Permalänk

AMD Ryzen - Topp eller flopp?

Tja. Hur tror ni det kommer gå med försäljningen av AMD's Ryzen processorer? Funderade om man skulle investera i AMD-aktier!

Permalänk
Medlem

Investera endast så mycket som du har råd att förlora. AMD aktien bör stiga, såvida de inte floppar och gör en bulldozer 2.0.

Om ryzen levererar kommer AMD ta marknadsandelar från Intel. Särskilt på servermarknaden där Intel idag står för ca 99% av marknaden.

Permalänk
Medlem

@axelolzzz Pratar du om att investera i AMD-aktier eller i en processor?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av antepannte:

@axelolzzz Pratar du om att investera i AMD-aktier eller i en processor?

Förlåt, var väldigt otydlig. Syftar på aktier!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelolzzz:

Funderade om man skulle investera!

AMD har gått extremt starkt senaste åren, och förväntningarna verkar höga på nya produkterna. På kortare sikt talar dock tekniska indikatorerna för viss sälj.

Eller menar du med "investera" att köpa en Ryzenplattform?

Edit: Såg att du faktiskt menade aktien, se ovan.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelolzzz:

Förlåt, var väldigt otydlig. Syftar på aktier!

Misstänkte det men man vet ju aldrig

Analytiker förväntar sig inte mycket från AMD under 2017, trots de två uppmärksammade produktlanseringar . Den genomsnittliga uppskattningen spår bara 8,1% intäktstillväxt.

Det ska väl mycket till för att du ska förlora din investering, men någon kanonaffär lär det inte bli, tyvärr! Men det är bara vad jag tror

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

De blir säkert jättebra, men just nu sitter ribban för jävla högt efter uppblåsning och hype så det är ganska stor risk för besvikelse tror jag. Så fort vi får se riktiga tester från fristående användare och svensk prissättning tror åtminstone jag att folk förstår dumheten i utopierna som florerar på den hoppfulla sidan.

Därmed inte sagt på långa vägar att de blir värdelösa eller saknar en plats på marknaden, men min lekmannagissning är att folk kommer bli besvikna. Om konkurrensen ändå i bästa fall blir riktigt stenhård kanske det kan mynna ut i priskrig på lång sikt men inte första släppet. Så tror jag.

Kan tillägga att jag verkligen vill ha fel här, men hjärnan säger ifrån för mycket.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@superapan: Finns inga indikationer på sälj. Varför skulle man sälja av aktien 18 dagar innan den största lanseringen på flera år.

De "aktievetare" som har pratat om AMD har rekommenderat sälj sedan aktien stod i 2 USD. De förstår aktier, ekonomi, bottar, de kan läsa grafer, men de förstår inte hårdvaran som AMD tänker släppa, eller vad hårdvaran innefattar för entusiaster.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en drös på 1,97 förra året, sålde strax över 6 om jag vill minnas. Hade gärna legat längre, vilket jag borde gjort, men var tvungen att investera pengarna på annat håll. Dock så är jag fortfarande sugen att gå in igen, fast är inte riktigt insatt i siffrorna för nuvarande då jag sålde för ett bra tag sedan.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Att det blir en Bulldozer 2.0 är det nog ingen som tror på längre, AMD har lärt sig sin läxa...garanterat.
Sen tycker jag att visst det kan nog vara en bra investering att köpa lite aktier i dom, men helst skulle man ha gjort det typ förra året när eller när det var och kursen stod som lägst.
Dom som valde att chansa och investerade redan vid tillkännagivandet av Zen kan nog förvänta sig en rejäl utdelning inom den närmsta tiden.

Det är mina predcictions.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

@superapan: Finns inga indikationer på sälj. Varför skulle man sälja av aktien 18 dagar innan den största lanseringen på flera år.

De "aktievetare" som har pratat om AMD har rekommenderat sälj sedan aktien stod i 2 USD. De förstår aktier, ekonomi, bottar, de kan läsa grafer, men de förstår inte hårdvaran som AMD tänker släppa, eller vad hårdvaran innefattar för entusiaster.

