AMD siktar på 7 nanometer för framtida Zen-processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD siktar på 7 nanometer för framtida Zen-processorer

Processormakaren AMD satsar allt på arkitekturen Zen och har åtminstone två vidareutvecklingar planerade, där bolaget har siktet inställt på 7 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Är det här 7 riktiga nanometer?
Eller något marknadsföringstrick där dom kallar någon för någonting annat.

Kan dom verkligen komma ner till 7 nanometer?
Snart tar det ju ändå stopp. Mindre än 7 nanometer går väl inte ens? eller?

Vad ska dom göra då?
Sen får väl dom byta material eller något...

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av rektor:

Är det här 7 riktiga nanometer?
Eller något marknadsföringstrick där dom kallar någon för någonting annat.

Kan dom verkligen komma ner till 7 nanometer?
Snart tar det ju ändå stopp. Mindre än 7 nanometer går väl inte ens? eller?

Vad ska dom göra då?
Sen får väl dom byta material eller något...

Säg inte det, om 10 år så kanske vi får se 9> angstrom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är det här 7 riktiga nanometer?
Eller något marknadsföringstrick där dom kallar någon för någonting annat.

Kan dom verkligen komma ner till 7 nanometer?
Snart tar det ju ändå stopp. Mindre än 7 nanometer går väl inte ens? eller?

Vad ska dom göra då?
Sen får väl dom byta material eller något...

Det går väl, men 7 nm sägs väl vara minimigränsen för nuvarande mogna teknologi. Det finns vad jag förstått sätt att komma ner ännu lägre, men den teknologin är förmodligen ganska omogen i nuläget. Jag tror inte de vågar ställa några mer specifika prognoser om leveransdatum för kommersiella processorer med dylik i alla fall, bara hinta att det är på gång i framtiden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Spännande framtid ändå och också kul att se att hoppet från 26nm till 14nm och de landvinningar som uppenbarligen gjordes där också gör det enklare att ta ytterligare steg.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Inaktiv

2nm fick man väl till genom att sätta samman 7 atomer eller vad det var, så varlför inte? Sen får vi återuppliva Einstein för att klyva atomerna till lagom storlek hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är det här 7 riktiga nanometer?
Eller något marknadsföringstrick där dom kallar någon för någonting annat.

Kan dom verkligen komma ner till 7 nanometer?
Snart tar det ju ändå stopp. Mindre än 7 nanometer går väl inte ens? eller?

Vad ska dom göra då?
Sen får väl dom byta material eller något...

5 nanometer är gränsen för kisel tror jag? Sedan blir det väl andra ämnen, mycket forskning i just en ersättare för kisel.

Om nån vet så det nog @Yoshman!

Permalänk
Medlem

Min första pc hade en cpu med 1,5 mikrometers teknologi!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det som är häftigt med detta och AMD är ju att om man köper sig en Ryzen nu med ett high-end moderkort så kommer man kunna köra samma bräda med zen+, härligt att inte behöva köpa allt nytt så fort man vill uppgradera CPU.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Ännu en graf utan siffror. Vad menar AMD med grafen? Det är sånt här pr-material som gör mig orolig för en repris av Bulldozer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Ännu en graf utan siffror. Var menar AMD med grafen? Det är sånt här pr-material som gör mig orolig för en repris av Bulldozer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag är också rätt luttrad vid detta laget vad gäller AMD och marknadsföring. Skönt att vi är två iallafall som delar åsikt

Permalänk
Skrivet av Crockett:

Ja, jag är också rätt luttrad vid detta laget vad gäller AMD och marknadsföring. Skönt att vi är två iallafall som delar åsikt

Jag har blivit alldeles för bitter och cynisk mot hype, men när nästa No Mans Sky kommer så är allt värt det igen. Vega och Ryzen är såklart spännande, men jag tror bara på siffror från tester gjorda av folk jag litar på. Som någon sa ovan, den som lever får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Crockett: förstå inte riktig vad ni två mumla om. vad ska det isas för siffror? man har bara sagt att framtidens RyZen kommer gå ner till 7nm.
eller förvänta ni er nåt slags prestanssiffror? känns så ni bara vill skriva skit om AMD och drar fram ännu en gång bulldozer.
Sluta leva i det förflutna.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Ännu en graf utan siffror. Vad menar AMD med grafen? Det är sånt här pr-material som gör mig orolig för en repris av Bulldozer.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom man inte har några siffror på framtida Zen-processorer så antar jag att grafen bara är illustrativ. Först och främst visar den att Zen tar ett rejält kliv upp vad gäller IPC jämfört med Excavator. Sen visar den också att förfiningar i arkitekturen ska ge en högre IPC-förbättring än vad förfiningen av Bulldozer gjorde. Så tolkar jag grafen i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

@Crockett: förstå inte riktig vad ni två mumla om. vad ska det isas för siffror? man har bara sagt att framtidens RyZen kommer gå ner till 7nm.
eller förvänta ni er nåt slags prestanssiffror? känns så ni bara vill skriva skit om AMD och drar fram ännu en gång bulldozer.
Sluta leva i det förflutna.

Vad jag kan se så är vi skeptiska till marknadsföringen, inte processorerna.

Kör själv AMD, och har så gjort sedan 2004. Tycker synd om AMD och deras förluster.

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Ännu en graf utan siffror. Vad menar AMD med grafen? Det är sånt här pr-material som gör mig orolig för en repris av Bulldozer.

Skickades från m.sweclockers.com

Amd spår framtiden helt enkelt. Det kan funka lika "bra" som väderleks rapporten under april.

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

@Crockett: förstå inte riktig vad ni två mumla om. vad ska det isas för siffror? man har bara sagt att framtidens RyZen kommer gå ner till 7nm.
eller förvänta ni er nåt slags prestanssiffror? känns så ni bara vill skriva skit om AMD och drar fram ännu en gång bulldozer.
Sluta leva i det förflutna.

Om någon visar en graf vill jag ha värden på den, annars säger den ingenting. Intel gör också såhär, precis som Nvidia. Kurvor hit och staplar dit, som har varken värden eller skalor. Jag lever verkligen inte i det förflutna, men inte heller i en perfekt framtid. Att "bara skriva skit" om AMD är inget jag ägnar mig åt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Det som är häftigt med detta och AMD är ju att om man köper sig en Ryzen nu med ett high-end moderkort så kommer man kunna köra samma bräda med zen+, härligt att inte behöva köpa allt nytt så fort man vill uppgradera CPU.

Precis, och det ser ut att komma totalt 3 eller 4 iterationer av Zen med ca 15% IPC ökning i den andra utgåvan av Zen (Zen+ eller Zen 2)

Tipsar därför om att köpa ett potent moderkort och rejäla DDR4 stickor ifall Zen eller dess efterträdare svarar bra på minnesbandbredd.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Är riktigt hyped

Permalänk
Medlem

jaja, se till att släppa något innan ni snackar Gen 2 o 3.

Papperstigrar driver inga burkar!

Permalänk
Medlem

Konstigt att folk inte klagar när Intel bara ökar med några få procent för varje ny processor

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Vad jag kan se så är vi skeptiska till marknadsföringen, inte processorerna.

Kör själv AMD, och har så gjort sedan 2004. Tycker synd om AMD och deras förluster.

Dom får faktiskt skylla sig själva. Hoppas dom bättrar sig och att dom lyckas med ryzen. Annars kommer nog intel öka priserna ännumer och sakta ned utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag har blivit alldeles för bitter och cynisk mot hype, men när nästa No Mans Sky kommer så är allt värt det igen. Vega och Ryzen är såklart spännande, men jag tror bara på siffror från tester gjorda av folk jag litar på. Som någon sa ovan, den som lever får se.

Skickades från m.sweclockers.com

"Det blir nog bra när det är färdigt" (om ni kommer ihåg den som fällde den sköna kommentaren i AMD trådar, riktigt upplyftande)

Står i alla fall 40% mer ipc än excavator och det folk listat ut är att den i så fall ligger runt 2600k. Men cpu:n verkar ha klivit lite högre ändå tydligen till 55% och ligga närmare Haswell (enligt AMD har dom fått upp prestandan närmare lansering). Men den som lever får se, är ju bara några veckor bort så får man det svart och vitt (får man hoppas).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av biorrith:

5 nanometer är gränsen för kisel tror jag? Sedan blir det väl andra ämnen, mycket forskning i just en ersättare för kisel.

Om nån vet så det nog @Yoshman!

Vet inte.

Vad jag läst är att man tror att Moores lag definitivt är över någonstans runt den storleken, eller möjligen redan 7 nm. Men det är inte riktigt samma sak då Moores "lag" handlar om ekonomi (tillverkningskostnad per transistor ska halveras ungefär 24 månaden), inte fysik.

Däremot är "nm" värdena rätt kreativa idag... Nu kommer denna bild från Intel, men har sett flera nämna att det återspeglar verkligheten rätt bra

Får se hur pass "äkta" Intels 10 nm är, den ska ju komma Q4 i år. För 14 nm visar denna bild över transistorstorlek rätt bra att "14 nm" inte betyder samma sak

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

@Yoshman Jag tycker egentligen att Moore's "lag" och "gränsen för kisel" borde sluta att diskuteras. Det är förlegade uttryck som har ganska lite med verkligheten att göra idag. Dessutom finns det väl knappt något som kan kallas för "riktiga" 7 nm heller. Framför allt eftersom transistorer inte har längden som enda mått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon99339:

@Yoshman Jag tycker egentligen att Moore's "lag" och "gränsen för kisel" borde sluta att diskuteras. Det är förlegade uttryck som har ganska lite med verkligheten att göra idag. Dessutom finns det väl knappt något som kan kallas för "riktiga" 7 nm heller. Framför allt eftersom transistorer inte har längden som enda mått.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror (verkligen tror här, är absolut ingen expert på detta område) att "nm" aldrig refererat till något transistormått. Har för mig att det är något avstånd mellan transistorer eller så.

Det som egentligen spelar roll är huruvida övergång från säg 14 nm -> 10 nm verkligen ger den förväntade ökningen i densitet eller ej. Det är bästa måttet på "äkta" nod. 14 -> 10 ska i teorin öka densiteten med 1,96 gånger.

Och är just kring ökning av densitet kontra "nm" siffra som både TSMC och till något mindre grad Samsung/GloFo varit rätt kreativa de senaste noderna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Tror (verkligen tror här, är absolut ingen expert på detta område) att "nm" aldrig refererat till något transistormått. Har för mig att det är något avstånd mellan transistorer eller så.

Det som egentligen spelar roll är huruvida övergång från säg 14 nm -> 10 nm verkligen ger den förväntade ökningen i densitet eller ej. Det är bästa måttet på "äkta" nod. 14 -> 10 ska i teorin öka densiteten med 1,96 gånger.

Och är just kring ökning av densitet kontra "nm" siffra som både TSMC och till något mindre grad Samsung/GloFo varit rätt kreativa de senaste noderna.

Jaha, tack för upplysningen! Frustrerande, samtidigt är det ju inga problem att sätta siffror hur som helst eftersom denna "längd" är så vagt definierad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Se nu till att få fram nuvarande produkter istället för att prata om framtiden.
Att stå finklädd på en scen och babbla en massa strunt.
Det är vi många som kan göra.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Ännu en graf utan siffror. Vad menar AMD med grafen? Det är sånt här pr-material som gör mig orolig för en repris av Bulldozer.

Skickades från m.sweclockers.com

Idag verkar allt få folk att tänka på Bulldozer... Inte lanserat Ryzen? Bulldozer varning... Inte fått en i handen igår? Bulldozer varning... Loggan är röd? Bulldozer varning... AMD är AMD? Bulldozer varning. Det är nästan som vissa vill att det ska bli en Bulldozer till den grad att man ser likheter där inga sådana egentligen finns. Att företag inte direkt visar siffror under NDA är ganska vanligt.. Görs även av Intel eftersom de vill vara först ute och så nära lansering som möjligt.

Skrivet av Crockett:

Ja, jag är också rätt luttrad vid detta laget vad gäller AMD och marknadsföring. Skönt att vi är två iallafall som delar åsikt

Marknadsföring? Var vadå? En processor som inte kommer att släppas minst inom två år? Vad förväntar du dig? Att AMD ska ha en färdig produkt av något som ska ersätta den produkt som idag inte är lanserad?

Skrivet av Crockett:

Vad jag kan se så är vi skeptiska till marknadsföringen, inte processorerna.

Kör själv AMD, och har så gjort sedan 2004. Tycker synd om AMD och deras förluster.

Nej. Du är skeptisk till att AMD inte kan visa siffror på något som inte existerar ännu.

Skrivet av Tea42BBS:

jaja, se till att släppa något innan ni snackar Gen 2 o 3.

Papperstigrar driver inga burkar!

Säger du samma sak om Nvidia och Intel som snackade om Pascal och Volta när innan Maxwell var lanserad samt snackade Kaby-lake innan Skylake lanserades? Eller är det dubbla måttstockar som gäller? Att gnälla på marknadspraxis kan man ju göra men se då till att kritiken blir nyanserad..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Det som är häftigt med detta och AMD är ju att om man köper sig en Ryzen nu med ett high-end moderkort så kommer man kunna köra samma bräda med zen+, härligt att inte behöva köpa allt nytt så fort man vill uppgradera CPU.

Kommer väl brädor då med AM4+ som följs åt av brädor med AM4++
Enligt samma modell som AM3 och AM3+, där det var bakåt/framåt kompatibelt men utan vissa fördelar...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!