Intel kontrar AMD Ryzen med Core i7-7740K och i5-7640K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det är väl inget nytt och behöver inte ha något att göra med Ryzen. Intel har ju gjort detta förr eller? i5 4670k och i5 4690k etc. i5 7700k har 50% högre resultat i passmark jämfört med i5 2700k. Jag tror helt enkelt inte att utveckling kan gå snabbare pga en mättad marknad samt andra begränsningar även med större konkurrens. AMD kanske släpper något okej men deras IPC lär vara långt efter Intel. Utvecklingen lär inte öka i takt de närmsta åren. Ryzen kommer förhoppningsvis ge AMD svarta siffror men inte mycket mer.

Huh? Du vet att 4670k och 4690k är olika generationer va?
Det är som att jämföra 6600k vs 7600k... Detta är något Intel inte gjort sedan Sandybridge med 2700k vs 2600k, eller E8700 vs E8600 tex. Mao... 5+ år sedan.

Att AMDs IPC är lägre, ingen tvekan. Men om en i5a 7600/6600k "räcker" för folk, så kommer en motsvarande AMD göra det utmärkt också.

Så var utvecklingen går vete tusan, men vi pratar ändå om att AMD kommit "från ingenstans" och börjat både hota Intels 6900k, samt pressa dens pris, samt fått Intel att släppa högre binnade Kaby Lake... och du tror inte utvecklingen påverkas? lol...

Sen att en mid range i5a i stock blir på 5 års utveckling, slagen av en high-end i7a 7700k är nästan bara förnedrande illa i utveckling. Vad sägs att vi jämför en 4,5Ghz 2600k vs en 4,5Ghz 7700k istället, dvs så lika du kan jämföra dem, inte mycket på 5 år där inte.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant med AMDs framfart. Jag skulle gärna uppgradera min CPU men har ingen användning av det. Vad finns det som privatperson behöver mycket mer CPU kraft än vad min 2500k klarar av? Kan inte komma på någonting. Allt inom spel är GPU bundet.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Inaktiv

Intel ser AMD Ryzen som ett stort hot och de plockar ut de allra finaste exemplaren av Core i7-7700K och klockar den hela 100Mhz och därefter noggranna stabilitetstester..
Gemene ungdom tar och klockar upp andra sorteringen av Core i7-7700K 500Mh, dessa som ej kvalade in för att bli en Core i7-7700K . Angående stabilitetstester så knappt några, med argumentet att det är bara osäkra personer med dåligt självförtroende som gör sådant.

Nå annars var de nya cpuerna ej konstigt att de skulle kunna, jag tycker det är synd att de ej kan använda riktig kylpasta eller vad det heter i cpun så mer kräsna personer slipper byta ut denna. (Delidding) Då hade de väl kunnat höja frekvensen 100Mhz till? Så jag förstår ej poängen varför inte göra detta rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Överklockning är något en liten % gör med sina processorer.

Är fullt medveten om att KB-L och Skylake har vissa tekniska skillnader men i praktiken gör den noll för de som vill t.ex. spela.

Lite ironiskt då skillnaden faktiskt är märkbar i benchmarks om man inte kör dom i samma klock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nå annars var de nya cpuerna ej konstigt att de skulle kunna, jag tycker det är synd att de ej kan använda riktig kylpasta eller vad det heter i cpun så mer kräsna personer slipper byta ut denna. Då hade de väl kunnat höja frekvensen 100Mhz till? Så jag förstår ej poängen varför inte göra detta rätt?

Utan att gräva i detaljer (då det finns både på forumet och på nätet) så har det att göra med att när man löddar kärnan till IHS så bildas det en spänning (fysisk kraft), när materialen värms upp och kyls ner. Dessa kan få kärnan att totalt spricka, vilket var problemet man insåg med 22nm.

De större -E cpuerna har så pass stor kärna att den klarar av det, men de mindre Skylake/Kaby Lake idag har inte en chans. (Du kan titta på delidd bilder så ser du hur liten de är). Men frågan är hur länge de kan göra det med -E CPUerna också, för även där börjar nog problemen bli uppenbara när man närmar sig 10nm...

Dock kunde de designat om IHS så den satt närmare och mer robust, helt klart, istället för en gigantisk pöl med lim som höjde upp mellanrummet så att kylpastan inte fungerar så bra.

Permalänk
Medlem

Kan det inte bli Mars snart

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Intel strategi här är enkelt. De överfakturerar oss idag för att det finns ingen konkurrens. Därför kan de sänka priserna rejält för att döda Rysen och höja tillbaka sina priser sen. Utan att ens förlora mycket pengar i mellan. Jag vill ha 8 kärnor 16 tråd men inte för mer än 5000 spänn.

Skickades från m.sweclockers.com

Ebay bror, där hittar du xeons med 8+ kärnor för tusenlappen

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Kan ju ha och göra med att det är orsaken till att folk vill byta upp sig? Bara för att du inte tittar på dessa så är det inget bevis att dessa två saker är viktiga för personer och deras uppgradering.

Nä men när folk säger Intel gör ingenting så blir jag lite triggerd för ,man väljer bara titta på det man vill titta på.

Men ja folk kan gärna använda det som argument dom inte köper, men Intel latar sig inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Huh? Du vet att 4670k och 4690k är olika generationer va?
Det är som att jämföra 6600k vs 7600k... Detta är något Intel inte gjort sedan Sandybridge med 2700k vs 2600k, eller E8700 vs E8600 tex. Mao... 5+ år sedan.

Att AMDs IPC är lägre, ingen tvekan. Men om en i5a 7600/6600k "räcker" för folk, så kommer en motsvarande AMD göra det utmärkt också.

Så var utvecklingen går vete tusan, men vi pratar ändå om att AMD kommit "från ingenstans" och börjat både hota Intels 6900k, samt pressa dens pris, samt fått Intel att släppa högre binnade Kaby Lake... och du tror inte utvecklingen påverkas? lol...

Sen att en mid range i5a i stock blir på 5 års utveckling, slagen av en high-end i7a 7700k är nästan bara förnedrande illa i utveckling. Vad sägs att vi jämför en 4,5Ghz 2600k vs en 4,5Ghz 7700k istället, dvs så lika du kan jämföra dem, inte mycket på 5 år där inte.

Sen att en mid range i5a i stock blir på 5 års utveckling, slagen av en high-end i7a 7700k är nästan bara förnedrande illa i utveckling. Vad sägs att vi jämför en 4,5Ghz 2600k vs en 4,5Ghz 7700k istället, dvs så lika du kan jämföra dem, inte mycket på 5 år där inte.

De är samma generation dvs Haswell, att de kallades för Devil's canyon var bara marknadsföring på en 100mhz ökning... Ryzen har ju inte precis varit någon hemlighet och om nu INtel hade hållit tillbaka utveckling så hade de nog kunnat ploppa ut något vettigare.

Om en i5a 7600/6600k räcker för folk, så kommer folk fortsätta köpa Intel pga av ett starkare varumärke. Detta kommer ta år att ändra på och det är därför jag tror att försäljningen av Ryzen kommer vara relativt ljummen (jämfört med Intel).

Prisnivåerna kan om något påverkas, med jag tror inte det kommer påverka försäljningen av datorer/cpuer speciellt mycket. Folk som behöver en ny dator köper en oavsett, och den datorn lär förmodligen ha en Intel processor pga av varumärke och bredare portfolio.

Jag hoppas naturligtvis att jag har fel, men jag kan inte se hypen. Ryzen lär bli kul för oss entusiaster att leka med, men i det stora hela så tror jag inte Ryzen kommer ha så stor påverkan.

Ops, inte i5 utan i7. i7 2700 är en högre binnad 2600k. Så du menar att ökad standard klock inte är utveckling?

Permalänk
Avstängd

Snart kontrar Intel med Cannonlake ändå.

Har Zen inbyggd grafik?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Feeku:

De är samma generation dvs Haswell, att de kallades för Devil's canyon var bara marknadsföring på en 100mhz ökning... Ryzen har ju inte precis varit någon hemlighet och om nu INtel hade hållit tillbaka utveckling så hade de nog kunnat ploppa ut något vettigare.

Om en i5a 7600/6600k räcker för folk, så kommer folk fortsätta köpa Intel pga av ett starkare varumärke. Detta kommer ta år att ändra på och det är därför jag tror att försäljningen av Ryzen kommer vara relativt ljummen (jämfört med Intel).

Prisnivåerna kan om något påverkas, med jag tror inte det kommer påverka försäljningen av datorer/cpuer speciellt mycket. Folk som behöver en ny dator köper en oavsett, och den datorn lär förmodligen ha en Intel processor pga av varumärke och bredare portfolio.

Jag hoppas naturligtvis att jag har fel, men jag kan inte se hypen. Ryzen lär bli kul för oss entusiaster att leka med, men i det stora hela så tror jag inte Ryzen kommer ha så stor påverkan.

Fast 4770k va KISS jämfört mot 4790k, dom fixade värme problemen och överklocking + minnes stöd.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Intel börjar känna flåset i nacken nu.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Snart kontrar Intel med Cannonlake ändå.

Har Zen inbyggd grafik?

Kommer väl alltid bättre saker om man är villiga att vänta.

Om jag inte missminner mig så nej de cpuer som kommer nu har inte inbyggd gpu men har läst om att det ska komma zen cpuer med vega men den som lever får se

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Snart kontrar Intel med Cannonlake ändå.

Har Zen inbyggd grafik?

Nej, vilket utesluter Ryzen ur mer en hälften av alla datorer som säljs (laptops). Vilket jag tycker är illa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Feeku:

Nej, vilket utesluter Ryzen ur mer en hälften av alla datorer som säljs (laptops). Vilket jag tycker är illa.

Det är ju en liten miss.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Feeku:

Nej, vilket utesluter Ryzen ur mer en hälften av alla datorer som säljs (laptops). Vilket jag tycker är illa.

Och på Desktop vill man ju ha Intern grafik för felsökning eller om man inte ens behöver GPU del :S

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Snart kontrar Intel med Cannonlake ändå.

Har Zen inbyggd grafik?

Skrivet av Feeku:

Nej, vilket utesluter Ryzen ur mer en hälften av alla datorer som säljs (laptops). Vilket jag tycker är illa.

Skrivet av anon200632:

Det är ju en liten miss.

Det kommer APUer senare i år som är baserade på Zen, och de kommer ha inbyggd grafik.
Perfekt för laptops.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

En bantad i7'a med lägre pris hade ju känts mer relevant.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Verkar som det ENDA folk tittar på CPUr är GHz och IPC INGET annat

Tycker Intel ska ta bort allt annat för folk bryr ju sig bara om det....

Ja tråkigt nog. Folk måste inse att Intel inte kan öka GHz eller IPC speciellt mycket längre. Pga tekniska begränsningar (fysikens lagar). Gäller även AMD förstås. Flera kärnor kommer nog inte heller vara ett alternativ för vanligt folk pga kostnader och mjukvara (kanske stannar runt 4-8 + smt). Men det finns ju fortfarande annat som kan förbättra prestanda eller att man lägger till funktioner som kan vara bra att ha. Vi vet ju hur mycket den stora L4-cachen gjorde för prestandan i spel t ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Gött med konkurrens, om det heter intel, amd eller nvidia är helt ointressant, bara det presterar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Sitter lugnt med min Broadwell ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

De är samma generation dvs Haswell, att de kallades för Devil's canyon var bara marknadsföring på en 100mhz ökning...

Ops, inte i5 utan i7. i7 2700 är en högre binnad 2600k. Så du menar att ökad standard klock inte är utveckling?

Mja... de har faktiskt byggt om delar i den för att bättre avleda värme, strömleverans och lite annat. Men ja.. samma grund. Det såldes dock som en ny processor.
Kaby Lake och Skylake är trots namnet, exakt samma sak...

Men 7700k till 7740k är inte bara samma generarion, det är exakt samma CPU... de har precis släppt 7700k, och nu "plötsligt" släppt en bättre. Detta har som sagt inte skett sedan 2700k... och 2700k Q4'11 kom nästan i slutet, mot Ivy Bridge lansering, inte 1 månad efter 2600k Q1'11

Och med tanke på att 2600k ofta kan OCas till 5Ghz, och först nu har vi åter en CPU som kan det, så säger jag att vi är typ tillbaka var vi började. Haswell klarade inte ens 4,5Ghz normalt, men Haswell refresh klarar 4,5Ghz utan större problem. Så verkar gå fram och tillbaka i denna "utveckling".

Skrivet av Feeku:

Ryzen har ju inte precis varit någon hemlighet och om nu INtel hade hållit tillbaka utveckling så hade de nog kunnat ploppa ut något vettigare.

Tror ärligt att de precis som du, och precis som många andra, har svårt o se AMD konkurrera. Så jag tror att när nu AMD börjar sätta upp CPUer att jämföra med deras top-of the line.. så har Intel fått lite panik. De har mao inte haft någon anledning att ens pressa utvecklingen, förrän nu.

