir icing on the cake om det stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalton_gbg:

Enligt recensionen (på inet) är den 140mm. Även sett samma mått på nätet lite här och där. 150mm fungerar också, 140mm blir icing on the cake om det stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer bra det, Cooler Master V-serien är 140mm långt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Har byggt snarlikt, samsung 850 ssd och en i5 istället.
Men nätagget är 14cm och den extra cm är eftersträvansvärd i en 304 då det kan bli lite utrymmeskonflikt med nätaggskablage och gpu. Men kör du ett mini-1060 så är det lugnt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Bumpar denna - snarlikt bygge

Lånar denna tråd då jag har ganska lika önskemål och bygge som TS. Känns onödigt att skapa en till tråd i djungeln. Förhoppningsvis kan andra som är ute efter liknande bygge inspireras.

Kommer att vänta ett tag in på våren tills AMDs nya delar letat sig ut på marknaden och priserna på andra produkter kanske har sjunkit lite. Med det sagt......

Utför inga professionella foto/videoredigeringar. Streamar ej heller även om tanken har slagit mig att göra det på skoj någon gång. Troligen inget som helt klart motiverar en I7 för den sakens skull. Kommer att sitta på en 1080p skärm, i framtiden kommer jag nog vilja köpa mig en 27" med 144hz för bättre upplevelse.
Spelar mestadels äldre spel så som Age of Empires 2, Skyrim, The Sims 4, men vill även kunna spela nyare spel på hög grafiknivå. Förstår att jag kanske inte kan spela det absolut senaste på högsta inställningar utan att köpa bättre komponenter men efter lite skumming i forum och dylikt ska denna setup prestera helt okej. Vill, som enligt rubriken finslipa på det sista.

Jag bygger ihop den själv och överklockar inte

Lite kriterier
Budget: Runt 15k.
Är flexibel på någon tusing uppåt eller så, ev. mer om det verkligen kan motiveras. Det går bra att motivera lägre priser också Jag har pengar men vill inte elda upp allt.

Chassi: Måste vara Node 304.

Tyst: Så lite sus och brus som möjligt utan att plocka för mycket prestandapoäng.

Motivering till val av komponenter i kundvagnen
CPU: I5 7600 kostar enbart lite med än i5 6600 och tillhör dessutom den 7:e generationen i Intel-serien. Alltid bra att ta den uppdaterade. Korrekt? Lägre TDP = mindre värmeutveckling, lägre energiförbrukning.

Moderkort: Valde B150i till ovanstående processor. Har M2-plats, full hastighet och ett ljudkort med 300ohm som jag behöver för att kunna driva mina hörlurar till fullo. Undrar över om jag skulle behöva uppgradera mig till ett annat moderkort för att kunna få tillgång till snabbare ram-minne (Om det har någon större betydelse), fler PWM-uttag på moderkortet (se node 304 som har 3 PWM-fläktar + 1 till cpu).

GPU: Vad jag har läst till mig ska detta vara ett ok grafikkort som klarar av de mesta man slänger på den. Den ska dessutom vara tyst med ett semi-passivt läge. Vill ha 6GB minne. Förslag på andra kort som presterar likvärdigt och är tyst?

CPU kylare: Många väljer denna, verkar bra. Finns tystare/bättre till överkomligt pris? Helst endast en fläkt.

SSD: Hade tänkt att slippa dra ström och Sata-kabel. Vad jag har läst så kommer man inte upp i de hastigheter SSDn kan prestera? Köpa ett likvärdigt kort för mindre peng?

Minnen: Räcker 2144mhz? Prestanda per peng? Om inte, vilket moderkort för jag sikta på?

PSU: Fullt modulärt, 140 mm långt, semi-passivt, god fläkt. et att jag klarar mig med ett 500WF men valde 750w för att fläkten inte skulle dra igång förrän vid högre belastning. Har också läst att kablarna ska vara platta och kortare än i andra PSUer.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10241560/

Skrev vad jag kommer använda datorn till.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Memmer:

Lånar denna tråd då jag har ganska lika önskemål och bygge som TS. Känns onödigt att skapa en till tråd i djungeln. Förhoppningsvis kan andra som är ute efter liknande bygge inspireras.

Kommer att vänta ett tag in på våren tills AMDs nya delar letat sig ut på marknaden och priserna på andra produkter kanske har sjunkit lite. Med det sagt......

Utför inga professionella foto/videoredigeringar. Streamar ej heller även om tanken har slagit mig att göra det på skoj någon gång. Troligen inget som helt klart motiverar en I7 för den sakens skull. Kommer att sitta på en 1080p skärm, i framtiden kommer jag nog vilja köpa mig en 27" med 144hz för bättre upplevelse.
Spelar mestadels äldre spel så som Age of Empires 2, Skyrim, The Sims 4, men vill även kunna spela nyare spel på hög grafiknivå. Förstår att jag kanske inte kan spela det absolut senaste på högsta inställningar utan att köpa bättre komponenter men efter lite skumming i forum och dylikt ska denna setup prestera helt okej. Vill, som enligt rubriken finslipa på det sista.

Jag bygger ihop den själv och överklockar inte

Lite kriterier
Budget: Runt 15k.
Är flexibel på någon tusing uppåt eller så, ev. mer om det verkligen kan motiveras. Det går bra att motivera lägre priser också Jag har pengar men vill inte elda upp allt.

Chassi: Måste vara Node 304.

Tyst: Så lite sus och brus som möjligt utan att plocka för mycket prestandapoäng.

Motivering till val av komponenter i kundvagnen
CPU: I5 7600 kostar enbart lite med än i5 6600 och tillhör dessutom den 7:e generationen i Intel-serien. Alltid bra att ta den uppdaterade. Korrekt? Lägre TDP = mindre värmeutveckling, lägre energiförbrukning.

Moderkort: Valde B150i till ovanstående processor. Har M2-plats, full hastighet och ett ljudkort med 300ohm som jag behöver för att kunna driva mina hörlurar till fullo. Undrar över om jag skulle behöva uppgradera mig till ett annat moderkort för att kunna få tillgång till snabbare ram-minne (Om det har någon större betydelse), fler PWM-uttag på moderkortet (se node 304 som har 3 PWM-fläktar + 1 till cpu).

GPU: Vad jag har läst till mig ska detta vara ett ok grafikkort som klarar av de mesta man slänger på den. Den ska dessutom vara tyst med ett semi-passivt läge. Vill ha 6GB minne. Förslag på andra kort som presterar likvärdigt och är tyst?

CPU kylare: Många väljer denna, verkar bra. Finns tystare/bättre till överkomligt pris? Helst endast en fläkt.

SSD: Hade tänkt att slippa dra ström och Sata-kabel. Vad jag har läst så kommer man inte upp i de hastigheter SSDn kan prestera? Köpa ett likvärdigt kort för mindre peng?

Minnen: Räcker 2144mhz? Prestanda per peng? Om inte, vilket moderkort för jag sikta på?

PSU: Fullt modulärt, 140 mm långt, semi-passivt, god fläkt. et att jag klarar mig med ett 500WF men valde 750w för att fläkten inte skulle dra igång förrän vid högre belastning. Har också läst att kablarna ska vara platta och kortare än i andra PSUer.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10241560/

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10241560/

1. Behövs inga 750w, 450w räcker och blir över.
2. NVMe SSD är perfekt för tyngre användning, för en speldator är det bortkastade pengar för du kommer aldrig nyttja dess fulla potential.
3. Scenariot att Intel skulle prisdumpa sina processorer är rent önsketänkandet. AMD Ryzen är inget direkt hot mot deras processorer, detsamma kommer gälla Ryzen 5 och 3 serien de kommer prestera likvärdigt till gamla hederliga Intel Sandy/Ivy bridge. AMD´s målsättning med Ryzen var att få bättre prestanda när färre kärnor används, personer som är ute efter bästa prestanda när färre kärnor används kommer fortsätta köpa Intel. Lägg sen till det faktum att vi har kemikalieskatten, så skulle det bli en prissänkning är det några hundralappar som mest.

