Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köpa begagnad SSD

Jag är ute efter en begagnad SSD. Men förutom att be om ett smart test är det något annat jag bör kolla efter?

Sen om jag ber om kvitto , kommer detta fungera att visa upp ifall disken går sönder inom garanti tiden?

Permalänk
Skrivet av Dassh:

Jag är ute efter en begagnad SSD. Men förutom att be om ett smart test är det något annat jag bör kolla efter?

Sen om jag ber om kvitto , kommer detta fungera att visa upp ifall disken går sönder inom garanti tiden?

Det är väl i stort sett vad du kan begära. Har du tur och får kvitto för disken ska du också kunna använda dig utav detta om i fall i att disken skulle haverera. Detta dock endast förutsatt om det finns någon garanti kvar.

Använder mig själv utav ett par begagnade ssd diskar och det har inte varit några som helst problem med det. Går att spara en hel del pengar på att köpa begagnat iom att ssd's i nyskick generellt sätt är allmänt överprisade.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro:

Ja det är lite därför jag köper en begagnad disk. Har inte pengarna just nu att lägga på en ny samt så tycker jag det är sjukt mycket pengar man lägger på en 500gb disk.

Tack för svarat, då är det bara att sätta igång och leta reda på en

Permalänk

@Dassh: Varsågod. Japp. Kolla i SweC marknad. Lycka till.

En intressant artikel om diverse skrönor om SSD (kanske lite lång men du kan ju skumma igenom den)

https://www.nordichardware.se/test/storage/svenska-ssd-guiden...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro:

Tack för den! Var inte alls dumt att läsa denna

Permalänk
Medlem

En kompis till mig berättade att det finns en del SSD diskar som har problem med buggar. Finns det någon lista eller något man generellt kan få reda på vilka diskar som är bäst`?

Permalänk

Ok.

Vet inte. Tror inte det finns någon direkt lista. Här är dock en gammal (ej uppdaterad) du kanske kan utgå ifrån: https://www.nordichardware.se/test/storage/svenska-ssd-guiden...

Kanske någon annan kunnig på forumet här som kan mer om just den biten?

De flesta buggar brukar iofs lösas genom en firmware uppdatering ifrån tillverkaren. Vill du vara riktigt säker på att använda dig utav en bra disk så använd någon som redan är beprövad. Kanske en med MLC som flashminne. Generellt sett så köp hellre en lite större (240-250 GB) än en liten mindre (120-128 GB), brukar vara bättre läs-/skrivprestanda. Har du råd så köp en 500-512 GB.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Dassh: En SSD har ett specifikt antal skrivningar och läsningar som kan göras från den.
En begagnad SSD kommer garanterat att ha en reducerad livslängd jämfört med en ny.

Kan vara smart att kolla hur mycket som har skrivits till enheten.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Detta dock endast förutsatt om det finns någon garanti kvar.

Fast det gör det ju inte. Så vitt jag vet säger "alla" tillverkarna att garantin inte är överföringsbar, och enbart gäller den ursprungliga köparen. Det samma står i klartext för i stort sett alla köpe-avtal som den ursprungliga köparen godkänt när de köpte enheten, och som gäller mellan köparen, eventuell tredjepart (begagnatköparen) och butiken. Det är så vitt jag vet bara Komplett som låter en överföra garanti till tredjepart.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det gör det ju inte. Så vitt jag vet säger "alla" tillverkarna att garantin inte är överföringsbar, och enbart gäller den ursprungliga köparen. Det samma står i klartext för i stort sett alla köpe-avtal som den ursprungliga köparen godkänt när de köpte enheten, och som gäller mellan köparen, eventuell tredjepart (begagnatköparen) och butiken. Det är så vitt jag vet bara Komplett som låter en överföra garanti till tredjepart.
B!

tillverkargarantin brukar för det mesta gälla oavsett köpare sålänge du kan ange serienummret och deras tillverkargaranti inte gått ut sedan den lämnade fabriken brukar dock generellt vara ganska många klausuler i deras lista med vad som täcks av garantin från tillverkare.

men däremot är det upp till säljaren om han ska godta att du använder en butiksgaranti i andrahand eller inte då butiksgarantin endast är ett kontrakt mellan ursprungsköparen och säljaren och inte ett kontrakt bundet till varan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tillverkargarantin brukar för det mesta gälla oavsett köpare sålänge du kan ange serienummret och deras tillverkargaranti inte gått ut sedan den lämnade fabriken brukar dock generellt vara ganska många klausuler i deras lista med vad som täcks av garantin från tillverkare.

Så vitt jag vet, är det få tillverkare som lämnar garanti till tredjepart. Jag vet ingen, på rak hand, när det gäller SSDer.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så vitt jag vet, är det få tillverkare som lämnar garanti till tredjepart. Jag vet ingen, på rak hand, när det gäller SSDer.
B!

nä SSD vet jag ingen heller men sen aldrig läst om någon som provat heller för den delen.

deremot vet jag att här på forumet har några med lyckat resultat fått sina begagnatköpta nätaggregat utbytta av diverse tillverkare då de fortfarande täckts av garantin från tillverkaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nä SSD vet jag ingen heller men sen aldrig läst om någon som provat heller för den delen.

deremot vet jag att här på forumet har några med lyckat resultat fått sina begagnatköpta nätaggregat utbytta av diverse tillverkare då de fortfarande täckts av garantin från tillverkaren.

en av mina intel 910 PCI-E ssd havererade, Intel godkände inte någon garanti, inte heller dustin som den var köpt ifrån.
(var tredje ägaren)

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM