Bahnhof svarar på hovrättens dom mot Bredbandsbolaget

Permalänk

Det är förjävligt hur musik och filmindustrin kan styra och ställa med lagar på detta viset. Jag är övertygad om att någon ansvarig i det svenska rättsväsendet fått någon form av "uppmuntran" från de som står bakom stämningen.

Man borde köpa en laddning USB-minnen, köra in Beyoncés senaste album och posta dem till massa folk, såsom politiker, åklagare, dommare, anti-pirater osv med ett brev där vi nu kräver att de inför samma regler för postnord, då de "by proxy" är medskyldiga till brott mot upphovsrätten.

*suck* dags att förbereda sig för den inkommande vågen av släkt och vänner som ringer med gråten i halsen för att de inte kommer in på bukten. Passa på och njut av VPN-tjänster så länge ni kan, för snart blir väl även det olagligt.

Permalänk
Inaktiv

Jag ser framemot den dagen då de tvingas blockera Aftonbladet.

Jag skulle för övrigt tro att att andelen användare av piratkopierat material har minskas med film, musik och speltjänster. För den stora skaran är de hyfsat bra, även om de kunde vara billigare.

*edit*
Detta förbjud kommer såklart spridas, det är för mycket prat om alternativmedia som peer review skrifter och liknade som kan få folk att tänka kritisk.

Permalänk
Medlem

Men vitet på 500.000kr låter ju som en kostnad BBB har råd med för att invänta nästa dom om 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@blade80:

Då vi är medlem i EU så tror jag de är där sista ordet hamnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lusekofte:

Det är förjävligt hur musik och filmindustrin kan styra och ställa med lagar på detta viset. Jag är övertygad om att någon ansvarig i det svenska rättsväsendet fått någon form av "uppmuntran" från de som står bakom stämningen.

Det var tydligt redan i TPB målet

https://youtu.be/eTOKXCEwo_8?t=46m3s domaren är med i massa föreningar som har med upphovsrätts frågor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Ja, dett är ju verkligen inte bra.
Det är början på cencur av nätet och kan sluta hursomhelst när det är privata bolag som har makt nog att få igenom något sånt här..

Men med det sagt stoppar det ju ingen pirat. Det är bara fjanterier som drabbar svensson mer än piraterna.

Nästa steg är att blockera "fejk nyheter" dvs. allt som inte är PK och i pro-EU agenda.

Riktiga fake news som aftonbladet eller expressen kommer få fortsätta florera och mota ytterligare miljarder i EU bidrag.

SWEXIT nästa tacK!

Permalänk
Medlem

Censuren av Internet börjar... Utöver detta så är alla som tillhandahåller utrustning för tryck skylldiga att blockera folk från att kunna läsa någon form av "icke önskvärd information" som kan komma att tryckas med hjälp av dessa.

Så otroligt kontraproduktivt. En vpn på sin höjd så är det tillbaka tilld et gamla vanliga. Lägg ner alla dessa pengar och energi på att faktiskt komma med tjänster som folk vill använda istället. Att i ett sista dödsgrepp försöka hålla kvar konsumenter i gamla mönster är inget som kommer få med folk på båten.
Ert sätt att angripa saker får er endast att framstå som reliker.

Titta på hur Steam påverkat piratkopieringen på PC. En tjänst som fungerar, där folk kan komma åt spel till humana priser osv och piratkopieringen har minskat otroligt mycket. Nu är det nästan "jobbigare" att pirata ett spel på PC än att köpa det lagligt. Det brukade vara precis tvärt om. Se och lär.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Alla tycker att Kim Jong Un är en stor idiot hur han inte tillåter sin befolkning att hämta information förutom sånt som är godkänt av honom. Snart är Sverige på samma nivå.

Kommer man förbi dessa stopp med en VPN eller hur funkar det. Kanske dax att skriva upp det på önskelistan i så fall.

Flashback lär väl läggas in i denna lista snart också då för där kan man få information om både droger och annat som inte är lagligt.
Postnord kan vi lika bra lägga ner då de också står för en hel del skumma försändelser och ändå bara kostar pengar.
Vägar blir väl tullavgift och vistitering på för att få framföra en bil för det kan faktiskt vara en leverans av olagliga saker.

Detta är början på diktaturen Sverige.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vad är det som ändrats när det nämns att internetleverantörerna kan vara ansvariga när kunder fildelar illegalt. Tidigare har det ju aldrig ens varit på tal om att en ISP skulle kunna dömas för något kunden gjort.

Permalänk
Medlem

Kan bli et ärende för EU då? Har ju hänt förr att Svenskt rättsväsende tycker att de sagt sitt men sedan fått på fingrarna av EU-domstolen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan bli et ärende för EU då? Har ju hänt förr att Svenskt rättsväsende tycker att de sagt sitt men sedan fått på fingrarna av EU-domstolen.

Ja man får hoppas på det!

Permalänk
Avstängd

Som vanligt så är det de stora Amerikanska filmbolagen som styr lagar och straff även här i Sverige.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det står i artikeln att detta är högsta instans. Jag undrar om detta är sant. Borde inte detta kunna överklagas till någon domstol i EU?

Permalänk
Medlem

Snälla kan vi få ett bra alternativ bara så kommer piratkopiering försvinna av sig självt. Jag vet ingen som laddar ner musik sen Spotify kom. Men vill man se film så räcker inte en tjänst utan du behöver Netflix Viaplay HBO amazon prime och Crunchyroll så får du en bråkdel av det du vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lycka till *laughs in pirate*

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Nu vill jag fan inte se någon svensk politiker kritisera någon annan stat, t,ex Kina, för sin censur då vi numera genomför samma sak.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk

Ibland undrar man vad som händer.
De här domarna som sitter och bestämmer är så jävla mån om sin paycheck de får ifrån lobbyistgrupperna. Nätneutralitet hej då.

Hoppas EU-domstolen inte är köpt också.

I slutändan så berörs man ju inte då man inte är tekniskt inkompetent.

Dock så kommer nog ingenting hända då andra EU-länder har liknande lagar och har blockerat sidor i flera år. Tror dock detta inte sker på internetleverantörsnivå.

Permalänk
Medlem

Tror att det verkliga problemet ligger i ett kulturskifte och en beteendeförändring hos konsumenten som film och musikindustrin vägrar att förhålla sig till. Där artister ska tjäna mångmiljonbelopp, samtidigt som konsumenten vill ha obegränsad tillgång till musik och film via strömtjänster som idag har dåligt utbud på grund av att skivbolag, filmbolag och artister tycker de får för lite betalt.

Istället för att möta kundens behov med anpassade tjänster, blockerar man de "olagliga" tjänsterna och tvingar in kunden i kanaler där kunden inte vill vara.

Så kommer det hålla på fram och tillbaka tills det stabiliserar sig. De kommer aldrig komma ifrån att den stora massan vill konsumera mer och mer media, och betala så lite som möjligt, samtidigt som artisterna och filmbolagen blir fler och producerar mer, vilket resulterar i att enskilda artister som är enormt stora (typ som Michael Jackson) blir färre och färre till antalet då kundens fokus är mera utspritt.

Så jag säger bara, lycka till, med att behålla tronen och kassaflödet framöver. Det är inte långt kvar till att Netflix och Amazon är större spelare på marknaden än 21 century fox och Lions Gate.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@blade80:

Då vi är medlem i EU så tror jag de är där sista ordet hamnar

Sverige skiter redan i EU:s direktiv för datalagring så det återstår att se

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Lego Master

Som bredbandskund hos Telia kommer jag jaga en kommentar av dem under lunchen. Om jag får några intressanta svar presenterar jag dem här.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Så hädanefter är det bara för privatpersonerna att hoppa över o köpa nåt från dom bolagen, Inte för att de ska öppna TPB igen, Utan för att det är dom bolagen som sätter startskottet..

Samtidigt köper vi redan via andra tjänster så som Netflix och Spotify och finansierar dem den vägen.

Allt för ofta är dock fokus på att maximera vinst och expandera (tänk Walter Whites sinnesstämning/mentalitet i Breaking Bad). Det finns inget viktigare. Samma beteende finns hos Trump (som sen sena 70-talet irriterat sig på konkurrensen Kina utsätter hans bolag för) och hos flera större företagsledare. Allt sätts åt sidan endast för att uppnå sitt mål, man brukar säga att ändamålen helgar medlen.
Men det är i alla fall fint att prata om social hållbarhet.

Permalänk
Medlem

Det är också otroligt komiskt hur teknikokunniga människor är i det svenska rättsväsendet. Hur lång tid tror de att det kommer ta innan någon slänger upp en online-proxy mot siter som är "blockerade"? Det är som att hiva vatten med ett durkslag. Eller har de som plan att vi ska ha internet som i China, som mer kan liknas vid ett intranät än internet?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur det ser ut när den gamla generationen fasas ut ur det svenska rättsväsendet.

Tycker det är mycket konstiga beslut som hade varit självklara om man var lite insatt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är också otroligt komiskt hur teknikokunniga människor är i det svenska rättsväsendet. Hur lång tid tror de att det kommer ta innan någon slänger upp en online-proxy mot siter som är "blockerade"? Det är som att hiva vatten med ett durkslag. Eller har de som plan att vi ska ha internet som i China, som mer kan liknas vid ett intranät än internet?

Kina är ett föregångsland så det är dit vi kommer att komma. Det blir vi, kina och nordkorea. Detta pga att amerikanska filmbolag tycker det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Eller har de som plan att vi ska ha internet som i China, som mer kan liknas vid ett intranät än internet?

Gissar på att det är den våta drömmen där bara Afonbladet, Svenska Spel och Skatteverket är tillåtna

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Men vitet på 500.000kr låter ju som en kostnad BBB har råd med för att invänta nästa dom om 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Vite utgår varje gång klausulen/domen bryts, så det vill säga varje dag som de inte blockar sidorna de blivit ålagda att blocka. Så 500k x 365 x 3 blir en del pengar.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Gissar på att det är den våta drömmen där bara Afonbladet, Svenska Spel och Skatteverket är tillåtna

Glöm inte Systembolaget så du kan dricka säkert medans du spelar bort alla dina pengar på en säker sida.

Permalänk
Medlem

Det är också lite roligt att svensk filmindustri är de som skriker mest verkar det som? De har väl inga problem med intäkter på den inhemska marknaden? Har dålig koll, men känns som svensk film inte piratkopieras i så stor utsträckning och att vi gärna betalar och går på BIO på svensk film. Jag har dock ingen fakta på det utan bara som jag själv upplever det.

Hundraåringen drog ju alla fall in pengar flera gånger över budget.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Förkastligt!

Det är många som tror att Sverige är ett land i framkant... När man medvetet väljer att motarbeta en grundpelare i ett modernt samhälle så kan man kanske ställa sig frågan om det stämmer.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Varför just Bredbandsbolaget? Kommer även de andra leverantörerna behöva blocka sidan nu med?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |