Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Egentligen inte då en sådan tråd inte strider mot några forumregler vad jag vet, men med tanke på att mängden inlägg kan bli ganska stor i en sådan tråd, något som kan påverka moderering, så tyckte jag att det vore lämpligt att prata igenom det med moderatorerna först.

Det har gjorts någon sådan tråd förr, men de har dött ut efter några få inlägg.

Men här har du en ny. Tipsa på nu! Lite snack mycket verkstad

*Dagens Fynd* Övriga Fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Har dividerat med mig själv om jag borde posta det här eller inte. Ifixit är en ypperlig sida för alla oss tekniker och hemmafixare som vill försöka laga eller byta ut någon komponent i allt från pc, mobil och surfplattor.

Deras verktyg finns att köpa hos många svenska återförsäljare men är relativt dyra.

Sedan en tid tillbaka finns en webbsida för Ifixit EU där man kan köpa direkt från Ifixit:
https://eustore.ifixit.com/en/Tools/Toolkits/

Använder man sedan en rabattkod typ "LINUS10" så får man 5% rabatt. Sammantaget blir det bra mycket billigare än att köpa hos till exempel Dustin. Beställer man för mer än 70 euro är det frifrakt. Det står att det är via DHL men det går via PostNord från Danmark och upp.

https://www.dustinhome.se/search/ifixit

Har själv använd deras produkter i ett antal år nu och kan inte annat än att varmt rekommendera dom.

The coupon "LINUS10" did not work.
Reason: Invalid coupon!

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Kollat o kollat men hittar inget, är det någon som har nått tips om en enkel o billig smartphone? Vill ha en i reserv ifall ngt strular med Iphonen.
Gärna en android och simpel, behöver ingen flärd utan en stabil reserv, gärna med ok batteritid och billigare är bättre med.

Ifall ngn kan tipsa om en ok, utan abb för ngt papp eller nåt?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Kollat o kollat men hittar inget, är det någon som har nått tips om en enkel o billig smartphone? Vill ha en i reserv ifall ngt strular med Iphonen.
Gärna en android och simpel, behöver ingen flärd utan en stabil reserv, gärna med ok batteritid och billigare är bättre med.

Ifall ngn kan tipsa om en ok, utan abb för ngt papp eller nåt?

Har du nån budget satt? Annars har jag hört mycket gott om Moto G4, finns för ca 1500:-
Vet att batteritiden ska vara bra och utan problem klara i alla fall 2 dygn med normal användning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har du nån budget satt? Annars har jag hört mycket gott om Moto G4, finns för ca 1500:-
Vet att batteritiden ska vara bra och utan problem klara i alla fall 2 dygn med normal användning

Skickades från m.sweclockers.com

Budgeten verkar vara "ngt papp".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paiytor:

Budgeten verkar vara "ngt papp".

Missade den helt och hållet, skulle i så fall slå ett slag för äldre G3 och Xiaomi Redmi 2.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har du nån budget satt? Annars har jag hört mycket gott om Moto G4, finns för ca 1500:-
Vet att batteritiden ska vara bra och utan problem klara i alla fall 2 dygn med normal användning

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset

Skrev pris slarvigt ("PAPP" = 1000 Sek) men 1500 kunde funka. Har nätkollat lite på Moto G4 och någon pratade om Nexus.
Det straffar sig att vara envis och anse att en telefon ringer man med, numera får man ju ha halva livet där för att få ut en spänn, nästan.

Hade du något konkret tips?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Tack för tipset

Skrev pris slarvigt ("PAPP" = 1000 Sek) men 1500 kunde funka. Har nätkollat lite på Moto G4 och någon pratade om Nexus.
Det straffar sig att vara envis och anse att en telefon ringer man med, numera får man ju ha halva livet där för att få ut en spänn, nästan.

Hade du något konkret tips?

Kan rekommendera Moto G4 Plus för 2000 kronor. Riktigt prisvärd och bra.

Du har Moto G 3 för 1000 kr men du bör vara medveten om att den är ganska seg. Ska du bara smsa/ringa och surfa då och då så är det inga problem!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Tack för tipset

Skrev pris slarvigt ("PAPP" = 1000 Sek) men 1500 kunde funka. Har nätkollat lite på Moto G4 och någon pratade om Nexus.
Det straffar sig att vara envis och anse att en telefon ringer man med, numera får man ju ha halva livet där för att få ut en spänn, nästan.

Hade du något konkret tips?

Som @Treant skriver så duger nog G3 också då batteritiden är bra (aningen något svagare kontra G4) om du inte ska göra något tungdrivet på den

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Kollat o kollat men hittar inget, är det någon som har nått tips om en enkel o billig smartphone? Vill ha en i reserv ifall ngt strular med Iphonen.
Gärna en android och simpel, behöver ingen flärd utan en stabil reserv, gärna med ok batteritid och billigare är bättre med.

Ifall ngn kan tipsa om en ok, utan abb för ngt papp eller nåt?

Xiamo Redmi Note 3 Pro (international version) med band 20 LTE (vilket många telefon saknar).

4000 mAh (!) batteri.

Snapdragon 650.
3 GB RAM
Dual simkort / plats för extended micro SD-kort (många andra telefon som saknar detta...)

Allt detta för under 2000 kr.

Jag tror inte du kan få bättre telefon för pengar i dagsläge. Bara att jämför med andra telefoner här om de verkligen har plats för microSD och om de ens har 4000 mAh batteri.

Permalänk
Medlem

Ok, Tack för alla tips från alla, det var mycket vänligt
Hjälper mig att välja, från en branch jag är kass på. Numera måste det ju typ vara mer och jag har inte haft så många smartphones.

Ser ni någon konkret klockren "fan vad billigt" så ge mig och alla andra ett tips med länk till firman.
Höll på att köpa en Motorola ´G3 från cdon igår för typ 1000 sek, men bromsade utav osäkerhet http://cdon.se/hemelektronik/motorola-moto-g-3rd-gen-vit-p346...
. Jag vill "sprida mina ägg" risker och ha reserv/backup system på tele/nät/mail/bank-id etc pga hälsa och andra orsaker.

Kan bli ganska sur på mig själv som haft inställningen att datorer är datorer (laps) och paddor är paddor etc etc och telefoner ringer man med o skickar sms....När jag sett hur detta har rubbats och den digitala världen dels smälter samman och dels måste det för komplexiteten.

länk
Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

The coupon "LINUS10" did not work.
Reason: Invalid coupon!

Där ser man. Finns dock gott om andra. "FIXIT2017" fungerar just nu i alla fall.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det har gjorts någon sådan tråd förr, men de har dött ut efter några få inlägg.

Men här har du en ny. Tipsa på nu! Lite snack mycket verkstad

*Dagens Fynd* Övriga Fynd

Varför jag ville prata med moderatorerna först var för att jag inte ville starta en tråd som resulterar i för stor arbetsbörda för moderatorerna som ansvarar för övriga ämnen för att sedan få min tråd låst. Fyndtrådarna är de största på forumet så vitt jag vet.
Aja, tärningen är kastad så det är väl bara att tipsa på så får vi se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Ok, Tack för alla tips från alla, det var mycket vänligt
Hjälper mig att välja, från en branch jag är kass på. Numera måste det ju typ vara mer och jag har inte haft så många smartphones.

Ser ni någon konkret klockren "fan vad billigt" så ge mig och alla andra ett tips med länk till firman.
Höll på att köpa en Motorola ´G3 från cdon igår för typ 1000 sek, men bromsade utav osäkerhet http://cdon.se/hemelektronik/motorola-moto-g-3rd-gen-vit-p346...
. Jag vill "sprida mina ägg" risker och ha reserv/backup system på tele/nät/mail/bank-id etc pga hälsa och andra orsaker.

Kan bli ganska sur på mig själv som haft inställningen att datorer är datorer (laps) och paddor är paddor etc etc och telefoner ringer man med o skickar sms....När jag sett hur detta har rubbats och den digitala världen dels smälter samman och dels måste det för komplexiteten.

Tänk på att den du länkar till har endast 8GB intern lagring, efter OS och inte mycket utrymme kvar för appar.
Moto 4 G är bättre val isåfall.
Annars finns som andra redan nämnta Xiaomi som är mycket prisvärd med 4000mah batteri och räcker i flera dagar utan laddning, beror på hur man använder telefonen.

Kan lägga till Xiaomi Redmi 4 Prime 5,0" för ca 1600:- med 4100 Mah och sägs ha riktigt bra batteritid. Ingen tull eller moms inom EU. Beställde nyligen en Mi5S från Gizchina och endast 3 dagar leverans med DHL.
http://shop.gizchina.com/home/xiaomi-redmi-4-32gb-smartphone-gray-1000.html

eller

https://www.aliexpress.com/store/product/Original-Xiaomi-Redmi-4-Prime-Mobile-Phone-Snapdragon-625-Octa-Core-CPU-5-0-1920x1080-FHD/311331_32763320059.html

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Skall man hugga ett 1070 Strix hos Webhallen nu när det ligger på 4500kr?

Är så jävla velig... sitter på 780 idag och vet att jag kommer behöva lite mer kräm inför Mass Effect (trist att lira på low/medium). Inte helt fel med lite extra skjuts i BF1 och The Division heller.

Tror inte att priset kommer falla så värst mycket när Vega kommer heller, och det lär väl ta ett tag innan det dalar ändå?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

Någon som vet något om Samsung R1 Lite högtalaren? Är det ok ljud för 790:- eller är det att slänga pengar i sjön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Någon som vet något om Samsung R1 Lite högtalaren? Är det ok ljud för 790:- eller är det att slänga pengar i sjön?

Kollade lite snabbt på Samsungs hemsida och den verkar bara gilla anslutning med BT och Wifi (Samsung app?). Inget Spotify Connect.

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/mobiltelefoni/specialkampanjer/onyx_mini/

Harman Kardon Onyx Studio Mini för samma pris som Samsung högtalaren. Borde inte den vara ett bättre köp än Samsung högtalaren? Har i och för sig bara hört storebror men den är bra.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Någon som vet något om Samsung R1 Lite högtalaren? Är det ok ljud för 790:- eller är det att slänga pengar i sjön?

Personligen hade jag slängt ett öga på JBL charge eller JBL Flip istället för den. Hittar inga direkt fantastiska reviews om den samt att Charge 2+ ligger på princip samma pris.

Finns gott om reviews om portbla högtalare som låter "klockrent"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Skall man hugga ett 1070 Strix hos Webhallen nu när det ligger på 4500kr?

Det tycker jag. Det är ett kompetent kort med bra kylarlösning och dessutom till ett bra pris. Det kanske sjunker någon hundring eller två de närmaste månaderna men det är ju en piss i havet och ska man invänta prissänkningar hela tiden lär det aldrig bli något köp.

Jag köpte mitt MSI Gaming X i somras och priset har i stort sett stått still sen dess.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Skall man hugga ett 1070 Strix hos Webhallen nu när det ligger på 4500kr?

Är så jävla velig... sitter på 780 idag och vet att jag kommer behöva lite mer kräm inför Mass Effect (trist att lira på low/medium). Inte helt fel med lite extra skjuts i BF1 och The Division heller.

Tror inte att priset kommer falla så värst mycket när Vega kommer heller, och det lär väl ta ett tag innan det dalar ändå?

Jag högg ett idag, efter timmar av velande mellan detta och MSI Gaming X. Jag använder just nu ett R9 290 och jag räknar inte med någon jätteskillnad i prestanda, men ser fram emot en svalare och betydligt tystare dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det tycker jag. Det är ett kompetent kort med bra kylarlösning och dessutom till ett bra pris. Det kanske sjunker någon hundring eller två de närmaste månaderna men det är ju en piss i havet och ska man invänta prissänkningar hela tiden lär det aldrig bli något köp.

Jag köpte mitt MSI Gaming X i somras och priset har i stort sett stått still sen dess.

Skrivet av p.lindblom:

Jag högg ett idag, efter timmar av velande mellan detta och MSI Gaming X. Jag använder just nu ett R9 290 och jag räknar inte med någon jätteskillnad i prestanda, men ser fram emot en svalare och betydligt tystare dator.

Sitter ju på ett 780 som har börjat surra lite oroväckande vid hög belastning nu.

Blev en beställning till slut, efter mycket om och men

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Philips SHB9850NC för 999:- på NetonNet och Siba
https://www.siba.se/ljud/horlurar/aktiv-brus-reducering-horlu...
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/horlurar/over-ear/philip...

Normalpris runt 1300:- (1690:- på Netonet och Siba)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3334614

Tycker de är ganska prisvärda. Jag köpte mina för 1690:- vilket jag inte tycker de är värda, men 999 är helt klart värt det!