Prisvärt förslag, här med en i7 processor. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10242426/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1. Behövs inga 750w, 450w räcker och blir över.
2. NVMe SSD är perfekt för tyngre användning, för en speldator är det bortkastade pengar för du kommer aldrig nyttja dess fulla potential.
3. Scenariot att Intel skulle prisdumpa sina processorer är rent önsketänkandet. AMD Ryzen är inget direkt hot mot deras processorer, detsamma kommer gälla Ryzen 5 och 3 serien de kommer prestera likvärdigt till gamla hederliga Intel Sandy/Ivy bridge. AMD´s målsättning med Ryzen var att få bättre prestanda när färre kärnor används, personer som är ute efter bästa prestanda när färre kärnor används kommer fortsätta köpa Intel. Lägg sen till det faktum att vi har kemikalieskatten, så skulle det bli en prissänkning är det några hundralappar som mest.

Prisvärt förslag, här med en i7 processor. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10242426/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10242426/

Tack för svar. Har gjort en del ändringar utifrån det jag och du valde. Har skippat M2-disken och ersatt med en enkel SSD. Bytt ut CPU-kylaren mot en tystare som flyttar mer luft/dB. Valde en annan CPU som var starkare och nyare, behöver ingen med upplåst multipel då jag inte kommer att överklocka. Moderkortet står kvar med bra anslutningsmöjligheter. Har några funderingar kring hastigheten på minnena.

RAM har en hastighet av 3000Mhz. På infosidan för processorn står följande:
Minnestyper : DDR4-2133/2400, DDR3L-1333/1600 @ 1.35V
specifikationerna om moderkortet står också:
2 x DIMM, Max. 32GB, DDR4 3400(O.C.)/3333(O.C.)/3200(O.C.)/3100(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2600(O.C.)/2400/2133 MHz
* Due to Intel® chipset limitation, DDR4 2400MHz memory frequency is only supported by 7th Generation Intel® processors. Higher memory modules will run at the maximum transfer rate of DDR4 2400MHz

Vad betyder detta? Kommer minnenas hastighet att fungera med CPUn och moderkortet? Såg även att CPUn föredrog 1.35v. Något man bör välja därefter?

PSU har jag bytt ut då den ger mindre ljud ifrån sig vid konstant belastning, låg som hög.

Bör jag vänta ett tag inpå våren då flera moderkort med intels 200-serie dyker upp? Ser att det finns några på Inet och Komplett. Värt att byta upp till? Fördelar/kostnad.

Många frågor nu. Tacksam för all hjälp!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10243474/

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en dator på Inets hemsida nyligen och väntar på att den ska komma nu i veckan (hoppas jag). Jag var inne på samma chassi som du men dom avrådde mig och tyckte jag skulle ha
- https://www.inet.se/produkt/6910106/fractal-design-core-500-s... Istället
eftersom jag valde PSU från Corsair RM650x.

Såhär t.ex.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10243923/

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Memmer:

Tack för svar. Har gjort en del ändringar utifrån det jag och du valde. Har skippat M2-disken och ersatt med en enkel SSD. Bytt ut CPU-kylaren mot en tystare som flyttar mer luft/dB. Valde en annan CPU som var starkare och nyare, behöver ingen med upplåst multipel då jag inte kommer att överklocka. Moderkortet står kvar med bra anslutningsmöjligheter. Har några funderingar kring hastigheten på minnena.

RAM har en hastighet av 3000Mhz. På infosidan för processorn står följande:
Minnestyper : DDR4-2133/2400, DDR3L-1333/1600 @ 1.35V
specifikationerna om moderkortet står också:
2 x DIMM, Max. 32GB, DDR4 3400(O.C.)/3333(O.C.)/3200(O.C.)/3100(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2600(O.C.)/2400/2133 MHz
* Due to Intel® chipset limitation, DDR4 2400MHz memory frequency is only supported by 7th Generation Intel® processors. Higher memory modules will run at the maximum transfer rate of DDR4 2400MHz

Vad betyder detta? Kommer minnenas hastighet att fungera med CPUn och moderkortet? Såg även att CPUn föredrog 1.35v. Något man bör välja därefter?

PSU har jag bytt ut då den ger mindre ljud ifrån sig vid konstant belastning, låg som hög.

