Hur fixar jag bra datorljud med denna sanslösa baslådan?

Permalänk
Medlem

Hur fixar jag bra datorljud med denna sanslösa baslådan?

Mitt 15 år gamla Altec Lansingsystem har gjort sitt. Bara small och det var det.
Lägligt nog kommer grannen över några dar efter det och frågar spontant om jag vill ha hans baslåda mot att jag ger honom några gitarrlektioner. Oh Yes sa jag. Baslådan är stor, över 50cm hög och närmare 30kg.

Jag begriper inte mycket om ljud och undrar vad jag ska ha för högtalare och hur det ska kopplas för att få liv i detta. Trådlöst/bluetooth går bort. Och om jag förstått rätt måste jag ha aktiva högtalare. Med endast 1 line out i baslådan, hur får jag liv i 2 högtalare, är aktiva burkar sammankopplade så det bara är uttag i ena högtalaren som går till bägge? Hoppas jag gör mig förstådd.

Vill gärna ha nåt som låter ordentligt tillsammans med denna baslådan här i huset. Får jag nåt som gör lådan rättvisa för 5-6000kr?
Tips på högtalare tas emot med tacksamhet!

Lade till bild.
Permalänk
Medlem

Till denna behöver du ha en stereoförstärkare och passiva högtalare. Bäst är om förstärkaren har en en sub-utgång men det fungerar annars också.

Permalänk
Rekordmedlem

Man måste inte ha passiva högtalare bara för att man har en sub, jag använder själv aktiva toppar fram med en sub och det styrs oftast från en hembioreceiver eller mixer.
Jag tycker du först borde kolla över den lokala begmarknaden och leta högtalare kring 3-4 000 kr oavsett om de är aktiva eller passiva och även kolla efter förstärkare/hembioreceivrar i 1-2000 kr och se vad som finns för att sedan kunna gå vidare därifrån beroende på om du hittar nåt eller inte.
www.hifimagasinet.com är ett bra ställe att leta online men besök även alla seconhander och hifihandlare i närheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Edit: mrqaffe upplyste om att basen inte har möjlighet att driva ett par passiva högtalare på HI LEVEL OUT R+/R- och L+/L-. Med anledning av det redigerade jag detta inlägg så att det inte innehåller felaktiga påståenden.

En mobiltelefon/Chromecast Audio/CD-spelare/bra förstärkare/dator kan med fördel anslutas till LINE IN L och R för att få in ljud och musik till basen och ett par aktiva högtalare.

Aktiva högtalare kan anslutas till LINE OUT L och R
Passiva högtalare kan anslutas till HI LEVEL OUT R+/R- och L+/L- när basen används tillsammans med en vanlig förstärkare. Med en bra förstärkare kommer det dock med strörsta sannolikhet att bli bättre att ansluta de passiva högtalarna direkt till förstärkaren.

Edit: Tillägg för att även svara på dina frågor:

Skrivet av Figona:

Trådlöst/bluetooth går bort

Bluetooth är nog klokt att välja bort.

Skrivet av Figona:

"...är aktiva burkar sammankopplade så det bara är uttag i ena högtalaren som går till bägge?"

Nja. LINE OUT L går till den vänstra aktiva högtalaren och LINE OUT R till den högra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rolle2000:

En mobiltelefon/Chromecast Audio/CD-spelare/bra förstärkare/dator kan med fördel anslutas till LINE IN L och R för att få in ljud och musik till basen och ett par högtalare.

Aktiva högtalare kan anslutas till LINE OUT L och R
Passiva högtalare kan anslutas till HI LEVEL OUT R+/R- och L+/L-.

Med den där basen finns det många alternativ på lösning. Vet inte vad som skulle passa dig bäst. Själv hade jag kört med lösningen en Chromecast audio och ettt par passiva högtalare. Det skulle kunna bli kanon.

Lycka till.

Basmodulen innehåller inga slutsteg för att driva topparna så det går inte att koppla in passiva högtalare i den om du ska driva det av en telefon eller liknade pryl med linjeutgång.
Högtalaranslutningarna är för att kunna koppla in basen "mitt på kabeln" om man har ett vanligt passivt system utan lågnivåutgång till en basmodul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Passiva högtalare kan anslutas till HI LEVEL OUT R+/R- och L+/L-.

Mja, värt att tänka på är att subben knappast har någon egen förstärkare för drivning av passiva högtalare, utan bara pass-through.
Dvs för att kunna använda "hi level out" så måste man driva subben med en förstärkare kopplad via högtalarutgångarna till "hi level in" på subben.

Men aktiva högtalare bör nog gå fint att köra via subben

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det mrqaffe och Roger W skriver är helt korrekt. Mitt första inlägg blev förhastat och innehöll fel. Har nu redigerat mitt inlägg ovan så att det inte innehåller felaktiga påståenden. Beklagar. Hoppas fler kan hjälpa dig Figona med tips.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaren.

Glömde att säga att även förstärkare går bort då jag helt enkelt helst vill slippa en extra grej som tar plats. Så det får bli aktiva burkar.
Finns en lokal förmåga som pysslar med ljud här som ska ha mängder av bra beggade grejer i sin källare. Han har öppet imorgon så ska dit och kika då. För visst köper jag gärna begagnat om jag hittar något.

Har ni nån idé om hur kraftiga grejer jag behöver/måste eller bör ha för att få till ett balanserat ljud med lådan? Skulle nån kanske våga sig på att länka ett par som kunde tänkas bli bra med lådan så jag har något att gå efter?
Kanske skulle plocka med mig lådan till ljudnissens källare, om han går med på det, så vi kan koppla in grejerna och testa. Får se vad han säger när jag ringer honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figona:

Har ni nån idé om hur kraftiga grejer jag behöver/måste eller bör ha för att få till ett balanserat ljud med lådan? Skulle nån kanske våga sig på att länka ett par som kunde tänkas bli bra med lådan så jag har något att gå efter

Välj ett par som du tycker låter bra bara. Baslådan behöver inte matchas nämnvärt med övriga högtalare då du kan justera dess fasförskjutning, volym och hur högt i frekvens den ska spela för att passa de andra högtalarna (och ditt rum). I basfrekvenserna är det inte så mycket tal om att man hör färgning utan mer att basen känns, så klangmatchning är inte något bekymmer som när man parar ihop andra högtalare.

Visa honom bilden på baksidan vad du har för kopplingsmöjligheter bara
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figona:

Har ni nån idé om hur kraftiga grejer jag behöver/måste eller bör ha för att få till ett balanserat ljud med lådan?

Svårt när vi inte vet riktigt vilken låda du har

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Svårt när vi inte vet riktigt vilken låda du har

Jag vet faktist inte själv "exakt" vad det är. Det du ser ovan på bilden är allt jag också vet. Han har köpt den av ett svenskt företag, googlade uppgifterna på baksidan för ett tag sen, vill minnas att företaget låg i Växjö.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Välj ett par som du tycker låter bra bara. Baslådan behöver inte matchas nämnvärt med övriga högtalare då du kan justera dess fasförskjutning, volym och hur högt i frekvens den ska spela för att passa de andra högtalarna (och ditt rum). I basfrekvenserna är det inte så mycket tal om att man hör färgning utan mer att basen känns, så klangmatchning är inte något bekymmer som när man parar ihop andra högtalare.

Visa honom bilden på baksidan vad du har för kopplingsmöjligheter bara
Skickades från m.sweclockers.com

OK förstår. Då drar jag till med något med ordentlig kraft i. Testade mitt Creative 7.1 (likvärdigt med Altec Lansingsystemet som small). Dessa lät väldigt bra i lägenheten, men i huset påminde det mest om en bergsprängare, typ, trots rejäla badlådor.

Mitt vardagsrum är stort. 9x7 med 4 1/2m takhöjd (snedtak).