Frågan är om man ska köpa Philips-lurarna för 999 kr på Netonnet eller Sonys motsvarighet MDR-ZX770BNB för 990 kr på Elgiganten.
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/horlurar/MDRZX770B...
Philips hörlurar har tydligen haft vissa problem med brusreducering+blåtand medan Sonys lurar verkar vara väldigt anonyma med få återförsäljare (det finns åtminsone en hel del omdömen på amazon).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icermann:

Frågan är om man ska köpa Philips-lurarna för 999 kr på Netonnet eller Sonys motsvarighet MDR-ZX770BNB för 990 kr på Elgiganten.
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/horlurar/MDRZX770B...
Philips hörlurar har tydligen haft vissa problem med brusreducering+blåtand medan Sonys lurar verkar vara väldigt anonyma med få återförsäljare (det finns åtminsone en hel del omdömen på amazon).

Angående Philipsen så har jag sett att folk klagat på att det kommer ett svagt brus när noisecancellingen är på - och ja, det gör det, men jag förstår inte varför man klagar på det. Sitter man i ett tyst rum så hörs det tydligt, men vad ska man med NC till där? På bussen och liknande fungerar Philipsens noicecancelling superbra tycker jag.

De enda nackdelarna med Philipsen är att interfacet är helt efterblivit med touch istället för vanliga knappar, och att de inte är "over ear" utan snarare "on-ear". Hade de varit over ear tillsammans med riktiga knappar hade jag gett dem fullpott.

Permalänk
Skrivet av Kastroullen:

Någon som vet något om Samsung R1 Lite högtalaren? Är det ok ljud för 790:- eller är det att slänga pengar i sjön?

Jag beställde hem två stycken då jag sedan tidigare har Samsung M3 högtalare. Dessa håller samma nivå som dom och har samma funktioner. Såg att det nämndes nånstans i den här tråden att de verkade sakna Spotify Connect men jag kan rapportera motsatsen!

Jag tycker att det är perfekta högtalare att ha i köket/sovrummet för att lyssna på Spotify eller podcasts på. Hyfsad bas för pengen med!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av everchanger:

Jag beställde hem två stycken då jag sedan tidigare har Samsung M3 högtalare. Dessa håller samma nivå som dom och har samma funktioner. Såg att det nämndes nånstans i den här tråden att de verkade sakna Spotify Connect men jag kan rapportera motsatsen!

Jag tycker att det är perfekta högtalare att ha i köket/sovrummet för att lyssna på Spotify eller podcasts på. Hyfsad bas för pengen med!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag beställde hem en jag också.

Skulle precis skriva att det faktiskt finns Spotify Connect, så den som var orolig för det kan sluta oroa sig.

Tycker förövrigt att den har bra ljud så är absolut inte missnöjd med köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix - 4099kr (med rabattkod "februari17")

OBS! Rabattkoden gäller endast idag.
Ska vara i princip samma kort som Palit GTX 1070 vilket innebär en av de bästa kylarna på marknaden.
Närmsta pris på prisjakt är Komplett själva som redan kör en kampanj på kortet för 4299kr. Ordinarie pris på kortet är annars 4899kr.

Rabattkoden "februari17" verkar gälla på allt över 1000kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danieleet:

Rabattkoden "februari17" verkar gälla på allt över 1000kr.

Ja det gör den och den är redan postad i rabattkodstråden. Ville bara visa den på en referensprodukt som redan är på kampanj. Fint pris på ett bra 1070.

Permalänk
Medlem

@anon12433 Tackar för tipset! Köpte mig ett Gainward 1070 Golden Sample. 300kr extra för den överklockningen från fabrik kändes väldigt värt det.

Permalänk
Skrivet av Naxos:

@veckans Tackar för tipset! Köpte mig ett Gainward 1070 Golden Sample. 300kr extra för den överklockningen från fabrik kändes väldigt värt det.

Skaffade standardklockade Gainward 1070 när det släpptes, och korten har två bios man kan byta emellan med en switch. Så jag flashade in GS-bioset på bios nr 2. Var rätt så enkelt, och torde vara relativt safe med tanke på att man kan switcha tillbaka. Nu var det ingen jättestor prisskillnad, men ändå.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||