Bör jag vänta ett tag inpå våren då flera moderkort med intels 200-serie dyker upp? Ser att det finns några på Inet och Komplett. Värt att byta upp till? Fördelar/kostnad.

Många frågor nu. Tacksam för all hjälp!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10243474/

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10243474/

Angående RAM så fungerar iallafall XMP för minna 3200Mhz Corsair på z170i, bara att gå in i BIOS (F2) och byta till XMP. Se dock upp så att du trycker "NO" på frågan som kommer upp efter bytet, annars överklockar du CPU'n samtidigt (orsakade värmeproblem för mig)

Byggde själv en ny dator i ett Node 304 för två veckor sedan och tänkte dela med mig av några saker jag önskat jag visste innan.

1. Montera fästet till cpu-kylaren på moderkortets baksida INNAN du sätter fast moderkortet!!! Se till att du sätter det rätt så att du kan montera fläkten så att den blåser mot utblåset, alltså mot bakre delen av chassit och inte åt sidan!
(ATX-chassin har en öppning så man kommer åt att montera fast cpu-kylaren, det har inte Node 304.

2. Sätt fast "aluminiumplattan" som ska sitta för moderkortets utgångar innan du monterar fast moderkortet.
OBS! Efter att jag satte fast den så var det svårt att få moderkortet på plats över distanserna samt att få in alla utgångar i plattans hål, kan nån som har byggt i en Node 304 upplysa om hur man får till detta?

3. Lägg de extra pengar som behövs på ett nätaggregat med bra kablar, är MAX 14cm djupt, har bra effektivitet (vilket ger mindre värmeutveckling). För tjocka och styva kablar är ett helvete i detta chassi imo. Tx650m verkar ha samma typ av kablar som mitt cs650m, det funkar helt ok, även om jag stör mig lite på moderkortskabeln som är liiite ivägen på kanten av cpu-fläkten, gör säkert ingen skillnad dock..

4. Dubbelkolla även att fläktarna blåser i rätt riktning, jag råkade montera cpu-fläkten åt fel håll så att den blåste rakt mot insuget, det resulterade i 95 grader på CPU'n då all värme fastnade i chassit 😌

5. Se till att du har ordentlig belysning, bra med plats och ett esd-armband när du bygger, lycka till!

Min setup:
Asus Z170i
6700k med Pure Rock (skulle valt din noctua istället)
2x8GB Corsair vengence 3200 MHz
Corsair cs650m 80+ guld (funkar ok men moderkortskabeln är lite väl styv och vissa kablar lite väl långa, läs igenom overclocks tråd om Node 304 och/eller kolla på byggloggar för att se vilken PSU som verkar bäst)
MSI 970
Samsung SSD 750 Evo 500GB

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
CS-mästare

Och köp en 7700K istället för 7700 även om du inte ska överklocka, skiljer 100kr och K går i bra mycket högre frekvens (7700 = 3.6/4.2 7700k = 4.2/4.5).
K-versionen kommer dessutom att ha ett mycket högre andrahandsvärde och stå sig bättre över tid, finns ingen anledning att inte köra på 7700k med den nästan obefintliga prisskillnaden.

Sedan skulle jag om jag var dig skippa 1060 grafikkortet och köpa ett begagnat istället, du kan hitta 980 för 1800-2200 (köpte själv ett åt en polare för 1900), 980 presterar lite bättre än 1060 har jag för mig. Lär komma mycket begagnade grafikkort till marknaden när 1080ti släpps, se bara till att få kvitto och helst testa kortet innan köp!!

Personligen tycker jag att 3600 kr för ett 1060 6GB är ett hutlöst överpris...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Memmer:

Tack för svar. Har gjort en del ändringar utifrån det jag och du valde. Har skippat M2-disken och ersatt med en enkel SSD. Bytt ut CPU-kylaren mot en tystare som flyttar mer luft/dB. Valde en annan CPU som var starkare och nyare, behöver ingen med upplåst multipel då jag inte kommer att överklocka. Moderkortet står kvar med bra anslutningsmöjligheter. Har några funderingar kring hastigheten på minnena.

RAM har en hastighet av 3000Mhz. På infosidan för processorn står följande:
Minnestyper : DDR4-2133/2400, DDR3L-1333/1600 @ 1.35V
specifikationerna om moderkortet står också:
2 x DIMM, Max. 32GB, DDR4 3400(O.C.)/3333(O.C.)/3200(O.C.)/3100(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2600(O.C.)/2400/2133 MHz
* Due to Intel® chipset limitation, DDR4 2400MHz memory frequency is only supported by 7th Generation Intel® processors. Higher memory modules will run at the maximum transfer rate of DDR4 2400MHz

Vad betyder detta? Kommer minnenas hastighet att fungera med CPUn och moderkortet? Såg även att CPUn föredrog 1.35v. Något man bör välja därefter?

PSU har jag bytt ut då den ger mindre ljud ifrån sig vid konstant belastning, låg som hög.

Bör jag vänta ett tag inpå våren då flera moderkort med intels 200-serie dyker upp? Ser att det finns några på Inet och Komplett. Värt att byta upp till? Fördelar/kostnad.

Många frågor nu. Tacksam för all hjälp!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10243474/

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10243474/

1. Det finns nog flera Intel 200 mITX moderkort där ute, kolla på prisjakt vet jag.
2. Ska du köra en Intel 7th gen(kaby lake) processor tillsammans med en Intel 100 chipset moderkort behöver du en kompatibel processor. I övrigt är det inte mycket som skiljer Skylake och Kabylake åt, det är främst klockfrekvenserna.
3. Kör hellre på ett EVGA GS nätaggregat, tillverkat av en större aktör och är semi passivt. Hos TX serien går fläkten konstant.
4. Behövs ingen såpass påkostad cpu-kylare, Be Quiet Pure rock klarar av jobbet galant.
5. Är du villig att lägga 3.5K på ett GTX 1060 kan du likaväl gå upp till ett GTX 1070. Det skiljer 1000kr i pris till de billigaste modellerna
6. Väljer du en icke-k processor kan du ta ett billigare moderkort som inte stödjer överklockning, t.ex B250.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Jag byggde ihop en dator på Inets hemsida nyligen och väntar på att den ska komma nu i veckan (hoppas jag). Jag var inne på samma chassi som du men dom avrådde mig och tyckte jag skulle ha
- https://www.inet.se/produkt/6910106/fractal-design-core-500-s... Istället
eftersom jag valde PSU från Corsair RM650x.

Såhär t.ex.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10243923/

Står fast vid att jag köper Node 304. Varför avrådes du från Node 304? PSUn är bra mycket bättre, får dessvärre inte in det i Noden om jag ska ha ett full-längds grafikkort.

Skrivet av almness:

Angående RAM så fungerar iallafall XMP för minna 3200Mhz Corsair på z170i, bara att gå in i BIOS (F2) och byta till XMP. Se dock upp så att du trycker "NO" på frågan som kommer upp efter bytet, annars överklockar du CPU'n samtidigt (orsakade värmeproblem för mig)

Byggde själv en ny dator i ett Node 304 för två veckor sedan och tänkte dela med mig av några saker jag önskat jag visste innan.

1. Montera fästet till cpu-kylaren på moderkortets baksida INNAN du sätter fast moderkortet!!! Se till att du sätter det rätt så att du kan montera fläkten så att den blåser mot utblåset, alltså mot bakre delen av chassit och inte åt sidan!
(ATX-chassin har en öppning så man kommer åt att montera fast cpu-kylaren, det har inte Node 304.

2. Sätt fast "aluminiumplattan" som ska sitta för moderkortets utgångar innan du monterar fast moderkortet.
OBS! Efter att jag satte fast den så var det svårt att få moderkortet på plats över distanserna samt att få in alla utgångar i plattans hål, kan nån som har byggt i en Node 304 upplysa om hur man får till detta?

3. Lägg de extra pengar som behövs på ett nätaggregat med bra kablar, är MAX 14cm djupt, har bra effektivitet (vilket ger mindre värmeutveckling). För tjocka och styva kablar är ett helvete i detta chassi imo. Tx650m verkar ha samma typ av kablar som mitt cs650m, det funkar helt ok, även om jag stör mig lite på moderkortskabeln som är liiite ivägen på kanten av cpu-fläkten, gör säkert ingen skillnad dock..

4. Dubbelkolla även att fläktarna blåser i rätt riktning, jag råkade montera cpu-fläkten åt fel håll så att den blåste rakt mot insuget, det resulterade i 95 grader på CPU'n då all värme fastnade i chassit 😌

5. Se till att du har ordentlig belysning, bra med plats och ett esd-armband när du bygger, lycka till!

Min setup:
Asus Z170i
6700k med Pure Rock (skulle valt din noctua istället)
2x8GB Corsair vengence 3200 MHz
Corsair cs650m 80+ guld (funkar ok men moderkortskabeln är lite väl styv och vissa kablar lite väl långa, läs igenom overclocks tråd om Node 304 och/eller kolla på byggloggar för att se vilken PSU som verkar bäst)
MSI 970
Samsung SSD 750 Evo 500GB

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipsen, sådant är guld värt! Hur står sig din cs650 i ljudnivå jämfört med resten av dina komponenter? Vad låter mest? Räkna bort GPUn. Du skriver att jag bör välja en PSU på MAX 140mm, ser att både ditt och mitt är på 150 mm. Slår kablarna från PSUn i ditt grafikkort? Några problem?

Skrivet av almness:

Och köp en 7700K istället för 7700 även om du inte ska överklocka, skiljer 100kr och K går i bra mycket högre frekvens (7700 = 3.6/4.2 7700k = 4.2/4.5).
K-versionen kommer dessutom att ha ett mycket högre andrahandsvärde och stå sig bättre över tid, finns ingen anledning att inte köra på 7700k med den nästan obefintliga prisskillnaden.

Sedan skulle jag om jag var dig skippa 1060 grafikkortet och köpa ett begagnat istället, du kan hitta 980 för 1800-2200 (köpte själv ett åt en polare för 1900), 980 presterar lite bättre än 1060 har jag för mig. Lär komma mycket begagnade grafikkort till marknaden när 1080ti släpps, se bara till att få kvitto och helst testa kortet innan köp!!

Personligen tycker jag att 3600 kr för ett 1060 6GB är ett hutlöst överpris...

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske ska slå på stort ändå och uppgradera mig till ett 1070. Vill fortfarande ha stor fokus på ljudnivå/prestanda. Toppen om det är semi-passivt som jag valt i kundvagnen nedan. Finns det ett mer prisvärt med ljudnivå/prestanda i åtanke så hojta gärna till. Förstår att man kan göra klipp på att köpa begagnat men håller mig nog till nytt så jag vet att allt är i sin ordning och dessutom är sprillans nytt.

Skrivet av Peppar2014:

1. Det finns nog flera Intel 200 mITX moderkort där ute, kolla på prisjakt vet jag.
2. Ska du köra en Intel 7th gen(kaby lake) processor tillsammans med en Intel 100 chipset moderkort behöver du en kompatibel processor. I övrigt är det inte mycket som skiljer Skylake och Kabylake åt, det är främst klockfrekvenserna.
3. Kör hellre på ett EVGA GS nätaggregat, tillverkat av en större aktör och är semi passivt. Hos TX serien går fläkten konstant.
4. Behövs ingen såpass påkostad cpu-kylare, Be Quiet Pure rock klarar av jobbet galant.
5. Är du villig att lägga 3.5K på ett GTX 1060 kan du likaväl gå upp till ett GTX 1070. Det skiljer 1000kr i pris till de billigaste modellerna
6. Väljer du en icke-k processor kan du ta ett billigare moderkort som inte stödjer överklockning, t.ex B250.