Permalänk
Rekordmedlem

Angående lådan så är Zachry Ljudias varumärke på halvfabrikat "plateamps"och inte nån färdig bas, det är alltså sånt som självbyggare skaffade för att sätta in i nått bygge så det är oerhört svårt att gissa vad förstärkaren sitter i för något.
Hursomhels så bör man alltid försöka ha så bra toppar som möjligt och med en budget på 5-6 000 så går det att få tag på nått vettigt, de Behringer 3031or jag använder kostar tex kring 4000 kr och det gör ju att man har råd att få in en analog nivåkontroll och kablage och liknabde inom budgeten.
Letar man aktiva högtalare så är det alltså ungefär där man hamnar om man köper nytt, Behringer, Yamaha, KRK eller liknande har passande modeller och Thomann är ett bra ställe att börja kolla på eftersom de har väldigt stort sortiment https://www.thomann.de/se/monitorer.html så man får se ungefär allt som finns på marknaden, de har ofta bra priser men de är inte alltid billigast men deras sortimentet är hursomhelst gigantiskt så det är alltid värt att börja leta hos dem oavsett vart man sen handlar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett PA med ganska kraftiga aktiva burkar (som i dagsläget befinner sig hos någon annan). Tänkte efter och det PA:t kommer nog inte användas mycket framöver alls som PA. Jag har aldrig provat musikuppspelning med det, ingen aning om hur bra det funkar för just det, men som PA för livemusik är det ju toppen.
Om jag skulle ta och hämta dom burkarna innan jag köper nåt och testa. Är det enda jag behöver egentligen bara en AUX 3.5mm - 2xRCA, och sen en RCA till varje högtalare? Är det nåt jag behöver tänka på när jag kopplar in det?

mrqaffe, jag såg även ett par år gamalt inlägg av dig här där du skriver om analog nivåkontroll. Hur skulle jag i detta fallet koppla in en sån och skulle du av nån anledning rekommendera nåt annat än tex den här? https://www.thomann.de/se/fostex_pc_1_volume_control.htm

Det är dessa burkar jag har tillgängliga https://www.thomann.de/se/yamaha_dxr_15.htm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Figona:

Jag har ett PA med ganska kraftiga aktiva burkar (som i dagsläget befinner sig hos någon annan). Tänkte efter och det PA:t kommer nog inte användas mycket framöver alls som PA. Jag har aldrig provat musikuppspelning med det, ingen aning om hur bra det funkar för just det, men som PA för livemusik är det ju toppen.
Om jag skulle ta och hämta dom burkarna innan jag köper nåt och testa. Är det enda jag behöver egentligen bara en AUX 3.5mm - 2xRCA, och sen en RCA till varje högtalare? Är det nåt jag behöver tänka på när jag kopplar in det?

mrqaffe, jag såg även ett par år gamalt inlägg av dig här där du skriver om analog nivåkontroll. Hur skulle jag i detta fallet koppla in en sån och skulle du av nån anledning rekommendera nåt annat än tex den här? https://www.thomann.de/se/fostex_pc_1_volume_control.htm

Det är dessa burkar jag har tillgängliga https://www.thomann.de/se/yamaha_dxr_15.htm

Högtalarna borde fungera men det kan bli så att du hamnar för nära dem för att de ska kunna låta bra, jag vet inte hur de sprider men en PA topp låter inte alltid bra om du är för nära utan kan kräva att man är några meter bort så att ljudet fån bas och diskant kan integreras innan det träffar örat.
Inkopplingen kan ibland kräva en dibox eller trafo för det uppstår ofta jordproblem när man ansluter mot en dator.
Det finns olika typer av volymkontroller och de flesta fungerar men de har olika kvalitet och extrafunktioner, en passiv enhet borde funka för att ansluta 2 parallellkopplade laster till varje kanal på datorn, SM pro har annars en del mer avancerade såna lådor, aktiva och med hörlursförstärkare, det går även att koppla via ett aktivt filer eller som jag har gjort via en högtalarprocessor och då kan man dela och EQa systemet och det kan förbättra ljudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var hos ljudkillen idag. Han hade inga aktiva men kunde inte hålla mig. Köpte två JBL och en JVC-förstärkare plus 32m kabel. Så får det bli. Struntade i mitt PA. Högtalarna gav jag 2500kr för. Vet inte om det var bra pris eller inte men låter dom lika mycket som dom ser ut så.
Kommer börja knippla ihop imorgon tidig kväll. Rätt stora högtalare. Hoppas dom dönar på bra haha. Ser ut så här.

Fick jag detta rätt nu..
PC Line out -> Sub Line in
Sub line out -> Till förstärkarens vad?
Sen kopplar jag högtalarna till förstärkaren och inte subben, var hans tips.

Han har aldrig vart med och kopplat in ljud som ska köras från dator, men han skickade med en 'Ground Loop Isolator' (bild) han sa ev kunde ta bort missljud (han tyckte dock jag skulle köpa en bra sån om det behövs). Ska den isf kopplas mellan PC och Sub?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Figona:

Var hos ljudkillen idag. Han hade inga aktiva men kunde inte hålla mig. Köpte två JBL och en JVC-förstärkare plus 32m kabel. Så får det bli. Struntade i mitt PA. Högtalarna gav jag 2500kr för. Vet inte om det var bra pris eller inte men låter dom lika mycket som dom ser ut så.
Kommer börja knippla ihop imorgon tidig kväll. Rätt stora högtalare. Hoppas dom dönar på bra haha. Ser ut så här.
https://s24.postimg.org/ajlzk008x/JBL.jpg

Fick jag detta rätt nu..
PC Line out -> Sub Line in
Sub line out -> Till förstärkarens vad?
Sen kopplar jag högtalarna till förstärkaren och inte subben, var hans tips.
https://s27.postimg.org/7pqgvutlb/SUF.jpg

Han har aldrig vart med och kopplat in ljud som ska köras från dator, men han skickade med en 'Ground Loop Isolator' (bild) han sa ev kunde ta bort missljud (han tyckte dock jag skulle köpa en bra sån om det behövs). Ska den isf kopplas mellan PC och Sub?
https://www.netonnet.se/GetFile/ProductImagePrimary/ljudbild/bilstereo/tillbehor/nedis-ground-loop-isolator(103175)_1_Normal_Large.jpg

Kopplar du datorn till subben så måste du reglera nivån på datorn för att nivån på suben ska ändras och det kan bli opraktiskt i praktiken, kan du inte posta en bra bild på förstärkarens baksida och gärna länka manualen om du är osäker på bästa kopplingen ?
Har förstärkaren delbart för och slutsteg eller subutgång är det främst det som bör användas.
Går det inte att koppla så kopplar man via högnivå till suben.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kopplar du datorn till subben så måste du reglera nivån på datorn för att nivån på suben ska ändras och det kan bli opraktiskt i praktiken, kan du inte posta en bra bild på förstärkarens baksida och gärna länka manualen om du är osäker på bästa kopplingen ?
Har förstärkaren delbart för och slutsteg eller subutgång är det främst det som bör användas.
Går det inte att koppla så kopplar man via högnivå till suben.

Det du ser på bilden är allt förstärkaren har på baksidan förutom högtalaringångar. Ska kika efter manual. Han har väldigt många förstärkare. Är det delbart för slutsteg/sub den främst skulle ha, nåt mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tog ett par bilder på baksidan, lägger upp dom så snart jag kan, men som sagt, det är inte mer än det på bilden ovan förutom högtalarna, men kanske mod nr syns.

Jag sticker från jobbet idag vid kl 15, kunde ta svängen förbi ljudnisse och kanske plocka med mig en förstärkare med fler möjligheter om han har det. Annars har jag min iaf liite nyare Andersson R2 hemma (till hemmabion) som jag tillfälligt kanske kunde använda.

Permalänk

Det bästa hade varit en förstärkare som har en PreOut/sub utgång, annars blir det väldigt meckigt att koppla ihop allting. Det gör man för att kunna styra volymen med hjälp av förstärkaren. I ditt fall blir det att du får styra högtalarna med förstärkaren och subben med hjälp av windows ljudet, jag tror nämligen inte att hi level out orkar driva dina stora högtalare med någon ordentlig kraft. Om du kan byta förstärkaren mot en med pre out så kopplar du dator-->line in förstärkare, sen förstärkarens pre out till sub line in och högtalarna i högtalarterminalerna på förstärkaren

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Det är inte meckigt att koppla ihop detta.

Datorns utgång ansluts till AUX-in på förstärkaren.
Förstärkarens högtalarutgångar ansluts till HI LEVEL IN på subwoofern, högtalarna ansluts till subwooferns HI LEVEL OUT.
Då styrs hela systemets volym av förstärkarens volymkontroll. Du kan justera Subwooferns ljudnivå med level och delninsfrekvensen mellan sub och sidohögtalare med crossover. Om du behöver fasvända sker det med 0° Phase 180° switchen.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Det är inte meckigt att koppla ihop detta.

Datorns utgång ansluts till AUX-in på förstärkaren.
Förstärkarens högtalarutgångar ansluts till HI LEVEL IN på subwoofern, högtalarna ansluts till subwooferns HI LEVEL OUT.
Då styrs hela systemets volym av förstärkarens volymkontroll. Du kan justera Subwooferns ljudnivå med level och delninsfrekvensen mellan sub och sidohögtalare med crossover. Om du behöver fasvända sker det med 0° Phase 180° switchen.

som sagt, högst osannolikt att förstärkaren i subben orkar driva högtalarna med något vettigt resultat. Varför jag påstår det är för att jag själv håller på med hi-fi sedan 15 år tillbaks och har provat dessa lösningar innan utan ett bra resultat

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Figona:

Det du ser på bilden är allt förstärkaren har på baksidan förutom högtalaringångar. Ska kika efter manual. Han har väldigt många förstärkare. Är det delbart för slutsteg/sub den främst skulle ha, nåt mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu såg jag en bild till med baksida, du har inte nått delbart för och slutsteg på den men på tape 2 finns "SEA" vad nu det är, det kanske är nått användbart typ att man kan ändra funktion på tape så den hamnar efter volymkontrollen. Det vore bra att läsa vad SEA betyder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu såg jag en bild till med baksida, du har inte nått delbart för och slutsteg på den men på tape 2 finns "SEA" vad nu det är, det kanske är nått användbart typ att man kan ändra funktion på tape så den hamnar efter volymkontrollen. Det vore bra att läsa vad SEA betyder.

SEA är utgång till Equalizer

Permalänk

skulle kanske kunna funka att köra datorn till tape play o sen tape rec till subben..aldrig provat men det är ju en "bypass" förr användes ju det för att kunna använda dubbla kasettspelare tex

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av micke7406:

SEA är utgång till Equalizer

Vet du om den ligger före eller efter volymkontollen ?

Skrivet av Nvidia mannen:

skulle kanske kunna funka att köra datorn till tape play o sen tape rec till subben..aldrig provat men det är ju en "bypass" förr användes ju det för att kunna använda dubbla kasettspelare tex

Jo men en normal tapeloop ligger före volymen, det gör att ljudnivån i suben inte varierar när du vrider på volymkontrollen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vet du om den ligger före eller efter volymkontollen ?

Jo men en normal tapeloop ligger för volymen, det gör att ljudnivån i suben inte varierar när du vrider på volymkontrollen.

True story, för tidigt för hjärnan

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nvidia mannen:

som sagt, högst osannolikt att förstärkaren i subben orkar driva högtalarna med något vettigt resultat. Varför jag påstår det är för att jag själv håller på med hi-fi sedan 15 år tillbaks och har provat dessa lösningar innan utan ett bra resultat

Men den ska väl inte behöva förstärka något om subben får in en redan förstärkt signal?
Den ska fånga signalen för att föda subben, men den lär väl rimligen vidarebefordra det förstärkta ljudet till högtalarna?
Visst, sen kan den förstås ändå misslyckas med den "vidarebefodringen" på olika vis så ljudet blir sämre på vägen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Om vi säger så här då, för att få ett tillfälligt ljud nu i helgen, med det jag har, vad är risken att det blir strul om jag bara kopplar datorn in i förstärkaren och kopplar på golvhögtalarna? Alltså jag struntar i subben tillfälligt. Det borde fungera, eller? Och då är det datorn till förstärkarens AUX? Behöver jag vara orolig för att koppla fel och nåt tar skada?

Och om det blir störningar, vågar jag då testa att koppla transformatorn (om det nu är det det är, se bild ovan) mellan dator och förstärkare?

Då skulle jag slippa åka till ljudnisse ikväll och slösa tid, utan kan komma hem och fixa ljud direkt, för det blir väldigt tråkigt med en helg till utan ljud.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Men den ska väl inte behöva förstärka något om subben får in en redan förstärkt signal?
Den ska fånga signalen för att föda subben, men den lär väl rimligen vidarebefordra det förstärkta ljudet till högtalarna?
Visst, sen kan den förstås ändå misslyckas med den "vidarebefodringen" på olika vis så ljudet blir sämre på vägen

Ja men såklart är det så, fattade nog inte imorse att steget där sitter på subben, fick för mig det var ett separat slutsteg

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4