Därför att aktiekursen troligen har inräknat att Ryzen ska bli en succe och då inte kommer att stiga speciellt mycket i samband med släppet, även om alla förväntningar infrias. Om Ryzen däremot inte lever upp till de mycket höga förväntningarna så kommer kursen att sjunka. Skulle tro att i det korta perspektivet så är det inte så troligt att man går jättemycket plus, däremot en viss risk att man tappar en hel del. Priset på aktier brukar normalt inkludera förväntningar på kommande resultat (både positiva och negativa). Skulle tro att det mesta av eventuella framgångar iom Ryzen redan är inprisade. Det finns en anledning till att kursen gått upp så drastiskt det senaste året trots att de ekonomiska resultatet varit mindre fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Blir nog topp. Topp för Vega också om man ska tro på ryktena om 1080ti.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Frispel:

Aktiekursen är baserad på vad investerarna vet, att den är i klass med i7 6800k.
Aktiekursen är även baserad på stora teknikfonder. Det finns en anledning att när NVDA går bra, går AMD bra.

När Ryzen släpps, kommer den antingen visa den prestanda vi vet - Aktiekurs ökar på lång sikt.
Prestandan är över förväntningar - Aktiekursen sticker iväg på kort sikt även lång.
Prestandan är kisskotte - AMD konkar.

Vad som talar emot att en flopp bl.a. att Kina har valt AMD som leverantör för deras statliga servrar.

Permalänk
Medlem

Jag tror att förhoppningarna om succé redan är inräknat i aktiekursen så det kan bli så att om det blir succé med Ryzen så är det vad som förväntats och kursen stiger något ytterligare då det lilla osäkerhetsmomentet försvunnit. Men om den floppar så faller kursen ganska mycket tror jag. Tror man behhårt på succé så kan det vara en bra investering att köpa nu istället för att vänta till efter lanseringen.

Själva Ryzen tror jag blir jättebra men skulle inte satsa alla pengarna i AMD-aktier just nu.

Permalänk
Medlem

Jag köpte för under 2 förut och har sålt av nu. Jag personligen skulle inte hoppa in Nu, finns viss risk enligt mig att minsta motgång för dem får aktien att rasa. Hype Hype.

Tror att Ryzen kommer skaka om marknaden och att det går jäkligt bra för dem, aktierna brukar inte alltid avspegla verkligheten.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd

@Strikez:

Varför?

För att den är övervärderad, Den ligger långt utöver vad dem borde vara i förhållande till hur bra det faktiskt går för AMD. Men folk är optimistiska över amd vilket jag kan förstå. Blir ryzen bra så blir givetvis en ökning, kanske så mycket som 30% men floppar den lär dem ju störtdyka ner till 4-5dollar per aktie.

Är som ex tesla, aktien ligger på 270~atm, värderas realistiskt att vara värd ca 140-160dollar, om man nu kollar enbart på siffror som tesla faktiskt kastar runt. Men folk tror på konceptet och elonmusk. De är oftast det som styr marknaden, emotionella tankar hos människor och fraktaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

@superapan: Finns inga indikationer på sälj. Varför skulle man sälja av aktien 18 dagar innan den största lanseringen på flera år.

De "aktievetare" som har pratat om AMD har rekommenderat sälj sedan aktien stod i 2 USD. De förstår aktier, ekonomi, bottar, de kan läsa grafer, men de förstår inte hårdvaran som AMD tänker släppa, eller vad hårdvaran innefattar för entusiaster.

De är faktiskt förvånansvärt insatta i hårdvara, jag gjorde samma antagande som du tills jag läste lite mer ingående analyser. Men det gäller de som sitter på analysfirmorna och har teknikaktier som specialområde. I flertalet affärstidningar är det snarare journalister med aktier som specialområde som uttalar sig och då är det väl kanske mer så som du beskriver det.
Fast någon säljsignal på just AMD-aktien har jag inte heller sett, där är rekommendationen huvudsakligen 50/50 på neutral respektive köp.

upprepning
Permalänk
Medlem

AMD är övervärderade - OM ryzen är en flopp och då konkar AMD.

Är AMD likvärdiga med Intel i prestanda kommer ni se priser bortom 20 USD till midsommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

@superapan: Finns inga indikationer på sälj. Varför skulle man sälja av aktien 18 dagar innan den största lanseringen på flera år.

De "aktievetare" som har pratat om AMD har rekommenderat sälj sedan aktien stod i 2 USD. De förstår aktier, ekonomi, bottar, de kan läsa grafer, men de förstår inte hårdvaran som AMD tänker släppa, eller vad hårdvaran innefattar för entusiaster.

Läs gärna på om skillnaden mellan fundamental och teknisk analys, lämplig wall of text.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ta även med $-kursen i beräkningen om du funderar på att investera i US aktier. Dollarn ligger ju skapligt högt nu.
Kommer den ligga kvar eller är det tillfälligt? Eller kanske kommer den fortsätta uppåt?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Strikez:

AMD är övervärderade - OM ryzen är en flopp och då konkar AMD.

Är AMD likvärdiga med Intel i prestanda kommer ni se priser bortom 20 USD till midsommar.

Har svårt att se att de skulle "konka"... De har ju fler järn i elden.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: Med så mycket förlust de tog pga bulldozer har jag svårt att se hur de kan överleva som aktör på den privata PC marknaden om de skulle floppa rejält igen. - Jag tror dock som sagt inte detta kommer hända.

Sedan är det en rejäl överdrift när jag säger konka, man måste inse att aktievärdet är ett luftslott fram tills pris/prestanda/tillgänglighet är bekräftat.

Permalänk
Medlem

Om prestandan håller vad den lovar så är den topp för det priset ($490). En aktie är vad marknaden är värd att betala per del av företaget och har inget med reellt värde, kapacitet eller soliditet att göra. Aktien kan förvisso gå upp om man lanserar en bra produkt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Om prestandan håller vad den lovar så är den topp för det priset ($490). En aktie är vad marknaden är värd att betala per del av företaget och har inget med reellt värde, kapacitet eller soliditet att göra. Aktien kan förvisso gå upp om man lanserar en bra produkt.

490 var väl utan moms (VAT) eller vad det heter i USA.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det ser ut som man redan räknat hem Ryzen, AMDs aktie har ökat kraftigt under 2016. Så risken är stor att du är för sen. Ryzen måste överträffa alla mål vad gäller försäljning (inte prestanda) för att aktien ska öka än mer, men risken finns för en rekyl neråt om försäljningen går sämre än förväntat. Jag har inget tvärsäkert råd att ge, men misstänker att tåget redan gått om man vill göra ett snabbt klipp. AMD är större än en processorserie, så det finns andra saker som påverkar kursen också.

Permalänk
Medlem

Amds aktie har gått upp 600% senaste 3 åren. Aldeless för sent att hoppa på tåget nu enligt mig. Trorninte den stiger något nämnvärt kommamde tid.

Strikez har förövrigt mycket dålig koll på hur aktiemarknaden fungerar. Lyssna inte på h*n.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer gå bra till halvdålig men troligen inte dunderbra eller jättedåligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av geforce60:

Amds aktie har gått upp 600% senaste 3 åren.

Främst är det väl de senaste månaderna kursen har gått upp:

Permalänk
Entusiast

Nu har ju jag aldrig givit mig in på aktiemarknaden men man får ju ha i åtanke att det är så mycket mer som påverkar AMD's aktievärde än hur bra Summit Ridge blir.
Det riktigt avgörande för deras ekonomi tycker ju jag ändå borde vara antalet sålda Xbox One/PS4'or och framtida APU'er i "Bristol Ridge"?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Någon här som på ett enkelt sätt kan förklara hur man går tillväga för att köpa AMD-aktier?