1. Kör nog på detta moderkort ändå, finns nog ingen anledning för mig att gå upp till intels 200-serie.
2. Processorn fungerar med moderkortet enligt Asus hemsida så det är grönt.
3. Det är bra att det är semi-passivt men redan vid 35% belastning susar EVGA upp 15dB och ökar därefter ganska markant i ljudnivå. PSUn från Corsair håller en jämnare ljudnivå/belastning.
4. Väljer Noctuan då den flyttar mer luft/dB än Be Quiet-kylaren.
5. Läser att prestandan mellan 1060 och 1070 är ganska markant, har därför valt 1070. Fokus ligger fortfarande stenhårt på ljudnivå/prestanda. Finns det ett mer prisvärt med ljudnivå/prestanda i åtanke så hojta gärna till.
6. Väljer kanske K-versionen av 7700. TDP låg på 91W jämfört med icke K som låg på 65W. Är det stor skillnad i värmeutveckling? Hur påverkar det resten av komponenterna i chassit?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10245599/

Bytte även ut minnena från 2x8 till 1x16gb. Tack återigen för alla svar!

Permalänk
CS-mästare

@Memmer:

"Tack för tipsen, sådant är guld värt! Hur står sig din cs650 i ljudnivå jämfört med resten av dina komponenter? Vad låter mest? Räkna bort GPUn. Du skriver att jag bör välja en PSU på MAX 140mm, ser att både ditt och mitt är på 150 mm. Slår kablarna från PSUn i ditt grafikkort? Några problem?"

Inet har skrivit fel angående längden på båda våra nätaggregat, de är 140mm inte 150. Valde cs650m eftersom tx650m inte fanns i lager, annars hade jag kört på det du valt då det verkar vara en mycket bra psu.

Nätaggregatet låter inget jämfört med chassifläktarna på högsta/medel -inställningen på fläktkontrollern i Node 304, skulle säga att det kan vara värt att byta alla chassifläktar till de bästa noctua för att flytta lika mycket luft som de inkluderade fast det på lägre rpm. Vet att man kan byta 140mm-fläkten i utblåset även efter att hela datorn är monterad, skulle gissa på att det går även med de två små 92mm fläktarna i insuget.

"Väljer Noctuan"
"Väljer kanske K-versionen av 7700. TDP låg på 91W jämfört med icke K som låg på 65W. Är det stor skillnad i värmeutveckling? Hur påverkar det resten av komponenterna i chassit?"

Angående värmeutveckling så går jag aldrig över 75 grader i nya spel på högsta inställningarna med 7700k och jag kör med be quiet Pure rock, så din noctua lär vara snäppet vassare. Ska dock erkänna att jag blir lite osäker nu, men tror faktiskt inte att du kommer vara nöjd med ljudnivån på originalfläktarna, de måste köras på minst medium, faktiskt förmodligen high till och med för att få ut all värme när man spelar, antingen köper du bättre chassifläktar eller så borde du kanske fundera på att ignorera mig och ta en oklockningsbar 7700 alternativt ta 7700k och underklocka om det behövs.

"Kanske ska slå på stort ändå och uppgradera mig till ett 1070. Vill fortfarande ha stor fokus på ljudnivå/prestanda. Toppen om det är semi-passivt som jag valt i kundvagnen nedan. Finns det ett mer prisvärt med ljudnivå/prestanda i åtanke så hojta gärna till. Förstår att man kan göra klipp på att köpa begagnat men håller mig nog till nytt så jag vet att allt är i sin ordning och dessutom är sprillans nytt."

Förstår att du vill ha nytt, priserna på även nya grafikkort borde hur som helst sänkas till följd av 1080ti.
Du kanske borde kolla upp dels vilken av partnertillverkarna som byggt den tystaste gpu'n samt hur stor skillnaden i ljudnivå det är på 1060 kontra 1070.

Lycka till och fråga om det är nåt mer du undrar över!

Permalänk
Medlem
  • Tycker personligen att ett GTX1070 är att föredra framför en I7a

  • Tänker att M2 är att föredra med tanke på att man slipper sladdar, om det inte kostar för mkt

  • Hade själv velat ha en closed loop vattenkylning i en sån låda, men då sprack budgeten

  • Körde på 3000MHz-minne då det inte kostar särskilt mkt mer än de lägre klockade

  • Kör på Kaby lake med det här moderkortet då jag hade älskat att ha inbyggd wifi i en sån här burk, men även fördelarna med ett Z270-moderkort och en 7600k vs en 6600k

Mitt förslag: