AMD stämmer LG med flera för patentintrång

Permalänk
Melding Plague

AMD stämmer LG med flera för patentintrång

Grafikkortstillverkaren AMD stämmer LG, Mediatek, Sigma Designs och Vizio för patentintrång, och begär att de påverkade produkterna ska sluta importeras och säljstoppas i USA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sigma Designs hade de inte patent på involverade i mp2? Jag hade ett sådan kort eller snarare två till min första dvd spelare i datorn.

Edit:
Hårdvaru avkodning av mp2.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Ska jag vara helt ärlig tycker jag att AMD kunnat spara på sina pengar och inte hållit på och stämt andra företag med sina patent. Risken är att AMD själva kanske förlorar pengar på detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ska jag vara helt ärlig tycker jag att AMD kunnat spara på sina pengar och inte hållit på och stämt andra företag med sina patent. Risken är att AMD själva kanske förlorar pengar på detta.

De kan inte låta andra företag snylta på deras uppfinningar, LG har väl förmodligen vägrat betala för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Även om jag tycker att AMD bör få in mer pengar tycker jag vår patent verkligen behöver göras om.
Patents syfte ska vara att skydda uppfinningar som någon har lagt ner väldigt massa pengar på att tagit fram och det ska vara något unikt. Alltså skydda så att inte någon reverse engineeringar ens jobb och sedan säljer produkten billigare för att de slapp att utveckla den.

Idag så tycker jag snarare är så att patent finns för nästan allt, på saker som nästan vilken 5åringar kan komma på. Och större företag hela tiden ska få leta hur de kan göra något utan att det krockar med någons patent.

Nu vet jag inte hur mycket "rätt" AMD har i sin stämningsansökan.

Permalänk

Nvidia försökte med detta tidigare utan lycka, kommer säkert bli samma beslut denna gång med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Problemet är väl själva patent systemet i USA. dem är tvungen att stämma över sina patent annas förlora dem patenterna.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Kan inte vara lätt. Som utvecklare tror man att man kommer på världens idé och sen visar det sig att någon annan kom på samma idé före och tog patent på det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

De kan inte låta andra företag snylta på deras uppfinningar, LG har väl förmodligen vägrat betala för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Bernd_P1:

Problemet är väl själva patent systemet i USA. dem är tvungen att stämma över sina patent annas förlora dem patenterna.

Detta jag menar också. Själva patent systemet i USA är hur knepigt som helst så det är mycket möjligt att AMD varit tvungna att göra detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Går dåligt för AMD, bäst att dra in lite extra cash genom att stämma andra jättar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

De kan inte låta andra företag snylta på deras uppfinningar, LG har väl förmodligen vägrat betala för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde väl vara Mediatek som ska betala för att de har med tekniken i sina chip. Eller?

Permalänk
Medlem

Hmm, låter nästan som på gränsen till patent-troll där. Patenten verkar vara väldigt generella. Säkert använder Nvidia liknande teknik men AMD vågade inte stämma dem för då stämmer de bara tillbaka och hävdar att de äger någon lika basal teknik som alla GPU-tillverkare använder.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hmm, låter nästan som på gränsen till patent-troll där. Patenten verkar vara väldigt generella. Säkert använder Nvidia liknande teknik men AMD vågade inte stämma dem för då stämmer de bara tillbaka och hävdar att de äger någon lika basal teknik som alla GPU-tillverkare använder.

Jag tror det hade varit svårt för AMD att göra grafikkort utan att smått inkräkta på Nvidias grejer och tvärtom.
Exempel:
http://www.sweclockers.com/nyhet/10158-tusen-patent-for-nvidi...
Tusen patent och det var 2009.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Undrar om dom är ute efter att skapa en höna av en fjäder för att kackla igång en mediacirkus kring AMD nu när släppet av Ryzen ligger i närtid?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Går dåligt för AMD, bäst att dra in lite extra cash genom att stämma andra jättar..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Bael:

Undrar om dom är ute efter att skapa en höna av en fjäder för att kackla igång en mediacirkus kring AMD nu när släppet av Ryzen ligger i närtid?

Ni kanske ska läsa på hur amerikanska patent funka. Skulle AMD inte stämma skulle dem blir av med sin patent. dem har ingen större val. samtidigt händer det här hela tiden i teknikvärden. även bland företag där ena sidan kan vara underleveratör till den andras produkt och affären forsätter som vanligt.

§1.1/påhopp /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

ni kanske ska läsa på hur amerikanska patent funka. Skulle AMD inte stämma skulle dem blir av med sin patent. dem har ingen större val. samtidigt händer det här hela tiden i teknikvärden. även bland företag där ena sidan kan vara underleveratör till den andras produkt och affären forsätter som vanligt.

Men ja, jag vet mycket väl hur det fungerar och det är extremt sorgligt hur patent och upphovsrätten fungerar. Riktigt pinsamt och föråldrat system. Det är inte riktigt som du beskriver det, men som en femårings beskrivning kanske.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

AMD bör ligga lågt för om Intel och Nvidia ser att dom håller på stämmer andra för patentintrång så kanske dom får lite idéer och stämmer AMD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

AMD bör ligga lågt för om Intel och Nvidia ser att dom håller på stämmer andra för patentintrång så kanske dom får lite idéer och stämmer AMD.

Läs tråden, AMD måste stämma patentintrång pga hur USAs patentsystem fungerar.

Storm i ett vattenglas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll en trevlig ton, otrevligheter och påhopp är inte ok!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

AMD bör ligga lågt för om Intel och Nvidia ser att dom håller på stämmer andra för patentintrång så kanske dom får lite idéer och stämmer AMD.

Ja och då förlorar Intel x86-64-licensen och då blir det inte roligt för dem. Blir ett snabbt avslut på dominansen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Ska jag vara helt ärlig tycker jag att AMD kunnat spara på sina pengar och inte hållit på och stämt andra företag med sina patent. Risken är att AMD själva kanske förlorar pengar på detta.

Hur förlorar AMD pengar menar du? Det som kostar är advokater, både AMD och LG har advokater som står och kostar pengar redan.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Ni kanske ska läsa på hur amerikanska patent funka. Skulle AMD inte stämma skulle dem blir av med sin patent. dem har ingen större val. samtidigt händer det här hela tiden i teknikvärden. även bland företag där ena sidan kan vara underleveratör till den andras produkt och affären forsätter som vanligt.

Jag bryr mig inte om hur det fungerar inte min tanke heller utan snarare varför just nu!? Om herrn hade tänkt lite grann innan han skriker ut en massa om idioter!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Bael: kanske dags att tar av foliehatten? En sån här ansökan görs inte från en dag till en annan för lite billigt PR. Det tar någ ett bra tag för advokaterna att se över allt om det är ens värt att försöka stämma över det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Förstår att du vill ha foliehatten för dig själv!
Klart det inte görs på en dag likaså tar man inte fram en ny propp på en dag, men man kan undra varför stämningen lämnas in drygt en månad innan lanseringen av Ryzen? En slump kanske, kanske inte!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Som andra säkert har nämnt så är det nog bara regeln som säger att man måste försvara sina patent annars så förlorar man dem som har fått AMD att reagera. Kom ihåg att AMD=Jesus!! De gör aldrig något ont...=)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Intel och Nvidia har redan licensavtal/korslicensavtal med AMD/ATI, så har också Qualcomm.

Däremot nämns inte företag som Apple, Imagination Technologies, eller andra SoC-tillverkare som HiSilicon, Allwinner, NXP/Freescale, Broadcom, eller Rockchip. Inte heller Vivante nämns, men de gör bara IP-kärnor som ARM, även om Mali är det som klagomålet handlar om så nämns inte heller ARM. Ser nästan ut som på samma nivå som Nvidiamålet mot Qualcomm och Samsung, skillnaden är mest att de kan visa att även Samsung och GlobalFoundries har licensavtal som täcker dessa patent, frågan är varför foundry-verksamhet har dessa avtal och vad det skulle innebära om potentiellt olicensierade tillverkare börjar använda sig av dessa för tillverkning.

Misstänker att dessa patent ingår i korslicensavtalen AMD har med sina konkurrenter/kollegor i branschen, och korslicensavtal handlar i princip inte om pengar utan att man licensierar varandras teknik och lovar att inte stämma varandra, och de kan alltså ske utan att några pengar byter ägare. Det är något som är nödvändigt i teknikbranschen då de ofta bidrar till samma standarder och liknande eller av andra skäl troligen inkräktar varandras intellektuella egendom och det gäller ju åt båda hållen. Skulle vilja se licensavtalen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Nvidia försökte med detta tidigare utan lycka, kommer säkert bli samma beslut denna gång med.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vilken rättstvist du menar, nVidia lyckades sänka 3Dfx vid milleniumskiftet trots att det var de som gjort intrång på 3Dfx patent. I amerikanskt rättsväsende vinner oftast den som har mest pengar.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Beror på vilken rättstvist du menar, nVidia lyckades sänka 3Dfx vid milleniumskiftet trots att det var de som gjort intrång på 3Dfx patent. I amerikanskt rättsväsende vinner oftast den som har mest pengar.

Var det så? Så konspirationsteorin kan vara att patenttvisten gjorde det möjligt för nvidia att köpa upp & sedermera lägga ner 3dfx?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Jarl: 3dfx undergång hade inget med Patent:er att göra.

Om jag inte minns helt fel så i stora drag var det mer att dem halkade på efterkälken dvs Voodoo 4/5 kom ut för sent så Nvidia han ikapp och släppte en bättre produkt. Voodoo 6 han inte bli klar riktigt.

3dfx hadde partnertillverkare som dem sade upp för dem ville ha hela kakan själva i tidigt steg, så 3dfx började bygga en egen fabrik i Mexico.

Allt detta ovan samtidigt i samma tid gjorde det extremt svårt Ekonomiskt för 3dfx att bära upp det hela dem hadde helt enkelt inte de ekonomiska krafterna att bära detta själva på kort tid... allt fler produkter han ej bli klara i tid... därav deras undergång.

Dom skulle fortsatt på samma väg som dem gjorde med voodoo2/3 så som Nvidia fortsatte med.. utveckla chip/hårdvara men låta partners tillverka korten samt ta hand om reklamen, och låtit bli att bli giriga och bygga ny Mexico fabrik mitt i allt.

Under deras gyllene år.. så hadde dem partertillverkare. så 3dfx kunde koncentrera sig på att utveckla chipsen.

* i stora drag

Permalänk
Medlem

@ Bael medan det pågick ja
@ mikeyboy ungefär så blev det skrivet av den vinnande sidan (i efterhand)
de eller dem svårt eller...
har en fungerade burk med AMD K6III och Voodoo3
skulle inte falla mig in att använda nVidia produkter!

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift