Hur fixar jag bra datorljud med denna sanslösa baslådan?

Permalänk
Skrivet av Figona:

Om vi säger så här då, för att få ett tillfälligt ljud nu i helgen, med det jag har, vad är risken att det blir strul om jag bara kopplar datorn in i förstärkaren och kopplar på golvhögtalarna? Alltså jag struntar i subben tillfälligt. Det borde fungera, eller? Och då är det datorn till förstärkarens AUX? Behöver jag vara orolig för att koppla fel och nåt tar skada?

Och om det blir störningar, vågar jag då testa att koppla transformatorn (om det nu är det det är, se bild ovan) mellan dator och förstärkare?

Då skulle jag slippa åka till ljudnisse ikväll och slösa tid, utan kan komma hem och fixa ljud direkt, för det blir väldigt tråkigt med en helg till utan ljud.

Det funkar att göra så, borde inte bli några störningar med rca kabeln mellan dator o förstärkare. koppla rött till rött o vitt till vitt. högtalarkablen är + och - på både förstärkare och högtalare

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Figona:

Om vi säger så här då, för att få ett tillfälligt ljud nu i helgen, med det jag har, vad är risken att det blir strul om jag bara kopplar datorn in i förstärkaren och kopplar på golvhögtalarna? Alltså jag struntar i subben tillfälligt. Det borde fungera, eller? Och då är det datorn till förstärkarens AUX? Behöver jag vara orolig för att koppla fel och nåt tar skada?

Och om det blir störningar, vågar jag då testa att koppla transformatorn (om det nu är det det är, se bild ovan) mellan dator och förstärkare?

Då skulle jag slippa åka till ljudnisse ikväll och slösa tid, utan kan komma hem och fixa ljud direkt, för det blir väldigt tråkigt med en helg till utan ljud.

Du får använda högnivå (högtalaranslutningen) till basen om du saknar lågnivåutgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nvidia mannen:

som sagt, högst osannolikt att förstärkaren i subben orkar driva högtalarna med något vettigt resultat. Varför jag påstår det är för att jag själv håller på med hi-fi sedan 15 år tillbaks och har provat dessa lösningar innan utan ett bra resultat

Med den koppling jag beskrev så drivs INTE sidohögtalarna av förstärkaren i suben, de drivs av förstärkaren före suben.

Jag har precis denna typ av subförstärkare inkopplad på det sätt jag beskrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nvidia mannen:

Det funkar att göra så, borde inte bli några störningar med rca kabeln mellan dator o förstärkare. koppla rött till rött o vitt till vitt. högtalarkablen är + och - på både förstärkare och högtalare

Skrivet av mrqaffe:

Du får använda högnivå (högtalaranslutningen) till basen om du saknar lågnivåutgång.

Jag är noob på allvar. Det Nvidia mannen säger stämmer inte enligt dig? Jag menade alltså nu att koppla in grejerna utan sub.
Vill bara vara så säker som möjligt att jag inte åker hem idag till skogen utan att ha vad jag behöver för att få ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figona:

Jag är noob på allvar. Det Nvidia mannen säger stämmer inte enligt dig? Jag menade alltså nu att koppla in grejerna utan sub.
Vill bara vara så säker som möjligt att jag inte åker hem idag till skogen utan att ha vad jag behöver för att få ljud.

Det mrqaffe pratar om gäller om du ska koppla in subben. (om jag läser rätt nu)
Om du klarar dig utan den just nu, så är inte det ett problem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figona:

Jag är noob på allvar. Det Nvidia mannen säger stämmer inte enligt dig? Jag menade alltså nu att koppla in grejerna utan sub.
Vill bara vara så säker som möjligt att jag inte åker hem idag till skogen utan att ha vad jag behöver för att få ljud.

Precis, Nvidia mannen skrev fel, vilket han själv skrev i sitt senare inlägg. Koppla du som NoWin beskrev så kommer det fungera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Precis, Nvidia mannen skrev fel, vilket han själv skrev i sitt senare inlägg. Koppla du som NoWin beskrev så kommer det fungera

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte vill koppla in subben så kör med rca kabeln mellan datorns 3,5mm uttag om du använder det o förstärkare (aux/cd) tex och koppla rött till rött o vitt till vitt. Högtalarna kopplas ju såklart med uttagen på din förstärkare, högtalarkablen ska från (+ till +) och (- till -) på både förstärkare och högtalare

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Med den koppling jag beskrev så drivs INTE sidohögtalarna av förstärkaren i suben, de drivs av förstärkaren före suben.

Jag har precis denna typ av subförstärkare inkopplad på det sätt jag beskrivit.

Precis, korrigerade mig själv i tidigare inlägg

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Ska börja meckla om nån timma. Tog svängen förbi ljudnisse ändå, han hade flera andra förstärkare som hade subutgångar, bara att byta mot vad jag ville ha om det inte funkar.

Dock, trots att han aldrig kopplat ljud till dator, hade han en idé efter att jag förklarat lite hur snacket gått här på forumet. Tror inte det nämnts i tråden. Han föreslog att från datorns line out splitta den kabeln med, om det nu kallas RCA-splitter? Och alltså sätta en i subben och en i förstärkaren. Han skickade iaf med mig två såna. Någon som tror på det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Figona:

Ska börja meckla om nån timma. Tog svängen förbi ljudnisse ändå, han hade flera andra förstärkare som hade subutgångar, bara att byta mot vad jag ville ha om det inte funkar.

Dock, trots att han aldrig kopplat ljud till dator, hade han en idé efter att jag förklarat lite hur snacket gått här på forumet. Tror inte det nämnts i tråden. Han föreslog att från datorns line out splitta den kabeln med, om det nu kallas RCA-splitter? Och alltså sätta en i subben och en i förstärkaren. Han skickade iaf med mig två såna. Någon som tror på det?
http://cdn.head-fi.org/1/1e/1e983023_37_split2.jpeg

Du missar grundproblemet, det blir bökigt att justera volymen, du måste i så fall reglera på datorn vilket sänker ljudkvaliten, och du får samtidigt inte ändra på förstärkaren eller suben.

Du får inte separera signalen till basen före volymkontrollen på något sätt, du kommer att kunna få ljud men handhavandet blir så bökigt att det blir närmast oanvändbart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för hjälpen, so far. Det låter, och det låter högt, vilket är rätt många ggr bättre än de senaste veckorna.
Kör utan baslåda. Det enda som fungerar på stärkaren är balance. Bara testat in i AUX dock. Ingen skillnad på bas och diskant när jag vrider på stärkaren, eller aktiverar loudness. Den borde det inte vara fel på, ljudnissen är noga och renoverar alla grejer själv, säljer med garanti. Inga problem med Winamp, men Spotify blir vad det blir. Trevlig kväll på er alla i alla fall. Fortsätter imorgon med subben.