Skrivet av Feeku:

Om en i5a 7600/6600k räcker för folk, så kommer folk fortsätta köpa Intel pga av ett starkare varumärke. Detta kommer ta år att ändra på och det är därför jag tror att försäljningen av Ryzen kommer vara relativt ljummen (jämfört med Intel).

Prisnivåerna kan om något påverkas, med jag tror inte det kommer påverka försäljningen av datorer/cpuer speciellt mycket. Folk som behöver en ny dator köper en oavsett, och den datorn lär förmodligen ha en Intel processor pga av varumärke och bredare portfolio.

Nja... tror priset kommer göra mycket. Folk tittar på i3or eller tom celeron pga priset, så de skiter nog i om där står AMD, så länge priset är bra, och AMD verkar satsa hårt på denna mellanmarknad. Du kan blir förvånad hur mycket priset gör på folks sätt att tänka. De kan pruta 500kr på en bil, bara för att de kan, trots att de får en sämre än den andra som var till salu för högre pris i bättre skick.

Att sedan entusiasten kan få en "i3a" som är överklockbar är ju budget speldatorbyggarens dröm. Men när intel gjorde det ny, blev ju priset så löjligt att en i5a var vettigare. Detta kan inte Intel sälja på om du får likadan prestanda för billigare peng, med upplåst klock.

Skrivet av Feeku:

Jag hoppas naturligtvis att jag har fel, men jag kan inte se hypen. Ryzen lär bli kul för oss entusiaster att leka med, men i det stora hela så tror jag inte Ryzen kommer ha så stor påverkan.

Ingen som påstår att du måste ha hype. Men på samma sätt ska man inte sätta fördomar mot AMD bara för att "det är så", vilket tyvärr är vad många gör. Att ha öppna ögon, öppet sinne för vad som kommer, oavsett, är något jag önskar fler hade.

Personligen hade jag inte ens planerat att byta maskin på många år, så jag vet inte ens om jag köper någon Ryzen i år, men jag vet flera som jagar nya datorer, och det ligger därför i mitt intresse att vara påläst och faktiskt inte ignorera något som både kan sänka priser för att råda dem.

Sen att äntligen se lite frisk konkurrens som CPU marknaden har behövt länge, är nog vad de flesta har hype för. Inte att AMD ska vinna, utan att Intel inte ska dominera och ta vilket pris de än vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Och på Desktop vill man ju ha Intern grafik för felsökning eller om man inte ens behöver GPU del :S

Japp, verkar som AMD nischat in Ryzen, vilket jag antar är ett tecken på att de verkligen behöver varenda transistor till CPU:n för att vara konkurrenskraftig. Finns många fall där en igpu är nice, själv använt det när jag kört GPU passthrough på linux.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Om någon behöver förklarat för sig varför det är bra för oss konsumenter med konkurrens så har ni svaret i den reaktionen som kommer från Intel nu.

Kan ju säga att även om Intel visar sig vara snäppet vassare, vilket ärligt talat allting talar för, så kommer jag satsa på ett AMD-bygge nästa gång. Såvida det inte är en total katastrof. Ser fram emot att få en åttakärnig CPU för humana priser.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Reagerar Intel som med 100% sannolikhet har insiders hos AMD ja då är det något bra på gång. 🙂

Köp aktier nu! 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Och på Desktop vill man ju ha Intern grafik för felsökning eller om man inte ens behöver GPU del :S

Inte jag i alla fall. Tycker det ska bli skönt att inte Ryzen har det. Det höjer bara priset för något som jag inte använder.

Men för de som vill ha det så är väl inte Raven Ridge så lång borta för del delen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte jag i alla fall. Tycker det ska bli skönt att inte Ryzen har det. Det höjer bara priset för något som jag inte använder.

Men för de som vill ha det så är väl inte Raven Ridge så lång borta för del delen.

Håller med, bättre att ha den ytan till fler transistorer eller minne. 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Håller med, bättre att ha den ytan till fler transistorer eller minne. 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Vad som helst utom GPU. Tar ju dessutom upp IO-plats på baksidan av moderkortet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sitter lugnt med min 486:a ett tag till.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

pentiums med HT, i3 som K modell, i5 med HT tror intel börjar skaka lite när den gamle amd draken har vaknat igen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w