Permalänk
Medlem

i7 7700k överclocknings temperatur

Hej, har nyligen inskaffat mig en i7 7700k och har lekt runt med överclockning lite, fick den till 5 ghz på 1.35v men temperaturen blev runt 90 grader då både CPU och GPU är under 100% load. Tänkte fråga om det är ok/normalt med den temperaturen eller om det är börjar bli farligt högt, samt om någon har liknande erfarenheter om att överclocka den här modelen.

MVH Brummond

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brummond:

Hej, har nyligen inskaffat mig en i7 7700k och har lekt runt med överclockning lite, fick den till 5 ghz på 1.35v men temperaturen blev runt 90 grader då både CPU och GPU är under 100% load. Tänkte fråga om det är ok/normalt med den temperaturen eller om det är börjar bli farligt högt, samt om någon har liknande erfarenheter om att överclocka den här modelen.

MVH Brummond

Nej det är inte normalt med den temperaturen utan kolla om du monterat din kylare korrekt, byt ut kylpasta, kolla om du har nog insug i datorn eller alt. klocka ned det något. GPU:n däremot klarar 90 grader galant.. din CPU kommer dock ta skada vid den temperaturen vid längre drift.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaret, kommer nog bara inte clocka så högt, va mer ett expreiment om det är stabilt över huvud taget, kommer nog göra delid om 2-3 år då man kanske vill trycka utt lite extra livslängd då jag har läst att det kan dra ner temps med up till 25 grader,+ det är ju absolut "worst case senario" då gpu spottar ut rätt mycket värme

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brummond:

Ok, tack för svaret, kommer nog bara inte clocka så högt, va mer ett expreiment om det är stabilt över huvud taget, kommer nog göra delid om 2-3 år då man kanske vill trycka utt lite extra livslängd då jag har läst att det kan dra ner temps med up till 25 grader,+ det är ju absolut "worst case senario" då gpu spottar ut rätt mycket värme

Delid kommer att dra ned temperaturen ja däremot med 25+ grader är något jag skulle se som spekulativt. Var dock försiktig så du inte krossar kärnorna vid montering av kylaren bara.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på exemplar, såg en video med runt 20-25 grader förbättring och LinusTechTips säger att det blir bara runt kanske 2-3 grader skildnad(dock på en i7 6700k), och kollade tjunction temp var 100 grader så borde faktiskt vara ok, åtminstonde så länge det inte används 24/7, men som sagt, blir nog ingen överclock än om jag inte behöver, 90 grader känns ju lite obäkvämt

Permalänk
Medlem

Delid hjälper.
Jag lappade min i5 7600K.
Kör den i 5GHz stabilt med 1,32V. Temp 28c i idle och runt 65c under Prime95.
Innan lappning kom jag upp i 97C sen fick jag avbryta testet.
Det var min första gång och det fungerar utan problem så länge man tar det lugnt och är försiktig.
Beställde flytande metall från Inet. Länk

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare på cpun?
5ghz på 1,35v är ju inte så farligt om man kör custom vattenkylning t.ex för då blir det inte så varmt.
Det låter lite som du har en för klen kylare för att klocka så pass mycket för tillfället men det är ju inte illa att den orkar så pass högt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Beställde flytande metall från Inet. Länk

"Skickas om 25 dagar"

FYI

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det låter lite som du har en för klen kylare för att klocka så pass mycket för tillfället men det är ju inte illa att den orkar så pass högt.

Har en h80i kylare, borde vara nog men rätta mig om jag har fel, har den i en node 804 så är ju ett lite mindre burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brummond:

Har en h80i kylare, borde vara nog men rätta mig om jag har fel, har den i en node 804 så är ju ett lite mindre burk.

Vid 1.35v räcker det tyvärr inte till för det är för liten radiatoryta för att kyla så mycket, något med en 240 eller 280 radiator hade funkar bättre men jag undrar om det passar i den lådan.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

något med en 240 eller 280 radiator hade funkar bättre men jag undrar om det passar i den lådan.

h80i är dubbelt så tjock som en "Vanlig" radiator så ytan borde vara liknande men håller nog med om att en 240 skulle ha varit bättre, men h80i vad det jag fick tag på Men blir nog som sagt delid+möjligtvis ny kylare om jag blir i behov at 5ghz på mitt CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brummond:

h80i är dubbelt så tjock som en "Vanlig" radiator så ytan borde vara liknande men håller nog med om att en 240 skulle ha varit bättre, men h80i vad det jag fick tag på Men blir nog som sagt delid+möjligtvis ny kylare om jag blir i behov at 5ghz på mitt CPU

Tjockleken gör inte alls lika mycket nytta som storleken tyvärr om man inte vill ha mycket ljud, en tjock behöver dessutom mer lufttryck igenom för att kyla bra än en tunn.

Jag har provat själv med H60, H80 och H100i och skillnaden mellan h60 och h80 är inte så stor som man kan tro.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning